Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Johanlindroos:
Du behöver inte förklara dig eller ursäkta dig med hur du har kopplat i din stereo. Det är ju många som tagit steget till rena två- kanals försteg för att det låter bättre, samt köpt ett bra helanalogt delningsfilter istället för de otransparenta filterna i hemmabioreceivrarna. precis som du gjort.
Du vet ju redan att stereobas är bättre än monobas, att aktiva filter med digitalteknik är ganska kostbara om de ska vara transparenta, och att sub out är en kompromiss och kaka på kaka i ett hemmabioförsteg då de flesta subwoofers redan har ett filter inbyggt.
tvett skrev:Richard skrev:Johanlindroos:
Du behöver inte förklara dig eller ursäkta dig med hur du har kopplat i din stereo. Det är ju många som tagit steget till rena två- kanals försteg för att det låter bättre, samt köpt ett bra helanalogt delningsfilter istället för de otransparenta filterna i hemmabioreceivrarna. precis som du gjort.
Du vet ju redan att stereobas är bättre än monobas, att aktiva filter med digitalteknik är ganska kostbara om de ska vara transparenta, och att sub out är en kompromiss och kaka på kaka i ett hemmabioförsteg då de flesta subwoofers redan har ett filter inbyggt.
Filt. Fult. Hur kan du hålla på att skriva på det där sättet?
Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Johanlindroos:
Filt. Fult. Hur kan du hålla på att skriva på det där sättet?
Delta i debatten och diskutera sak istället för att diskutera person, ditt inlägg tillför inte denna tråd något. Tänk om jag skulle börja skriva på liknande sätt om dig, hur skulle det kännas ?
Johan_Lindroos skrev:
Jag anser att man bör se ett delningsfilter som något som delar upp en signal till två olika delar/frekvensområden, som sedan när de akustiskt ska
Sedan håller jag med dig om att det är trevligt att kunna köra basarna i stereo, så jag kör redan idag med ett externt delningsfilter till min stereo med inkopplad hembioreceiver; ett Ino cr80es som jag finner vara mycket flexibelt vad gäller inställnigsmöjligheter och jag har absolut inget att anmärka på vad gäller dess ljudkvalitet eller prestanda. Dessutom är det helt analogt vilket jag tycker är trevligt, då det känns onödigt med ytterligare A/D-D/A-process såsom det är för mini-DSP. Jag har provat en hel del sådana kedjor och det brukar krävas ganska kostsamma prylar för att få det hörbart transparent, tyvärr.
.
Richard skrev:Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.
Hur ofta är det verkligen stereobas? Det borde endast förekomma vid riktiga stereoinspelningar och de är ju inte så vanliga, det är nästan alltid panorerad multimono och väldigt ofta mono i basen. Vem brukar stereomicka basen?
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.
Hur ofta är det verkligen stereobas? Det borde endast förekomma vid riktiga stereoinspelningar och de är ju inte så vanliga... Det är nästan alltid panorerad multimono och väldigt ofta mono i basen. Vem brukar stereomicka basen?
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.
Hur ofta är det verkligen stereobas? Det borde endast förekomma vid riktiga stereoinspelningar och de är ju inte så vanliga, det är nästan alltid panorerad multimono och väldigt ofta mono i basen. Vem brukar stereomicka basen?
Förmodligen inte allt för ofta. Sen när basen väl är i stereo så är ju frågan om man(var person i dennas lyssningsrum) faktiskt hör någon skillnad eller inte.
Jag kör basen i stereo, men jag skulle inte lägga för stor vikt på skillnaderna jämfört med mono.
Richard skrev:Om du endast pratar elektrisk elbas kan det stämma att det ofta monopanoreras vid själva inspelningen, men sedan läggs det ju på en massa effekter och de är ju inte i mono. I all akustisk musik har du ju hela akustiken som ligger i hela registret, från djupaste bas till högsta diskant. Inte är det mono, inte ?![]()
( likaså reverb i pop- produktioner. ) .
Richard skrev:adzer skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.
Förmodligen inte allt för ofta. Sen när basen väl är i stereo så är ju frågan om man(var person i dennas lyssningsrum) faktiskt hör någon skillnad eller inte.
Jag kör basen i stereo, men jag skulle inte lägga för stor vikt på skillnaderna jämfört med mono.
Om du endast pratar elektrisk elbas kan det stämma att det ofta monopanoreras vid själva inspelningen, men sedan läggs det ju på en massa effekter och de är ju inte i mono. I all akustisk musik har du ju hela akustiken som ligger i hela registret, från djupaste bas till högsta diskant. Inte är det mono, inte ?![]()
( likaså reverb i pop- produktioner. ) .
Richard skrev:Adzer:
Blindtester har redan gjorts av bla. Peter Stendl och Bertil Alving vid ett annat tillfälle. De kom fram till att äkta stereo i basen är att föredra. Speciellt i klassisk musik med all akustik i basregistret hördes en tydlig skillnad.
Själv tycker jag det är natt och dag mellan mono och stereo.
Det är stor skillnad. Och det är extremt vanligt att moderna skivor har information i basområdet- i stereo.
Varför i hela friden tror du att det är ovanligt med basinformation i stereo ? Det är ju helt felaktig information du lärt dig.
adzer skrev:
Detta borde vi blindtesta någon dag. Ett blindtest ihop med statistik över hur många fonogram som faktiskt har stereo under 80Hz borde ge en indikation på vad man går miste om total sett med basen i mono.
Richard skrev:adzer skrev:
Detta borde vi blindtesta någon dag. Ett blindtest ihop med statistik över hur många fonogram som faktiskt har stereo under 80Hz borde ge en indikation på vad man går miste om total sett med basen i mono.
Det borde väl finnas något bra dataprogram, typ masvis, som kan visa frekvensspektrat vid akustiska inspelningar och om dess basinformation ligger i stereo eller ej?
Richard skrev:Varför i hela friden tror du att det är ovanligt med basinformation i stereo ? Det är ju helt felaktig information du lärt dig.
RogerGustavsson skrev:
När det gäller musik med rent akustiskt ursprung är den inte alltid inspelad i stereo. Inte ens mera renläriga stereoinspelare som Jan-Eric Persson på Opus 3 kör så på sina jazzinspelningar utan tar ofta upp basen med en närplacerad mikrofon, förmodligen inpanorerad. Det vanligaste för jazz verkar fortfarande vara panorerad multimono inte minst beroende på att en del instrument är svåra att fånga på annat sätt när de spelar tillsammans.
Inspelning av klassisk musik är rätt svårt och ibland ser man mängder med stödmikrofoner. Rätt olikt de stereoinspelningar med två Brüel & Kjaer mikrofoner som Denon gjorde för ca 30 år sedan och där är det stereobas.
Piotr skrev:RogerGustavsson skrev:
När det gäller musik med rent akustiskt ursprung är den inte alltid inspelad i stereo. Inte ens mera renläriga stereoinspelare som Jan-Eric Persson på Opus 3 kör så på sina jazzinspelningar utan tar ofta upp basen med en närplacerad mikrofon, förmodligen inpanorerad. Det vanligaste för jazz verkar fortfarande vara panorerad multimono inte minst beroende på att en del instrument är svåra att fånga på annat sätt när de spelar tillsammans.
Inspelning av klassisk musik är rätt svårt och ibland ser man mängder med stödmikrofoner. Rätt olikt de stereoinspelningar med två Brüel & Kjaer mikrofoner som Denon gjorde för ca 30 år sedan och där är det stereobas.
Normalt använder man dock även ett huvudpar eller två, samt minst ett rumspar långt bak i hallen (och kanske flanker) utöver spot-mickar samt ofta artificiell efterklang på detta. Blir allt annat än mono med det receptet.
/Peter
bassman skrev:Här ett exempel med allas våran Ben Harper. Lyssna på den stora trumman i början på låten (den kommer tillbaka senare också)
http://www.youtube.com/watch?v=ntPFlzK8bO0
Hos mig faller trumman ihop och blir ynklig och utan djup vid mono, men med stereo på modulerna vibrerar den så skinnets det känns i rummet!
Och jo jag har alla faser i ordning i riggen.. Kanske är nåt annat som händer här hemma som inte kan förklaras![]()
Återkom och meddela om det är samma hos er övriga.
Piotr skrev:Normalt använder man dock även ett huvudpar eller två, samt minst ett rumspar långt bak i hallen (och kanske flanker) utöver spot-mickar samt ofta artificiell efterklang på detta. Blir allt annat än mono med det receptet.
Richard skrev:Rogergustavsson: tänk på att Janerik Persson och hans opus tre inspelningar har akustiken inspelad i full stereo i basregistret på cd- skivorna. Ingen mono där.Sedan kan det hända att han sätter en stödmik på kontrabasen ( men efterklangen från denna sker ju i stereo. Att det används tre mikrofoner innebär inte att någonting alls blir inspelat i mono.
Jag är nästan helt säker på att ingen skiva från opus tre på cd har mono i basregistret. Inte ens jazzskivorna.
shifts skrev:Richard skrev:Det där är ännu en myt som många gått på här på faktiskt.
Hej!
Vad har du fått detta ifrån undrar jag?
RogerGustavsson skrev:Majoriteten av all musik som ges ut tror jag fortfarande inte har stereobas. Hur noga är det med monokompabilitet idag? Det var länge viktigt och en av anledningarna till att många upptagningar av klassisk musik gjordes med XY-teknik för huvudparet. Själv har jag inget annat än stereobas hemma i anläggningen....
Richard skrev:shifts skrev:Richard skrev:Det där är ännu en myt som många gått på här på faktiskt.
Hej!
Vad har du fått detta ifrån undrar jag?
Det finns en myt att hemmabioreceivers och monokopplade multipla subbasar duger för fullvärdig återgivning. En myt kännetecknas av att den inte stämmer helt, men den sprids lätt och kan få många anhängare.
En annan liknande myt är att våra skivor inte innehåller stereoinformation i basområdet, därmed kan man lika gärna köra med monokopplade basar.
Inget av ovanstående myter stämmer, men det har du väl förstås redan förstått ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster