Finns det någon som har hört skillnad på ett blindtest men..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Finns det någon som har hört skillnad på ett blindtest men..

Inläggav matså » 2005-10-03 17:29

på mätapparaten kunde man inte se någon skillnad. Hm jag menar om man tar en en grupp som spelar en låt och tar en annan grupp som spelar samma sak, eller mellan två sångerskor.

Den ene har det så att det blir medryckande, den andre kan vara hur skicklig som helst men har inte det. Nu snackar jag om att höra dom genom en skiva inte o se dom(för då kan man ryckas med hur klädde eller inte klädda de är :D ) sådan går ju inte att mäta

Hm hoppas ni förstår mig. Om ni har hört en tex en kabel och tyckt att den lät helt fantastiskt mot den andre kabeln i blindtest, men på mätaren visas ingen skillnad.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Finns det någon som har hört skillnad på ett blindtest m

Inläggav Thomas_A » 2005-10-03 17:33

mats skrev:på mätapparaten kunde man inte se någon skillnad. Hm jag menar om man tar en en grupp som spelar en låt och tar en annan grupp som spelar samma sak, eller mellan två sångerskor.

Den ene har det så att det blir medryckande, den andre kan vara hur skicklig som helst men har inte det. Nu snackar jag om att höra dom genom en skiva inte o se dom(för då kan man ryckas med hur klädde eller inte klädda de är :D ) sådan går ju inte att mäta

Hm hoppas ni förstår mig. Om ni har hört en tex en kabel och tyckt att den lät helt fantastiskt mot den andre kabeln i blindtest, men på mätaren visas ingen skillnad.

Jag var med och hörde skillnad mellan två CD-spelare, DBT på Studio Blue. En dålig Denon mot en H/K-spelare. 11/13 rätt, tre personer med. Lyssnade på kantslag på en trumma vid hög volym. Denonen var lite "brusigare" runt kantslaget.

Vi vet inte vad den mätmässiga skillnad låg. Kanske har den mätts på en av LTS tester - vet ej.

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-03 17:37

jag menar om mätningen inte visade någon skillnad men blindtestarna märkte likväl skillnad
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-10-03 17:40

När detta inträffar kanske det är dags att byta till bättre mätinstrument?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-03 17:49

Thomas_A skrev:
mats skrev:på mätapparaten kunde man inte se någon skillnad. Hm jag menar om man tar en en grupp som spelar en låt och tar en annan grupp som spelar samma sak, eller mellan två sångerskor.

Jag var med och hörde skillnad mellan två CD-spelare, DBT på Studio Blue. En dålig Denon mot en H/K-spelare. 11/13 rätt, tre personer med. Lyssnade på kantslag på en trumma vid hög volym. Denonen var lite "brusigare" runt kantslaget.

Vi vet inte vad den mätmässiga skillnad låg. Kanske har den mätts på en av LTS tester - vet ej.

T

Borde ha gått att se med ett oscilloskop som kan spela in en signal (samplande?). Man borde då se bruset på vågformen före och efter kantslaget, om utrustningen är tillräckligt bra.
Sedan om det kan kallas en mätning, eller bara "titta på utsignalen" istället för att lyssna på den är väl egenltigen en akademisk fråga.

Man ska ju använda spelaren till att lysssna på musik, inte glo på signalen den klämmer ur sig.
Men hörs en skillnad kan det kanske vara intressant rent teknikst att ta reda vad det är för skillnad och hur den uppstår.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-03 18:03

Sanny_X skrev:När detta inträffar kanske det är dags att byta till bättre mätinstrument?

Visa saker går nog inte att mäta sig till. Världen hade varit tråkig då, det är vad jag tror. Men inbillar jag mig eller?

Jag kan ju inte tänka själv som duv vet

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-03 18:48

Mats, visar du att du hör skillnad i ett riktigt blindtest så har du ju faktiskt mätt en skillnad redan. Med din hörsel som mätistrument.

Som sagt kan du inte mäta en skillnad som du tror finns byt mätinstrumet/metod och mät igen. Alternativt acceptera att du inte vet att skillnaden existerar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-03 22:33

Martin skrev:Mats, visar du att du hör skillnad i ett riktigt blindtest så har du ju faktiskt mätt en skillnad redan. Med din hörsel som mätistrument.

Som sagt kan du inte mäta en skillnad som du tror finns byt mätinstrumet/metod och mät igen. Alternativt acceptera att du inte vet att skillnaden existerar.

Ok men det jag undrade om min hörsel hör skillnad men mätinstrumentet ändras inte. Då är det skillnad även om inte det dyra mätinstrumentet vill säga det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-03 22:47

mats skrev: men på mätaren visas ingen skillnad.

Vilken mätare tror du används som referens vid F/E-test?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-03 22:53

mats skrev:
Martin skrev:Mats, visar du att du hör skillnad i ett riktigt blindtest så har du ju faktiskt mätt en skillnad redan. Med din hörsel som mätistrument.

Ok men det jag undrade om min hörsel hör skillnad men mätinstrumentet ändras inte. Då är det skillnad även om inte det dyra mätinstrumentet vill säga det.
Jo, jag förstår att det var det du menade. Men varför är du så intresserad av vad något annat odefinierat mätinstrument säger ifall du redan mätt med hörseln att det är skillnad.

Jag tror iofs inte att det är omöjligt att mäta en hörbar skillnad med andra mätistrument än hörseln då alltså. Varför skulle det vara det? Därför saknar frågan relevans. Vad säger det att någon lyckas höra något och sedan misslyckas att mäta den med något godtyckligt mätinstrument? Det är ju inte mer än så. Någon annan kan ju fortfarande lyckas mäta skillnaden med ett annat mer relevant instrument, eller hur?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-03 23:52

Det är mycket lätt att rigga ett sånt test. Ta två sinustoner med samma styrka men olika frekvens. Lyssna och jämför. Jättelätt att höra skillnad. Titta på dB-mätaren. Ingen skillnad.

Exemplet är uppenbart, man har valt fel mätmetod. Därför avslöjar inte mätningen ingen skillnad, trots att det i detta fall finns en hörbar skillnad. Samma sak kan gälla vid andra stimuli / apparater, det kan vara svårare att genomskåda varför man inte kan mäta skillnaden, men jag är övertygad att om man bara har grundläggande mätkunskap så går det ganska lätt att hitta en mätmässig förklaring till alla hörbara skillnader*.

*Som kan verifieras vetenskapligt att de är just hörbara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-04 00:07

mats skrev:Ok men det jag undrade om min hörsel hör skillnad men mätinstrumentet ändras inte. Då är det skillnad även om inte det dyra mätinstrumentet vill säga det.

Nej, några sådana fall har jag aldrig träffat på. När man hör skillnader på saker är det i regel väldigt lätt att hitta några mätbara skillnader mellan apparaterna.

Det är dock ingalunda säkert att man kan ta vilket mätinstrument som helst, och hitta just den skillnad som man hört. Men går man igenom de mätninga man brukar göra på apparattypen så hittar man alltid de mätbara skillnader som förklarar det hörda.

Ibland, i undantagsfall, kanske man måste hitta på någon ny mätmetod för att hitta det man hört, men det är sällsynt att de fel man hör beror av något annat än det som de allra mest basala mätningarna visar.

Däremot inträffar det motsatta rätt ofta, alltså att man kan mäta skillnad mellan olika apparater, men de är kanske tio, hundra eller tusen gånger för små för att kunna höras.

För en apparattestare är mätningar mest kuriosa, det intressanta är ju att få veta hur bra eller dåligt en apparat återger musiken, så det är lyssna man behöver göra.

För konstruktören är mätningar dock väldigt viktiga och värdefulla, eftersom man sin konstruktör måste kunna åtgärda de fel man hör. För att kunna åtgärda dem behöver man förstå dem, och för att förstå dem behöver man objektivisera dem, vilket brukar betyda att man vill se dem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 08:12

Bra ämne.

Det pratas oftast bara om klangförändring när det gäller jämförelser.
Det anser jag vara en halvering av intrycken.
Jag lyssnar minst lika mycket efter svänget och rytmen.
Klangen stör mig inte såvida den inte är direkt värdelös.
OK det blir ju mycket lättare att få rätt om man bara tar med
det som mätmässigt går att bevisa.

Vet att Bill50x också brukar prata om rytm och sväng. Någon mer kommer jag inte på.

Öppen fråga: Hur mäter man fram att en förstärkare lyckas spela så att det svänger om det.

(Kanske lite OT men det ingår i tanken om BT kan avslöja skillnader som inte är mätbara)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-04 10:22

Hur mäter man fram att en förstärkare lyckas spela så att det svänger om det

Det är musikerna som bidrar med svänget! Inte förstärkaren, den ska enbart återge det. Ska det vara så svårt att fatta? :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 10:33

Tja, skall man fuska sig till mer sväng så antingen får man ha en cd-spelare som går en aning för fort så upplevs det mer svängigt... eller så får man göra vissa betoningar i basområdet så bas/trummor lyfts fram. Eller så får man lyfta luren till musikerna i fråga och be dem spela in plattan igen med lite mer feeling...

Men det finns inget sätt att få "mer sväng" och samtidigt en mer korrekt återgivning (om det inte varit fel på andra hållet innan, dvs). Så det är bara att bita i det sura äpplet och välja sin hifistig i stigdelningen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 10:35

hifirocker skrev:
Hur mäter man fram att en förstärkare lyckas spela så att det svänger om det

Det är musikerna som bidrar med svänget! Inte förstärkaren, den ska enbart återge det. Ska det vara så svårt att fatta? :P

Jag har nästan förstått det. Alla hör inte den skillnaden på förstärkare. Det är ju inte ditt fel. Du verkar ju rätt nöjd ändå.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-04 10:46

Alla hör inte den skillnaden på förstärkare. Det är ju inte ditt fel.

Eller så kanske jag råkar äga en förstärkare som inte påverkar svänget hörbart? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 10:49

hifirocker skrev:
Alla hör inte den skillnaden på förstärkare. Det är ju inte ditt fel.

Eller så kanske jag råkar äga en förstärkare som inte påverkar svänget hörbart? :)

Jag har inte koll på vad du spelar med men det låter som rör.
Kanske någon av Erik Andersons förstärkare. Edison12?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-04 10:56

Flint - på vilket sätt får musiken mer sväng i en förstärkare?

Blir det mer synkoper, triolfeeling med häng, tempoförändringar eller annat musikaliskt intressant i en svängig förstärkare?

Kan du nämna några tillverkare av dessa?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 11:09

Ljudkrav skrev:Flint - på vilket sätt får musiken mer sväng i en förstärkare?

Blir det mer synkoper, triolfeeling med häng, tempoförändringar eller annat musikaliskt intressant i en svängig förstärkare?

Kan du nämna några tillverkare av dessa?

Testa själv istället om du hör det. Det är bättre att du hittar din egen subjektiva lösning. Men en bra tumregel är att 20-Wattare svänger bättre än 200-Wattare. Men det är klart, du får ju göra dig av med den där begänsande uppfattningen om rätt och fel ut LTS-synpunkt. Den som säger att två till halv fyra förstärkare av alla tillverkade är tillräckligt skapliga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 11:12

Jag skulle tro att Flint spelar på en ocentrerad vinylspelare ihop med sin 20Wattare... det är därför som takten blir ojämn... :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 11:18

Nattlorden skrev:Jag skulle tro att Flint spelar på en ocentrerad vinylspelare ihop med sin 20Wattare... det är därför som takten blir ojämn... :twisted:

(Skratt). I så fall har vinysvarven tur som kan variera sitt handikap så att det svänger gött om alla skivor.
Nej vinyl blir det sällan även om jag föredrar det före CD. Men CD är mer praktiskt. Jag är inte bara subjektivist, jag är lat också.
Stärkeriet är tillbaka till SE6W. Jag är hemma igen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-04 11:22

Men en bra tumregel är att 20-Wattare svänger bättre än 200-Wattare.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 11:25

hifirocker skrev:
Men en bra tumregel är att 20-Wattare svänger bättre än 200-Wattare.

:mrgreen:

Förstod att du skulle gilla den...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-04 11:29

Aha, det är rörförstärkares benägenhet att självsvänga vid svåra laster som åsyftas. Då förstår jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 11:37

Almen skrev:Aha, det är rörförstärkares benägenhet att självsvänga vid svåra laster som åsyftas. Då förstår jag.

Myterna äro många. Kanske är det också den dåliga dämpfakorn och disten på 212%. Kanske är det värmemodulation i katoderna. Kanske är det den svampiga nätdelen med lyter på 22uF. Kan också vara önsketänkande.

Nu din tur. Gör samma kritiska analys av din egen ljudfilosofi.
Kill your children, som man säger i filmbranschen. (Babys ska det nog vara. Jag är dålig på film)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-04 11:55

Ah, min egen ljudfilosofi? Hmmm... Njae, nu blev det för svårt. Jag ville mest vara litet rolig, typ.

"Vadå sväng?"
"Jo, rörförstärkare självsvänger ju!"
"Hahahahaha!"

Men kanske inte, ändå... :cry:

Edit: "darlings" var ordet, sade Bull.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 12:17

Almen skrev:Ah, min egen ljudfilosofi? Hmmm... Njae, nu blev det för svårt. Jag ville mest vara litet rolig, typ.

"Vadå sväng?"
"Jo, rörförstärkare självsvänger ju!"
"Hahahahaha!"

Men kanske inte, ändå... :cry:

Edit: "darlings" var ordet, sade Bull.

Jaha, du har inte insett än att du kanske själv är matad med myter.
Lugn bara, det kommer. Under tiden, ha kul!
För visst är det kul att föra myter vidare.

("Kill your darlings" ska det vara ja. Tyckte att det blev lite fel där. Tack)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-04 13:29

Jo, det var kul jag hade tänkt att det skulle vara. :)

Och kul har jag; både när jag lyssnar på musik hos Ino Audio, när jag njuter av rörsoundet ur gitarrförstärkarna i replokalen, och när jag planerar vad jag vill ha för utrustning hemma.

Man jag kanske blir Upplyst en vacker dag, vem vet? Ljud-Nirvana är måhända nära?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 13:57

Almen skrev:Jo, det var kul jag hade tänkt att det skulle vara. :)

Och kul har jag; både när jag lyssnar på musik hos Ino Audio, när jag njuter av rörsoundet ur gitarrförstärkarna i replokalen, och när jag planerar vad jag vill ha för utrustning hemma.

Man jag kanske blir Upplyst en vacker dag, vem vet? Ljud-Nirvana är måhända nära?

Rörsound ur gitarrförstärkarna. Du menar väl simulerat och samplat och förstärkt med trissor för inte är du väl så gammalmodig att du kör riktiga rör. Man får ju in så där en 800 samplade eller simulerade rörpytsar i en trisstärkare idag. Och lätt blir det 10-15 kilo om man väljer en med switchad nätdel.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi