mats skrev:Ok men det jag undrade om min hörsel hör skillnad men mätinstrumentet ändras inte. Då är det skillnad även om inte det dyra mätinstrumentet vill säga det.
Nej, några sådana fall har jag aldrig träffat på. När man hör skillnader på saker är det i regel väldigt lätt att hitta några mätbara skillnader mellan apparaterna.
Det är dock ingalunda säkert att man kan ta vilket mätinstrument som helst, och hitta just den skillnad som man hört. Men går man igenom de mätninga man brukar göra på apparattypen så hittar man alltid de mätbara skillnader som förklarar det hörda.
Ibland, i undantagsfall, kanske man måste hitta på någon ny mätmetod för att hitta det man hört, men det är sällsynt att de fel man hör beror av något annat än det som de allra mest basala mätningarna visar.
Däremot inträffar det motsatta rätt ofta, alltså att man kan mäta skillnad mellan olika apparater, men de är kanske tio, hundra eller tusen gånger för små för att kunna höras.
För en apparattestare är mätningar mest kuriosa, det intressanta är ju att få veta hur bra eller dåligt en apparat återger musiken, så det är lyssna man behöver göra.
För konstruktören är mätningar dock väldigt viktiga och värdefulla, eftersom man sin konstruktör måste kunna åtgärda de fel man hör. För att kunna åtgärda dem behöver man förstå dem, och för att förstå dem behöver man objektivisera dem, vilket brukar betyda att man vill se dem.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).