Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-17 00:42

Nu tycker jag faktiskt boom ska försöka läsa lite bättre vad som skrivs i tråden.

boom skrev:Men aerob har uttryckligen sagt att han vill inte ha mig i tråden så du får väl fråga honom vad han vill med det element som mark på
Sound Technologies häller på att ta fram.

Jag har aldrig uttryckligen sagt att jag inte vill ha dig i tråden, däremot har jag sagt:
Jag skrev:Alltså, kom med hur mycket kritik du vill, men gå inte in och droppa en snabb skitkommentar för att sedan inte förklara vad du menar! Ganska enkelt egentligen. Är du inte intresserad av elementet i fråga, eller att faktiskt bidra med något konkret så tycker jag du ska hålla dig borta från tråden.

Och senare:
Jag skrev:Du har varken intresse av elementet eller att försöka bidra på något vis till projektet, så vänligen lämna denna tråd tills dess att du uppfyller någon av dessa kriterier.

Det vill säg, bidra gärna men gå inte in för att torpedera tråden. Vilket är vad du har gjort. Att så säkert uttala sig om saker när det senare visar sig att det är du som inte lyckats knappa in rätt siffror känns ju faktiskt lite pinsamt. Du undrar vad jag vill med elementet som Mark hjälper oss med? Jag tycker att du ska avsätta ett par timmar och läsa hela tråden från början till slut, så kanske du kommer in i matchen och faktiskt kan bidra positivt istället för att enbart framstå som en obstinat fjortis. Tråkigare attityd än din får man verkligen leta efter...

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-17 01:06

AndersD skrev:15"
Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz.
Låg distorsion
Låga toleranser
Inga mekaniska oljud
Bra pris.

Mig veterligen är det ovanstående som gäller som vår kravspec. (Aerob får gärna rätta mig) och således är de tester som ska göras av sådan karaktär att vi kan bedöma om ovanstående krav är uppfyllda.

Vi har ställt krav på låg distortionen, hur Mark löser detta bryr jag mig inte om.

"Låg distortion" är, som du antyder, ett oerhört vagt krav. Menar du att vi på något sätt kan ersätta distmätningarna med en granskning av Bl-kurvan?

Distortion kan ju även vara blåsljud mm som inte kan härledas till motorn, dessa måste väl ändå fångas av en regelrätt distortionsmätning?

Nu klippte och klistrade även jag! :D Jag tycker att du har sammanfattat det ganska väl. När jag har framfört våra önskemål till Mark så har det varit i generella ordalag, det har inte funnits en definitiv kravspec map dist. Just att elementet inte ska vara drabbat av mekaniska oljud är något jag har noga poängterat då det är något som många element lider av. Oavsett vem vi väljer som testare så ska det bli oerhört spännande att få se riktiga, opartiska siffor på var vi står med elementet! :D

Summer Passing

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-17 13:10

Aerob skrev:Nu tycker jag faktiskt boom ska försöka läsa lite bättre vad som skrivs i tråden.
--------||------------
Det vill säg, bidra gärna men gå inte in för att torpedera tråden. Vilket är vad du har gjort. Att så säkert uttala sig om saker när det senare visar sig att det är du som inte lyckats knappa in rätt siffror känns ju faktiskt lite pinsamt. Du undrar vad jag vill med elementet som Mark hjälper oss med? Jag tycker att du ska avsätta ett par timmar och läsa hela tråden från början till slut, så kanske du kommer in i matchen och faktiskt kan bidra positivt istället för att enbart framstå som en obstinat fjortis. Tråkigare attityd än din får man verkligen leta efter...

Såja, lugn och fin nu. Boom trodde sig ju ha upptäckt ett misstag som ingen annan sett - men det visade ju sig vara fel, vilket han medgivit.
Det har säkert fått er andra att dubbelkolla beräkningarna vilket alltid är bra.

Torpedera med flit, eller varna av omtanke, kan ju faktiskt se ut att vara samma sak ibland beroende på vilken sida av staketet man står på.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-17 13:16

Kan vi återgå till något produktivt?

Är projektgång som jag uppfattat det:

1) Får Mark att testa så mycket han kan
2) Skicka iväg till någon av de två Over There

I så fall, är #1 kommunicerat och #2 - hur bestämmer vi oss vart (om det inte är klart) ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 13:17

Nattlorden skrev:2) Skicka iväg till någon av de två Over There

Är detta pga att ni vill ha opartiska mätningar eller att Mark inte kan utföra alla de tester ni vill?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-17 13:23

adzer skrev:
Nattlorden skrev:2) Skicka iväg till någon av de två Over There

Är detta pga att ni vill ha opartiska mätningar eller att Mark inte kan utföra alla de tester ni vill?

Jag personligen anser att det är för de opartiska mätningarna.

Oavsett hur trevlig och seriös Mark verkar känns det, för mig, inte rätt att låta honom testa.

OK för initiala tester (eller kompletta också för den delen, beroende på vad han kan göra) men de huvudsakliga avgörande testerna som ska ligga som beslutsgrund för oss bör göras av oberoende part.
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 13:27

AndersD skrev:Jag personligen anser att det är för de opartiska mätningarna.

Oavsett hur trevlig och seriös Mark verkar känns det, för mig, inte rätt att låta honom testa.

OK för initiala tester (eller kompletta också för den delen, beroende på vad han kan göra) men de huvudsakliga avgörande testerna som ska ligga som beslutsgrund för oss bör göras av oberoende part.

För det slutgiltiga beslutet så förstår jag absolut detta. Då måste det väl också med en lysning. Dvs förr eller senare måste ett element till Sverige för test, men tester under utveckling bör man väl kunna låta Mark utföra. Det är ju inte svårare än att om han förfalskar/fuskar i sina tester så blir det inget köp och då är ju mycket av hans arbete i onödan.

Eller tänker jag för snävt här?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-17 13:34

adzer skrev:
AndersD skrev:Jag personligen anser att det är för de opartiska mätningarna.

För det slutgiltiga beslutet så förstår jag absolut detta. Då måste det väl också med en lysning. Dvs förr eller senare måste ett element till Sverige för test, men tester under utveckling bör man väl kunna låta Mark utföra. Det är ju inte svårare än att om han förfalskar/fuskar i sina tester så blir det inget köp och då är ju mycket av hans arbete i onödan.

Eller tänker jag för snävt här?

Anledningen till att hitta oberoende testare i USA (eller Kanada) är just att slippa skeppa drivern fram o tillbaka. För min egen del är ett testresultat där jag kan jämföra med "kända" drivers gott nog för ett beslutsunderlag.

Det jag vill köpa är en driver med förutsättningar för ett välljudande resultat, det slutliga ljudande resultatet i låda, med EQ o s v är mitt eget ansvar!
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 13:36

AndersD skrev:Anledningen till att hitta oberoende testare i USA (eller Kanada) är just att slippa skeppa drivern fram o tillbaka. För min egen del är ett testresultat där jag kan jämföra med "kända" drivers gott nog för ett beslutsunderlag.

Det jag vill köpa är en driver med förutsättningar för ett välljudande resultat, det slutliga ljudande resultatet i låda, med EQ o s v är mitt eget ansvar!

Ja om det är beslutsgrundande tester ni är ute efter så är oberoende vettigt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-17 13:45

Nattlorden skrev:Kan vi återgå till något produktivt?

I så fall, är #1 kommunicerat och #2 - hur bestämmer vi oss vart (om det inte är klart) ?

Gärna!

1) Är detta kostnadsfritt, eller vad är egentligen sagt om Marks testande?

2) Håller med!

Då ska vi bara bestämma oss för vem vi ska skicka till och vilka tester som ska göras.

Jag tycker det hade varit läge för Aerob att sammanställa och bedöma hur många vi är som kan vara med och pröjsa för en test. Som vi såg för ett par sidor sedan drar det snabbt iväg i pris om man vill ha "plusmenyn" och Josh Riccis alternativ såg trevligt och prisvärt ut.

Men, om vi är tillräckligt många är det kanske ändå läge att ösa på ordentligt och verkligen få drivern testad med Klippel-tester, Bl-kurvor o annat som kan vara kul att ha. Bedömningen av resultatet kommer att bli svårt nog och det är kanske bra att ha en riktigt grundligt utförd test att "vila sig på"

Aerob?
.....

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-06-17 13:45

Jag kommer nog inte ha tid att utvärdera elementet även om det skulle vara jättespännande men om någon har tillräckligt med kunskap för att kunna göra bra utvärdering så kan jag låna ut min mätrigg
som mer än väl räcker för att kontrollera så T/S parametrar är enl spec.

För att kolla hur disten kan se ut så skulle jag rekomendera att jmf med dessa 10år gamla mätningar som Isidor gjorde i frifält på 1m.

Adire Mahelström
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=adire

Adire Tumult
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=adire

JBL SUB1500 postning från isidor 10dec 2004.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-17 14:55

AndersD skrev:
Nattlorden skrev:Kan vi återgå till något produktivt?

Gärna!

1) Är detta kostnadsfritt, eller vad är egentligen sagt om Marks testande?

2) Håller med!

Då ska vi bara bestämma oss för vem vi ska skicka till och vilka tester som ska göras.

Jag tycker det hade varit läge för Aerob att sammanställa och bedöma hur många vi är som kan vara med och pröjsa för en test. Som vi såg för ett par sidor sedan drar det snabbt iväg i pris om man vill ha "plusmenyn" och Josh Riccis alternativ såg trevligt och prisvärt ut.

Men, om vi är tillräckligt många är det kanske ändå läge att ösa på ordentligt och verkligen få drivern testad med Klippel-tester, Bl-kurvor o annat som kan vara kul att ha. Bedömningen av resultatet kommer att bli svårt nog och det är kanske bra att ha en riktigt grundligt utförd test att "vila sig på"

Aerob?

Jag har inget rakt svar angående vilka tester som Mark eventuellt själv kan bidra med men jag ska fråga han på nytt angående det.

Angående Ricci kontra Klippel så är jag fortfarande lite kluven. Just att det finns så pass många element att jämföra med, varav ett par ansedda som crème de la crème, är värt ganska mycket för mig. Är det någon som faktiskt kan värdesätta en full Klippel-analys? Jag kan det inte i alla fall. Sen kan man faktiskt höra med Ricci vad han mer kan erbjuda, han säger själv att:
Let me also add that many other types of specific testing or systems can be measured and prototyped if you have something specific in mind that you want done.

Jag tror vi måste försöka besluta oss om vilka tester vi vill ha utförda, samt av vem. Då har vi också en prislapp på testproceduren. Efter det så får vi se hur många som är intresserade av att hjälpa till med en slant. Jag hoppas och tror att det är så pass många att kostnaden för varje individ blir relativt liten.

Summer Passing

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-17 14:58

Tycker redrock verkar som ett bra alternativ.
Deras LSI+T är väl det som är aktuellt. Antar det inte finns möjlighet att testa "in-box".
Detta plus ett dist-test borde ge svaren vi behöver?

290 dollar blir det plus eventuell frakt osv. Dvs drygt 2000kr. Så länge vi är mer än 5 personer som betalar är jag helt med på det.
Finns det någon vits att testa två basar?

Hur blir det med kostnaden för själva elementet. Bakar Mark in det i st-priset för framtida basar eller betalar vi det som en engångskostnad?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-17 15:30

Det var ett bra förslag av Kraniet (om jag tolkar honom rätt). Om testet exempelvis kostar totalt 5000kr och vi sedan till slut beställer 100st element. Då lägger vi på 50kr/st på priset och så får de som la ut pengarna för mätningen tillbaks sina pengar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-17 16:18

jepp Alexi du tolka mig rätt.

Ang test så är det ju helt klart värdefullt det som Ricci kan erbjuda i form av direkt jämförelse med andra element.
För min del är båda alternativen lika intressanta.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-17 16:20

en annan fråga för framtiden. hur är det med kvalitetskontroll? Att säkerställa att 100 element är lika det första är väl ganska viktigt. Men vilken kostnad ligger däri?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-17 18:52

Kraniet skrev:Tycker redrock verkar som ett bra alternativ.
Deras LSI+T är väl det som är aktuellt. Antar det inte finns möjlighet att testa "in-box".
Detta plus ett dist-test borde ge svaren vi behöver?

290 dollar blir det plus eventuell frakt osv. Dvs drygt 2000kr. Så länge vi är mer än 5 personer som betalar är jag helt med på det.
Finns det någon vits att testa två basar?

Hur blir det med kostnaden för själva elementet. Bakar Mark in det i st-priset för framtida basar eller betalar vi det som en engångskostnad?

LSI+B är just in-box. Jag tror dock inte vi behöver låsa oss efter deras tabell, vi specificerar helt enkelt vilka test vi efterfrågar och så får vi ett paketpris för alltihop.

Kraniet skrev:jepp Alexi du tolka mig rätt.

Ang test så är det ju helt klart värdefullt det som Ricci kan erbjuda i form av direkt jämförelse med andra element.
För min del är båda alternativen lika intressanta.

Kanske bör vi starta med att skeppa elementet till Red Rock för test. Beroende på vad vi testar och hur rapporten ser ut så kanske vi sedan kan överväga även Ricci för jämförande mätning?
Kraniet skrev:en annan fråga för framtiden. hur är det med kvalitetskontroll? Att säkerställa att 100 element är lika det första är väl ganska viktigt. Men vilken kostnad ligger däri?

Ännu en bra iakttagelse. Det är något som vi dels måste diskutera sinsemellan, men även ventilera med Mark. Gissningsvis så måste en viss tolerans tillåtas för att inte priserna ska gå i taket.

Summer Passing

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-17 19:38

jag tycker det låter som en bra ide Aerob. Riccis är ju ett mer begripligt test förstås men det säger kanske inte så mycket om vad som kan förbättras.
Jag menar skulle elementet inte prestera "bra" i Riccis test så vet vi kanske inte varför.
Ett klippel test ger ju indikationer på fel eller begränsningar i konstruktionen. Vet inte hur/om Mark testar sina element eller i vilken utsträckning. För den delen vet vi inte om han kan tolka Klippel heller (även om man väl kan anta det) men i vilket fall är Klippel ett verktyg både för att kontrollera prestanda men även som upplysning i vad som kan förbättras.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-06-17 19:43

Nu har inte jag kollat fraktpriser i detalj på nåt vis, men jag tycker man kan komma ihåg "det svenska alternativet" = att skeppa hit en prototyp och låta nån "klippa" associerad med Faktisk.se genomföra en provserie.
Det finns ju flera typ Lilltroll, IÖ, Svante och Isidor man skulle kunna fråga och förhandla med.
Om drivern suger kan man ha den som lampskärm, vandringspris eller nåt annat skoj.

Inget krav, bara ett förslag altså.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-17 19:51

Tvärsatlantfrakt med tullbesvär?

Jag, vilket ni inte behöver bry er över, tycker det vore läge att kolla upp hur många som är intresserade att finansiera testet och hur mycket... Sedan testa det over-there och ev. få något ändrat, därefter skicka antingen originalet eller en justerad variant hit och få den granskad av IÖ om det finns några enklare förändringar som kan ge markanta förbättringar.
Senast redigerad av Nattlorden 2013-06-17 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-06-17 19:59

Nattlorden skrev:Tvärsatlantfrakt med tullbesvär?

Man kan deklarera den som gåva eller liknande. Det kan säkerligen lösas med Mark. Frågan är bara vad priset går på och är det ens värt att skicka tillbaka den.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-06-17 20:15

Precis. Gåva eller "kvarglömd".
Även om man betalar full frakt, moms och tull blir det inte så mycket om Mark skriver ner värdet. Inte egentligen. Testet här kommer ju att bli "oberoende" på en annan nivå. Full kontroll typ.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-06-17 20:16

Glöm att skicka tillbaka. Blir svårt att räkna hem tror jag.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-06-17 20:31

Jag kan lätt lägga en 5-hundring för testutgifter. Hade elementet haft lite "vildare" data hade jag kunnat lägga 1 tusing tror jag.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-06-17 21:21

AndersP skrev:Precis. Gåva eller "kvarglömd".
Även om man betalar full frakt, moms och tull blir det inte så mycket om Mark skriver ner värdet. Inte egentligen. Testet här kommer ju att bli "oberoende" på en annan nivå. Full kontroll typ.

En liten fråga från en som följer tråden med stort intresse, varför inte börja med ett test på andra sidan pölen, och om utfallet av testerna där ser lovande ut så skickar ni över ett element hit till Sverige som får testas här?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-17 22:58

Nattlorden skrev:Tvärsatlantfrakt med tullbesvär?

Jag, vilket ni inte behöver bry er över, tycker det vore läge att kolla upp hur många som är intresserade att finansiera testet och hur mycket... Sedan testa det over-there och ev. få något ändrat, därefter skicka antingen originalet eller en justerad variant hit och få den granskad av IÖ om det finns några enklare förändringar som kan ge markanta förbättringar.

Jag är övertygad om att tillräckligt många är beredda att skjuta till lite pengar för testning, dessutom tror jag att det är först efter att det finns en definitiv kostnad som det blir aktuellt att ragga sponsorer. Hellre besluta vad som ska testas och av vem, och till vilket pris det kan ske, först då känns det aktuellt att se hur många som vill vara med och betala för kalaset.
-Palle- skrev:
AndersP skrev:Precis. Gåva eller "kvarglömd".

En liten fråga från en som följer tråden med stort intresse, varför inte börja med ett test på andra sidan pölen, och om utfallet av testerna där ser lovande ut så skickar ni över ett element hit till Sverige som får testas här?

Det är ungefär så jag tänker. Fast samtidigt, behövs det verkligen? Är t.ex Lill-trolls dist-mätningar mer värda än de utförda av Red Rock, som är en erkänd och erfarenhetsrik aktör och som bl.a utför oberoende mätningar åt Voice Coil Magazine? Ett giltigt skäl att skicka den till Sverige skulle i så fall snarare vara för att faktiskt kunna lyssna på elementet, fast även till det är jag tveksam om det faktiskt är nödvändigt.

Angående kostnader runt frakt till Sverige så är det egentligen bara frakten som kostar. Om Mark skriver ner värdet till några få dollar och märker tulldeklarationen som varuprov så tror jag den passerar tullverket utan problem.

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-06-18 09:30

Aerob skrev:Kanske bör vi starta med att skeppa elementet till Red Rock för test. Beroende på vad vi testar och hur rapporten ser ut så kanske vi sedan kan överväga även Ricci för jämförande mätning?

Låter som ett bra förslag!

Vad ska vi testa?
LPM och LSI är väl givet?
+B som tillägg?

Redrock skriver ju (om +B) "This is particularly valuable when using very low Fo woofers that require the compliance of the enclosure for stability."
Känns som om detta "är vi", eller hur?

+ distorsionstest
Står ju väldigt lite om denna. kanske går det att göra ett upplägg som gör att resultatet går att jämföra med Riccis mätningar?

Ett annat alternativ är ju att undersöka om det går att få tillgång till testdata för liknande drivers (som Redrock har testat). Ibland kan man bli förvånad över tillmötesgåendet när man ber snällt! 8)
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-06-18 10:01

Jag undrar om inte jag ska försöka formulera ett mail till Red Rock och höra med dom vad "Test Package 3" plus Thermal Parameters och dist-mätning kan tänkas kosta. Jag ska även förklara vad vi försöker uppnå med elementet samt vilka tester dom själva rekommenderar.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-18 10:03

Aerob skrev:Jag undrar om inte jag ska försöka formulera ett mail till Red Rock och höra med dom vad "Test Package 3" plus Thermal Parameters och dist-mätning kan tänkas kosta. Jag ska även förklara vad vi försöker uppnå med elementet samt vilka tester dom själva rekommenderar.

*tummen upp*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-18 10:06

Aerob skrev:Jag undrar om inte jag ska försöka formulera ett mail till Red Rock och höra med dom vad "Test Package 3" plus Thermal Parameters och dist-mätning kan tänkas kosta. Jag ska även förklara vad vi försöker uppnå med elementet samt vilka tester dom själva rekommenderar.

låter som en väldigt bra idé! satt och fnurade på att skicka ett mail själv men tänkte att det är bättre om en person sköter snacket. :)

Fråga ifall de har möjlighet att göra +B, dvs om de har en låda eller om man måste bidra med den själv.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum