Bill50x skrev:BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Magnepan, precis som andra panelhögtalare som Acustat och Tympani lider av "dåligt tryck", Man måste spela högt för att musiken ska låta spännande. Kanske är det den låga disten som förvillar, konventionella lådor kanske låter högre än vad det är pga disten?
Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B
Första gången jag fick höra Dahlqvist DQ10 så satt jag som en fågelholk i 6 timmar och lyssnade på allt mellan himmel och jord. Då kördes dem fullregister. Det var hemma hos min far, och han har fortfarande kvar dem! Nu har dem varit hos Ln i Gbg för uppgradering av filter och de låter bättre än någonsin. Farsan har dessutom original-basmodulerna från Dahlqvist till och vi delar vid 100hz mot dem. Så kör han Luxman M-4000A på toppen och ett enklare pa-steg för basen. Hans rum är gynsamt i basen så systemet spelar ner strax under 20hz med bra nivå. Däremot äter det rummet effekt och tyvärr räcker inte alltid basarna till. Men DQ10an är helt magisk på det mesta
I övrigt håller jag mina Tdl Reference Standard väldigt högt! De låter också sanslöst bra. De spelar dessutom bas som är löjligt bra om man bara har rummet till dem. I farsans förra rum i huset spelade dem löjligt kraftfullt i basen då rummet var stort. En häftig känsla med så "små" element.
Mcintosh Xrt 20 är också en högtalare som låter väldigt trevligt och som dessutom i kombination med att vara lättdriven upplevs otroligt lågdistorerande. Har själv spelat denna på nivåer jag aldrig vågat spela en annan högtalare och ljudet var helt rent och mäktigt. Låter väldigt stort!
Qrs Tellus lät trevligt hos mig också. Med rätt uppställning och lite eq i botten spelade de från 20hz och uppåt väldigt trevligt och behagligt. Dock trögdrivna som tusan. Så för vad man kan hitta dem beggade för så är det mkt bra
IMF Tls 80 också hört hos farsan. Lät också väldigt bra med en väldigt bra botten! En högtalare jag hade velat äga själv för att testa
Dahlqvist DQ8i denna är så bra för pengarna att jag ägt den 3ggr. Otroligt rolig högtalare som spelar stort och med massvis med detaljer för nästan inga pengar alls. Delade mot basar en högtalare man klarar sig långt på
Sen har jag haft massor med högtalare genom åren som varit trevliga på ett eller annat sätt. Men just dessa är dem jag nyligen haft erfarenhet av och gillat väldigt mycket

Sen har jag fortfarande ett minne av mina Ino piP och minns dem som väldigt bra för storleken!
Sen även Morellos högtalare på mässan på arken för många år sedan har satt ett bestående intryck. De lät så stort luftigt och rent i den jättesalen att man vart chockad!
Detta gör att jag bara måste få hört Ino Pi60 någon gång. Kanske vänder de upp och ner på livet? Jag minns att det var så mkt jag gillade med piP men att så fort det började bli lite roligt sa de ifrån vilket kanske inte var så konstigt med tanke på storlek