Lista bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-03-04 08:46

Jag slänger in

Qrs Neptunus.
Var en akustiker här igår som arbetar med sådant hade fö arbetat med Ingvar på konstfack vid någon installation. Han köpte Totem av mig och fick lite haksläpp över Neptunus.. det var 8O sådana ögon :)

Denna högtalare gör inga fel.

Revel Performa F30 samt M20 magi i låda.

Dalquist DQ8 som budget är sinnesrubbat bra.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-03-04 09:53

philipbtz skrev:3. DALI HELICON 400 i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Cambridge för-/slutsteg).
4. B&W 805D i ett Öhmans designat rum på Hi-Fi klubben (Classé slutsteg).

i VILKA butiker finns dessa rum?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-06-18 15:46

bump :roll:

måste jag skriva en högtalare så skriver jag carlsson 52.2

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-06-18 16:03

Snygg bump! Fler förslag?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-18 16:21

HK430 skrev:bump :roll:

måste jag skriva en högtalare så skriver jag carlsson 52.2

Inte OA52.3?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-18 16:39

Behringer B3031A. Aktiva monitorer som jag växte ur. Mycket prisvärda.
Just nu är mina favoriter mitt delade system med "Linjekällor typ Ola68" och multipla slutna basmoduler. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Imperial-Blomman

Re: Lista bra högtalare

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-12 19:45

Bump!

JBL Array1400.
Den högtalaren e kul å lyssna på men kräver stort rum.
Massor av bas å stampatakten känsla.

JBL Ti250.
Kul högtalare som e allround.
Ja skulle vilja ha ett par själv :)

Genelec 8351BM.
Listar ja som bra högtalare med sin avancerade dsp.
Men ja skulle inte vilja ha dom hemma 8)

OA-52ps å basstöd.
Purifi å Satori.
E de ja spelar på nu.

Acapella (kommer inte ihåg modellen just nu).
Diskanten e magisk i dessa.
De e deras plasmatweeter ja gillar.
Tyvvär e inte basen i samma kaliber.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-11-12 21:23

Jag fastnade för en oldtimer : Braun L8080HE
Kostar lite men låter mycket. Så mycket att mina opus3 cresendo har semester.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-13 00:11

Imperial-Blomman skrev:Bump!

JBL Array1400.
Den högtalaren e kul å lyssna på men kräver stort rum.
Massor av bas å stampatakten känsla.

Kul att du gillar dom, samma här!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-11-13 01:33

Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det... :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re:

Inläggav Nattlorden » 2024-11-13 11:41

jonasp skrev:B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)

NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.

Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...

Instämmer med ovan och lägger till:

Ino - inte blivit besviken på något men pi60s om jag skall nämna någon

Carlsson OA52 (.X) - det var nästan alltid dessa spelade bäst på mässor oavsett vad annat som fanns

Magnapan Magnaplanar 1.4 (.5 .6 .7 ... ) - naturligtvis med basbegränsning.... faktiskt varit mindre nöjd med större modeller. Kan naturligtvis ha varit dålig elektronikkombination...

Revel Ultima Salon2 (eller är det Studio2.... osäker!) - kanske egentligen det enda jag skulle godkänna ett byte av mina pi60s-s mot utan att komma att sakna dem?

TAD... stor modell, spelad på mässa i Jönköping. Bra nog att hintas om på en sådan här lista även om modellnamn saknas.

Sån't som inte finns längre men kan omnämnas:

Von Schweikert VR-4 - dessa hade stått hos mig för länge sedan om ekonomin funnits vid tillfället

F3/Lyd Audiovector 3 och 6

JM Labs (numera Focal) Mezzo Utopia

Wijk Wizard Signature (mycket ovanligt lokalt specialbygge) - har ett på Junior, som är stativvariantern av dessa - toppbiten av "pyramiden".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-11-15 00:13

Kalejdokom skrev:Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det... :oops:

Din signaturbild visar att du inte nått riktigt ända fram än, keep on fighting ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-15 01:06

Kalejdokom skrev:Jag har nog inte lyssnat ordentligt på en kommersiell högtalare sedan jag ramlade över ett par OA-52 på Ågrens Hi-Fi i Gbg under en lunchrast på gymnasiet. Tänkte direkt att en sån där kanske man kunde bygga. Och på den vägen är det... :oops:

Har du ingen ritning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-11-15 10:46

Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Jag vet att många här dissar Magnepan, särskilt om de mätt på dem, men detta par hade jag i 5 år (och jag kom från långvarigt ägande av pi60s), och de var i många avseenden fantastiska högtalare. Gick dessutom att spela mycket högre på än vad folk utan praktisk erfarenhet tror. Bara man har rejäla förstärkare.

Saknar dem ibland trots att jag älskar mina nuvarande ino.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-15 22:54

BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.
Jag vet att många här dissar Magnepan, särskilt om de mätt på dem, men detta par hade jag i 5 år (och jag kom från långvarigt ägande av pi60s), och de var i många avseenden fantastiska högtalare. Gick dessutom att spela mycket högre på än vad folk utan praktisk erfarenhet tror. Bara man har rejäla förstärkare.

Och nu har du?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-11-16 16:16

BellsnWhistles skrev:Om vi ska fortsätta bumpa denna gamla tråd så.... Magnepan 3.7.

Magnepan, precis som andra panelhögtalare som Acustat och Tympani lider av "dåligt tryck", Man måste spela högt för att musiken ska låta spännande. Kanske är det den låga disten som förvillar, konventionella lådor kanske låter högre än vad det är pga disten?

Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-11-16 19:59

sportbilsentusiasten skrev:

Och nu har du?

ino pi120s
Samt ett gäng Altec som bara ligger och väntar på att få spelas....

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-11-16 20:07

Bill50x skrev:Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B

Även jag har haft Tympani 1D samt ett flertal olika Martin Logan, jag håller med delvis men inte helt, framförallt Maggi 3.7 lät väldigt naturligt även på låg volym och jag tyckte absolut inte att det lät platt eller odynamiskt tråkigt (som t.ex. fullregisterelektrostater typ alltid gör på allt annat än mycket välproducerade inspelningar).
Att mitt lyssningsrum har en topp på +9 db vid 38 Hz kan göra sitt till... då man får 9 db mer headroom där efter att man tagit bort puckeln med eq.

P.S. DQ10 är en högtalare jag fortfarande aldrig lyssnat på 8O

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-16 23:34

Acoustic Energy har inte nämts.
Var ett bra tag sen jag hörde AE1 nu.
Minns dom än. Hur katten kunde en så liten högtalare låta så mycket.
Kanske det var flera som hört dom.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-11-17 00:11

De högtalare jag tyckt om vid extern lyssning är:

Quads brasskärmar
Snell, flera modeller
Harbeth flera modeller
Revel flera modeller
Gamla B&W
TAD

Ja det var ju inte så många. Men jag har ju inte lyssnat på allt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-17 08:12

BellsnWhistles skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Och nu har du?

ino pi120s
Samt ett gäng Altec som bara ligger och väntar på att få spelas....

Ahhh, dubbla pi60s typ. De är bra!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-17 11:57

BellsnWhistles skrev:
Bill50x skrev:Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.
/ B

Även jag har haft Tympani 1D samt ett flertal olika Martin Logan, jag håller med delvis men inte helt, framförallt Maggi 3.7 lät väldigt naturligt även på låg volym och jag tyckte absolut inte att det lät platt eller odynamiskt tråkigt (som t.ex. fullregisterelektrostater typ alltid gör på allt annat än mycket välproducerade inspelningar).
Att mitt lyssningsrum har en topp på +9 db vid 38 Hz kan göra sitt till... då man får 9 db mer headroom där efter att man tagit bort puckeln med eq.

P.S. DQ10 är en högtalare jag fortfarande aldrig lyssnat på 8O

Jag har ju sedan en längre tid Magnepan 3.6, aktivt delade och med PEQ. Det här är högtalare som är rätt beroende på uppställning och i mitt rum låter de förvånansvärt bra och ger en basåtergivning många inte väntar sig, full nivå till strax över 30 Hz utan någon höjning i PEQ. Jag har ju även ett antal Tympani och just ID är ingen favorit med sin luddiga perspektivåtergivning, förmodligen beroende på att alla tre panelerna bidrar med riktiningsinformation och de sitter långt ifrån varandra. Modifierade Tympani IIIA och Tympani IVa är bättre men givetvis ska de ha aktiv delning och PEQ.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-17 12:36

Problemet med panelhögtalare är typiskt inte den undre gränsfrekvensen, utan den bristande ljudtryckskapaciteten framförallt i basen. Det är ytterst tråkigt att lyssna på merparten av populärmusik utan bastryck.

När jag i min ungdom konstruerade ett par stora "magnetostater" så tog jag därför i ordentligt med ca 7000 cm2 aktiv area och 5 mm mekaniskt begränsad slaglängd, vilket är betydligt mer än vanligt. Detta fungerade totalt sett ganska väl, även om asymmetrin i den drivande kraften (magneter endast bakom basmembranet) var hörbar som en aning kompression och lite disighet (andratonsdistorsion) vid ordentligt pådrag.

Prestandamässigt hade det varit betydligt bättre att bestycka med ett gäng dynamiska baselement, men detta hade förstås förstört panelutseendet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-11-17 13:02

Bill50x skrev:

Magnepan, precis som andra panelhögtalare som Acustat och Tympani lider av "dåligt tryck", Man måste spela högt för att musiken ska låta spännande. Kanske är det den låga disten som förvillar, konventionella lådor kanske låter högre än vad det är pga disten?

Jag har lyssnat på Trion Magnepan/Acustat 2+2 (hemma, under långlån) och Tympani och de lider av ungefär samma sak, häpnadsväckande fint och rumsligt ljud men efter 5 minuter tappar jag intresset och börjar fundera på annat. Något som jag inte drabbas av tex med mina Dahlqvist DQ10:or.

/ B

Första gången jag fick höra Dahlqvist DQ10 så satt jag som en fågelholk i 6 timmar och lyssnade på allt mellan himmel och jord. Då kördes dem fullregister. Det var hemma hos min far, och han har fortfarande kvar dem! Nu har dem varit hos Ln i Gbg för uppgradering av filter och de låter bättre än någonsin. Farsan har dessutom original-basmodulerna från Dahlqvist till och vi delar vid 100hz mot dem. Så kör han Luxman M-4000A på toppen och ett enklare pa-steg för basen. Hans rum är gynsamt i basen så systemet spelar ner strax under 20hz med bra nivå. Däremot äter det rummet effekt och tyvärr räcker inte alltid basarna till. Men DQ10an är helt magisk på det mesta :D

I övrigt håller jag mina Tdl Reference Standard väldigt högt! De låter också sanslöst bra. De spelar dessutom bas som är löjligt bra om man bara har rummet till dem. I farsans förra rum i huset spelade dem löjligt kraftfullt i basen då rummet var stort. En häftig känsla med så "små" element.

Mcintosh Xrt 20 är också en högtalare som låter väldigt trevligt och som dessutom i kombination med att vara lättdriven upplevs otroligt lågdistorerande. Har själv spelat denna på nivåer jag aldrig vågat spela en annan högtalare och ljudet var helt rent och mäktigt. Låter väldigt stort!

Qrs Tellus lät trevligt hos mig också. Med rätt uppställning och lite eq i botten spelade de från 20hz och uppåt väldigt trevligt och behagligt. Dock trögdrivna som tusan. Så för vad man kan hitta dem beggade för så är det mkt bra :D

IMF Tls 80 också hört hos farsan. Lät också väldigt bra med en väldigt bra botten! En högtalare jag hade velat äga själv för att testa :)

Dahlqvist DQ8i denna är så bra för pengarna att jag ägt den 3ggr. Otroligt rolig högtalare som spelar stort och med massvis med detaljer för nästan inga pengar alls. Delade mot basar en högtalare man klarar sig långt på 8O

Sen har jag haft massor med högtalare genom åren som varit trevliga på ett eller annat sätt. Men just dessa är dem jag nyligen haft erfarenhet av och gillat väldigt mycket :)

Sen har jag fortfarande ett minne av mina Ino piP och minns dem som väldigt bra för storleken!

Sen även Morellos högtalare på mässan på arken för många år sedan har satt ett bestående intryck. De lät så stort luftigt och rent i den jättesalen att man vart chockad!

Detta gör att jag bara måste få hört Ino Pi60 någon gång. Kanske vänder de upp och ner på livet? Jag minns att det var så mkt jag gillade med piP men att så fort det började bli lite roligt sa de ifrån vilket kanske inte var så konstigt med tanke på storlek :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2024-11-25 19:05

MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-11-26 13:56

Man kanske ska kliva in i den här tråden lite försiktigt, då min ingång kanske är en smula annorlunda..?

Jag arbetar huvudsakligen med "konkreta" ljud. Sådana man kan öppna fönstret eller ta en promenad och lyssna på som referens.
En buss. Sorl på fiket. En fiskebåt på väg ut ur hamnen inspelad med en Pearl TL 44. En människa som talar som man nyss talat med, etc...

Jag arbetade tidigt i livet på Elfa och hamnade på en massa mässor med det ena vidundret efter det andra.
Arbetskamrater som la dubbla årslöner på imponerande system. Dahlquist, Elektrostater, "subkulturella hembyggen".
Folk som skickade en till den ena demonstrationen efter den andra i både slott och koja.
Arbete i alla möjliga och omöjliga studior runt om i landet. SR-studior und diverse...

Ofta blev jag imponerad över musikalisk maffighet och mumsiga ljudbilder. Och ... STORLEK. Men...
Jag tyckte aldrig att det lät som det låter. I verkliga verkligheten alltså. Och musik - vet man aldrig hur den är "kranad",
om man inte själv vridit på reglagen förstås - vilken man ofta gjort. Fast det blev oftast väldigt fel - när man bytte lyssningsmiljö.

Någon sa: Du måste åka iväg och få en demo av Ingenjör Öhmans högtalare.
(något som sagts mig otaliga gånger rörande andra namn)

Uttröttat helskeptisk åkte jag iväg till en smått (underdrift) rörig källare strax norr om Stockholm.

Pi-p och Pi60 serverades.
Och jag höll på att smälla av. Det var som fan. Kan det verkligen låta på det här viset!
Det låter ju som det låter, tänkte jag. Både garagedörrar och snöflingor som faller.
Livet kändes förstört - för hur fasen ska jag ha råd med något sånt här? Kan man få flytta in i den här källaren, kanske?
Det löste sig på något vis, och istället flyttade Pi60 hem till mig.

Pi60 har sedan varit mitt primära arbetsredskap OCH njutningsmedel.
Jag vet plötsligt vad jag gör och behöver aldrig mer fnatta runt och lyssna i diverse för att få ett medel-intryck.
Jag känner mig trygg.

Som närmonitorer har jag på flera arbetsplatser direkt bytt ut diverse Genelec & dito till Pi-p.
Teknikerkolleger har varit hänförda. "-Jag kan plötsligt sitta l ä n g e och jobba utan att uppleva lyssningströtthet."
"–Det jag gör låter nu till och med helt rimligt i mobiltelefonen!!!"

Alla vänner som inte vill möblera om hemma för att njuta av musik har inhandlat en liten Pi-p.
Min dotters mamma (både musiker och musiknjutare) blev förtvivlad efter separationen. Inte för att äntligen slippa mig.
Utan för att hon inte längre tyckte sig kunna lyssna på musik. Trots en av sin bror uppmonterad imponatoranläggning.
Så hon fick ett par Pi-p i present - och började genast lyssna på musik igen. Hennes mamma (musiker och dansare) har också inhandlat ett par.

Jag själv fortsätter med pi60 - numera dessutom i ett nästan optimerat rum.
Saker låter som de låter. Så jag har noll behov av att jaga, leta, söka efter en annan högtalare.
Produktioners flyttbarhet är enastående. De låter bättre i nästan vad skit som helst. Ett tidigare jätteproblem eliminerat.

Reservationen är då möjligen att jag bedömer mer efter hur en brunstig bäver låter i verkligheten när jag spelar in den,
än Taylor Skifs - (öh.. det kanske är en Björn förresten), sound efter multipel plug-in-demolering?

Så... med den Brasklappen så förordar jag Pi60 - eller i mer omfattande sammanhang, något av de större INO-systemen.
I mer intima miljöer Pi-p.

Tack Ingvar!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-11-26 18:30

Ogjort! Mycket trevlig berättelse. Läste med stor glädje. :D :D

Själv har jag två elektrostater från Martin Logan. Har de senaste åren mera intresserat mig för rummets betydelse.

Har flyttat och gjorde mig av med olika diffusorer/absorbenter. Men eftersom jag inte får ut mina högtalare tillräckligt från väggen så har jag satt upp en absorberande vägg bakom anläggningen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2024-11-26 21:39

Ogjort skrev:Man kanske ska kliva in i den här tråden lite försiktigt, då min ingång kanske är en smula annorlunda..?
(kortat)

Njutbar berättelse, det värmer att läsa text från hjärtat. Tack Ogjort :!:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-11-26 21:59

Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-26 23:34

PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?

Den lilla marknad jag utgör fungerar det utmärkt på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi