Finns det någon som har hört skillnad på ett blindtest men..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-04 14:02

Tja, nu är det inte jag som spelar gitarr, men jag trodde Fender Twin Reverb hade "äkta" rörsound. Men, men... Det är ju känslan som räknas. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 14:04

Almen skrev:Tja, nu är det inte jag som spelar gitarr, men jag trodde Fender Twin Reverb hade "äkta" rörsound. Men, men... Det är ju känslan som räknas. :)

Om det är en äkta Twin från 70-80-talet är det rör, ja. Vad som sitter i dom idag vet jag inte. Vet du?

Efter att CBS tog över 1965 försämrades deras förstärkare rejält. Man införde mer HiFi-tänkande med bl.a. större nätdelar och högre anodspänning. Det låg i tiden eftersom distsnacket och teoriältandet från HiFi:n bredde ut sig som en farsot. 70-talsTwinnarna fungerar bra som plasmaskärare. 50-talarna var bra och även tidigt 60-tal. Vissa gamla Bassman är suveräna. Det låter som en upprepning från andra det här men det är sant. Jag har survat ett ganska stort antal av dom genom åren. Nu har jag lagt av. Det är därför jag har tappat kollen på vad som har hänt efter år 2000 ung.
Senast redigerad av Flint 2005-10-04 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-04 14:11

Hmmm, lurigt. Om det inte är rör kanske det är... transistorer? :o

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-04 14:14

Flint, är det så att du anser att de flesta rörförstärkare har "sväng" men transistorstärkare (t.ex. de högt på LTS lista) in har så mycket "sväng"?

Försöker bara förstå vad du menar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 14:23

silvervarg skrev:Flint, är det så att du anser att de flesta rörförstärkare har "sväng" men transistorstärkare (t.ex. de högt på LTS lista) in har så mycket "sväng"?

Försöker bara förstå vad du menar.

Som tumregel ja vad gäller rör / trissor.
Bygger det på erfarenhet men ska ärligt medge att jag inte har ägt alltför många transistorförstärkare och nästan inga dyra.
Eftersom jag bygger som jag ser det själv ganska bra rörgrejer har jag ju ofta också kört med dom under längre tider. Sen har jag ibland stuckit emellan med något transistoraktigt bara för att ge dem en chans.
Totalt sammanfattat tycker jag doch att rör spelar mer musikaliskt så att jag kan glömma tekniken och höra musiken. När jag spelar trissor tänker jag på tekniken och ljudet.
Sista trissesvängen var tills aldeles nyligen med en kopia på Hiragas 20-wattare. Bra klang som jag fastnade för i början. Men efter ett tag saknades något. Livekänslan och gunget. Den/det kom tillbaka när jag bytte tillbaks till rören. Smaksak. Subjektivist som jag är accepterar jag det.Men jag är inte helt främmande för att det är inbillning och önsketänkande inblandat. Hiragan blir kvar som framtida jämförelseobjekt. Så bra var den.

Men jag tror som sagt att den individuella spridningen på/för hur vi lyssnar är stor. Vi är inte clonade ur en och samma person (eller får).

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-04 17:22

Citat Flint:
Men en bra tumregel är att 20-Wattare svänger bättre än 200-Wattare. Men det är klart, du får ju göra dig av med den där begänsande uppfattningen om rätt och fel ut LTS-synpunkt

Och ännu mer tumregler härovan. Jag trodde du inte gillade tumregler?
Eller är det så att dina tumregler är bra medan LTS-sekten (som du tycker så illa om) har tumregler som är felaktiga?
Du anser dig veta bättre än en stor samling musik- och ljudentusiaster?
Hybris!

Och du kunde visst inte svara på mina frågor om de där svängiga förstärkarna.
Jag trodde nog det.

Och 20 Watt är bättre än 200 Watt?
Inget tal om tillverkare, modeller eller distorsion, frekvensgång, slewrate etc, etc.
Nä, 20 Watt är bättre än 200 Watt. Köp en sådan och så kommer det att svänga musikaliskt...
8O
Du snackar om att det tjatas om samma saker från LTS-folk. Det är ju lika mkt tjat från dig och andra som gillar bluffkablar och musikaliska förstärkare. Varför är ditt tjat ok men inte andras?

Du tycker säkert att jag är otrevlig men försök förstå vad du själv har skrivit här och på andra ställen.
Du verkar inte vara medveten om att du klumpat ihop och förolämpat en stor samling människor du inte ens känner.

Alltså, är du sneklonad eller spelar du bara dum och dryg? :evil:

Puss och kram
Ljudkrav

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-04 17:35

Om 20W är bättre än 200 så är 6W ännu bättre kanske*. Jag har nog för mycket effekt med mina 35 rörwatt, 15W för mkt.

P.S. *Inte nödvändigtvis dock eftersom den tänkta optimumkurvan kan likna en (upp och ner) paraboll med maximum vid 20W på x-axeln och njutningskoeficienten på Y- axeln. Då fick vi också in lite pseudoteknik med
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 17:36

Ljudkrav
Det där var hårda ord. Var inte så låst. Blindtesta en shakti och koppla av. Jag skulle mycket väl kunna blindtesta en NAD208 mot mina rörpytsar. Dessutom kör jag RG62 som snören. Du har tydligen fastnat i någon form av tunnelseende.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 17:40

dimitri skrev:Om 20W är bättre än 200 så är 6W ännu bättre kanske*. Jag har nog för mycket effekt med mina 35 rörwatt, 15W för mkt.

P.S. *Inte nödvändigtvis dock eftersom den tänkta optimumkurvan kan likna en (upp och ner) paraboll med maximum vid 20W på x-axeln och njutningskoeficienten på Y- axeln. Då fick vi också in lite pseudoteknik med

Eftersom jag aldrig spelar över en (1) W ens i topparna så räcker 6W bra. Vibrera ihjäl grannar gjorde jag i tjugoårsåldern med RT-horn.

Användarvisningsbild
lilltroll

A/B dubbelblindtest

Inläggav lilltroll » 2005-10-04 17:49

Jag har inte läst tråden, men sitter och plågar studenter med dubbelblind A/B test.
Om någon har ett testobjekt med RCA-in samt RCA-ut och vill pröva med t. ex. 99.7% konfidens om det finns en hörbar skillnad så är det bara att komma förbi KTH.

(Erbjudandet gäller längst tom 15 oktober 2005)

Det är hörlurar som gäller, jag kan erbjuda ett par HD650.
Men man ka ta med sina favoriter!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-04 17:52

RG-62 ???
Då är du ju LTS-anhängare själv.
Kan du inte vara lite konsekvent?
Jag kan ju inte skälla på dig om du ska byta sida.

Mina ord är mjuka i jämförelse med din sågning av en stor skara entusiaster.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 18:10

Ljudkrav skrev:RG-62 ???
Då är du ju LTS-anhängare själv.
Kan du inte vara lite konsekvent?
Jag kan ju inte skälla på dig om du ska byta sida.

Mina ord är mjuka i jämförelse med din sågning av en stor skara entusiaster.

Jag har inte bytt sida på länge. Du kanske har missat att jag har varit medlem i LTS. Jag gick med 1982 och ur ca1997-98 när jag hade fått nog av IÖ:s "ledaregenskaper" (bara sedda via MOLT). Minns en molt som enbart handlade om en enda sak. Att rätta Ulf B Stranges artiklar efter att han hade varit redaktör ett tag. Sida upp och sida ner. Det var storhetsvansinne enligt mig. Sen dess har intrycken om LTS bara befästs. Det är inte förtal och skitsnack, det är bara så som det gick till.

Det verkar som om du har förutfattade meningar om mig bara för att jag förespråkar subjektivism och valfrihet. Jag väljer prylar efter hur jag trivs med dom. RG62 är bra. Semibalanserad RG62 är bättre.

Entusiaster får ni gärna vara. Men vräk inte ut er så förb... Min kritik riktar sig mot att många av er anser sig sitta inne med den totala sanningen. Det är bara önsketänkande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 19:25

Flint skrev:Jag skulle mycket väl kunna blindtesta en NAD208 mot mina rörpytsar.

Det är bra... då tar vi och lånar en gammal arbetskollega till migs hemmabyggda magnetostater med en känslighet på 65db... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 19:33

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag skulle mycket väl kunna blindtesta en NAD208 mot mina rörpytsar.

Det är bra... då tar vi och lånar en gammal arbetskollega till migs hemmabyggda magnetostater med en känslighet på 65db... 8)

Dä va int' möä. Har magneterna släppt och klumpat ihop sig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 19:37

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Dä va int' möä. Har magneterna släppt och klumpat ihop sig?

Nä... han sneakade och köpte vanliga - inte neodym... dessutom är nog folien en aning för tjock.

Han kör The End i en specialversion med en sjuhelvetes massa extra trissor ut. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 19:57

Nattlorden skrev:Nä... han sneakade och köpte vanliga - inte neodym... dessutom är nog folien en aning för tjock.

Han kör The End i en specialversion med en sjuhelvetes massa extra trissor ut. 8)

Det hade förstås blitt möe dyrare med de kraftigare magneterna.
Låter som om det var ett bygge från slutet 80 början 90 det där.
Från tidningen "High Fidelity"
The End, har du jämfört den mot Naden?
Jag har fått för mig att den ska va rätt bra.
Jag byggde en kopia på Zapsoluten som ju bygger på samma koncept som The End, och den var alla tiders.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 20:28

Nope, det har jag inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: A/B dubbelblindtest

Inläggav Svante » 2005-10-04 21:24

lilltroll skrev:Jag har inte läst tråden, men sitter och plågar studenter med dubbelblind A/B test.

Ja, i detta sällskap ska man nog kalla testet en F/E-lyssning. Fast vi har ju alltid kallat det ett A/B-test, vilket det är. Också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-04 21:35

F,
"The End, har du jämfört den mot Naden?"

Det var nog Audio&Video eller "Elektronikvärlden" som hade en serie om The End bygge. En fantastisk förstärkare!
Hörde den i somras drivandes basar i en triampad anläggning (Bernt tog initiativet)
Mellan och diskanterna drevs med rör. Det lät jä---t bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 22:03

dimitri skrev:F,
"The End, har du jämfört den mot Naden?"

Det var nog Audio&Video eller "Elektronikvärlden" som hade en serie om The End bygge. En fantastisk förstärkare!
Hörde den i somras drivandes basar i en triampad anläggning (Bernt tog initiativet)
Mellan och diskanterna drevs med rör. Det lät jä---t bra.

Där ser man. Jo Bernt är nog duktig på att få till det. Man får det intrycket. Vad kör han för filter?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-05 08:45

Kaneda

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 08:53

Flint skrev: Minns en molt som enbart handlade om en enda sak. Att rätta Ulf B Stranges artiklar efter att han hade varit redaktör ett tag. Sida upp och sida ner. Det var storhetsvansinne enligt mig. Sen dess har intrycken om LTS bara befästs. Det är inte förtal och skitsnack, det är bara så som det gick till.

HUR kan det vara storhetsvansinne att rätta alla de tekniska felaktigheter som hävdes ur Ulf B Strange? HUR hade det varit bättre om dumheterna fått stå oemotsagda, och det inte funnits kvar en enda skrift med tekniskt korrekt innehåll för de som är intresserade av ljudåtergivning?

:x Ska vi läsa Hifi och Mystik istället (kräks)!?!?!?! :x :x :x Där står dumheterna iallafall oemotsagda, är det bättre Flint?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-10-05 09:10

Det var faktiskt i High Fidelity, jag har själv tidningen hemma i någon låda!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 09:56

jonasp
Vad du kräks över är din ensak. Jag berättade om min reaktion.
Debatt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 10:14

Trådens topic:
Finns det någon som har hört skillnad på ett blindtest men på mätapparaten kunde man inte se någon skillnad?

Det var länge sedan tråden var on topic så av respekt för Mats som är trådskaparen tycker jag att den borde få handla om topic ett tag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-05 10:43

Mats, vad är det för apparat du menar med "mätapparaten"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 10:57

paa skrev:Mats, vad är det för apparat du menar med "mätapparaten"?

Vad är det där för dum fråga? Jag är säker på att du förstår vad Mats menar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-05 11:12

Skönt att en ansvarskännande person styr upp diskussionen med tips och tillrättavisningar. Det ballade ur ett tag när någon började prata om "sväng" och rör kontra transistorer, men nu skall det nog ordna sig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-05 11:12

Flint skrev:
paa skrev:Mats, vad är det för apparat du menar med "mätapparaten"?

Vad är det där för dum fråga? Jag är säker på att du förstår vad Mats menar.

Nej, jag vet inte vilken mätapparat man använder vid F/E-test, vet du det Flint?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-05 11:32

PAA:
mats har inte frågat något om F/E test alls. Han frågade om blindtest. Och vilken mätapparat som menas är ju ingen specifik apparat utan något lämpligt för att kunna mäta "allt" som behövs och är normalt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi