Hur ser marknadsföringen kring kablar ut, och varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 11:01

Flint ska inte du starta en tidning? Den kan ju handla om t ex:

o Rörförstärkare, max 6W mer behövs inte
o Ingenjörer är dumma i huvudet
o Skit i klangen, bara det svänger
o Låt det brusa också, bara det svänger

Skulle verkligen vara ett steg framåt :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-05 11:06

:lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 11:08

jonasp
Om jag hade startat en tidning hade jag inte skrivit ett ord om NAD208, det är trots allt en gammal och strulig förstärkare med högt andrahandsvärde*. Det finns ju intressantare saker att skriva om, t ex Rotel 1090 och Halcro, vilka båda täckts av en mkt intressant tidining.

Tyvärr saknar jag den heltidspassion för ljudåtergivning som krävs för att starta en tidning. Jag beundrar entusiasmen hos de som skriver i både MoLT, HiFioMystik och High Fidelity. Jag bara önskar att de två sistnämnda vore lite kunnigare. Läser jag en vanlig kommersiell blaska är det givetvis Stereophile som gäller.

mvh
Jonas

*) Högt men inte oförtjänt. Det är mycket förstärkare för pengarna även som begnagad, tycker jag.

Ett bra svar som debatt betraktat. Tack för det.

Att driva en tidning är nog ingen lätt match.
Klart att dom är beroende av annonsintäkterna.
Det är däremot upp till läsaren att bedöma det som skrivs.
I början av min HiFi-bana trodde jag på allt.
Sen kom det en tid då jag inte trodde på någonting av det.
Nu tycker jag, vadå, kan vara så, kan vara nys, jag kollar själv.
Framför allt är det väl kul att läsa om vad som händer i branschen.
Senast redigerad av Flint 2005-10-05 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-05 11:08

Jag kommer att tänka på alla dessa naturläkemedel som säljs som ju inte behöver fungera på riktigt(till skillnad på "vanlig" medicin som Apoteket säljer). Fast å andra sidan skulle väl Apoteket snart börja sälja dessa naturläkemedel ochså?

Hursomhelst, intressant frågeställning tycker jag.

Om en produkt inte uppvisar utlovade prestanda eller egenskaper kan man väl åtminståne reklamera den? Problemet är väl bara att, "dynamic precision", "crystal clear sound" etc. liksom inte betyder så jävla mycket. Jämfört med vad och under vilka omständigheter kan man ju undra? Så länge det är så luddigt formulerade påståenden är det ju svårt att bevisa att en produkt inte uppfyller utlovade egenskaper.

Ungefär som tvättmedelsreklamen där tvätten blir "50% renare", jaha, jämfört med vad? Företaget i reklamfilmens tidigare tvättmedel? Konkurrenter? Otvättad tvätt?

Hursomhelst känns inte sådana lovord unika för någon specifik produkt eler branch, det handlar ju om att sälja.

Är väl eg. inget konstigt med det.

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 11:10

jonasp skrev:Flint ska inte du starta en tidning? Den kan ju handla om t ex:

Jag har inte klagat på pressen. Det var du som gjorde det.

Jag tänkte just skriva motsatsen, att jag inte skulle kunna driva en tidning på mina teser. Men du hann före. He, he.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-05 11:12

lasselite skrev:
Johan_Lindroos skrev:Snacka om muppig tråd!

Det här tycker jag var en taskig och mycket låg nivå på inlägg från dig, Lasselite:
Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)

Skriver Jenving(?) någon stans att man får en hörbar förbättring?

P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst

Att kräva av folk att sitta och mejla en leverantör är ju helt befängt! Och "blåst", hur fan kan du sitta och skriva såna dumma saker till folk, för att sedan avsluta med en idiotiskt vald smiley?!? Fattar du inte att du sårar folk? "Blåst" i det avseendet du menar, kan ha två betydelser; antingen lurad av ett dåligt köp, eller korkad. Väldigt DUMT ordval av dig Lasselite!

Nu får du nog både du och jag läsa en gång till. Jag ska läsa det jag skrev (och se om jag kan få till dina glasögon) Men du får jättegärna läsa det jag skrev en gång till.

Var har jag skrivit något om att maila? Supra har en hemsida, som mats länkar till. Och "kräver"? Jag har inte krävt något. Det var därför jag lade till smajlyn, för att det inte skulle uppfattas bokstavligt. Att vara blåst och att känna sig blåst är två olika saker (iaf enl mig). Och åter igen, den "idiotiskt valda" smajlyn var till för att det inte skulle tolkas bokstavligt.

NN: Hej!

Du måste förstå att folk har rätt till sina egna känslor. Blir någon sårad, så är den personen sårad, punkt slut.

Då ska vi nu reda ut vad ditt "krav" är.

Du skriver "Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst"

"Om du inte svarar"...
Innebörd: Om Mats inte svarar...

"tänker jag anta att dom inte gör det"
Innebörd: "dom": du hänvisar till att Jenving ska svara Mats på någonting. "dom" ska svara "Mats" om något. Du har satt kommatecken, huvudsats och bisats du vet, huvudsats och bisats hänger ihop. Du Lasselite vill veta vad Jenving säger om Mats Swordkabel.

Hädanefter tänker jag inte diskutera några som helst ytterligare ordklyverier med dig i denna tråd, bara så att du vet det.

Jag citerar även policyn för detta forum:
2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civilicerat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.
(Min understrukning)
Något att börja följa kanske?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 11:12

Hmmm, två sidor, inga exempel och väldigt lite relevant...

Mitt inlägg till mats har jag helt tydligt misslyckats med. Jag hoppas min förklaring lyckas bättre. Det var inte min mening att "köra" med någon eller att påstå att mats är blåst. Ber om ursäkt för mina tillkortakommanden!

fbk: subjektivistsvansen har talat :roll: (Återkom gärna när du har något relevant att tillföra.)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 11:14

Men Flint, det är som vanligt.

Du skriver så pass provokativt att jag ofta blir förbannad. Lite grann iallafall. Jag tror du skriver medvetet så, själv blir jag förbannad på mig själv. För att jag blir förbannad alltså.

Jag känner igen mig - i början trodde jag på allt. Jag lyssnade på olika kablar för att hitta de fantastiska förbättringarna som utlovades. Jag gjorde en del annat dumt också.

Visst är det bra om man kan kolla själv. Men samtidigt. Bara för att man vill avnjuta Bob Dylan eller något annat med hög fidelitet - måste man behöva vara expert på ämnet då? Jag tycker inte det. Således hade jag önskat mig mer konsumentupplysande tidningar.

Och givetvis måste dessa vara annonsfinansierade med tanke på kostnaden att trycka tidningar och lösnummerpriset. Om alla dyrkablar sågades över en natt, skulle hifitidningarna försvinna då? Jag tror inte det. Konsumenternas köpkraft skulle flyttas till annat, och då följer annonsintäkterna med.

/J.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 11:15

Flint skrev:
jonasp skrev:Flint ska inte du starta en tidning? Den kan ju handla om t ex:

Jag har inte klagat på pressen. Det var du som gjorde det.

Jag tänkte just skriva motsatsen, att jag inte skulle kunna driva en tidning på mina teser. Men du hann före. He, he.

Tja, ovanstående var närmast en reaktion på att du bad mig att starta en tidning. Nåja. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-05 11:17

lasselite skrev:fbk: subjektivistsvansen har talat :roll: (Återkom gärna när du har något relevant att tillföra.)

Typiskt menlös kommentar igen!! Nu får du väl för fan lägga av!
(Återkom gärna när du har något relevant att tillföra.)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 11:22

Hej igen Johan.

Jag hade missat mats ena inlägg när jag svarade dig (och mitt ovanstående inlägg skrev jag medan du skrev ditt). Så jag missade att mats kände sig sårad, jag såg bara hans andra inlägg. Ännu en gång; ta det inte bokstavligt, det var det smajlyn (som du väljer att utelämna) var till för. Peace?

Förlåt mats! Det var inte min mening att såra dig.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 11:26

jonasp skrev:
Tja, ovanstående var närmast en reaktion på att du bad mig att starta en tidning. Nåja. :)

Man måste inse att tidningsförsäljning styrs av samma marknadskrafter som styr all annan handel. Det gäller att det helt enkelt finns en marknad. Marknaden för din "nisch" är liten. De som vill vara med i LTS är nog redan det. Det är dom som är din marknad. Det är bara dom du kan lita på och hur ofta byter ni förstärkare.
Rörmarknaden är möjligen lite större men en droppe i havet. Pengarna finns i den stora massan som inte är fanatiker utan bara handlar sig en stereo ibland. Det är mellan dom ytterligheterna tidningarna måste välja väg. Ingen lätt match. Hur de än väljer så är det någon grupp som blir förbannad.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 11:30

Hej igen Johan. Nu skrev du medan jag skrev igen.

"Svans" var en referens till en annan tråd. Och jag lovar att "ge mig" när fbk slutar kontaminera min tråd.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 11:31

Nej Flint, nu är du helt fel ute!

Vad min "nisch" är vet du noll och intet om! Det blir lite konstigt när andra talar om för en vad man har för åsikter.

Jag ingår inte ens själv i nischen du beskriver, så varför skulle jag rikta mig till den???

/J.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-05 11:32

Lasselite, du själv har lyckats lysande bra på att kontaminera din egen tråd.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 11:35

Visst. Kram :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 11:36

nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman :D : att ja visst är det sytrådar i innerdelarna i våra apparater. Men där behövs det inte så tjocka kablar, eftersom det är så korta avstånd där i jämförelse med kabeln från förstärkaren till högtalaren.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-05 11:36

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM

Här är marknadsföringslagen. Följande citat kan man ju fundera över vad gäller många produkters marknadsföring:

6 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annan näringsidkares näringsverksamhet.
Detta gäller särskilt framställningar som avser
1. produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper,

15 § En näringsidkare som vid sin marknadsföring låter bli att lämna sådan information som är av särskild betydelse från konsumentsynpunkt får åläggas att lämna sådan information.

§15 är ju litet kul. Tänk er att en förstärkartillverkare har formulerat sig i stil med "...den oförfalskade sanningen...". Och visar det sig att förstärkaren är hörbart färgande. Då skall (kan man tolka det som) annonsören åläggas att formulera om sig till något i stil med "...sanningen i all sin färgprakt - och litet till..." :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 11:41

Vad jag tror herr Lindroos försöker önska sig är att vi alla plockar fram vår trevligaste kvalitetsödmjukhet i alla postningar. Hittils så har många inlägg varit fulla med ensidig ironi, självpräktighet, nedvärdering och irrelevanta inlägg medelst suckar och ensamma smileys. Som sagt:

- tolerans!
- ödmjukhet!
- glada miner!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 11:44

Tack MG!

Nu börjar vi komma någon vart. Det är här det blir intressant. Vad vågar tillverkarna själva hävda och om de nu kringår utlåtanden om ljudförbättrigar, så kan man ju fråga sig varför.

Ännu inga exempel?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 12:15

mats skrev:nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman :D :

Skulle inte du sluta med dina IÖ-gliringar?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-05 12:41

mats skrev:nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman :D : att ja visst är det sytrådar i innerdelarna i våra apparater. Men där behövs det inte så tjocka kablar, eftersom det är så korta avstånd där i jämförelse med kabeln från förstärkaren till högtalaren.

Hej Mats!
Ditt inlägg är det enda kloka hittills jag sett i denna tråd.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 13:06

Flint skrev:
jonasp skrev:

Man måste inse att tidningsförsäljning styrs av samma marknadskrafter som styr all annan handel. Det gäller att det helt enkelt finns en marknad. Marknaden för din "nisch" är liten. De som vill vara med i LTS är nog redan det. Det är dom som är din marknad. Det är bara dom du kan lita på och hur ofta byter ni förstärkare.
Rörmarknaden är möjligen lite större men en droppe i havet. Pengarna finns i den stora massan som inte är fanatiker utan bara handlar sig en stereo ibland. Det är mellan dom ytterligheterna tidningarna måste välja väg. Ingen lätt match. Hur de än väljer så är det någon grupp som blir förbannad.

Påminner om politik, det är alltid någon som blir förbannad, hur regeringen än gör, och då kvittar det om det är di blåe, röde elller någon annan som sitter där.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 13:13

Johan_Lindroos skrev:
mats skrev:nu säger han som inte kan tänka enligt Öhman :D : att ja visst är det sytrådar i innerdelarna i våra apparater. Men där behövs det inte så tjocka kablar, eftersom det är så korta avstånd där i jämförelse med kabeln från förstärkaren till högtalaren.

Hej Mats!
Ditt inlägg är det enda kloka hittills jag sett i denna tråd.

Johan nu blev jag ställd (tack), men jag har för mig att du har sagt att ju tunnare kabel(lampsladd) desto bättre. Men då har jag fel? För om någon hade frågat mig så hade jag benhårt trott att du skulle svara så. Där ser man :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 13:19

mats:

Det är nog inte för att det skall vara tunna kablar, utan att just längden som kablarna har i förstärkaren är rätt korta, i jämförelse med de anslutningskablar som skall användas.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 13:50

Nu har jag kollat jenving.se. Man är väldigt försiktig.

Exempel:

"In ‘high-end’ audio, ‘Directionality’ means: ‘a cable used for audio signal transmission offering better sound quality (in various ways) when connected a particular way round.’ To those sensitive to the sonic changes, this is repeatable, over spans of time, or in different systems. In other cases, if the less good direction were chosen, it too may approach the preferred direction after burn-in, i.e. a period of use, simple ageing, or even cryogenic treatment. Such ‘burn-in’ processes involve annealing of the metal.

Some pundits say that ‘directionality’ (in cables) can be heard even on the low quality ‘curvy plastic’ low/mid-fi audio equipment sold in high-street shops."

" those sensitive to", "Some pundits say" Vad säger det egentligen?

Så här ser det ut på hi-fi consults hemsida;

Reference XL Speaker Cable transfers the full power of the music along with the finest nuances of instrumental timbre and recording venue. With our stringent requirements for parts selection and matching, the precision placement of all components required by the XL Technology Computer Model, the slow and careful assembly of the elements, and the many measurements taken to verify performance, it takes our skilled artisans longer to hand-make a pair of XL cables than some companies take to build an amplifier. It is simply the best speaker cable yet created. Reference XL Speaker Cable is available in 3 versions:

"den bästa högtalarkabeln som skapats" (typ) Men bäst på vad?

Ser det ut såhär på "alla" kabelsidor?

Det vore kul om vi kunde diskutera sakfrågan ett tag. Tack alla ni som bidragit till det hittills.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 13:51

varför börjar jag helt plötsligt nynna på "det skall vara tunna skivor" :D , eller hur det var när Sivan sjöng

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-05 13:52

Sjysst Avatar du har hittat Vee-Eight :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-05 14:10

Vee-Eight skrev:mats:

Det är nog inte för att det skall vara tunna kablar, utan att just längden som kablarna har i förstärkaren är rätt korta, i jämförelse med de anslutningskablar som skall användas.

Det handlar väl snarare om vilken strömstyrka som kommer strömma igenom kabeln. Är den tunn så lär det inte vara några större strömmar. Titta in i ett kraftfullt slutsteg så ÄR det också riktigt grova kablar. Jag själv har grövre kablar i mitt steg än i högtalarkablarna 8O 8) .

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-05 14:13

fbk: Tackar! :D

Mats: Det är för att du är du.

Lasselite:
Jag pratade med Tommy Jenving ang kablarna. Fick en känsla om att karln var mkt seriös i lite Kamprad-stil, att det var en självklarhet med bra och rejäla kablar. Han menade på att det inte fanns ngt som hellst hokuspokus i produktionen, att man kommer långt med en bra kopparledare. Vad han sade (om jag minns rätt) var att han ville ha produktionen av kabeln i egen fabrik så långt som möjligt. Skulle han få som han ville ville han ombesörja även sträckningen av koppartråd för att kunna fullt ansvar för hela kedjan. Vi talade iof inte om Supra Sword, vilket skulle vart intressant då den sticker ut en aning som sk dyrare esoterisk kabel. Jag har sett ngn stans (kommer tyvärr inte ihåg vart) att det höga priset för kabeln förklarade han att den just var svår att tillverka, många arbetstimmar läggs ned på den. Arbetstid är ju tyvärr det som mest fördyrar en produkt i slutändan. Men eftersom den är patenterad så borde den ju finnas hos PRV publika arkiv för allmän beskådan hur den funkar.

Det var rätt kul att höra Jenving säga att han inte för en sekund tror på mumbojumbomarknadsföring med ormoljefyllda boxar.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi