Dimensionering av basmodul med Scan Speak 30W/4558t00

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Dimensionering av basmodul med Scan Speak 30W/4558t00

Inläggav ollenorell » 2013-06-26 18:40

Har just köpt två baselement från Scan Speak:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf
Bild
Valde mellan Seas L26ROY 10" och dessa Scan Speak 12".
Roy är det ju många som är nöjda med i relativt små slutna lådor så de verkar ju bra.

Seas L26ROY: Pumpar 0,5L med 10" membran och xmax enkel väg om 14mm enl Seas datablad.
Scan Speak 30W/4558t00: Pumpar 0,58L med 12" membran och 12,5mm xmax enkel väg.

Jag vet inte vilket baselement som är bäst, men anledningen att jag valde Scan Speak 12" är att den vill ha lite större lådor, och därmed bildas mindre tryck innuti en sluten låda vid stora konutslag.
Scan Speak-elementet med sin lite större låda skulle också eventuellt kunna gå att använda i basreflex tänkte jag :)
I fallet ROY är det som ofta nämns svårt att få plats med tillräckligt grov port.

Nu funderar jag över dimensionering.

Här skriver Petter Persson lite om vilka parametrar som är önskvärda vid sluten låda.

Mitt element tycks ju ha just lågt Qts, låg Fs och hög Vas som alltså är lämpligt för en sluten låda.
Alltså borde man ju kunna bygga två slutna lådor dårå :)

Men jag är ändå lite rädd att mitt rumsstöd inte till fullo kommer kompensera den slutna lådans fall mot lägre frekvenser.

Jag tänker mig att en portad lådas "typ gratis tillskott mot frekvenser runt avstämningen" skulle kunna ge det tillskott som eventuellt behövs.
Men sen tillkommer ju lite svårare dimensionering förstås då en basreflexlåda är lite mer komplex.
Här finns en basreflexdimensionering med valt element
Här finns ännu ett på minhembio

Diskussion! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-26 19:14

Om du ska bygga en LT-kompenserad sluten låda föreslår jag att du läser följande två väldigt innehållsrika trådar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=723769

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=717905
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-06-26 20:41

Kort bara om den slutna lådan.

100 liter ger dig möjlig utsträckning till 15 Hz innan kompliansen i
luftfjäder och upphängning börjar öka disten. Då är lufttrycket ca 150 dB
i lådan vid 12,5 mm X-max.

70 liter ger god återgivning till 20 Hz innan disten börjar öka. Då är
ljudtrycket i lådan ca 153 dB.

Du kommer dock behöva lyfta tonkurvan för att uppleva det som neutralt.
Bättre då med BR om du inte behöver infran.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-06-27 13:36

Elementet verkar få ganska hög grupplöptid vid BR om 100 liter / 17- eller 18 Hz.

Eller?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-06-29 13:29

Tackar för kommentarerna!

Paa, det där är bra läsning!

Tack Petter för beräkningarna!

Elfsberg, bra iakktagelse! Har gjort en simulering, ska publicera den snart! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 13:58

Icke att betänka är att lådtrycken/disten är vid fullt konutslag. Fullt möjligt att du inte noterar distökningen då.

Men 2 basmoduler som skall aktivt kompenseras så att det framstår som normal återgivning blir i princip rätt begränsade i ljudtrycksförmåga. Men för normal nivå räcker det rätt bra.

En vettig dimensionering är nog enligt mig att du skall kunna spela 10dB starkare i basen än vid 80Hz. Så det är väl bara att titta på vad topparna klarar :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-06-29 17:22

Precis!
Är inte riktigt klar över hur starkt jag vill kunna spela än.
I värsta fall får man bygga slutna provlådor i spån för att undersöka den saken :)

Gjorde en simulering på valt element i basreflexlåda på 100L avstämt till låga 18Hz (blå).
Det kända NHT-elementet är med som jämförelseobjekt då det är "erkänt bra" (svart). 117L 18Hz.

Om jag minskar lådvolymen hos Scanspeak-elementet sjunker även grupplöptiden.
Basreflexrörets längd ökar dock förstås.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-06-30 00:21

När det gäller grupplöptiden vill jag länka in följande inlägg:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217

IngOehman skrev:
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider [s]0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder)[/s].

Edit: 0,8/20 är förstås 0,04 s (alltså 40 millisekunder)

Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 40 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.

Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).

("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)

De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera. En sådan kan inte sätta.

Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som överskriver gränsen med viss marginal, färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.

De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.

Vh, iö
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2013-10-03 01:31

Projektet avstannade lite...
Satt nämligen och räknade lite på konarea multiplicerat med linjär slaglängd för olika subbas-element.

Fann att IÖ:s ProfundusP med sitt lilla 8"-element i basreflex spelar lika starkt eller förmodligen lite starkare vid avstämningsfrekvensen än vad dessa Scan Speak 12"-element gör i sluten låda :o
Dock spelar ju Scan Speak 12" i slutet starkare både ovan och under ProfundusP:s avstämningsfrekvens.

Grejen är att ProfundusP-modulen är mindre och mer smidig och lättmöblerad...

Nu måste jag tänka lite till!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-10-03 15:04

Jag gillar inte jämförelsen. BR mot slutet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-10-03 19:08

ja vad är syftet med lådorna?
arbetsområde?
acceptabel volym?

en något större volym kan ju vara att föredra. och kanske en något lägre avstämning. 120 liter med 50% fyllning och 15hz avstämning tex.
30W kommer ju ha mycket mer kapacitet än inos 8tummare i br.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2014-01-23 13:04

Nu har det gått lite tid och jag har grejat med en del andra projekt, lite svetsjobb och annat som är kul!
Bilder på detta kan nog tänkas dyka upp också vartefter.

Tanken på basreflexlåda har jag lagt ner eftersom det blir för komplicerat för en amatör.
Jag kommer kunna spela tillräckligt starkt på fyra slutna lådor i lägenghet.

Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska satsa på dessa Scan Speak 30W/4558t00 (slutet), eller istället köra med Seas L26ROY (slutet) som alla andra :)

Petters fina tips för slutna lådor lyder:
PetterPersson skrev:Då är det viktigare att elementet är lämpat för just slutna lådor och då gäller lågt qts, högt vas och lågt fs.

Scan Speak 30W/4558t00 enl Scan Speaks datablad:
Qts: 0,32
Vas: 197L
Resonansfrekvens: 17Hz

Seas L26ROY enl Seas datablad:
Qts: 0,31
Vas: 87L
Resonansfrekvens: 22Hz

(Dock finns det flera som har lite invändningar mot de parametrar som Seas anger för L26ROY:
Chriss skiver lite om det här:)

Det som talar för Scan Speak är:
Något lägre resonansfrekvens
Mindre X-max men att pumpkapaciteten ändå är större då konytan blir större för 12"-element.
Samt att fjädringen är mjukare och man kan bygga en låda som domineras av luftfjädern istället för elementets fjädring.
75L nettovolym har jag tänkt mig, som sedan verkar större pga dämpmaterial/isotermisering.

Det som talar för Seas L26ROY är att elementet är relativt känt och att det finns en såkallad Klippel-mätning på elementets storsignalbeteende.
Visserligen redovisat av Seas själva och de kan ju ha visst intresse av att visa snygga diagram...
http://www.madisound.com/store/manuals/ ... n_Note.pdf

Har inte hittat liknande mätningar på 30W/4558t00, den verkar heller inte lika beprövad så därför känns den lite mer som en chansning.
Bygger Scan Speak lika bra element som Seas? :)
Scan Speaks 10" i samma serie ser inte supersymmetrisk ut enligt mätning i VoiceCoil:
Den inte helt olike ROY ser ju då bättre ut enligt Seas egen Klippelmätning.
Fasen vad svårt det är!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-23 15:37

Jag har fyra L26ROY i basreflex.

Huruvida basreflexen egentligen fungerar som tänkt vet jag inte än, för jag har inte orkat mäta upp resonansfrekvensen. I vilket fall som helst så tänkte jag bara plugga igen lådorna om det är skit, vilket jag antar att det är. Det var hur som helst roligt att bygga dem, det var väldigt lärorikt.

Jag hade aldrig kastat pengar i sjön genom att sälja av mina SS 10":or..
Dessutom tycker jag att du ska bygga basreflexer först, bara för skojs skull.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-24 17:56

Scanspeak är ett fint märke som gör mkt fina element troligen bland världens bästa.
Så dom gör bra grejer.

Kollar man på seas l26 roy eller vad det heter så lär det inte låta speciellt utan eq. Har flr mej att det element simulerar en hårt fallande kurva.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-24 23:51

...det faller efter resonansfrekvensen, som alla andra.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:49

tänker på dom som slutna. i br har jag gett upp p.g.a svårt med portlängd och blåsljud men slitsport hade ju kunnat gå.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:52

scanspeaken har jag för mej simulerade med aningens hög groupdelay

men det är väl ett rent biosub element som gräver riktigt djupt i br

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-27 21:48

Tjena! Tommie här,

Jag går också i baslådetankar och jag funderar på samma Scanspeak
element som TS skrev. Jag är lite färsking på det här med Hifi DIY men jag har byggt mig ett par högtalare iallafall Troels Grevesen's DTQWT.
Baslådorna 2st ska funka till musik i första hand och sedan även film.

Det jag funderar på är om jag har räknat rätt på de slutna lådorna
jag använde WinISP för att få fram datan:

Element data: http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf

Jag fick fram 50,8 L vid Qtc 0,71 , är det rätt undrar jag då?

Jag tänkte driva dem med en plate amp av denna modell:

http://www.parts-express.com/yung-sd500 ... t--301-512

Kommer det att funka och låta bra dvs kommer basen blanda sig sömlöst med min frontare eller ska man använda sig utav någon annan konstruktion?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-01-27 21:50

darkpink skrev:Tjena! Tommie här,

Jag går också i baslådetankar och jag funderar på samma Scanspeak
element som TS skrev. Jag är lite färsking på det här med Hifi DIY men jag har byggt mig ett par högtalare iallafall Troels Grevesen's DTQWT.
Baslådorna 2st ska funka till musik i första hand och sedan även film.

Det jag funderar på är om jag har räknat rätt på de slutna lådorna
jag använde WinISP för att få fram datan:

Jag fick fram 50,8 L vid Qtc 0,71 , är det rätt undrar jag då?

Jag tänkte driva dem med en plate amp av denna modell:

http://www.parts-express.com/yung-sd500 ... t--301-512

Kommer det att funka och låta bra dvs kommer basen blanda sig sömlöst med min frontare eller ska man använda sig utav någon annan konstruktion?

Det är nog lite vettigare att köpa lös förstärkare plus delningsfilter om du inte har en receiver, förslagsvis en t.amp/behringer från thomann och miniDSP som delning

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-28 01:23

Jag har en reciver en Onkyo nr906 som jag använder till film och tv sen från preout på den så är den kopplad till en sketabra stereoförstärkare Naksa80 som jag har kopplat högtalarna till.

Kollade precis på miniDSP, ser väldigt bra ut och bra pris med + t.amp blev ju fan så möe billigare med - kontra DIY hypex förstärkarmoduler som jag kikade på innan, ca halva priset ju, gutt!

Skulle denna förstärkaren the t.amp E800
http://www.thomann.de/se/the_tamp_e800.htm

funka med SS basarna ifråga och miniDSP, är det en bra lösning?

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-29 17:35

Jag fick fram 50,8 L vid Qtc 0,71 i sluten låda , är det rätt undrar jag då? Har fått fram datan med WinISP, är lite osäker är det någon som kan bekräfta lådvolymen?

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-29 17:48

Jag fick fram 50,8 L vid Qtc 0,71 i sluten låda , är det rätt undrar jag då? Har fått fram datan med WinISD, är lite osäker är det någon som kan bekräfta lådvolymen?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-29 21:03

darkpink skrev:Jag har en reciver en Onkyo nr906 som jag använder till film och tv sen från preout på den så är den kopplad till en sketabra stereoförstärkare Naksa80 som jag har kopplat högtalarna till.

Kollade precis på miniDSP, ser väldigt bra ut och bra pris med + t.amp blev ju fan så möe billigare med - kontra DIY hypex förstärkarmoduler som jag kikade på innan, ca halva priset ju, gutt!

e800 steget kan ha en auto standby som inte går att koppla ur .
mkt irreterrande.

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-30 16:16

Johannes skrev:
darkpink skrev:Jag har en reciver en Onkyo nr906 som jag använder till film och tv sen från preout på den så är den kopplad till en sketabra stereoförstärkare Naksa80 som jag har kopplat högtalarna till.

mkt irreterrande.

OK är TA2400 en bättre kandidat då istället?

Tänkte på det här med minidsp, kan man sätta en Y-koppling (RCA) på DAC:en så att ena går till stereo förstärkaren och den andra går till minidsp, eller blir det något problem med sämre ljudkvalitet av det?

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-30 16:22

Johannes skrev:

mkt irreterrande.

Tänkte på det här med minidsp, kan man sätta en Y-koppling (RCA) på DAC:en så att ena går till stereo förstärkaren och den andra går till minidsp, eller blir det något problem med sämre ljudkvalitet av det?

Användarvisningsbild
darkpink

Inläggav darkpink » 2014-01-30 16:22

Johannes skrev:

mkt irreterrande.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 16:58

Nej, inget större problem, iallafall inte distortionsmässigt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-02-03 23:14

darkpink skrev:Jag fick fram 50,8 L vid Qtc 0,71 i sluten låda , är det rätt undrar jag då?

Jag skulle sikta på Q 0,5. Vilket uppnås med ca 85 liter. Sedan använda någon typ av EQ för att anpassa till det aktuella rummet.

//Michael

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-04 00:12

Men vadan detta velande?! Fram med såg och spånplatta och såga till ett par 60-liters lådor, in med lite glas ull och pröva. Hur dålig kan de bli, liksom. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-04 11:55

Tack, det var insiktsfullt, faktiskt.

Bara kör, det är inget jättebassystem som tar upp speciellt mycket tid i anspråk.

Ba kö

Nästa

Återgå till DIY-forum