Göra om mina slutna subbar till portade, hjälp uppskattas!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 13:40

doglas2009 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker ditt ursprungsförslag ser bra ut, men jag skulle välja två stycken 3" portar istället för en 100mm.

Jag skulle dessutom kosta på mig koniska portändar.

Börja med dina nuvarande lådor som test, men utöka dem gärna sedan till 120-130 liter och stäm av dem vid 19Hz. Det sagt om ditt rum inte lyfter tillräckligt i djupbasen.

Glöm inte att det är 14 kvadrat...
Vad skulle vara fördelen med att ha två portar? :)

- Mindre problem med pipresonanser
- Det laminära luftflödet

Finns bra trådar om det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-06-29 13:41

Här finns byggbilder http://www.minhembio.com/doglas2009

Det bästa hade ju varit om man hade kunnat sätta röret genom en av fyrkanterna i staget.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-29 13:41

boom skrev:
tvett skrev:Två mindre rör ger mer output med kortare längd, för att rymmas i lådan.

Och vad baserar du det på?

Tankevurpa från min sida.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 13:44

doglas2009 skrev:
tvett skrev:
doglas2009 skrev:
tvett skrev:
doglas2009 skrev:
tvett skrev:Hur mycket plats har du kvar runt rörets öppning då?
"Locket" är 2 cm tjockt... http://imageshack.us/photo/my-images/543/wssh.jpg/

Räcker det med luft emellan?

Menar, hur mycket finns kvar för luften att röra sig runt rörets inre öppning?
Jag tror inte jag förstår frågan 8O Eller alltså, hela lådan :?:

Röret kan ju inte sluta några mm från innerväggen, (i rörets riktning), tumregeln är oftast sagd att vara att det närmaste rörets inre öppning får vara en innervägg är rörets diameter.
Jaha, då tror jag att jag förstår. Men röret kan sättas i princip var som helst på undersidan, precis i mitten skulle inte vara optimalt, jag har för mig att det sitter ett stag där, men annars var som helst.

Tyvärr kan man inte med säkerhet säga hur resultatet blir. Du kommer får effekter av klösningen som bara kan utvärderas efter det är byggt.

Trist, men så är det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-06-29 13:47

MagnusÖstberg skrev:
doglas2009 skrev:
tvett skrev:
doglas2009 skrev:
tvett skrev:
doglas2009 skrev:
tvett skrev:Hur mycket plats har du kvar runt rörets öppning då?
"Locket" är 2 cm tjockt... http://imageshack.us/photo/my-images/543/wssh.jpg/

Räcker det med luft emellan?

Menar, hur mycket finns kvar för luften att röra sig runt rörets inre öppning?
Jag tror inte jag förstår frågan 8O Eller alltså, hela lådan :?:

Röret kan ju inte sluta några mm från innerväggen, (i rörets riktning), tumregeln är oftast sagd att vara att det närmaste rörets inre öppning får vara en innervägg är rörets diameter.
Jaha, då tror jag att jag förstår. Men röret kan sättas i princip var som helst på undersidan, precis i mitten skulle inte vara optimalt, jag har för mig att det sitter ett stag där, men annars var som helst.

Tyvärr kan man inte med säkerhet säga hur resultatet blir. Du kommer får effekter av klösningen som bara kan utvärderas efter det är byggt.

Trist, men så är det.
Okej, så det är inte omöjligt att det faktiskt kan funka att sätta basporten på undersidan?

Då är också frågan hur mycket man ska höja upp basen från golvet. Räcker det med 5cm, eller måste den kanske upp 15cm över golvet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-29 13:52

Det är en del av det kluriga, men också relativt enkelt att undersöka - efter att man byggt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-06-29 13:58

MagnusÖstberg skrev:Det är en del av det kluriga, men också relativt enkelt att undersöka - efter att man byggt.
Tack för hjälpen :)

Men om jag då köper ett plaströr som är 50cm långt och 10cm i diameter. Är det då bara att borra/såga upp ett hål i basen, sätta i röret och täta. Eller har jag missat något viktigt?

Edit: Juste ja, jag måste ju plocka ur mycket av dämpningen. Hur mycket ungefär ska man börja med? 8O

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-06-29 14:52

Jag skulle gissa att det inte är så mycket dämp i.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2013-06-30 02:00

Jag tror (vet?) precis som någon tidigare nämnt att två portar á 65-70mm innerdiameter nog blir bättre än att försöka klämma in en 100mm + avrundning.

Utan att ens stoppa siffrorna i en simulator kan jag tänka mig att längden minskar ca 30-50mm för att få samma avstämning, samt att max dB ut innan total portblockering pga turbulens ökar med ca 2-3dB. Q för porten minskar något, vilket gör att man tappar tiondelar av en dB vid svagsignalnivåer, men vinner en hel del när man krämar på...

Att "bara" sticksåga, peta i PVC/avloppsrör och täta är nog däremot INGEN bra ide, det kommer låta som en 7-åring som desperat och energiskt försöker vissla - efter att han/hon har tappat två av fram-mjölktänderna.

Det behövs inte mycket avrundning, men den BEHÖVS. Vassa kanter kan vissla ordentligt.

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2013-06-30 02:07

Port nedåt är absolut inga problem, kanske t.o.m att föredra i detta fallet. Om man ser till att man har ganska exakt *

Portarea = r^2 * pi = 35^2 * pi = 38cm2
Portomkrets = diam * pi = 70 * pi = 22cm

38 / 22 = 1.7cm

Säg 2cm mellan lådans undersida och golvplanet för att vara säker - då kopplar fortfarande porten mot luftspalten under lådan, och luftspalten blir en förlängd "del" av porten - som då kan kortas ytterligare på insidan.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-06-30 12:48

the_Suede skrev:Jag tror (vet?) precis som någon tidigare nämnt att två portar á 65-70mm innerdiameter nog blir bättre än att försöka klämma in en 100mm + avrundning.

Utan att ens stoppa siffrorna i en simulator kan jag tänka mig att längden minskar ca 30-50mm för att få samma avstämning, samt att max dB ut innan total portblockering pga turbulens ökar med ca 2-3dB. Q för porten minskar något, vilket gör att man tappar tiondelar av en dB vid svagsignalnivåer, men vinner en hel del när man krämar på...

Att "bara" sticksåga, peta i PVC/avloppsrör och täta är nog däremot INGEN bra ide, det kommer låta som en 7-åring som desperat och energiskt försöker vissla - efter att han/hon har tappat två av fram-mjölktänderna.

Det behövs inte mycket avrundning, men den BEHÖVS. Vassa kanter kan vissla ordentligt.
Tack så mycket för hjälpen :)

Men om man säger att jag ska ha en 50cm lång/10cm i diameter port (som exempel). Skulle man då lika gärna kunna sätta 2 portar som är 25cm/10cm i diameter? Eller blir det helt fel?

Jag funderar dock på om jag istället skulle bygga nya lådor, runt 130l eller vad det var. Känns som det kommer bli mycket bättre...

För övrigt blev det en väldigt spännande diskussion i denna tråden :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 12:59

Det är tyvärr så att om du använder två istället för en basreflexport så måste vart av att av dem vara dubbelt så långa som om du använde en port för samma avstämning.

Alltså tvärtom mot din förhoppning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-06-30 13:03

MagnusÖstberg skrev:Det är tyvärr så att om du använder två istället för en basreflexport så måste vart av att av dem vara dubbelt så långa som om du använde en port för samma avstämning.

Alltså tvärtom mot din förhoppning.
Jaha, okej. Då finns det väl ingen direkt anledning att göra så.

Hur gör man om man vill ha två portar med olika avstämning, som t.ex. XTZ. Om jag bygger nya lådor så skulle jag vilja ha olika avstämning. En som går lite djupare (för film) och en med lite högre avstämning (för musik). Skulle det vara svårt att få till?

Edit: Eller det kanske blir mycket svårare, så det inte skulle vara värt det som första basreflexbygge...?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-30 13:20

Okej, det här blir min sista post i den här tråden, så lyssna noga :)

- Använd två 3" portar med avrundade portöppningar. Titta i Hifikits sortiment så förstår du vad jag menar. De köps tredelade med rör och portöppningar separat.

- Gör rören något längre än din simulering (eller någon annans visar). Det är lättare att göra rör kortare än längre sen när man lyssnar (eller mäter) på resultatet efteråt ;)

- Vad det gäller dämpning i lådan så skall du se till att det finns fri luftväg mellan element och portöppning i lådan, men det får gärna vara så att luften inte kan gå direkt till porten. Låt dämpningen i lådan hindra högre toner att ta sig ut genom portarna.

- Är du orolig för glasfiberisoleringens hälsoeffekter så använd täckjacksfoder runt den inreportöppningen som ett litet skydd. Jag gör det inte i mina konstruktioner, men har förståelse för feelgoodbehovet att göra det.

- Om du sedan pluggar en port så kommer maximalt ljudtryck minska, men avstämningen bli lägre (kvar blir ju en port som är dubbelt så lång som beräkningen visade att porten skulle varit om man bara hade en). En längre port betyder lägre avstämning.

Personligen ser jag ingen vits med att kunna göra så, det som fungerar för musik fungerar för film. Men alla är olika :)

Kan du göra 130 literslådor så är det toppen. Jag skulle dock lekt med de befintliga lådorna som test så att du lär dig något på vägen.

Nu har du fått mina synpunkter. Take them or leave them :) Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till med simuleringar eller råd om portlängder.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-30 21:21

Jag hoppas att det mesta av den närmast rekordartat tråkiga diskussionen om glasfiber är borta nu.
Ta aldrig upp det igen.

Tillbaka till bygget!

Tack /K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 21:41

Om det där med två portar:

Om det finns plats tror jag att man ska dimensionera dem var för sig. Alltså, alltid täppa till den ena av dem. Annars kommer nog alltid den ena varianten alltid att ha ett basreflexrör som inte är optimalt dimensionerat.

Det är iaf en möjlighet att överväga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-01 00:16

Svante skrev:Om det där med två portar:

Om det finns plats tror jag att man ska dimensionera dem var för sig. Alltså, alltid täppa till den ena av dem. Annars kommer nog alltid den ena varianten alltid att ha ett basreflexrör som inte är optimalt dimensionerat.

Jag tror inte jag förstår dig nu, men jag tycker nog man skall dimensionera för att det normala är att båda är aktiva, och undantaget är att den ena är blockad.

Enligt Isidiors resonemang och utläggningar finns det fördelar som sagt med två portar och det tycker jag man skall utnyttja.

Om man i något läge vill ha en djupare avstämning så blir det en kompromiss.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-01 00:36

Vill bara flika in att det går alldeles utmärkt att fräsa i vanligt avloppsrör av PVC.
Om man lägger röret jäms med MDF:en så kan man fräsa radie i plasten samtidigt som MDF:en.
Änden i lådan går att göra likadant om man sågar till en bit MDF och klämmer på. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-01 00:40

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-01 00:58

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Om det där med två portar:

Jag tror inte jag förstår dig nu, men jag tycker nog man skall dimensionera för att det normala är att båda är aktiva, och undantaget är att den ena är blockad.

Enligt Isidiors resonemang och utläggningar finns det fördelar som sagt med två portar och det tycker jag man skall utnyttja.

Om man i något läge vill ha en djupare avstämning så blir det en kompromiss.

Vad jag menar är att om du dimensionerar för två rör i normalfallet, så kommer fallet med ett rör pluggat att stämmas av lägre. Denna lägre avstämning behöver typiskt ett större rör, men nu blir det mindre i stället.

Det skulle då vara en fördel om man hade ett (eller flera) rör för det ena fallet, där längd och tvärsnitt är optimerat för den avstämningen, och ett (eller flera) rör för den andra avstämningen. Sedan pluggar man det ena röret, eller det andra röret och kan på så sätt välja ett rör som har optimerats för det ena eller andra syftet.

Frågan Reynolds tal och om ett eller flera rör i samtidig drift är en annan fråga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-01 01:39

Ah, då är jag med!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-01 02:05

Om man har fyra rör så kanske man kan plugga ett och få lite lagom lägre avstämning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-01 03:15

Eller tre....
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-01 13:25

Vad händer om man har två lika långa rör, men med olika diameter?
(Och då pluggar det med mindre dia för en lägre avstämning)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-01 13:43

aisopos skrev:Vad händer om man har två lika långa rör, men med olika diameter?
(Och då pluggar det med mindre dia för en lägre avstämning)

Det blir (nästan) som ett rör med summan av areorna.

Ett rörs akustiska massa är

Mav=rho0*L/S.

I ekvivalentschemat sitter de i parallell, och två massor i parallell ger ersättningsmassan

Matot=1/(1/Mav1+1/Mav2)

Med insatta beteckningar:

Matot=1/(S1/(L*rho0)+S2/(L*rho0))=rho0*L/(S1+S2)

L är effektiva längden inklusive ändkorrektioner,
S är tvärsnittsytan,
rho0 är densiteten för luft (1,2 kg/m3)

Det blir alltså enkelt om rören har samma effektiva längder, fysiska längderna blir lite olika eftersom olika tvärsnittsareor ger olika ändkorrektioner.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-01 14:50

Om rören har olika längd så kommmer det totala Q-värdet på lådans helmholtzresonans säkert att bli lägre, och det är väl ingen fördel i en basreflexhögtalare?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-01 17:50

OK, då är det (nästan) egalt om man tar 3 st rör och proppar ett vid behov
som att man tar ett grovt och ett smalt rör och proppar det smala vid behov.

Om man räknar ut diametern för ett OK luftflöde vid den lägre avstämningen
så blir det inte fel vid den högre avstämningen heller.
Men man slösar dock med innervolym som går åt till rören.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-01 20:10

Nej, där har du fel. Förklaring står i tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-01 20:12

Ok och ok luftflöde? Det är nästan alltid för högt luftflöde vid någon ton och någon effekt, och god marginal i alla andra fall.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-07-23 17:49

Nu närmar sig första lönen, detta leder till att bygget av nya lådor genast blir intressant igen.

När jag har testat simulera i WinISD så har jag testat 130l avstämt till 18hz (kanske är för högt/lågt, vad tycker ni?) Då ska jag ha en 10,2cm i diameter port-50cm lång. Vad jag inte förstår är hur man ser vad det blir för "lufthastighet" eller vad det kallas. Finns det någon vänlig själ som orkar simulera Epic 12" i runt 130l och skriva eller lägga upp bild på resultatet här?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum