Okej, det här blir min sista post i den här tråden, så lyssna noga
- Använd två 3" portar med avrundade portöppningar. Titta i Hifikits sortiment så förstår du vad jag menar. De köps tredelade med rör och portöppningar separat.
- Gör rören något längre än din simulering (eller någon annans visar). Det är lättare att göra rör kortare än längre sen när man lyssnar (eller mäter) på resultatet efteråt
- Vad det gäller dämpning i lådan så skall du se till att det finns fri luftväg mellan element och portöppning i lådan, men det får gärna vara så att luften inte kan gå direkt till porten. Låt dämpningen i lådan hindra högre toner att ta sig ut genom portarna.
- Är du orolig för glasfiberisoleringens hälsoeffekter så använd täckjacksfoder runt den inreportöppningen som ett litet skydd. Jag gör det inte i mina konstruktioner, men har förståelse för feelgoodbehovet att göra det.
- Om du sedan pluggar en port så kommer maximalt ljudtryck minska, men avstämningen bli lägre (kvar blir ju en port som är dubbelt så lång som beräkningen visade att porten skulle varit om man bara hade en). En längre port betyder lägre avstämning.
Personligen ser jag ingen vits med att kunna göra så, det som fungerar för musik fungerar för film. Men alla är olika
Kan du göra 130 literslådor så är det toppen. Jag skulle dock lekt med de befintliga lådorna som test så att du lär dig något på vägen.
Nu har du fått mina synpunkter. Take them or leave them

Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till med simuleringar eller råd om portlängder.