Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Bravo> Du tror alltså inte på begreppet god återgivning eller att god återgivning skulle främja vårt musikkonsumerande?
Flint skrev:Vincent van Gogh (1853-1890) målade i en kombination av xenonlampor och lysrör.
Leonardo da Vinci (1452-1519) föredrog vanlig halogen punktbelysning.
BACH skrev:Det som diskuteras här är väl ändå ganska enkelt, om man har en anläggning som är HELT ofärgande på alla sätt (inklusive rummet) så är det ju enbart inspelningarna som avgör hur det låter.
Bill50x skrev:BACH skrev:Det som diskuteras här är väl ändå ganska enkelt, om man har en anläggning som är HELT ofärgande på alla sätt (inklusive rummet) så är det ju enbart inspelningarna som avgör hur det låter.
Det är just detta som är problemet. Vi kommer aldrig få inspelningar som låter tillräckligt bra, i betydelsen korrekt återgivning.
Och varför inte det? Jo, för att massmarknaden inte är ett dugg intresserad av sådan kvalitet. Sådana inspelningar går knappast att med behållning spela på mp3-stickor, köksradion och mobiltelefonen. Vafan, genomsnittskonsumenten verkar ju inte ens orka ändra på volymen när medelnivån från ett fonogram till ett annat skiljer sig åt, utan tycker att den som spelar högre också är bättre. Detta har avhandlats i annan tråd här.
Max brukar tycka att fonogrammen ska vara "perfekta" och sedan har man signalbehandlande kretsar i återgivningsapparaturen. Men jag gissar att producenterna av mp3-spelare etc inte alls är villiga att ta på sig kostnaden för sådant. Konkurrensen är alldeles för stor.
/ B
IngOehman skrev:Det handlar ju inte om att omvandla dessa inspelningar till tekniska gudomligheter, utan att göra dem såpass uthärdliga att musiken kommer fram. Oavsett om det är tonkurvefel eller distorsion som får dem att låta illa och kanske dessutom hindra en från att spela dem så starkt man önskar, så kan några välavväga eq-insatser avlägsna/dämpa hindren så de blir överstigliga - och musiken kan få fri framfart!![]()
Ni som menar att en god återgivning gör nästan alla inspelningar olyssningbara - har ni verkligen hört en god återgivning?
Faktum är att jag tycker det är ett ÄNNU större problem att själva musiken (enligt mig) är massproducerat obegåvat skräp som knappast kan kallas musik!
IngOehman skrev:Det handlar ju inte om att omvandla dessa inspelningar till tekniska gudomligheter, utan att göra dem såpass uthärdliga att musiken kommer fram.
Bill50x skrev:
Som en liten kuriosa. Jag har hittat en otroligt bra liveinspelning med Eva Cassidy på nätet. 320k mp3 och det låter fantastiskt bra. Jag har lånat ut cd´n (komplett med omslag och cd-etikett så den ser hyggligt fabrikstillverkad ut) till några ljudmässiga petimetrar och de har alla prisat den höga ljudkvalitén! När jag sedan berättar att det är en samling mp3:or de lyssnat på blir dom ganska långa i ansiktet.
Här sitter man och diskuterar i vilken riktning kristallerna ska vara staplade på varandra i kablar, och så sväljer man en återgivning där 60% (filstorlek ca en tredjedel av wav) av informationen i fonogrammet är bortrensat
/ B
BACH skrev:Faktum är att jag tycker det är ett ÄNNU större problem att själva musiken (enligt mig) är massproducerat obegåvat skräp som knappast kan kallas musik!![]()
Men det finns gott om icke-massmarknadsmusik som också har skräpljud förvisso
Bill50x skrev:BACH skrev:Faktum är att jag tycker det är ett ÄNNU större problem att själva musiken (enligt mig) är massproducerat obegåvat skräp som knappast kan kallas musik!![]()
Men det finns gott om icke-massmarknadsmusik som också har skräpljud förvisso
Mycken massmarknadsmusik är skräp, men inte all. Bra musik är bra musik oavsett om den säljer i 200 ex eller 2 miljoner. Det finns hur mycket bra musik som helst, men den spelas inte i våra reklamradiokanaler och står knappast på skivhyllorna på macken heller..... i P3 kan man hitta mycket nytt och bra, men tyvärr inom ett relativt smalt område.
All smal musik spelas tyvärr inte in med speciellt hög kvalité. Oftast låter traditionell jazz, klassisk musik och liknande OK, men lite mer ung ny musik är oftast samplad, jobbad med i dator och i bästa fall inspelad hemma i soffan hos någon med ett par mikrofoner framför.
/ B
BACH skrev:Klassisk musik tycker jag nog inte är befriad från dålig inspelningskvalitet heller, men den är kanske dålig på ett (eller flera) annat/andra sätt.
Flint skrev:BACH skrev:Klassisk musik tycker jag nog inte är befriad från dålig inspelningskvalitet heller, men den är kanske dålig på ett (eller flera) annat/andra sätt.
Beskriv lite enkelt hur du delar in bra och mindre bra inspelningar klassiskt. Jag vill jämföra med min egen uppfattning.
Flint skrev:BACH
Om din favoritkompositör är samma som din signatur så håller jag med dig på två punkter. Dels som favorit och dels som sällan bra inspelad.
Bäst att sluta här. OT. Tråden handlar om BT.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster