Flint skrev:Vee-Eight
Nej. Sound är din tolkning.
Jag tror att båda grupperna tycker att dom har "HiFi" när dom själva är nöjda med ljudet.
LTS valde den inbillat korrekta vägen.
Subjektivisterna den empiriskt valda vägen.
Nej du Flint. LTS använder ENDAST empiriska metoder.
Skillnaden är att (jag tror att) en empirisk metod med referens (F) har lättare att nå sitt mål eftersom man då
ser målet. Empiriska metoder applicerade i blindo leder ofta i cirklar. Cirklarna brukar kallas byteskarusellen.
En liten saga
Nu skall jag berätta en lite historia (sann eller påhittad?), som inte skall betraktas som mer än vad den är. Den gör inte anspråk på att vara generellt applicerbar på allt.
Det var en gång en audiofil!
Jag har känt honom i snart 30 år. För 21 år sedan spelade han med en anläggning som bestod av en Philips CD 100, en NAD 3020 och ett par Snell typ C. Det lät rätt bra faktiskt! Tyckte jag.
Inte jättebra dock, tyckte han. Han var missnöjd. Han hade förstås rätt i att det fanns saker man kunde förbättra i anläggningen.
Under de 21 år som gått har jag sett honom spendera gissningsvis 2 000 000 kronor på sin anläggning.

Ofantliga mängder MC-pickuper, rörförstärkare, högtalare med horn och band-dipoluppbyggnad, samt elektrostater, tejper och pennor, spikfötter, kablar för över 100 000:- (!) och magiska stenar samt säkerhetsnålar i gardinerna har passerat revy.
Han har dessutom flyttat tre gånger under denna tid, varje gång till bättre rum, enligt utsago. Vissa av hifi-sakerna har sålts, vissa har behållits, och några har gått sönder, både av egen kraft och i samband med modifieringar...
För varje förändring har återgivningskvaliteten ökat, i bland i små steg, ibland lavinartat (enligt honom)!
Han ringer ofta, och har några gånger till och med gråtit i telefonen och berättat vilken upplevelse det är att lyssna nu, efter senaste förändringen, och hur otroligt det är att han stått ut med det han haft tidigare. Fast för det mesta har han nya klagomål en tid därefter - saker han nu, med den mycket högre ljudkvaliteten, upptäckt måste åtgärdas...
För 11 månader sedan hämtade han på skoj upp sina Snell från förrådet, liksom sin gamla NAD 3020-förstärkaren. CD100-spelaren hade han kvar, men den fungerade inte längre. Den substituerades av jag tror det var en CD650 från samma tillverkare, som han hade använt några år senare.
När han ringde mig ville han (som normalt inte någonsin har frågat mig om råd, bara berättat saker) veta varför Philips CD650 + NAD 3020 = Snell typ C, lät mycket bättre än hans "riktiga" anläggning som genomlevt 21 års evolution med hundratals generationers utveckling, empiriskt framarbetade...
Cirklar.
Varje sväng visar nya vyer, men man kommer inte framåt ens en smula om man ser till totalen. Jo, ibland förstås, lite. Men nästa gång går det bakåt, utom med avseende på den man märkte när det var alldeles nytt... Efter tio varvs snurr har man ingen aning om vartåt norr ligger, eller varifrån man startat äventyret.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).