Kabeldragning, praktik o estetik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-06 08:47

Sanny_X skrev:
Sanny_X skrev:
Almen skrev:
Sanny_X skrev:
Almen skrev:Hur borrar man igenom en halvmeter massiv vägg (tegel/betong?)?

Ett långt borr? :wink:

Har du så jag kan låna? :)

Ska kika i bilen (sitter hemma och programmerar idag).

Hör av mig. :)

Har ett 10mm borr som är 40cm långt.

Får mäta ordentligt. Har jag tur, så... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-06 08:58

Det kostar i princip inget att hyra en maskin och ett borr.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-06 09:36

RogerGustavsson skrev:Kan man ha verkligen problem med åsynen av de listerna? Jag kan ibland kalla mig estet och tycker faktiskt de där ser lååångt bättre ut än de standardlister som sitter i många bostäder.

Ibland passar standard bättre ;-) men visst, dels har jag inte sett dem irl och dels börjar jag tänka att de är helt ok. Kanske rent av bra. Så ska vi se om allt går in i ett tvärsnitt 14x41 mm också...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-05-06 09:57

Almen skrev:
Sanny_X skrev:
Sanny_X skrev:
Almen skrev:
Sanny_X skrev:

Har 425 mm Ø20 bra borr och borrhammare, tror även jag har ca 500 mm Ø10 "skräpborr" (för dom sista centimetrarna och kunna borra upp resten från andra sidan).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Kabeldragning, praktik o estetik

Inläggav darkg » 2013-06-15 20:56

darkg skrev:Det kanske finns alternativ som är lika bra, tex fräsa eget spår i snygg sockel.

Utmärkt anledning att köpa på sig en handöverfräs. Done.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-06-16 07:28

Almen skrev:
phloam skrev:Jag tror att man/vi borde ta och gå igenom exakt vad det är som väcker olust hos kablar.

Bäst att fråga dem direkt.

:D
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-07-07 23:52

Adhoc skrev:
Almen skrev:
Sanny_X skrev:
Sanny_X skrev:
Almen skrev:
Sanny_X skrev:

Har 425 mm Ø20 bra borr och borrhammare, tror även jag har ca 500 mm Ø10 "skräpborr" (för dom sista centimetrarna och kunna borra upp resten från andra sidan).

Tack för lånet! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-07-30 23:20

Frågar du mig kan du få lister med kanal på baksidan i vilket utförande du vill; släta, allmoge, efter eget eller annans huvud.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2013-07-30 23:58

Demontera bef. Lister montera en 10x10 vit list överst och underst på listens baksida vipps så har du ett utrymme bakom listen. Enklare än att fräsa.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-04 18:18

Måste nog passa på att framhålla superlimmet igen. Har satt en del kablage med sådant. Tar lika lång tid som att klamra men blir snyggare. Snyggare än kabellist i plast enl min mening. Satte med smältlim förr men det suger fett, släpper efter ett tag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-07 21:20

darkg skrev:
darkg skrev:Det kanske finns alternativ som är lika bra, tex fräsa eget spår i snygg sockel.

Utmärkt anledning att köpa på sig en handöverfräs. Done.

Fräsen är orörd, jag skaffade kanallist lik frb. Halvnöjd. Antagligen för att bara halva är uppe.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-23 14:47

Ett ämne som är snarlikt mitt. Känns onödigt att starta en ny tråd och jag hittade ingen som avhandlade ämnet vid en Googling.

I mitt nya boende sitter det lister där vägg möter golv, i dessa lister är det draget kabel för alla granuttag i rummet.
Hade varit smidigt att dra högtalarkabel i dessa och även kanske en HDMI-kabel samt ethernetkabel.

Hur bra/ej bra är detta?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-23 14:52

Jag hade inte dragit analoga kablar parallellt med starkströmskablar. Resten är nog lugnt. I min bio har jag separerat detta ganska mycket och där kablarna behöver gå nära möter de varandra ortogonalt.

Edit: Gjorde faktiskt ett test för att se ifall starkströmskablarna påverkade på något sätt och när de var nära mina RCA iaf så blev det hörbara störningar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-23 14:57

philipbtz skrev:Jag hade inte dragit analoga kablar parallellt med starkströmskablar. Resten är nog lugnt. I min bio har jag separerat detta ganska mycket och där kablarna behöver gå nära möter de varandra ortogonalt.

Edit: Gjorde faktiskt ett test för att se ifall starkströmskablarna påverkade på något sätt och när de var nära mina RCA iaf så blev det hörbara störningar.

Okej. Alternativet är väl att sätta en list till ovanpå eller utanför den med starkströmskabeln i. Minskar risken för störningar då om de inte ligger i samma kabelkanal?
Inga rca-kablar kommer dras i dessa lister.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-23 23:11

philipbtz skrev:Jag hade inte dragit analoga kablar parallellt med starkströmskablar. Resten är nog lugnt. I min bio har jag separerat detta ganska mycket och där kablarna behöver gå nära möter de varandra ortogonalt.

Hur uppenbarade sig störningarna?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-23 23:57

genstruktur skrev:

Okej. Alternativet är väl att sätta en list till ovanpå eller utanför den med starkströmskabeln i. Minskar risken för störningar då om de inte ligger i samma kabelkanal?

Risken minskar med avståndet. Risken är knappast överhängande oavsett. Även om parallella kablar är en risk. Själv hade jag i din situation knölat ner nät bredvid högtalarkabel, men jag är nyfiken på hur det förhåller sig med den här typen av överhörning och hoppas på mer matnyttigt i tråden.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2016-09-24 16:08

genstruktur skrev:Ett ämne som är snarlikt mitt. Känns onödigt att starta en ny tråd och jag hittade ingen som avhandlade ämnet vid en Googling.

I mitt nya boende sitter det lister där vägg möter golv, i dessa lister är det draget kabel för alla granuttag i rummet.
Hade varit smidigt att dra högtalarkabel i dessa och även kanske en HDMI-kabel samt ethernetkabel.

Hur bra/ej bra är detta?

Hur många granar behövs det i ett rum? 8O
Men får du plats med kablar i dem så skulle jag prova. Risk för störningar är det, men om du inte har någon gran inkopplad året runt så blir det inte mycket strömrusning i kablarna. Jag tror största problemet är utrymmet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-24 17:31

darkg skrev:
genstruktur skrev:

Risken minskar med avståndet. Risken är knappast överhängande oavsett. Även om parallella kablar är en risk. Själv hade jag i din situation knölat ner nät bredvid högtalarkabel, men jag är nyfiken på hur det förhåller sig med den här typen av överhörning och hoppas på mer matnyttigt i tråden.

Du tänker att är det ett problem så hör man det tydligt?

Det spelar ingen roll om en list till separerar kablarna mer än att det blir mer avstånd, plasten i den ytterligare listen gör ingen skillnad?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-25 06:06

Jag har knölat ihop alla kablar tillsammans; strömkabel, högtalarsladdar, signalkabel till slutsteget, HDMI till TV:n samt bredbandskabel i samma kabelränna, och det funkar fint utan störningar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-25 13:10

genstruktur skrev:
darkg skrev:
genstruktur skrev:

Du tänker att är det ett problem så hör man det tydligt?

Det spelar ingen roll om en list till separerar kablarna mer än att det blir mer avstånd, plasten i den ytterligare listen gör ingen skillnad?

Jag tänker att samtidigt som parallell dragning ringer i varningsklockor så är nätkabel, med lugn lågfrekvent sinus*, och stum lågimpediv högtalarsignal ett gynnsamt fall där överföringen bör vara försumbar.

* Tyvärr är nätet inte nödvändigtvis så slätt och fint, switchande nätdelar, led-belysning och dimrar ser till att det fräser omkring höga frekvenser ovanpå de ljuva böljorna. Och även om de störsignalerna kanske inte tar sig fram till högtalarelementen kan på högtalarkabeln införda störningar tydligen penetrera slutsteget bakifrån, och den vägen nå elektronikens mjukdelar.

Parallella kablar är sammanfattningsvis, som jag förstår det, ingen inbillad riskfaktor, men inte heller något som till varje pris måste undvikas.

Jag tror inte att plast gör någon skillnad mot luft.

Som sagt ser jag gärna att andra ger sin syn på det här.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-09-25 15:00

Nu har jag ju allt gömt bakom ljudgenomsläppligt tyg, men innan det körde jag med rundade kabelkanaler målade i samma färg som väggen. De var lätta att måla.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-04-23 18:10

Kan väl återkoppla lite här.

Det blev så att hdmikabel, strömkabel till tv och högtalarkabel nu ligger i samma kabelkanal. Jag tror det fungerar bra, jag hör inga störningar i alla fall. Det låter bra här hemma :) .

En annan sak som jag funderar kring är att jag har ju ett grenuttag bakom stereobänken och här sitter alla nätkablar och adaptrar till lite olika saker. Alltså nätkabel till receiver, slutsteg och cd-spelare. De sitter ihop med adaptrar till router, tv-box, Chromecast och mediaspelare. Äre kass? Separera dem i olika grenuttag? Spelar det något roll? :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-04-23 19:31

genstruktur skrev:Äre kass? Spelar det något roll? :)

Näe.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-04-23 23:33

Bubben skrev:
genstruktur skrev:Äre kass? Spelar det något roll? :)

Näe.

Ett rakt svar :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi