genstruktur skrev:darkg skrev:genstruktur skrev:
Okej. Alternativet är väl att sätta en list till ovanpå eller utanför den med starkströmskabeln i. Minskar risken för störningar då om de inte ligger i samma kabelkanal?
Inga rca-kablar kommer dras i dessa lister.
Risken minskar med avståndet. Risken är knappast överhängande oavsett. Även om parallella kablar är en risk. Själv hade jag i din situation knölat ner nät bredvid högtalarkabel, men jag är nyfiken på hur det förhåller sig med den här typen av överhörning och hoppas på mer matnyttigt i tråden.
Du tänker att är det ett problem så hör man det tydligt?
Det spelar ingen roll om en list till separerar kablarna mer än att det blir mer avstånd, plasten i den ytterligare listen gör ingen skillnad?
Jag tänker att samtidigt som parallell dragning ringer i varningsklockor så är nätkabel, med lugn lågfrekvent sinus*, och stum lågimpediv högtalarsignal ett gynnsamt fall där överföringen bör vara försumbar.
* Tyvärr är nätet inte nödvändigtvis så slätt och fint, switchande nätdelar, led-belysning och dimrar ser till att det fräser omkring höga frekvenser ovanpå de ljuva böljorna. Och även om de störsignalerna kanske inte tar sig fram till högtalarelementen kan på högtalarkabeln införda störningar tydligen penetrera slutsteget bakifrån, och den vägen nå elektronikens mjukdelar.
Parallella kablar är sammanfattningsvis, som jag förstår det, ingen inbillad riskfaktor, men inte heller något som till varje pris måste undvikas.
Jag tror inte att plast gör någon skillnad mot luft.
Som sagt ser jag gärna att andra ger sin syn på det här.
Don’t just do something, sit there.