Edit: Jag kan ju tillägga att jag äger ett par XTZ 99.25 idag. Jag har haft ut elementen ur dem för cirka ett år sedan så jag kommer så klart inte ihåg exakt hur elementen såg ut men det kändes jävligt deja vu när jag fick mina W18E001:or

Moderator: Redaktörer
Rdna skrev:Jag har precis upptäckt ett problem. Jag har pluggat ihop alla sidor och pluggarna är synliga utifrån. Med spackling och slipning så har det blivit helt slätt, men nu efter grundmålning har massor av pluggar svällt upp uppemot en millimeter
Hur åtgärdar man det? Jag antar att det är fukten från färgen som får dem att svälla. Behöver jag försegla trät innan jag målar? Vad förseglar jag med som inte bygger någonting alls, så jag inte behöver slipa förseglingen med?
paa skrev:Rdna skrev:Jag har precis upptäckt ett problem. Jag har pluggat ihop alla sidor och pluggarna är synliga utifrån. Med spackling och slipning så har det blivit helt slätt, men nu efter grundmålning har massor av pluggar svällt upp uppemot en millimeter
Hur åtgärdar man det? Jag antar att det är fukten från färgen som får dem att svälla. Behöver jag försegla trät innan jag målar? Vad förseglar jag med som inte bygger någonting alls, så jag inte behöver slipa förseglingen med?
Jag tror det blir svårt att få detta bra över tid. Även om pluggarna nu sväller mer än MDF-skivorna, så kommer MDF-skivorna att krympa mer än hål fyllda med Plastic Padding.
T.o.m om lådorna faneras tror jag det kommer att titta fram.
Borra ut pluggarna en aning och fanera med extra tjockt faner kan fungera, men om lådornas kanter inte är gerade så kommer det att sjunka olika på skivornas längs- och tvärriktning över kanten, så det är ju riktigt, riktigt svårt att få till en professionell yta.
Bjorn_ skrev:Kemiskt trä är ganska tjockt, härdar snabbt och blir stenhårt. Om jag tvunget ville ha bort groparna hade jag testat med det(borra ur någon mm först). När man slipar det blir det dock blankt, så skall man sprejmåla så måste man sprutspackla först. Känns inte alls omöjligt att fixa det, men kräver lite jobb. Intressant bygge, är själv sugen på den större modellen Thor. Hade dock velat ha konerna svarta, men det är väl bara att måla antar jag...
Lycka till!
Sorry, såg nu att du redan fått det tipset...
Bjorn_ skrev:Kemiskt trä är ganska tjockt, härdar snabbt och blir stenhårt. Om jag tvunget ville ha bort groparna hade jag testat med det(borra ur någon mm först).
[...]
Sorry, såg nu att du redan fått det tipset...
KarlXII skrev:Pff. Excel-elementen är ju så jäkla snygga i grått & koppar!
Elfsberg skrev:Köp begagnade XTZ 99.25:or, fyra par. Det blir billigare än nya W18-element.. :/
Efter lite försiktigt testspelande på svag volym så kan jag i alla fall konstatera att det var värt det!!! för det låter riktigt, riktigt bra även med helt oinspelade element.
Rdna skrev:Lådorna är ungefär samma mått som originalet, men ja, de är slutna. Jag delar ju vid 80 Hz så jag har struntat helt i att porta dem.
Filtret har ingenting gemensamt med originalfiltret. Jag använder det här filtret designat av en kille på diyaudio-forumet. Det finns ett par olika varianter som liknar varandra rätt mycket. KarlXII jämförde när han byggde Thor originalfiltret med en annan version av det filter jag använder, och tyckte att det nya lät mycket bättre, om jag minns rätt
Rdna skrev:Det finns ju även en notch för att trycka ner resonansen ytterligare. Men delningen vid 1,5 kHz gör ju även sitt för att resonansen skall märkas så lite som möjligt.
Mätningarna som visar resultatet av D'Apollitos egna notch kontra det reviderade filtret är rätt roliga. Ursprungsfiltret gör om resonansen till en vulkan; en stor peak med en liten urholkning i toppen
Jocke skrev:Tycker den ser fin ut... du behöver ju inte gå så nära... då faller ju ändå perspektivet i återgivningen samman!
Rdna skrev:I riktigt ljusa scener så reflekteras tillräckligt mycket ljus från bakre delen av rummet (där soffan, liksom mattan man ser på bilden ovan, är vit) för att man skall se högtalarelementen.
Kopparfärgen stör faktiskt inte alls nu när högtalarna står i rummet. Tvärt om; det smälter in bra med (fejk)valnötsbänkskivan, den gamla tapeten och allmoge(fejk)snickerierna
Bjorn_ skrev:Kul att se resultatet. Jag hoppas på en liknande kombo framöver men det kommer bli med Thor istället och Roys som subbar (de anlände två fräscha element idag). Har tänkt näst intill svart finish så det var extra kul att se en bild på dem- härligt jobbat!
Bergman123 skrev:Vad kostade filterkomponenterna? Håller själv på att bygger men har original filtren då man fick de på köpet.
Rdna skrev:Och jag undrar också varför man skulle vilja dela Thor. Om man bygger någon av de omdesignade, "korrekta", varianterna så får man ju bra utsträckning och nivå i basen
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], NickeNorrlanning och 11 gäster