Bygge av Seas Odin med uppgraderat filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-08 22:51

Eftersom de ser ut exakt som NX-elementet i och med att de både lackat konen och bytt pluggen är det ju inte så konstigt. Jag trodde samma sak tills jag läste det där inlägget :)

Edit: Jag kan ju tillägga att jag äger ett par XTZ 99.25 idag. Jag har haft ut elementen ur dem för cirka ett år sedan så jag kommer så klart inte ihåg exakt hur elementen såg ut men det kändes jävligt deja vu när jag fick mina W18E001:or :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-08 23:13

Rdna skrev:Jag har precis upptäckt ett problem. Jag har pluggat ihop alla sidor och pluggarna är synliga utifrån. Med spackling och slipning så har det blivit helt slätt, men nu efter grundmålning har massor av pluggar svällt upp uppemot en millimeter :(

Hur åtgärdar man det? Jag antar att det är fukten från färgen som får dem att svälla. Behöver jag försegla trät innan jag målar? Vad förseglar jag med som inte bygger någonting alls, så jag inte behöver slipa förseglingen med?

Jag tror det blir svårt att få detta bra över tid. Även om pluggarna nu sväller mer än MDF-skivorna, så kommer MDF-skivorna att krympa mer än hål fyllda med Plastic Padding.
T.o.m om lådorna faneras tror jag det kommer att titta fram.
Borra ut pluggarna en aning och fanera med extra tjockt faner kan fungera, men om lådornas kanter inte är gerade så kommer det att sjunka olika på skivornas längs- och tvärriktning över kanten, så det är ju riktigt, riktigt svårt att få till en professionell yta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-08 23:42

Meeen... va fåfänga ni är... verkar ju nästan som att de skulle stå i vardagsrummet - obegripligt! :lol: Med elbasar snackar man om "players" och "möbelbasar"... Om det låter bra är nästan allt ursäktat! 8) :wink:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-09 00:07

paa skrev:
Rdna skrev:Jag har precis upptäckt ett problem. Jag har pluggat ihop alla sidor och pluggarna är synliga utifrån. Med spackling och slipning så har det blivit helt slätt, men nu efter grundmålning har massor av pluggar svällt upp uppemot en millimeter :(

Hur åtgärdar man det? Jag antar att det är fukten från färgen som får dem att svälla. Behöver jag försegla trät innan jag målar? Vad förseglar jag med som inte bygger någonting alls, så jag inte behöver slipa förseglingen med?

Jag tror det blir svårt att få detta bra över tid. Även om pluggarna nu sväller mer än MDF-skivorna, så kommer MDF-skivorna att krympa mer än hål fyllda med Plastic Padding.
T.o.m om lådorna faneras tror jag det kommer att titta fram.
Borra ut pluggarna en aning och fanera med extra tjockt faner kan fungera, men om lådornas kanter inte är gerade så kommer det att sjunka olika på skivornas längs- och tvärriktning över kanten, så det är ju riktigt, riktigt svårt att få till en professionell yta.

Tack för tipsen! Men det jag får ut av allt det där är "lev med att du inte är proffs, och lej ut arbetet när du vill ha perfekt finish" :)

Men det är på sätt och vis skönt att veta att det inte kommer bli perfekt. Då kan man ju släppa det som inte är perfekt just nu och bara göra färdigt skiten!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-09 21:56

Kemiskt trä är ganska tjockt, härdar snabbt och blir stenhårt. Om jag tvunget ville ha bort groparna hade jag testat med det(borra ur någon mm först). När man slipar det blir det dock blankt, så skall man sprejmåla så måste man sprutspackla först. Känns inte alls omöjligt att fixa det, men kräver lite jobb. Intressant bygge, är själv sugen på den större modellen Thor. Hade dock velat ha konerna svarta, men det är väl bara att måla antar jag...

Lycka till!

Sorry, såg nu att du redan fått det tipset... :oops:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-09 22:07

Pff. Excel-elementen är ju så jäkla snygga i grått & koppar!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-09 22:14

Bjorn_ skrev:Kemiskt trä är ganska tjockt, härdar snabbt och blir stenhårt. Om jag tvunget ville ha bort groparna hade jag testat med det(borra ur någon mm först). När man slipar det blir det dock blankt, så skall man sprejmåla så måste man sprutspackla först. Känns inte alls omöjligt att fixa det, men kräver lite jobb. Intressant bygge, är själv sugen på den större modellen Thor. Hade dock velat ha konerna svarta, men det är väl bara att måla antar jag...

Lycka till!

Köp begagnade XTZ 99.25:or, fyra par. Det blir billigare än nya W18-element.. :/
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-10 00:31

KarlXII skrev:Pff. Excel-elementen är ju så jäkla snygga i grått & koppar!

Beror väl på hur resten kommer se ut, men visst. Det första jag gör behöver ju inte vara att måla konerna :wink:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-10 00:32

Bjorn_ skrev:Kemiskt trä är ganska tjockt, härdar snabbt och blir stenhårt. Om jag tvunget ville ha bort groparna hade jag testat med det(borra ur någon mm först).

[...]

Tack för tipset ändå! Det är ju värdefullt att se att flera tipsar om samma sak! :)

KarlXII skrev:Pff. Excel-elementen är ju så jäkla snygga i grått & koppar!

För sig kanske (jag håller inte med om det heller i och för sig), men ingenting står ju helt på egen hand. I mitt fall finns det ingenting annat i rummet som tar upp någon av färgerna, så elementen kommer sticka ut en hel del. Med XTZ:s svarta koner spelar det ingen roll om de är snygga eller inte - de syns ju inte om inte belysningen är på dammsugenivå! :)

Elfsberg skrev:Köp begagnade XTZ 99.25:or, fyra par. Det blir billigare än nya W18-element.. :/

Man kan ju också köpa begagnade Odin eller Thor ;) Med begagnade .25:or får man ju inga diskanter heller.

Jag funderade från början på att köpa ett extra par .25:or och komplettera med rätt diskant, helt av anledningen att få svarta koner. Men jag valde att istället sälja mina befintliga högtalare och köpa helt nytt.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-19 11:11

Nu är de (till 99%) klara. Jag har inte orkat uppdatera, för det känns som allt som har hänt sedan senaste uppdateringen har varit en besvikelse. Jag grundmålade med någon oljebaserad grundfärg. Det blev jättebra och slätt och fint när jag slipade, förutom att färgen på vissa ställen verkar ha reagerat med något och bildat gegga istället för torr färg, trots torktid på burken på 12 timmar, och slipning efter tre dagar.

Efter det löst sig med 235235 timmar slipning så rollade jag (eftersom jag lagt ner kraven på snygg finish) med Jotun Lady Supreme Finish lackfärg. Den är tre gånger dyrare än Biltemas mattsvarta lackfärg som jag använt innan. När färgen torkat kunde jag konstatera att den flöt ut hundra gånger sämre, täckte sämre och fick apelsinigare yta än Biltemas. Jag målade flödigt. Jag slipade ner ojämnheterna och rollade en gång till med mindre färg för att se om det gjorde någon skillnad. Då blev den lite slätare, men man kan se var man rollat. Jag har varit extremt noggrann med att bara måla på öppen färg, och ändå har det blivit så.

Eftersom jag släppt kraven på finish så gjorde detta inte så mycket, även om det så klart var tråkigt efter att ha lagt säkert 50-60 timmar på att spackla och slipa. Hade jag brytt mig mer hade jag så klart slipat färgen slät och målat igen med annan färg, men nu sket jag i det.

När jag äntligen skulle slutmontera högtalarna såg jag att hålen jag borrat för terminalerna var för små. Jag hade borrat 10 mm, och terminalerna krävde 12 mm. Valet stod mellan att utvidga hålen med befintlig 10 mm-borr, eller med rasp eller liknande. Jag testade med befintlig borr, vilket gick bra, förutom att någon flisa i färgen lossnade. Det döljs dock av terminalen. Men jag köpte ändå en 12 mm-borr och borrade upp resterande terminalhål.

När jag skulle montera filtrena i lådan så fick de inte plats för att ett av stagen hamnat 2 mm snett i förhållande till hur jag mätt. Så jag fick såga till filterplattan, och lyckades montera dem.

Men högtalarelementen passade inte, eftersom grundfärgen byggt för mycket. Att slipa ner tre lager färg runt elementkanten tog en miljard timmar, så jag sket i det och skar bort runtom med en vass brytbladskniv. Det lämnade så klart en synlig kant när elementen monterats, men det fyller man ju i med en svart tuschpenna... tänkte jag. Men min tuschpenna räckte en halv centimeter innan den tog slut. Nu sket jag även i detta och skruvade ihop allting för att få lyssna någon gång.

Första intrycket när jag lyssnade var att något lät konstigt. Efter några sekunder kunde jag konstatera att det som jag tyckte var konstigt var att ljudet inte kom från högtalarna, utan från någon oidentifierbar plats framför mig. Det hade alltså "släppt från högtalarna". Efter lite försiktigt testspelande på svag volym så kan jag i alla fall konstatera att det var värt det!!! för det låter riktigt, riktigt bra även med helt oinspelade element. Helt plötsligt fattar jag vad poängen med Flamboyantmixen av Planet Dada var när ljuden snurrar runt i rummet, och jag kan höra stor skillnad på djupet i ljudbilden på olika inspelningar från exemplen från någon tråd som handlade om det.

Slutsats: Högtalarna har inte fått slutfinish i närheten av vad tiden jag lagt ner på det borde innebära på grund av slarviga sista steg, men jag är jättenöjd med ljudet hittills :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-19 11:26

Efter lite försiktigt testspelande på svag volym så kan jag i alla fall konstatera att det var värt det!!! för det låter riktigt, riktigt bra även med helt oinspelade element.

Det är ju det där vi har väntat på! :) Kul att det låter bra - jag har varit intresserad av den här designen sedan Joe D´Appolito designade Thor och jag läste en artikel om det. Nu är formatet minskat och det är väl sluten låda som du tänkt använda som toppar...eller? På vilket sätt är filtret modifierat?

Finish - vad är det mot att ha snott ihop ett par välljudande burkar själv? Inga andra högtalare låter lika bra... :lol:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-19 11:38

Lådorna är ungefär samma mått som originalet, men ja, de är slutna. Jag delar ju vid 80 Hz så jag har struntat helt i att porta dem.

Filtret har ingenting gemensamt med originalfiltret. Jag använder det här filtret designat av en kille på diyaudio-forumet. Det finns ett par olika varianter som liknar varandra rätt mycket. KarlXII jämförde när han byggde Thor originalfiltret med en annan version av det filter jag använder, och tyckte att det nya lät mycket bättre, om jag minns rätt :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-19 11:48

Rdna skrev:Lådorna är ungefär samma mått som originalet, men ja, de är slutna. Jag delar ju vid 80 Hz så jag har struntat helt i att porta dem.

Filtret har ingenting gemensamt med originalfiltret. Jag använder det här filtret designat av en kille på diyaudio-forumet. Det finns ett par olika varianter som liknar varandra rätt mycket. KarlXII jämförde när han byggde Thor originalfiltret med en annan version av det filter jag använder, och tyckte att det nya lät mycket bättre, om jag minns rätt :)

Har inte konto där men LR4 behövs säkert för att hantera resonansen i konerna... KarlXIIs tråd är väl smått legendarisk vid det här laget... massa bra tips där! :) Spela vidare nu så ska jag inte uppehålla dig! :wink:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-19 12:53

Det finns ju även en notch för att trycka ner resonansen ytterligare. Men delningen vid 1,5 kHz gör ju även sitt för att resonansen skall märkas så lite som möjligt.

Mätningarna som visar resultatet av D'Apollitos egna notch kontra det reviderade filtret är rätt roliga. Ursprungsfiltret gör om resonansen till en vulkan; en stor peak med en liten urholkning i toppen :)

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-19 12:55

När jag spelar halvstarkt så slår en av kablarna emot ett av baselementen. Det blir liksom aldrig färdigt ;)

När jag spelar Roger Waters - Perfect Sense Part 1 nu så får panoreringarna en helt ny dimension. Tidigare så kunde man höra att vissa instrument låg bakom lyssnaren. Nu finns det mycket tydligare riktning, och ljuden kan komma från alla olika vinklar istället för bara "bakåt åt höger någonstans".

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-19 13:19

Så här ser en hel kanal ut:

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-19 15:07

Rdna skrev:Det finns ju även en notch för att trycka ner resonansen ytterligare. Men delningen vid 1,5 kHz gör ju även sitt för att resonansen skall märkas så lite som möjligt.

Mätningarna som visar resultatet av D'Apollitos egna notch kontra det reviderade filtret är rätt roliga. Ursprungsfiltret gör om resonansen till en vulkan; en stor peak med en liten urholkning i toppen :)

Jag har fått liknande resultat med ett annat resonant element och fick aldrig fason på det... :( Kanske är min hörsel särskilt känslig men jag tror att det felaktiga beteendet trots allt finns där även om man dämpar... Så det gäller att ha branta filter också... Som sagt - LR4 krävs nog...

Tycker den ser fin ut... du behöver ju inte gå så nära... då faller ju ändå perspektivet i återgivningen samman! :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-19 15:39

Va snygga dem blev! Jag är svag för mattsvart med rundade kanter.
Borde byggt såna här istället för mina pluttar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-19 15:47

Mycket tjusigt. Saknar den den där trevliga uppsynen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-19 16:07

Mycket snyggt gjort. Ser väldigt stiligt ut.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-19 16:47

Tack för alla fina kommentarer :)

Jocke skrev:Tycker den ser fin ut... du behöver ju inte gå så nära... då faller ju ändå perspektivet i återgivningen samman! :lol:

Precis! Fast med en modifikation; när rummet är mörklagt spelar det ingen roll hur man målat dem :)

Mitt rum är automatiserat så att all belysning styrs av datorn som även är källa. När jag spelar film eller tv-serier så släcks belysningen automatiskt, liksom om jag startar spel eller kör Youtube i helskärmsläge. Det är väldigt ofta helt svart här inne :)

I riktigt ljusa scener så reflekteras tillräckligt mycket ljus från bakre delen av rummet (där soffan, liksom mattan man ser på bilden ovan, är vit) för att man skall se högtalarelementen.

Kopparfärgen stör faktiskt inte alls nu när högtalarna står i rummet. Tvärt om; det smälter in bra med (fejk)valnötsbänkskivan, den gamla tapeten och allmoge(fejk)snickerierna :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-19 17:03

Rdna skrev:I riktigt ljusa scener så reflekteras tillräckligt mycket ljus från bakre delen av rummet (där soffan, liksom mattan man ser på bilden ovan, är vit) för att man skall se högtalarelementen.

Kopparfärgen stör faktiskt inte alls nu när högtalarna står i rummet. Tvärt om; det smälter in bra med (fejk)valnötsbänkskivan, den gamla tapeten och allmoge(fejk)snickerierna :)

Men va skönt - du var ju lite bekymrad i början av tråden... :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-19 17:59

Snyggt! Riktigt snyggt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-19 19:02

Blev ju riktigt fint färgkombination på slutet. Blir nog riktigt bra bara du får tag på en ny tuschpenna. ;)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-20 00:15

Kul att se resultatet. Jag hoppas på en liknande kombo framöver men det kommer bli med Thor istället och Roys som subbar (de anlände två fräscha element idag). Har tänkt näst intill svart finish så det var extra kul att se en bild på dem :) - härligt jobbat!

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2013-07-23 21:33

Vad kostade filterkomponenterna? Håller själv på att bygger men har original filtren då man fick de på köpet.
http://www.minhembio.com/Bergman123

Jag är full jag, och det går över, men du är dum du, och det går aldrig över, sa gubben.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-23 22:20

Bjorn_ skrev:Kul att se resultatet. Jag hoppas på en liknande kombo framöver men det kommer bli med Thor istället och Roys som subbar (de anlände två fräscha element idag). Har tänkt näst intill svart finish så det var extra kul att se en bild på dem :) - härligt jobbat!

Varför köra full range Thor när du ändå ska köra delat???

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-07-23 23:25

Bergman123 skrev:Vad kostade filterkomponenterna? Håller själv på att bygger men har original filtren då man fick de på köpet.

Cirka en tusenlapp. Jag beställde kondensatorer från elfa, motstånd från hifikit (där jag även köpte elementen) och spolar från Parts-express eftersom jag inte hittade rätt värden i Sverige. Hade jag haft en RCL-mätare hade jag ju kunnat linda om motstånd som fanns i Sverige och sparat en del frakt, men en RCL-mätare hade ändå kostat mer än frakten...

Och jag undrar också varför man skulle vilja dela Thor. Om man bygger någon av de omdesignade, "korrekta", varianterna så får man ju bra utsträckning och nivå i basen :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-23 23:34

Rdna skrev:Och jag undrar också varför man skulle vilja dela Thor. Om man bygger någon av de omdesignade, "korrekta", varianterna så får man ju bra utsträckning och nivå i basen :)

Oavsett hur bra högtalare de är så är de bundna av fysikens lagar. "Normala" fullregisterhögtalare kan helt enkelt inte konkurrera med basmoduler när det gäller pumpkapacitet.

Vad som är "bra utsträckning och nivå i basen" är väldigt subjektivt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-23 23:39

Frågan är ju inte varför man skulle dela Thor, utan varför man skulle välja Thor när man delar.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum