Det hela startade i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 280#153280
För att ni skall förstå sammanhanget så kan ni läsa det här inlägget från den tråden:
BACH skrev:Flint skrev:BACH
Min kritik mot många Bachinspelningar rör kanske mer spelet. Jag tycker inte att orkester och/eller dirigent får till det rätta gunget och schvunget. Jag inbillar mig att jag hör hur det borde spelas men det är förmodligen bara inbillning. Men ofta spelas Bach för utsmetat och tillgjort. Äh, bara en tanke...
Det är nog en helt riktig iaktagelse du gör, ingen inbillning
Det är precis det här jag pratade om nyss, även om jag inte främst avsåg Bach. Det finns en kompositörsom är värre drabbad av detta!
![]()
Mycket värre!![]()
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att majoriteten av inspelningarna (alltså inte ljudet, utan hur de spelar) är dåliga
Utsmetningen du talar om är ju just tidsmässig utsmetning.
Det vill säga, de håller inte takten helt enkelt. Detta är helt förödande för musiken som då tappar "energin" så att säga!
Och jag betraktar det här fenomenet som minst lika allvarligt som dålig ljudinspelning. Det värsta är att det nog oftast görs med flit![]()
De tror att det är extra fiiiint att hålla på och svaja upp och ned i tempo hela tiden, det är förstås enklare också, då behöver man ju inte hålla takten, men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör.....
Vänliga hälsningar
Nå? Vilken kompositör är det jag avser, vars musik blir misshandlad så till den milda grad att han skulle bli
Motivera gärna era svar !
Ha det så kul.
Vänliga Hälsningar