Och då håller jag med dig, delvis.
Men - jag menar även att en pot använd optimalt (så den är uppvriden max då
man spelar det svagast utstyrda materialet från den källa med svagast utsignal,
som starkast) kommer att användas långt ned när man spelar det starkast ut-
styrda från de starkaste källorna.
För den som bara spelar listmusik från en och samma källa och som spelar allt
på skvalmusiknivå går det att dimensionera på ett helt problemfritt sätt. Men
vill man kunna lyssna på många olika sorters musik materiel från många olika
källor och på många olika nivåer, ja då kommer många potentiometrars kanal-
balansproblem vid låga nivåer att visa sina fula trynen, så illa att det för vissa
lyssnare helt enkelt inte duger. Det är ett faktum.
Det ÄR ett problem även med optimalt dimensionerade lösningar så länge det
är enkla potentiometerkopplingar. Men visst blir det ÄNNU värre om man dess-
utom har dimensionerat gain fel.
Men vad jag ville visa var att det finns lösningar; hur man med två olika gain-
nivåer valbara och dessutom skippar mute med volymkontrollen (du skriver ju
själv att nolläget uteslutande kan användas för att få det helt tyst) faktiskt får
en konstruktion där volymkontrollen är användbar över hela skalan!
Och som sagt, det finns en ännu bättre koppling om man vill minimera bruset
såväl som distorsion ytterligare (med lika goda kanalbalansegenskaper). Har
dock ingen möjlighet att lägga ut en bild just nu.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).