Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Bruset är inget större problem. Signalen shuntas ju fortfarande av poten på
10 kOhm. Så som värst drabbas man av det termiska brus som ges av cirka
9 kohm.
Är volymen på max i detta -20 dB-läge och så hamnar bruset ändå mer än
100 dB under en volt in till sista steget. Jämför man med att försöka ratta in
samma volym i "maxläget" så blir förvisso bruset lägre då (10 dB) men i prak-
tiken så spelar det ju ingen roll så länge det inte är hörbart på lyssningsplats.
Bedömer man att det ÄR ett problem som finns det dock lösningar för det
också...![]()
Man kan med en finurlig kretslösning rätt så lätt trycka ned bruset mer än 15
dB jämfört med vad det var när det var som bäst, men ändå ha kvar hela den
funktionalitet som min enkla kretslösning ger.
Då talar vi om lågt brus... En positiv bonus är att distorsionen blir ännu lägre
då den också. Skicka ett PM om du vill att jag skall visa hur man kopplar då.
Vh, iö
Svante skrev:Skulle jag bygga ett försteg idag så skulle jag titta på elektroniska volymkontroller. De är mycket enklare att få god kanalbalans med, man kan ha många kanaler och de är lätta att anpassa till fjärrkontroll. Jag har inte riktig koll på hur bra distorsionsdata de har, men inbillar mig att de har blivit tillräckligt bra.
ollebolle skrev:
Alternativt skulle man kunna göra det enklare för sig och slippa displayen genom följande:
Man lägger en fast likspänning över en linjär potentiometer.
Sedan läser man slädens utspänning med en A->D-ingång på mikroprocessorn.
Detta får sedan av mikroprocessorn omarbetas till en bra styrpuls att skicka till PGA2310.
ollebolle skrev:Svante skrev:Skulle jag bygga ett försteg idag så skulle jag titta på elektroniska volymkontroller. De är mycket enklare att få god kanalbalans med, man kan ha många kanaler och de är lätta att anpassa till fjärrkontroll. Jag har inte riktig koll på hur bra distorsionsdata de har, men inbillar mig att de har blivit tillräckligt bra.
Ett förslag som varit uppe tidigare på forumet är Texaskretsen PGA2310:
http://www.ti.com/product/pga2310
Jag har ett färdigritat utkast av analogdelen till denna.
Det är ju enkla grejer eftersom det är en färdig IC!
Allt som behövs är att sätta en buffert innan PGA2310 för att garantera kretsen lågohmig drivning, och fixa en nätdel.
Dock tillkommer digitalkretsar för att styra PGA2310.
Man behöver:
-Mikroprocessor (för att skicka styrsignal till PGA2310)
-Rotationssensor (rotationsgivare) för att kunna ratta volym med.
-Display för att kunna indikera volyminställning.
-Skriva kod samt överföra denna från en PC in till mikroprocessorn.
Alternativt skulle man kunna göra det enklare för sig och slippa displayen genom följande:
Man lägger en fast likspänning över en linjär potentiometer.
Sedan läser man slädens utspänning med en A->D-ingång på mikroprocessorn.
Detta får sedan av mikroprocessorn omarbetas till en bra styrpuls att skicka till PGA2310.
Med en tjusig ratt på potentiometern så kan man utläsa volymutslag av pilen på potentiometerns ratt som på ett analogt försteg
Ingen display, mindre kod, mindre sladdar och enklare kretslösning
Svante skrev:PerStromgren skrev:Då kan du ha fjärrkontroll med ratt! Jess, now we're talkin'!
Vill ha!

rikkitikkitavi skrev:frågan hur svårt det är att skriva koden som a) läser av en analog pot b) rotationspot c) ir mottagare med något standard protokoll d ) annat interface som tex teyckknappar och skickar ut som SPI till en PGA krets.
.
Svante skrev:Nja, jag vill ha en med ratt som har 270 graders vridning och ändlägen, precis som en gammal hederlig pot.
Svante skrev:Nja, jag vill ha en med ratt som har 270 graders vridning och ändlägen, precis som en gammal hederlig pot.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Knuttebaloa, RogerGustavsson, Ted_B och 8 gäster