Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-15 09:30

"Musikalisk transparens" är alltså när anläggningen förvränger inspelningen på ett subjektivt maximerat prefererat sätt?
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 09:30

Nefilim skrev:Men, ska man höra delningsfrekvensen då? Då är det väl
något som är fel. En sömnlös delning är enligt mig det bästa.
Om man nu hör delningen upplever man att delningen och
subbarna inte är korrekt delade eller felaktigt inställda?? :?

Utan mjukfötter blir det mycket lättare att höra den exakta delningen på det steglösa delningsfiltret.
Odogmatisk sekt- granskare

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-15 09:31

@Richard!
Vad bra! Då behöver man inte oroa sig för alla sönderremastrade
nyutgåvor av fonogram då, eller att Spotify kan låta sämre.
Underbart sa Bull! :D
Senast redigerad av Nefilim 2013-07-15 09:33, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-15 09:32

Richard skrev:
Nefilim skrev:Men, ska man höra delningsfrekvensen då? Då är det väl
något som är fel. En sömnlös delning är enligt mig det bästa.
Om man nu hör delningen upplever man att delningen och
subbarna inte är korrekt delade eller felaktigt inställda?? :?

Utan mjukfötter blir det mycket lättare att höra den exakta delningen på det steglösa delningsfiltret.

Jaha?
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 09:43

tvett skrev:"Musikalisk transparens" är alltså när anläggningen förvränger inspelningen på ett subjektivt maximerat prefererat sätt?

Nja, musikalisk förståelse är eftersträvansvärt, eftersom det underlättar för dig som lyssnare att förstå musikernas intentioner. VAD de spelar, inte bara ATT de spelar. Vad de VILL med musiken. Vilka KÄNSLOR som förmedlas. Då du kan höra detta tydligt, så får du ut mera av musiken.

Den musikaliska förståelsen blir större. :)

Därmed är musikalisk transparens överordnad objektiv minimal färgning.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-15 09:45

Richard skrev:
tvett skrev:"Musikalisk transparens" är alltså när anläggningen förvränger inspelningen på ett subjektivt maximerat prefererat sätt?

Nja, musikalisk förståelse är eftersträvansvärt, eftersom det underlättar för dig som lyssnare att förstå musikernas intentioner. VAD de spelar, inte bara ATT de spelar. Vad de VILL med musiken. Vilka KÄNSLOR som förmedlas. Då du kan höra detta tydligt, så får du ut mera av musiken.

Den musikaliska förståelsen blir större. :)

Därmed är musikalisk transparens överordnad objektiv minimal färgning.

Är du möjligtvis Linn-handlare, eller varit i Skottland på kurs??

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-07-15 09:47

Harryup skrev:
phloam skrev:
Harryup skrev:
Jag kan faktiskt hålla med Richard till viss del och i synnerhet om det gäller anläggningar med skivspelare som enda källa. OM man jämför med olika tv-apparater så är felaktiga färger mycket lättare att se även om man inte har en korrekt tv bredvid än att veta att man får ut all "musik" ur en inspelning som finns där. Hyfsat entonig bas kan bli mycket mera melodisk om olika apparater kombinerar bra tillsammans än om dom inte gör det.

Jag kan också hålla med om principen att små nyanser kan påverka perceptionen och totalupplevelsen - men för att uttrycka sig korrekt så kan man inte säga att det blir "lättare att uppfatta melodin" när det egentligen handlar om förbättring av ljudåtergivningen och därigenom totalupplevelsen. Melodin, däremot, uppfattar vi oavsett anläggning. Även m.h.a klockradio.

Missförstå mig rätt - jag vill egentligen inte kritisera grundtanken men att blanda in "melodi" sabbar allt.

Melodi handlar om i vilken FÖLJD olika toner kommer (samt längd och inbördes förhållande osv) - tonernas superexakta "pitch" är totalt oväsentlig för att uppfatta en följd av toner, deras längd, inbördes relation, osv.. M.a.o. - exakt pitch är INTE nödvändig för att återge en melodi korrekt.

Om exakt / percieved pitch har betydelse för närvaro/totlupplevelsen så får man se till att tala om annat än melodi, basgångar, osv. Annars låter det bara amatörmässigt. Vem har hittat på det där med "melodi" förresten???

Om du hade meckat med skivspelare skulle du ha märkt hur metoden faktiskt har bäring på kombinationer av verk-arm-pickup kombination och det är ursprunget för tankarna också. Jag påstår faktiskt att tydliga melodislingor i basen inte alls är givet att anläggningar kan spela. Däremot kan många anläggningar prestera mycket bas.
Att rådet är att man skall mäta istället är ju praktiskt här men knappast till en Linnkund. De är vanliga människor utan mätmöjligheter i regel och då att ge rådet att lyssna hur det låter och jämföra där man ställer anläggningen istället för att bara lämna över en kartong är väl bättre?

mvh/Harryup

Men vänta nu, även Linn-handlare hjälper väl kunder med installationen hemma om de så önskar? Tanken är väl då att de vill att kunden ska få så bra ljud hemma som möjligt, givet de förutsättningar som råder hemma hos kunden. Så frågan är då, använder dessa installatörer också bara en lyssna-tyck metod enl det som beskrivits tidigare utifrån några enkla tumregler, eller är man intresserad av att ge kunden en kvalitativ beräkning/analys av hur man bäst placerar sin nya anläggning? Som varandes "fackmän" kan man väl i vilket fall tycka att de borde ha sådan kompetens om de säljer en installationstjänst värd namnet. Att ge rådet "lyssna och placera där du tycker det låter bäst" är ju så självklart att det är enfaldigt, som kund skulle jag nästan bli arg om jag fick det som svar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 09:47

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Eftersom tråden handlar om integrering av subbasar med tunemethod, så vill jag också nämna att det är betydligt svårare att höra den exakta delningsfrekvensen mellan frontar och subbasen , om dessa står på mjukfötter.

Så bra. Idealt är ju att man inte hör delningen alls.
Själv har jag aldrig märkt någon där hemma. Baslådorna står på filttassar, men det spelar nog mindre roll med tanke på kombinationen tunga lådor, stor membranarea och lätta koner. Baslådorna står i prakitken helt still, även vid mycket starka ljudtryck så vad man har under dom spelar inte någon roll.

Värre med komersiella produkter med enormt stor membranmassa, liten area (=lång slaglängt) och inte sällan patetiskt lätt låda. Då är det desto viktigare att man får fanskapets rörelser så liten som möjligt och det är viktigt att tassarna anpassas till såväl memranmassa, fjädringen i elementet och lådans vikt. Seriösa subbor bör därför leverars med lämpliga tassar.

Du missförstod mig. Det blir mycket svårare att ställa in det svepbara delningsfiltret exakt med mjukfötter under högtalarna, resultatet blir aldrig riktigt bra, eftersom musikens pitch återges en smula otydligt pga mjukfötterna.
Senast redigerad av Richard 2013-07-15 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-15 09:48

Löjligt att anta att all musik har ett fördefinierat budskap som alltid skall förmedlas.
Fråga 10personer vilka känslor de får av ett givet musikstycke och du kan få 10olika svar.

Musikalisk transparens är bara ett pseudo flum begrepp som inte på något sätt förklarar vad som eftersträvas eller vad man skall lyssna efter.

Att musiken skall återges tydligt så att man hör vad som spelas är så självklart att det är konstigt att man ens måste påpeka det.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-15 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-15 09:48

Vad vill du med tråden Richard?

- predika ditt evangelium?
- diskutera en (din) metod för att justera in sin anläggning?

Det är många sidospår nu, men du kanske inte hade något önskemål om trådinnehållet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-15 09:48

Min liknelse med svartvit högkontrasterande läshjälp för synskadade var rätt så spot on alltså.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-15 09:55

PappaBas skrev:Men jag kan för tydlighets skull även påpeka att det definitivt finns situationer när en åtdragning av en skruv definitivt kan vara av godo.

Precis. Och till folk som har en skruv lös säger man bara "du har en skruv lös" om och om igen och så ordnar sig allt. Eller?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-07-15 09:57

sportbilsentusiasten skrev:
phloam skrev: Jag köper alltihop om man bara säger t.ex. "tydlighet hos basen" i stället för "tydliga melodislingor i basen".

Tune Dem handlar inte om detta alls IMHO.
Varken tydlighet av bas, tydlig melodi eller tydlig återgivning överlag.
Det handlar inte heller on pitch.
Det har jag förklarat åtskilliga gånger tidigare.

Som flera sagt, så pass tydlig återgivning att man hör vad musikerna spelar är relativt enkelt.

Och att återge korrekt pitch är heller ingen svårighet, även om det enl min erfarenhet är svårare än tydlig återgivning.

Att förstå VARFÖR musikerna spelar som de gör är det viktiga, inte att man tydligt hör alla ljud och HUR musikerna spelar

Precis som i andra sammanhang (business, privat):
Varför är mycket viktigare än Vad&Hur
Förståelse är viktigare än Observation

Och nej det handlar inte om vilken känsla framförandet förmedlar, det handlar bara om hur lätt man förstår intensionerna IMHO.
Känslorna är en konsekvens av att man förstår musiken, inte tvärt om enl mitt synsätt

PS
Jag gillar begreppet percieved pitch, tyvärr så missuppfattas det hela tiden så diskussionen leds in åt fel håll.

Om allt bara handlar om förståelse kanske man borde kalla det för "perceived understanding" istället? 8)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-15 09:57

Richard, har du missat att Linn INTE levererar sina subbar med spikfötter utan med....gummifötter. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 10:01

CODY skrev:Väldigt kul och intressant att läsa om denna metod. Kan säkert komma till användning också. Kul :D

Tack!

Prova gärna, metoden är ju gratis och leder till att det blir roligare att lyssna till musik.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-15 10:02

Linn har inte hittat några bra säljargument för hifi längre, så de säljer numera tvättmaskiner? ;)

Det verkar som att man kan köpa en stereo och sen måste någon "kunnig" på det hära med perceived pitch och tunes komma och finjustera stereon åt en. Sån som kan musiken.

man kan undra om vissa testat denna failsafe metod länge?
"we have assumed control!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 10:06

sportbilsentusiasten skrev:Richard, har du missat att Linn INTE levererar sina subbar med spikfötter utan med....gummifötter. :wink:

Jag har inte tagit upp det du nämner om ett specifikt företag i denna tråd.
Jag kan bara tillägga att jag känner till detta, men de dyrare modellerna har naturligtvis spikesmontering .

Kommersiella hänsyn har tvingat det företag du nämner att kompromissa ganska kraftigt, det finns kunder med tjocka plånböcker inom " lifestyle" segmentet som inte vill göra hål i parketten. :wink:

Men det blir naturligtvis bättre med spikes under alla subbasar, och under fronthögtalarna är de absolut nödvändiga.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-15 10:07

Richard skrev:Jag tror vi menar precis samma sak. :wink: *

Nej, det gör vi inte. Det är uppenbart när jag läser dina inlägg, se bara på dessa nedan som finns i ditt svar till mig.

Jag skriver ju att TYDLIGHET inte är viktigt. Inklusive tydlig pitch.
Och att dra åt elementen som du upprepar man ska göra ÖKAR tydligheten men förstör musikaliteten imho.
Det blir tydligt JA men man förstår mindre av musiken.

Mycket av så kallad tydlighet är vad andra på forumet kallat "överskärpa", konstgjord skärpa. Det hör man ofta från High end-anläggningar på mässor. Knappt mässjazz låter bra på dessa system.
Överdra element ger liknande egenskaper dock inte lika mycket av det.

Det handlar inte om max stabilitet, lådan, elementen mm ALLT behöver samverka mekaniskt. Ja även fötterna :wink:

Richard skrev:Det underlättar ( är en förutsättning ) att en anläggning är pitch ackurate för att nå till musikalisk förståelse på bästa sätt. Det gäller både källa, förstärkare samt högtalare och dess uppställning i ett rum. En anläggning som är pitch ackurate presenterar musiken tydligt, tonerna återges tydligt, med tydlig pitch.

Richard skrev:*Det är svårt att förstå musikernas intentioner om du inte hör vad de spelar för toner tydligt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-15 10:08

Linn hade väl kuddar som man satte under spikes för att inte göra hål i parketten. Dessutom uppgavs de ha gett bättre ljud än bara spikes. Mysko :)

De hade väl passat till billigare subbar också om de haft möjligheten att ha spikes, eller?

Bild
Senast redigerad av mrGaskill 2013-07-15 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-15 10:09

mrGaskill skrev:Linn hade väl kuddar som man satte under spikes för att inte göra hål i parketten. Dessutom uppgavs de ha gett bättre ljud än bara spikes. Mysko :)

Ja s.k skeets.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 10:11

Nej, det gör vi inte. Det är uppenbart när jag läser dina inlägg, se bara på dessa nedan som finns i ditt svar till mig.

Och att dra åt elementen som du upprepar man ska göra ÖKAR tydligheten men förstör musikaliteten imho.

Det är uppenbart att vi använder tunemethod olika. Din användning av metoden skiljer sig från Lejonclous.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-15 10:14

Richard skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Richard, har du missat att Linn INTE levererar sina subbar med spikfötter utan med....gummifötter. :wink:

Jag har inte tagit upp det du nämner om ett specifikt företag i denna tråd.
Jag kan bara tillägga att jag känner till detta, men de dyrare modellerna har naturligtvis spikesmontering .

Kommersiella hänsyn har tvingat det företag du nämner att kompromissa ganska kraftigt, det finns kunder med tjocka plånböcker inom " lifestyle" segmentet som inte vill göra hål i parketten. :wink:

Men det blir naturligtvis bättre med spikes under alla subbasar, och under fronthögtalarna är de absolut nödvändiga.

Nej, inte ens Linns dyra subbar levereras med spiks.

Exempel denna som är deras referenssub
http://www.linn.co.uk/all-products/loud ... klimax-345
Hur ser fötterna ut tycker du?
Runda...platta...rätt lika vad..?
Har ägt en sådan sub, bra grejjer.

Och nej, ingen annan sub från Linn har spikes heller.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-15 10:22

Även subbar från Rel, Klipsch, Canton, Martin Logan, Velodyne har kuddar.
Säkert många andra också.
Senast redigerad av Nefilim 2013-07-15 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-15 10:27

Richard skrev:

Det är uppenbart att vi använder tunemethod olika.

Nej det tror jag faktiskt inte är helt riktigt.

Den stora skillnaden är att du uttrycker dig på ett annat sätt, som förvillar forumdeltagarna på faktiskt.

Dock är ni i norr mer inne på Naim's PRAT, DÄR skiljer vi oss.
(Namnet Takt o Ton tyder ju på det eller hur?)
Men vi har nog mer lika syn än vad du kan tro! Men det du tror är viktigt är enl min 25 åriga erfarenhet inte det viktiga.

Notera att de flesta linnister även de tror en massa...
Men med erfarenhet förstår man bättre.

Det finns även flera olika sätt att tillämpa metoden som i slutändan ger liknande resultat.
TYVÄRR är beskrivningen av metoden på lejonklou och Linn förvillande!
Vilket jag tidigare framfört HÄR och till dem.

PS
Jag VET att min användning av metoden INTE skiljer sig från Lejonclous, då vi upprepade tillfällen testat grejjer tillsammans...
På sama sätt VET jag att Linn använder samma metod!

Metoden är lika enkel i verkligheten - som svår att förklara i text.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-15 10:33

mrGaskill skrev:Linn hade väl kuddar som man satte under spikes för att inte göra hål i parketten. Dessutom uppgavs de ha gett bättre ljud än bara spikes. Mysko :)

De hade väl passat till billigare subbar också om de haft möjligheten att ha spikes, eller?

Bild

Dessa är inge kuddar, det är metall.
Inte alls mysko, man får testa på SITT underlag med SINA talare, vilket som är bäst.
Sedan vill inte alla förstöra underlaget med spikmärken, då kan dessa vara bra.

jag använder dessa under mina talare (sedan 15talet år) då spikes helt enkelt är sämre.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-15 10:38

Ja jag har läst om de förut, och tänkte lägga till i min text, att jag inte mindes om de var hårda eller mjuka. Jag hade gissat på hårda, men av hårdplast, typ bakelit. Men metall alltså? okej tack för klargörandet :)
Nej det som är mysko är att om nu spikes är så bra, så borde alla subbar ha spikes och då optionen att ha dylika puckar för att skydda golvet.
Nåja jag borde dricka kaffe och inte sitta här och möjligen irritera folk. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 10:40

"5150/Melodik subbas låter bättre på spikes (+Skeets vid hårda golv), precis som nästan alla andra högtalare. Jag skriver nästan, för det finns säkert undantag men just nu kommer jag inte på något.

Tycker man precis tvärt om efter att ha gjort ordentliga jämförelser så har man en uppfattning som är tvärs emot Linns musikåtergivningsideal och skulle troligen bli mer nöjd med ett annat hifimärke.

Har inte testat med Sizmik, det går säkert att få den att låta bättre med spikes (+ Skeets) om man gör det rätt."

.................

Ovanstående är ett inlägg av Lejonclou från forumet selleri angående spikes under subbasar eller ej.

I övrigt släpper vi denna diskussion om detta scottska företag tycker jag. De har släppt sina ideal och blivit sämre. Det finns mycket bättre och billigare grejor numera från andra märken. Monitor audio tillverkar tex numera bättre högtalare i de lägre prisklasserna. :arrow:
Senast redigerad av Richard 2013-07-15 10:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-07-15 10:43

Detta ska testas. Tack för tipset Rickard!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-15 10:47

Schysst att du styr upp det hela sportis!

Kanske dax för trådskaparen att sätta Skeets under sina spikar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-15 10:47

Nefilim skrev:Även subbar från Rel, Klipsch, Canton, Martin Logan, Velodyne har kuddar.
Säkert många andra också.

Rel och Martin logan förordar spikes ( men de skickar med gummifötter också )

Martin logan har en smart spikesfunktion, en vändbar fot med gummi på ena sidan och en sylvass spike på den andra. Något liknande har även Monitor audio ( som också skriver att spikes förbättrar högtalarens basåtergivning i bruksanvisningen ).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi