Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Men, ska man höra delningsfrekvensen då? Då är det väl
något som är fel. En sömnlös delning är enligt mig det bästa.
Om man nu hör delningen upplever man att delningen och
subbarna inte är korrekt delade eller felaktigt inställda??
Richard skrev:Nefilim skrev:Men, ska man höra delningsfrekvensen då? Då är det väl
något som är fel. En sömnlös delning är enligt mig det bästa.
Om man nu hör delningen upplever man att delningen och
subbarna inte är korrekt delade eller felaktigt inställda??
Utan mjukfötter blir det mycket lättare att höra den exakta delningen på det steglösa delningsfiltret.
tvett skrev:"Musikalisk transparens" är alltså när anläggningen förvränger inspelningen på ett subjektivt maximerat prefererat sätt?
Richard skrev:tvett skrev:"Musikalisk transparens" är alltså när anläggningen förvränger inspelningen på ett subjektivt maximerat prefererat sätt?
Nja, musikalisk förståelse är eftersträvansvärt, eftersom det underlättar för dig som lyssnare att förstå musikernas intentioner. VAD de spelar, inte bara ATT de spelar. Vad de VILL med musiken. Vilka KÄNSLOR som förmedlas. Då du kan höra detta tydligt, så får du ut mera av musiken.
Den musikaliska förståelsen blir större.![]()
Därmed är musikalisk transparens överordnad objektiv minimal färgning.
Harryup skrev:phloam skrev:Harryup skrev:
Jag kan faktiskt hålla med Richard till viss del och i synnerhet om det gäller anläggningar med skivspelare som enda källa. OM man jämför med olika tv-apparater så är felaktiga färger mycket lättare att se även om man inte har en korrekt tv bredvid än att veta att man får ut all "musik" ur en inspelning som finns där. Hyfsat entonig bas kan bli mycket mera melodisk om olika apparater kombinerar bra tillsammans än om dom inte gör det.
Jag kan också hålla med om principen att små nyanser kan påverka perceptionen och totalupplevelsen - men för att uttrycka sig korrekt så kan man inte säga att det blir "lättare att uppfatta melodin" när det egentligen handlar om förbättring av ljudåtergivningen och därigenom totalupplevelsen. Melodin, däremot, uppfattar vi oavsett anläggning. Även m.h.a klockradio.
Missförstå mig rätt - jag vill egentligen inte kritisera grundtanken men att blanda in "melodi" sabbar allt.
Melodi handlar om i vilken FÖLJD olika toner kommer (samt längd och inbördes förhållande osv) - tonernas superexakta "pitch" är totalt oväsentlig för att uppfatta en följd av toner, deras längd, inbördes relation, osv.. M.a.o. - exakt pitch är INTE nödvändig för att återge en melodi korrekt.
Om exakt / percieved pitch har betydelse för närvaro/totlupplevelsen så får man se till att tala om annat än melodi, basgångar, osv. Annars låter det bara amatörmässigt. Vem har hittat på det där med "melodi" förresten???
Om du hade meckat med skivspelare skulle du ha märkt hur metoden faktiskt har bäring på kombinationer av verk-arm-pickup kombination och det är ursprunget för tankarna också. Jag påstår faktiskt att tydliga melodislingor i basen inte alls är givet att anläggningar kan spela. Däremot kan många anläggningar prestera mycket bas.
Att rådet är att man skall mäta istället är ju praktiskt här men knappast till en Linnkund. De är vanliga människor utan mätmöjligheter i regel och då att ge rådet att lyssna hur det låter och jämföra där man ställer anläggningen istället för att bara lämna över en kartong är väl bättre?
mvh/Harryup
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Eftersom tråden handlar om integrering av subbasar med tunemethod, så vill jag också nämna att det är betydligt svårare att höra den exakta delningsfrekvensen mellan frontar och subbasen , om dessa står på mjukfötter.
Så bra. Idealt är ju att man inte hör delningen alls.
Själv har jag aldrig märkt någon där hemma. Baslådorna står på filttassar, men det spelar nog mindre roll med tanke på kombinationen tunga lådor, stor membranarea och lätta koner. Baslådorna står i prakitken helt still, även vid mycket starka ljudtryck så vad man har under dom spelar inte någon roll.
Värre med komersiella produkter med enormt stor membranmassa, liten area (=lång slaglängt) och inte sällan patetiskt lätt låda. Då är det desto viktigare att man får fanskapets rörelser så liten som möjligt och det är viktigt att tassarna anpassas till såväl memranmassa, fjädringen i elementet och lådans vikt. Seriösa subbor bör därför leverars med lämpliga tassar.
PappaBas skrev:Men jag kan för tydlighets skull även påpeka att det definitivt finns situationer när en åtdragning av en skruv definitivt kan vara av godo.
sportbilsentusiasten skrev:phloam skrev: Jag köper alltihop om man bara säger t.ex. "tydlighet hos basen" i stället för "tydliga melodislingor i basen".
Tune Dem handlar inte om detta alls IMHO.
Varken tydlighet av bas, tydlig melodi eller tydlig återgivning överlag.
Det handlar inte heller on pitch.
Det har jag förklarat åtskilliga gånger tidigare.
Som flera sagt, så pass tydlig återgivning att man hör vad musikerna spelar är relativt enkelt.
Och att återge korrekt pitch är heller ingen svårighet, även om det enl min erfarenhet är svårare än tydlig återgivning.
Att förstå VARFÖR musikerna spelar som de gör är det viktiga, inte att man tydligt hör alla ljud och HUR musikerna spelar
Precis som i andra sammanhang (business, privat):
Varför är mycket viktigare än Vad&Hur
Förståelse är viktigare än Observation
Och nej det handlar inte om vilken känsla framförandet förmedlar, det handlar bara om hur lätt man förstår intensionerna IMHO.
Känslorna är en konsekvens av att man förstår musiken, inte tvärt om enl mitt synsätt
PS
Jag gillar begreppet percieved pitch, tyvärr så missuppfattas det hela tiden så diskussionen leds in åt fel håll.
CODY skrev:Väldigt kul och intressant att läsa om denna metod. Kan säkert komma till användning också. Kul
sportbilsentusiasten skrev:Richard, har du missat att Linn INTE levererar sina subbar med spikfötter utan med....gummifötter.
Richard skrev:Jag tror vi menar precis samma sak.*
Richard skrev:Det underlättar ( är en förutsättning ) att en anläggning är pitch ackurate för att nå till musikalisk förståelse på bästa sätt. Det gäller både källa, förstärkare samt högtalare och dess uppställning i ett rum. En anläggning som är pitch ackurate presenterar musiken tydligt, tonerna återges tydligt, med tydlig pitch.
Richard skrev:*Det är svårt att förstå musikernas intentioner om du inte hör vad de spelar för toner tydligt.
mrGaskill skrev:Linn hade väl kuddar som man satte under spikes för att inte göra hål i parketten. Dessutom uppgavs de ha gett bättre ljud än bara spikes. Mysko
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Jag tror vi menar precis samma sak.*
Nej, det gör vi inte. Det är uppenbart när jag läser dina inlägg, se bara på dessa nedan som finns i ditt svar till mig.
Jag skriver ju att TYDLIGHET inte är viktigt. Inklusive tydlig pitch.
Och att dra åt elementen som du upprepar man ska göra ÖKAR tydligheten men förstör musikaliteten imho.
Det blir tydligt JA men man förstår mindre av musiken.
Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard, har du missat att Linn INTE levererar sina subbar med spikfötter utan med....gummifötter.
Jag har inte tagit upp det du nämner om ett specifikt företag i denna tråd.
Jag kan bara tillägga att jag känner till detta, men de dyrare modellerna har naturligtvis spikesmontering .
Kommersiella hänsyn har tvingat det företag du nämner att kompromissa ganska kraftigt, det finns kunder med tjocka plånböcker inom " lifestyle" segmentet som inte vill göra hål i parketten.![]()
Men det blir naturligtvis bättre med spikes under alla subbasar, och under fronthögtalarna är de absolut nödvändiga.
Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Jag tror vi menar precis samma sak.*
Nej, det gör vi inte. Det är uppenbart när jag läser dina inlägg, se bara på dessa nedan som finns i ditt svar till mig.
Jag skriver ju att TYDLIGHET inte är viktigt. Inklusive tydlig pitch.
Och att dra åt elementen som du upprepar man ska göra ÖKAR tydligheten men förstör musikaliteten imho.
Det blir tydligt JA men man förstår mindre av musiken.
Det är uppenbart att vi använder tunemethod olika.
mrGaskill skrev:Linn hade väl kuddar som man satte under spikes för att inte göra hål i parketten. Dessutom uppgavs de ha gett bättre ljud än bara spikes. Mysko
De hade väl passat till billigare subbar också om de haft möjligheten att ha spikes, eller?
Nefilim skrev:Även subbar från Rel, Klipsch, Canton, Martin Logan, Velodyne har kuddar.
Säkert många andra också.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster