_Fredrik_ skrev:Detta ska testas. Tack för tipset Rickard!
Ja, det är ju gratis att prova !

Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Men jag kan för tydlighets skull även påpeka att det definitivt finns situationer när en åtdragning av en skruv definitivt kan vara av godo.
Precis. Och till folk som har en skruv lös säger man bara "du har en skruv lös" om och om igen och så ordnar sig allt. Eller?
/DQ-20
Richard skrev:Monitor audio ( som också skriver att spikes förbättrar högtalarens basåtergivning i bruksanvisningen ).
PappaBas skrev:Richard skrev:Monitor audio ( som också skriver att spikes förbättrar högtalarens basåtergivning i bruksanvisningen ).
Mina RS6 hade en slags justerbar fot med rejält med dämpning i. Sedan kunde man om man ville skruva in spikes i botten på de fötterna i sin tur. Spike på dämpfot blir kanske lite kaka på kaka?
Men vi har väl varit över det här med spikfötter och effekten av att skruva i element i lådor stenhårt redan innan? Kontentan var väl att det kunde generera resonanser i golv/låda som man antingen tyckte om eller inte. YMMV
Men med subintegrering avser du då Richard med tune-dem att alltid köra huvudhögtalarna som fullregister och sedan bara smyga in subbarna längst ned eller menar du att köra topparna delade?
Richard skrev:Det krävs ett väldigt bra delningsfilter om det inte ska bli sämre på någon punkt med fronthögalarna högpassfiltrerade.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:petersteindl skrev:Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Grejer är att kunna köra stereo till subbasarna.
Hur fungerar det när man har basmodulerna uppställda som en line array? Skall man köra med 2 arrayer som är hälften så långa, eller hur hade du tänkt? Skaffa dubbelt så många basar och ställa två arrayer uppepå varandra? Ja, det låter inte som en så dum idé. Dubblera membranarean, det är fint detSynd bara att priset också dubblas...
Grejen är två subbasar i stereo precis bredvid dina fronthögtalare. Det går utmärkt att använda 4,6 eller 8 subbasar om dessa travas på varandra, precis bredvid fronthögtalarna. Det viktiga är att det är stereo i basregistret och att baslådorna placeras bredvid frontarna.
4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.
Vad betyder hörn- 2/4 -2/4- hörn?
En subbas i hörnet, en 2/4 av rummets bred, en 3/4 av rummets bredd- en i andra hörnet.
Det var en mycket märklig placering. 2/4 är samma sak som 1/2. Du påstår
alltså att man skall placera en högtalare i t ex det vänstra hörnet, en i mitten,
en halvvägs till det högre hörnet och en i det högre hörnet. Om du tror det
är det inte förvånande att du är negativ till sådan placering. Du kanske skall
ta reda på om du förstått rätt innan du testar och dömer ut placeringar?Richard skrev:Det lärs ut på detta forum för att släcka ut rumsresonanser.
Nej, några sådana dumheter har jag inte sett någon annan än dig hävda.Richard skrev:Nackdelen är att pitchen aldrig kan bli perfekt vid högklassig tvåkanalsåtergivning.
Va' trist. Då får du väl köra mono.Richard skrev:Anledningen är att subbasarna ( som är fyra stycken) är för långt ifrån varandra och är omöjliga att integrera med fronthögtalarna med tunemethod.
Då får du väl använda någon bättre metod, någon som fungerar. Att det är
omöjligt att integrera basarna med tune-metoden ser jag som en tydlig nack-
del med metoden. Tycker du att det talar för metodeN?
- - -
För övrigt är det fascinerande att du hävdar att allting är kusligt noga och att
högtalarna måste placeras på något centimeter när och att det bara finns ett
ställe i rummet där de kan stå - samtidigt som ingenting alls är noga när det
gäller inspelningarna. Vilken som helst duger och alla låter bra... Ställer man
bara högtalarna rätt så spelar inget som har med inspelningarna någon roll
tydligen.
Och ändå har jag hört åtskilliga tundem-justerande anläggningar där det inte
ens låter musik om de bästa inspelningarna...
- - -
Lika fascinerande är det att du tycks förespråka att huvudhögtalarna inte alls
skall delas utan att subwoofern adderas bara.
Vad är målet då? Att då mera bas? Du skriver att man kan stapla hur många
basar som helst på varandra, men om man gör det blir ju antingen basbalan-
sen också värre och värre, eller också betyder många subwoofrar att de inte
får spela knappt alls, om balansen var vettig till att börja med vill säga, alltså
då fullregisterhögtalarna spelade själva.
Men inga sådana fel verkar du bry dig om.
Är musik verkligen inte mera för dig än melodier? Då har du mycket att upp-
täcka. Jag hoppas du någon dag gör det.
Och det menar jag verkligen. Musik är fantastiskt. Fantastiskt mycket mera än
de fragment du tycks registrera och värdera. Kan tycka att det är lite synd att
du ägnar dig åt att försöka förminska musik även för andra, genom att komma
med obskyra instruktioner om hur man skall lyssna på musiken, och dessutom
instruktioner som går ut på att man skall låta det mesta eller i varje fall mycket
gå en förbi.
Du verkar helt enkelt vara fixerad vid ljudet och bara några enskildheter av det
dessutom, och på så vis missa själva musiken.
- - -
Tycker du helt enkelt krånglar till det med dina förenklingar. Musiken kommer i
kläm eller till och med bort. Varför inte lyssna på musik som man vill istället, och
som man kan förmoda att människan gjort sedan urminnes tider?
Vh, iö
Detta har redan klarats av tidigare i tråden. Richard skrev fel.joonah skrev:Richard skrev:petersteindl skrev:Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Grejer är att kunna köra stereo till subbasarna.
Hur fungerar det när man har basmodulerna uppställda som en line array? Skall man köra med 2 arrayer som är hälften så långa, eller hur hade du tänkt? Skaffa dubbelt så många basar och ställa två arrayer uppepå varandra? Ja, det låter inte som en så dum idé. Dubblera membranarean, det är fint detSynd bara att priset också dubblas...
Grejen är två subbasar i stereo precis bredvid dina fronthögtalare. Det går utmärkt att använda 4,6 eller 8 subbasar om dessa travas på varandra, precis bredvid fronthögtalarna. Det viktiga är att det är stereo i basregistret och att baslådorna placeras bredvid frontarna.
4 baslådor placerade i hörn- 2/4 -2/4- hörn fungerar inte bättre än monobas, och sämre än stereo med basarna travade ovanpå varandra, precis i närheten av frontarna.
Vad betyder hörn- 2/4 -2/4- hörn?
En subbas i hörnet, en 2/4 av rummets bred, en 3/4 av rummets bredd- en i andra hörnet.
Det lärs ut på detta forum för att släcka ut rumsresonanser. Nackdelen är att pitchen aldrig kan bli perfekt vid högklassig tvåkanalsåtergivning.
Anledningen är att subbasarna ( som är fyra stycken) är för långt ifrån varandra och är omöjliga att integrera med fronthögtalarna med tunemethod.
Jag antar att 2/4 ska vara 1/4? 2/4 blir ju i mitten av rummet?Richard skrev:Korrekt.
Mvh
Peter
sportbilsentusiasten skrev:Avlastning av frontar, när behövs det?
sportbilsentusiasten skrev:Är belastning av slutsteg ett problem normalt?
Är belastning av slutsteg ett problem normalt?
Angående klang brukar de flesta talare inte klara djup bas så det är väl snarast så att MED sub så får man rätt klang![]()
Men skit samma, standardsvaret är - pröva.
Olika rum suger olika bas dessutum
IngOehman skrev:Även hörn - 1/4 - 3/4 - hörn är (ofta) en dålig placering och heller inget
som jag sett att någon har förespråka. Vem skulle det vara isåfall?
PappaBas skrev:Vadå? Kännde du dig träffad?
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Vadå? Kännde du dig träffad?
Du vet vad jag menar.
petersteindl skrev:Om man varken förändrar ljudet eller klangen då man kopplar in basar, vad skall man då med basarna till?
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Exakt min undran.
Vh, iö
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Avlastning av frontar, när behövs det?
Alltid. Du sänker ju disten.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Det krävs ett väldigt bra delningsfilter om det inte ska bli sämre på någon punkt med fronthögalarna högpassfiltrerade.
Detta är även min erfarenhet.
Därför får man testa i varje enskilt fall.
I de övervägande fallen har det varit sämre att köra in signalen som går till frontarna genom ett högpassfilter.
Utan tvekan. Dist är bra ur det perspektivet.phon skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Avlastning av frontar, när behövs det?
Alltid. Du sänker ju disten.
Disten är väl bra att ha som percieved-pitchförbättrare?
Ju mer dist desto enklare att kunna följa basgången.
ivor-isobarik skrev:Följer tråden med stort intresse. Ni sniffar vid målet där det bränns för att sedan skjuta er i foten. Tune method kräver en musikalisk förståelse. Inte säkert att du för den sakens skull ska ha ett absolut gehör eller kunna skriva stora verk. Bättre-sämre... Femton tjugo sekunder-jämföra...bättre sämre.. Kräver disciplin och aningen tvångsmässigt beteende,men sen är det jättebra..
Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Även hörn - 1/4 - 3/4 - hörn är (ofta) en dålig placering och heller inget
Det är jag som förespråkar det. Det bästa är förståss att proppa igen även utrymmet mellan dessa 4 punkter med ännu fler basar, men det kan dels vara svårt att få plats, dels är det kostsamt, och dels blir förbättringen inte så jättestor ändå. Den stora förbättringen, menar jag dårå, är att gå från 2 punkter (en i varje hörn) till en linje (array i det här fallet med 4 punkter med jämn delning).
PappaBas skrev:De avlastar ju inte frontarna och kommer förändra klangen högst påtagligt då de spelar i tillägg till frontarna.
petersteindl skrev:Om man varken förändrar ljudet eller klangen då man kopplar in basar, vad skall man då med basarna till?
Mvh
Peter
sportbilsentusiasten skrev:Angående klang brukar de flesta talare inte klara djup bas så det är väl snarast så att MED sub så får man rätt klang![]()
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Även hörn - 1/4 - 3/4 - hörn är (ofta) en dålig placering och heller inget
Det är jag som förespråkar det. Det bästa är förståss att proppa igen även utrymmet mellan dessa 4 punkter med ännu fler basar, men det kan dels vara svårt att få plats, dels är det kostsamt, och dels blir förbättringen inte så jättestor ändå. Den stora förbättringen, menar jag dårå, är att gå från 2 punkter (en i varje hörn) till en linje (array i det här fallet med 4 punkter med jämn delning).
Men hörn - 1/4 - 3/4 - hörn är inte en jämn delning (ens i en dimension).
IngOehman skrev:1/8 - 3/8 - 5/8 - 7/8.
IngOehman skrev:Problemet med Richards "recept" är att han inte kommer att ha med
en bra placering av basarna bland alternativen ens!
MagnusÖstberg skrev:Visst är det jäkligt tragiskt att man måste hitta på omätbara villkor för att rättfärdiga en flummetod - och det genom att nedvärdera alla som synar den men inte hittar "den rätta vägen"?
Ta bort allt flum och kvar finns sunt förnuft i en tanke om att arbeta lite metodiskt.bassman skrev:MagnusÖstberg skrev:Visst är det jäkligt tragiskt att man måste hitta på omätbara villkor för att rättfärdiga en flummetod - och det genom att nedvärdera alla som synar den men inte hittar "den rätta vägen"?
Men det finns ju dom som inte kan mäta eller tyda vad mätningen visar..
För dessa kan väl "metoden" ganska användbar.. Eller?
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 29 gäster