Moderator: Redaktörer
JockeX skrev:
Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
phloam skrev:JockeX skrev:
Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
Precis som högtalarkonstruktion i någon mån är en konst (inte helt och fullt beräknebart på alla sätt) så kan det väl vara bra att det finns saker som även konsumenten kan göra till en "konst"
Alla rum är unika, precis som alla upplevelser är unika (nånting jag själv tycker är viktigt i sammanhanget) och alla tänkbara kombinationer av högtalare och rum måste vara oöverskådligt stort. Tur är väl det iofs, om det fanns ett definitivt facit för allt så skulle det inte vara bra för hifi som hobby
JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
IngOehman skrev:
Men att det är bra att så är fallet ser jag ingenting värdefullt i. Tycker det är
synd eftersom det i praktiken betyder att långt ifrån alla lyssnar på den fulla
potentialen från sina anläggningar, eller kombinerar ihop dem på ett optimalt
sätt.
Är det nåon som hindrar dig att göra precis som du vill?ivor-isobarik skrev:Spinner en The Beatles "Abbey Road" nu och klockan är 23:25...
Njuter fortfarande av 20:- fynden(MP1) och en kaffe. Vi ska sätta betongsula i morgon så det är nog bäst att inte lobotomera sig för mycket. 2007
Så gjöt vi in en ny Nokia i sulan troligtvis kring badrumssektionen;)
Ofärgat-Färgat?
Jag vill åt en känsla,kickarna i livet,därtill en en aningen löjlig och naiv målbild.
Ohhh that maagic feeeling,nowhere to go.....
MagnusÖstberg skrev:JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
Ett bra tips är att ta sig tid att läsa igenom forumet.
FBK skrev:Det är sommar,sol,bad,semester osv. och del verkar bara hänga här..
FBK skrev:MagnusÖstberg skrev:JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
Förhoppningsvis har JockeX ett liv så han inte hinner med det.
Det är sommar,sol,bad,semester osv. och del verkar bara hänga här..
FBK skrev:MagnusÖstberg skrev:JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
Förhoppningsvis har JockeX ett liv så han inte hinner med det.
Det är sommar,sol,bad,semester osv. och del verkar bara hänga här..
Vee-Eight skrev:Att på ett forum klaga på att andra saknar liv är väl ändå att skjuta sig i foten.
JockeX skrev:Ändå, efter dessa 1,5 åren av läsande känns ämnet ännu större än när jag började.
Vee-Eight skrev:Att på ett forum klaga på att andra saknar liv är väl ändå att skjuta sig i foten.
IngOehman skrev:*Fast möjligen skulle man kunna säga några väldigt enkla och generella saker,
som t ex att heltäckningsmatta är bra, liksom mjuka fötter under högtalarna.
Och att en stereoöppningsvinkel om sisådär +/-23 grader stämmer, och att
det sällan är problemfritt att ha mindre än 80 cm från diskant till sidoväggar
om reflexerna från dem inte är omhändertagna på något vis. Soffbord är ju
bra det också för det mesta, och tavlor och gardiner och möbler överhuvud-
taget (speciellt stoppade möbler och öppna bokhyllor fulla av böcker) brukar
vara gynnsamt eftersom de absorberar och diffuserar i rätt bra proportion.
Ytterligare en sak som gäller för alla små till medelstora rum är att man inte
bör placera varken högtalare eller sig själv nära rummets mitt. I lite större
rum, läs större än 8 meter eller så, spelar detta som regel mindre roll.
Men viktigast av allt är att spela bra musik, och med det menar jag all musik
som man gillar.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:*Fast möjligen skulle man kunna säga några väldigt enkla och generella saker,
som t ex att heltäckningsmatta är bra, liksom mjuka fötter under högtalarna.
Och att en stereoöppningsvinkel om sisådär +/-23 grader stämmer, och att
det sällan är problemfritt att ha mindre än 80 cm från diskant till sidoväggar
om reflexerna från dem inte är omhändertagna på något vis. Soffbord är ju
bra det också för det mesta, och tavlor och gardiner och möbler överhuvud-
taget (speciellt stoppade möbler och öppna bokhyllor fulla av böcker) brukar
vara gynnsamt eftersom de absorberar och diffuserar i rätt bra proportion.
Ytterligare en sak som gäller för alla små till medelstora rum är att man inte
bör placera varken högtalare eller sig själv nära rummets mitt. I lite större
rum, läs större än 8 meter eller så, spelar detta som regel mindre roll.
Men viktigast av allt är att spela bra musik, och med det menar jag all musik
som man gillar.
Precis så har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Ska jag lägga till något så är det att för mig är det viktigt att inte ha några kala parallella väggar. Detta för att eliminera de "klappekon" som annars trivs alldeles för bra i min betongbunger till musik-/biorum.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.
Beskriv vad metodiskt betyder för dig i detta sammanhanget.
phloam skrev:IngOehman skrev:
Men att det är bra att så är fallet ser jag ingenting värdefullt i. Tycker det är
synd eftersom det i praktiken betyder att långt ifrån alla lyssnar på den fulla
potentialen från sina anläggningar, eller kombinerar ihop dem på ett optimalt
sätt.
Jag säger bara att facit vore tråkigt att ha om man har hifi som hobby. Inte att det är bra att det inte låter optimalt.
Om jag måste välja så behåller jag hellre hifi som en trevlig hobby där man kan flytta högtalare och annat, än att uppnå absolut perfektion
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.
Nedan är ett sätt att göra det på, andra vet jag gör annorlunda men prinsipen är samma - dvs gaffla in.
Sätter talarna dikt an bakvägg, flyttar ut dom 5cm (eller annat avstånd efter behov) åt gången tills det blir sämre. flytta tillbaks i steg om 2.5cm. När det blir sämre flytta åt andra hållet och halvera justeringens storlek (1.25cm) osv = gaffla in korrekt avstånd till bakvägg.
Sedan justerar man i sida enl samma princip. En talare i taget (en stilla, flytta andra)
Sen vrider man in talarna (toe-in), stegvis på samma sätt. Fast båda samtidigt.
När man är klar kan man testa att flytta LITE bak/fram och i sida för att kolla placeringen en gång till. Brukar vara marginella justeringar.
Om man har filter inblandade, aktiva (eller högpass för subar) justerar man dessa. En parameter i taget.
klart!
Man kan sedan upprepa detta med talarna framför en annan vägg.
Subarna har jag innan itråden tredogjort för.
Det lustiga är att utångspunkten spelar mindre roll.
Jag har i olika hus/rum justerat in talarna för att sedan haft Kalle (Stockholmsbutiken) och Anders (göteborgsbutiken) hemma.
Alla tre har oavsett utgångsplacering till slut placerat talarna på samma ställe. Det skillde max 2cm.
Skillnaden är att de som proffs är MYCKET snabbare. Det som tar 2-3 dagar för mig, tar 1-2 timmar för dom. Dom har koll!
Nu vore det trevligt om andra redovisar hur ni gör, (eller räknar fram) var frontar o subbar ska stå.
JockeX skrev:
Fast dessa generella tips hjälper inte alls till med basen, förutom att placering nära rummets mitt inte är en höjdare.
mikro skrev:Men det framkommer ju inte alls var i rummet högtalarna ska stå för att prestera optimalt. Det kan vara rum med öppna planlösningar, sneda tak, gipsväggar/betong osv osv.
mikro skrev:Ska man möblera om rummet hundra ggr för att till att börja med veta mot vilken vägg man ska placera högtalarna mot? Jag pratar nu självklart om att optimera ljudet. För de allra flesta är det ju annat (läs: andra) som sätter gränser för hur man får möblera sitt vardagsrum.
mikro skrev:Men för att optimalt placera högtalare menar jag att tunedem är mer eller mindre värdelöst.
mikro skrev:Den ger ju för det första ingen information om hur de akustiska egenskaperna i rummet ser ut, den ger dig ingen hjälp att bli av med en baspuckel, etc.
mikro skrev:Så vad är detta mer än vanlig injustering av högtalare som vem som helst utför utan att kunna någonting egentligen?
mikro skrev:Vill påpeka att jag själv varken räknar eller mäter någonting hemma, utan det får låta så bra som det kan enl helt andra givna förutsättningar. Däremot lurar jag inte mig själv att tro att jag av en slump hittat den absolut bästa placeringen.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.
Nedan är ett sätt att göra det på, andra vet jag gör annorlunda men prinsipen är samma - dvs gaffla in.
Sätter talarna dikt an bakvägg, flyttar ut dom 5cm (eller annat avstånd efter behov) åt gången tills det blir sämre. flytta tillbaks i steg om 2.5cm. När det blir sämre flytta åt andra hållet och halvera justeringens storlek (1.25cm) osv = gaffla in korrekt avstånd till bakvägg.
Sedan justerar man i sida enl samma princip. En talare i taget (en stilla, flytta andra)
Sen vrider man in talarna (toe-in), stegvis på samma sätt. Fast båda samtidigt.
Nattlorden skrev:På vilket sätt bevisar du med detta att inte ursprungspostitionen fast invinklad skulle kunna vara bättre? Det testas ju inte enligt angiven testmetodik.
Nattlorden skrev:Hur får du med metoden reda på vad som skulle kunna bli bättre med en eller annan form av dämpning eller diffusion?
Dock är det ju bra om rummet är fixat och då är baskunskaper i akustik finfina.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster