Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-16 20:07

Bra försök . . . typ 8) :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-16 23:02

Källan,ack ja denna källa..
Den enklare LP12'an jag spelar på i kväll är helt enkelt hysteriskt bra! Spelar Richie Blackmore's rainbow live 1977' på gamla Linn/Naim och MP1 och det känns så bra! Kanske för att det är semester? Spelade någon stund på Linns bästa moderna försteg med Klimax DS men vissnade snabbt och insåg att den gamla Tolvan slaktar det nya transparenta stuket i mina öron.

Iammmm MIIISSSTREATED!!!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-16 23:09

Du kallar det nya stuket för transparent, men sågar det. :?

Hur 17 går det ihop?

Om du verkligen hävdar att de nya apparaterna förmedlar musikhändelser
transparent så måste det betyda att du inte tycker om musik, eller i varje
fall den aktuella musiken som den var. Och om du å andra sidan INTE menar
att de är transparenta Linn-apparaterna så är det ju underligt att du kallar
dem så.

- - -

Men mest av allt undrar jag varifrån du har fått det att de skulle förmedla
musiken transparent? Jag har själv ingen åsikt i frågan men så vitt jag kan
erinra mig har jag inte hört några sådana beskrivningar användas av Linn.
Fast jag kan mycket väl ha missat något.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-07-16 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-16 23:11

JockeX skrev:
Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?

Precis som högtalarkonstruktion i någon mån är en konst (inte helt och fullt beräknebart på alla sätt) så kan det väl vara bra att det finns saker som även konsumenten kan göra till en "konst" :)

Alla rum är unika, precis som alla upplevelser är unika (nånting jag själv tycker är viktigt i sammanhanget) och alla tänkbara kombinationer av högtalare och rum måste vara oöverskådligt stort. Tur är väl det iofs, om det fanns ett definitivt facit för allt så skulle det inte vara bra för hifi som hobby :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-16 23:17

Jo du förstår inte bättre Ivor. Det är fel era du lyssnar på vad det gäller RB kom igen nu, bättre musik kan du väl spela, sätt på en schysst gammal Sabbath med den rätt sångaren och inte den där jävla galpellen Dio eller vad han hette och njut :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-16 23:22

:lol: :lol: :lol:
phloam skrev:
JockeX skrev:
Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?

Precis som högtalarkonstruktion i någon mån är en konst (inte helt och fullt beräknebart på alla sätt) så kan det väl vara bra att det finns saker som även konsumenten kan göra till en "konst" :)

Alla rum är unika, precis som alla upplevelser är unika (nånting jag själv tycker är viktigt i sammanhanget) och alla tänkbara kombinationer av högtalare och rum måste vara oöverskådligt stort. Tur är väl det iofs, om det fanns ett definitivt facit för allt så skulle det inte vara bra för hifi som hobby :)

Jag håller med om allt det där utom det allra sista.

Det är komplicerat, och det är som det är, och hur det fungerar kan ta lite tid
att lära sig (inte nödvändigtvis fysikaliskt, många kan lära sig att läsa av och
bedöma lämpliga placeringar i rum på ren känsla) och antal olika tänkbara fall
är så oöverskådligt många* att det inte går att angripa problemet rumregel-
mässigt annat än möjligen partiellt.

Men att det är bra att så är fallet ser jag ingenting värdefullt i. Tycker det är
synd eftersom det i praktiken betyder att långt ifrån alla lyssnar på den fulla
potentialen från sina anläggningar, eller kombinerar ihop dem på ett optimalt
sätt.

Men hur synd man än tycker det är att det är så, så är det ändå så.

Vh, iö

- - - - -

*Fast möjligen skulle man kunna säga några väldigt enkla och generella saker,
som t ex att heltäckningsmatta är bra, liksom mjuka fötter under högtalarna.
Och att en stereoöppningsvinkel om sisådär +/-23 grader stämmer, och att
det sällan är problemfritt att ha mindre än 80 cm från diskant till sidoväggar
om reflexerna från dem inte är omhändertagna på något vis. Soffbord är ju
bra det också för det mesta, och tavlor och gardiner och möbler överhuvud-
taget (speciellt stoppade möbler och öppna bokhyllor fulla av böcker) brukar
vara gynnsamt eftersom de absorberar och diffuserar i rätt bra proportion.
Ytterligare en sak som gäller för alla små till medelstora rum är att man inte
bör placera varken högtalare eller sig själv nära rummets mitt. I lite större
rum, läs större än 8 meter eller så, spelar detta som regel mindre roll.

Men viktigast av allt är att spela bra musik, och med det menar jag all musik
som man gillar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 23:24

JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?

Ett bra tips är att ta sig tid att läsa igenom forumet.

Det är tyvärr så att några standardiserade rum finns inte, och de flesta rum kräver någon form av akustikhantering. Det räcker inte med placering om man verkligen är ute efter högkvalitativ återgivning.

Kunskap om våglängder, resonansbeteenden och effekter av dämpning/diffusion vid olika frekvenser hjälper till också.

Några enkla svar lär du inte hitta tyvärr, men däremot åtgärder som använts i olika situationer och beskrivnin på dess syfte.
Fullregisterhögtalare är i mitt tycke svårare att få till riktigt bra. Det är sällsynt att en placering är den bästa både för frekvenserna över respektive under 80-100hz. I gengäld är det inte någon lek att integrera basmoduler med huvudhögtalare men när det går ihop sig så blir resultatet så gott som alltid bättre än den bästa uppställningen med fullregisterhögtalare. Det är min erfarenhet. Dessutom kräver återgivning av låga frekvenser relativt ordentlig luftflyttningsförmåga, något ytterst få fullreisterhögtalare har möjlighet till. Men alla är inte intresserade av fullbreddsåtergivning, så se det som en parantes.

Mina 5 cent. Det är inte alltid så enkelt. Särskillt inte så enkelt som att flytta omkring saker utan någon som helst insikt i samspelet rum-högtalare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-16 23:31

Spinner en The Beatles "Abbey Road" nu och klockan är 23:25...
Njuter fortfarande av 20:- fynden(MP1) och en kaffe. Vi ska sätta betongsula i morgon så det är nog bäst att inte lobotomera sig för mycket. 2007
Så gjöt vi in en ny Nokia i sulan troligtvis kring badrumssektionen;)

Ofärgat-Färgat?

Jag vill åt en känsla,kickarna i livet,därtill en en aningen löjlig och naiv målbild.

Ohhh that maagic feeeling,nowhere to go.....

Linn-music for life

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-16 23:33

IngOehman skrev:
Men att det är bra att så är fallet ser jag ingenting värdefullt i. Tycker det är
sätt.

Jag säger bara att facit vore tråkigt att ha om man har hifi som hobby. Inte att det är bra att det inte låter optimalt.

Om jag måste välja så behåller jag hellre hifi som en trevlig hobby där man kan flytta högtalare och annat, än att uppnå absolut perfektion :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-16 23:45

ivor-isobarik skrev:Spinner en The Beatles "Abbey Road" nu och klockan är 23:25...
Njuter fortfarande av 20:- fynden(MP1) och en kaffe. Vi ska sätta betongsula i morgon så det är nog bäst att inte lobotomera sig för mycket. 2007
Så gjöt vi in en ny Nokia i sulan troligtvis kring badrumssektionen;)

Ofärgat-Färgat?

Jag vill åt en känsla,kickarna i livet,därtill en en aningen löjlig och naiv målbild.

Ohhh that maagic feeeling,nowhere to go.....
Är det nåon som hindrar dig att göra precis som du vill?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-07-17 00:04

I like to be -under the sea,in a octopus garden with you!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-07-17 01:57

MagnusÖstberg skrev:
JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?

Förhoppningsvis har JockeX ett liv så han inte hinner med det.
Det är sommar,sol,bad,semester osv. och del verkar bara hänga här.. 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-17 08:18

FBK skrev:Det är sommar,sol,bad,semester osv. och del verkar bara hänga här.. 8O

Du vet väl inte varifrån posterna skrivs? Jag skrev flera inlägg ifrån Liseberg när det var min tur att passa väskor medan de andra åkte, t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-17 08:47

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Att på ett forum klaga på att andra saknar liv är väl ändå att skjuta sig i foten. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-17 09:14

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Du jobbar solklart inte med IT i någon form. Jag är faktiskt förvånad över att du ens fixar att skriva ett inlägg.

Det här inlägget skrivs förövrigt ute i solen (23 grader just nu) när jag tar en macka och vilar lite i altanbyggandet.

Vet faktiskt inte vad du ville med ditt inlägg.

Tycker du att det var fel råd, var det något som inte stämde?

Tycker du att man inte behöver sätta sig in i saker som man frågar om, vem skall då göra det? Skall man kanske bara köpa det första bästa som orkar skriva skriver? Skall alla svara på alla frågor om och om igen för det tar för lång tid för den som undrar att läsa själv. Det kan ju inkräkta på badtiden. Bättre att några annan får offra den istället?

Eller menar du att det var onödigt att svara eftersom JockeX inte alls var intresserad av det han skrev utan hellre ville vara ute i solen och bada naken?

Något måste det väl vara, för inte var det så att du bara ville framstå som ett jävla svin?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-17 09:21

Vee-Eight skrev:Att på ett forum klaga på att andra saknar liv är väl ändå att skjuta sig i foten. ;)

Att läsa igenom ett helt forum för att förstå hur man ska placera sina högtalare kanske är talande för vår hobby. Jag som är relativt ny i det hela har ändå spenderat en hel del tid på att läsa på mig om akustik det senaste 1,5 året sedan jag flyttade till en lägenhet där vardagsrummet är i stort sett kvadratiskt. Ändå, efter dessa 1,5 åren av läsande känns ämnet ännu större än när jag började.

Så den ursprungliga frågan om hur en annan, mer vetenskaplig metod, med hyfsat enkla regler, skulle kunna se ut var delvis av retorisk karaktär. Det som är talande är att man i stort sett måste kunna en hel del om akustik, på gränsen till professionellt förmodligen, för att kunna placera högtalarna optimalt. Annars är det en evig resa innan man träffar rätt, om man inte har tur. Alla rum är unika, men visst vore det trevligt om det fanns en mikrofonmetod. Typ, gör mätning i alla fyra hörn med högtalarna på dessa ställena, räkna med enkel formel ut var högtalarna optimalt ska stå för att få den bästa basen hela vägen upp till Schroeder-frekvensen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-17 09:25

Ja, det vore grymt trevligt :)

Man kommer dock väldigt långt, jag skulle säga tusen gånger längre, än de som inte vet något eller aldrig hört ordet "Schroeder-frekvensen", om man bara ägnat någon dag eller tre till att läsa om ämnet.

Och det kanske räcker fint för de som inte tänker bygga en mixningsstudio i vardagsrummet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-17 09:27

JockeX skrev:Ändå, efter dessa 1,5 åren av läsande känns ämnet ännu större än när jag började.

Det blir nog ännu större om ytterligare 1½...

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-17 09:30

Vee-Eight skrev:Att på ett forum klaga på att andra saknar liv är väl ändå att skjuta sig i foten. ;)

Att läsa igenom ett helt forum för att förstå hur man ska placera sina högtalare kanske är talande för vår hobby. Jag som är relativt ny i det hela har ändå spenderat en hel del tid på att läsa på mig om akustik det senaste 1,5 året sedan jag flyttade till en lägenhet där vardagsrummet är i stort sett kvadratiskt. Ändå, efter dessa 1,5 åren av läsande känns ämnet ännu större än när jag började.

Så den ursprungliga frågan om hur en annan, mer vetenskaplig metod, med hyfsat enkla regler, skulle kunna se ut var delvis av retorisk karaktär. Det som är talande är att man i stort sett måste kunna en hel del om akustik, på gränsen till professionellt förmodligen, för att kunna placera högtalarna optimalt. Annars är det en evig resa innan man träffar rätt, om man inte har tur. Alla rum är unika, men visst vore det trevligt om det fanns en mikrofonmetod. Typ, gör mätning i alla fyra hörn med högtalarna på dessa ställena, räkna med enkel formel ut var högtalarna optimalt ska stå för att få den bästa basen hela vägen upp till Schroeder-frekvensen.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-17 09:30

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-07-17 11:31

IngOehman skrev:*Fast möjligen skulle man kunna säga några väldigt enkla och generella saker,

som man gillar.

Precis så har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Ska jag lägga till något så är det att för mig är det viktigt att inte ha några kala parallella väggar. Detta för att eliminera de "klappekon" som annars trivs alldeles för bra i min betongbunger till musik-/biorum.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-17 11:36

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:*Fast möjligen skulle man kunna säga några väldigt enkla och generella saker,

som man gillar.

Precis så har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Ska jag lägga till något så är det att för mig är det viktigt att inte ha några kala parallella väggar. Detta för att eliminera de "klappekon" som annars trivs alldeles för bra i min betongbunger till musik-/biorum.

Hälsn. Michael

Fast dessa generella tips hjälper inte alls till med basen, förutom att placering nära rummets mitt inte är en höjdare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-17 12:04

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.

Beskriv vad metodiskt betyder för dig i detta sammanhanget.

Nedan är ett sätt att göra det på, andra vet jag gör annorlunda men prinsipen är samma - dvs gaffla in.

Sätter talarna dikt an bakvägg, flyttar ut dom 5cm (eller annat avstånd efter behov) åt gången tills det blir sämre. flytta tillbaks i steg om 2.5cm. När det blir sämre flytta åt andra hållet och halvera justeringens storlek (1.25cm) osv = gaffla in korrekt avstånd till bakvägg.

Sedan justerar man i sida enl samma princip. En talare i taget (en stilla, flytta andra)

Sen vrider man in talarna (toe-in), stegvis på samma sätt. Fast båda samtidigt.

När man är klar kan man testa att flytta LITE bak/fram och i sida för att kolla placeringen en gång till. Brukar vara marginella justeringar.

Om man har filter inblandade, aktiva (eller högpass för subar) justerar man dessa. En parameter i taget.

klart!

Man kan sedan upprepa detta med talarna framför en annan vägg.
Subarna har jag innan itråden tredogjort för.

Det lustiga är att utångspunkten spelar mindre roll.
Jag har i olika hus/rum justerat in talarna för att sedan haft Kalle (Stockholmsbutiken) och Anders (göteborgsbutiken) hemma.

Alla tre har oavsett utgångsplacering till slut placerat talarna på samma ställe. Det skillde max 2cm.
Skillnaden är att de som proffs är MYCKET snabbare. Det som tar 2-3 dagar för mig, tar 1-2 timmar för dom. Dom har koll!

Nu vore det trevligt om andra redovisar hur ni gör, (eller räknar fram) var frontar o subbar ska stå. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-17 12:20

phloam skrev:
IngOehman skrev:
sätt.

Jag säger bara att facit vore tråkigt att ha om man har hifi som hobby. Inte att det är bra att det inte låter optimalt.

Om jag måste välja så behåller jag hellre hifi som en trevlig hobby där man kan flytta högtalare och annat, än att uppnå absolut perfektion :)

Och jag säger inte att du har fel, det finns inte fel och rätt utan detta handlar
ju om åsikter. Din är lika rätt som min.

Men det finns ju objektiva perspektiv också:

Vad jag säger är bara att om det är så att det är DET som är att ha hifi som
hobby, så sker hifi:andet med musiken på offeraltaret. Och är det så så tycker
jag, som primärt är intresserad av musiken, att det är trist.

För mig är hifi inte ett intresse, utan ett mål. Ju förr det uppnås, desto tidig-
are slipper jag ägna en massa tid åt det. Sen kan det finnas andra aspekter
av hifi som jag kan tycka vara intressanta, filosofiska, sociologiska, ergono-
miska och administrativa exempelvis, och apparater kan ju i sig även vara fina
på olika vis också. Men om min relation till hifi skulle bygga på att jag - trots
stora ansträngningar - inte skulle ha uppnått tillräckligt av det, ja då skulle jag
mest bara tycka det vore MYCKET frustrerande.

Så för mig finns det ingenting positivt alls i att det är så komplicerat som det
är, men heller inget intresse av att förneka det och kanske försöka förenkla
det till något som det inte är. Jag utgår hellre ifrån att det är som det är och
från det perspektivet föröka lösa problemen så bra och effektigt som möjligt i
varje enskilt fall - med målet att nå en riktigt hög fidelitet och få stor glädje
av musiken! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-07-17 12:24

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Hint, man kan flytta talarna slumpmässigt ELLER metodiskt.

Nedan är ett sätt att göra det på, andra vet jag gör annorlunda men prinsipen är samma - dvs gaffla in.

Sätter talarna dikt an bakvägg, flyttar ut dom 5cm (eller annat avstånd efter behov) åt gången tills det blir sämre. flytta tillbaks i steg om 2.5cm. När det blir sämre flytta åt andra hållet och halvera justeringens storlek (1.25cm) osv = gaffla in korrekt avstånd till bakvägg.

Sedan justerar man i sida enl samma princip. En talare i taget (en stilla, flytta andra)

När man är klar kan man testa att flytta LITE bak/fram och i sida för att kolla placeringen en gång till. Brukar vara marginella justeringar.

Om man har filter inblandade, aktiva (eller högpass för subar) justerar man dessa. En parameter i taget.

klart!

Man kan sedan upprepa detta med talarna framför en annan vägg.
Subarna har jag innan itråden tredogjort för.

Det lustiga är att utångspunkten spelar mindre roll.
Jag har i olika hus/rum justerat in talarna för att sedan haft Kalle (Stockholmsbutiken) och Anders (göteborgsbutiken) hemma.

Alla tre har oavsett utgångsplacering till slut placerat talarna på samma ställe. Det skillde max 2cm.
Skillnaden är att de som proffs är MYCKET snabbare. Det som tar 2-3 dagar för mig, tar 1-2 timmar för dom. Dom har koll!

Nu vore det trevligt om andra redovisar hur ni gör, (eller räknar fram) var frontar o subbar ska stå. :D

Men det framkommer ju inte alls var i rummet högtalarna ska stå för att prestera optimalt. Det kan vara rum med öppna planlösningar, sneda tak, gipsväggar/betong osv osv. Ska man möblera om rummet hundra ggr för att till att börja med veta mot vilken vägg man ska placera högtalarna mot? Jag pratar nu självklart om att optimera ljudet. För de allra flesta är det ju annat (läs: andra) som sätter gränser för hur man får möblera sitt vardagsrum. Men för att optimalt placera högtalare menar jag att tunedem är mer eller mindre värdelöst. Den ger ju för det första ingen information om hur de akustiska egenskaperna i rummet ser ut, den ger dig ingen hjälp att bli av med en baspuckel, etc.

Så vad är detta mer än vanlig injustering av högtalare som vem som helst utför utan att kunna någonting egentligen?

Vill påpeka att jag själv varken räknar eller mäter någonting hemma, utan det får låta så bra som det kan enl helt andra givna förutsättningar. Däremot lurar jag inte mig själv att tro att jag av en slump hittat den absolut bästa placeringen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-07-17 12:31

JockeX skrev:
Fast dessa generella tips hjälper inte alls till med basen, förutom att placering nära rummets mitt inte är en höjdare.

Nej, det är riktigt. Å andra sidan är rum och högtalare och kombinationer av dessa så himla olika, att det är mycket svårare att komma med gerenerella regler avseende detta.

Vissa högtalare är konstruerade att placeras mot vägg för bästa basrespons. Den generella regeln för dessa torde vara att börja med att placera dem mot vägg. Andra högtalare är konstruerade att placeras en bit från väggar (exempelvis 0,5 - 1 meter som mina högtalare) för bästa basrespons. Mycket talar för att placera dem en bit från väggarna som utgångspunkt. Osv. Mer generellt än så är det nog svårt att få användbara tips för högtalarplacering avseende basåtergivning. Och beroende på rummets storlek, väggarnas material, etc, är det väl flytta och lyssna, flytta och lyssna som gäller tänker jag.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-17 14:59

mikro skrev:Men det framkommer ju inte alls var i rummet högtalarna ska stå för att prestera optimalt. Det kan vara rum med öppna planlösningar, sneda tak, gipsväggar/betong osv osv.

Just det!
Det fina är att med att "gaffla in" kommer ju talarna på en position som är lika unik som rummet är unikt. Olika talare kommer ju på olika platser i det rummet.
Hur tänker du dig att man ska kunna räkna ut EN placering som gäller för alla olika talare?

mikro skrev:Ska man möblera om rummet hundra ggr för att till att börja med veta mot vilken vägg man ska placera högtalarna mot? Jag pratar nu självklart om att optimera ljudet. För de allra flesta är det ju annat (läs: andra) som sätter gränser för hur man får möblera sitt vardagsrum.

Klart det alltid finns begränsningar och ofta krav från hustru etc.
Men det är ju något som finns OBEROENDE av vald metod eller hur?

Ofta utgår man givetvis från en befintlig möblering, ofta finns det bara en vägg att ha talarna mot.
Man gör det bästa man kan givetvis. Även det är oberoende av metod.

mikro skrev:Men för att optimalt placera högtalare menar jag att tunedem är mer eller mindre värdelöst.

Det slår du fast, utan att ens:
A/ förstå
B/ testat

mikro skrev:Den ger ju för det första ingen information om hur de akustiska egenskaperna i rummet ser ut, den ger dig ingen hjälp att bli av med en baspuckel, etc.

Nej det ger ingen explicit information men du har inte övervägt tanken på att den position talarna slutligen kommer i, minskar dessa problem?
Varför tror du att talare låter olika bra i olika positioner?

Är exakt detta som gör att det kan vara fördelaktigt att ibland dela upp frontar o sub, då dessa kan låta bäst på olika platser...

mikro skrev:Så vad är detta mer än vanlig injustering av högtalare som vem som helst utför utan att kunna någonting egentligen?

BRA fråga!
Är ju som jag tidigare påpekat TVÅ metoder, EN hur man justerar med "gaffling" = ej unik och EJ Tune Dem. Bara sunt förnuft.
Det unika är ju hur man UTVÄRDERAR varje ändring. DET görs med Tune dem.
OCH det fina, det krävs ingen teoretisk kunskap om akustik mm för att använda Tune Dem.
Dock är det ju bra om rummet är fixat och då är baskunskaper i akustik finfina.

mikro skrev:Vill påpeka att jag själv varken räknar eller mäter någonting hemma, utan det får låta så bra som det kan enl helt andra givna förutsättningar. Däremot lurar jag inte mig själv att tro att jag av en slump hittat den absolut bästa placeringen.

Slump, då har du antingen inte läst mitt tidigare inlägg noga eller så var jag otydlig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-17 15:02

En kommentar.
Man kan ju använda gaffling och en ANNAN metod för utvärdering.

När man var en yngling var kriterier MAX bas.
Buslätt att flytta talarna så basen hela tiden blir starkare...

Som tur var insåg man snart att det var en dålig utvärderingsmetod :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-17 15:16

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:

På vilket sätt bevisar du med detta att inte ursprungspostitionen fast invinklad skulle kunna vara bättre? Det testas ju inte enligt angiven testmetodik.

Hur får du med metoden reda på vad som skulle kunna bli bättre med en eller annan form av dämpning eller diffusion?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-17 15:40

Nattlorden skrev:På vilket sätt bevisar du med detta att inte ursprungspostitionen fast invinklad skulle kunna vara bättre? Det testas ju inte enligt angiven testmetodik.

Rätt, det finns ju massa positioner som inte jämförs!
Jag brukar börjar med att flytta i djupled utan invinkling. Man kan ju lika gärna börja med invinkling och sedan flytta!
Dock har jag testat detta och till slut kommer talarna på samma plats ändå - oavsett vilken dimension man startar justera.

Jag som flyttat (mellan bostäder) en hel del vet dock att den talaren brukar komma så långt från bakvägg o vinklas i så mycket, då kan man ju börja där...

Nattlorden skrev:Hur får du med metoden reda på vad som skulle kunna bli bättre med en eller annan form av dämpning eller diffusion?

Jo om man testar. :wink:
Men inte genom att flytta talare givetvis, men det fixar väl ingen?

Men du såg vad jag skrev i inlägget va?
Dock är det ju bra om rummet är fixat och då är baskunskaper i akustik finfina.

Är ju lika lätt att ändra akustik & möblering och utvärdera skillnaden med Tune Dem som att utvärdera högtalarpositioner - eller hur?
Det görs ju alltid!
Icke-Linnister tror inte Tune demmare testar akustik men det görs givetvis!

Vi testar fram en massa andra saker med.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi