Fördelar med elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Fördelar med elektrostathögtalare

Inläggav Flint » 2005-10-06 14:21

Ni som gillar elektrostater, berätta om det som är bra med dom och varför ni väljer just den typen av högtalare.
Senast redigerad av Flint 2010-01-06 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-06 14:29

jag har haft dyliga. Jag gillade dom för sitt sätt att med stor fin bild spela musik för mig. med go placering av instrument osv. Iofs med lite jobb med placering osv.Enklare går inte att förklara..

Sedan fanns där nackdelar såsom ej perfekt bas mot panelerna osv..

Men detta blev mindre problem med fetara slutsteg som tog tag i grejorna... :)

Bra högtalare för att lira mer akustiskt via. Men med potent slutsteg så lirar dom jag haft rätt ok även rockigare matrial...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 14:32

Mayro
Hur är det med höjd och bredd, luftighet, djup, röster, närvaro...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 14:39

Flint:

Har inte ägt ett par paneler själv, men likväl håller jag sådana som bland de bästa högtalare som finns. Visst, de är knepiga att få till i ett rum, med placering, stereoperspektivet etc etc, men när man får till det så är det en underbar upplevelse. Lyssnade på Ear:s esl63:or i Ystad och det var helt fantastiskt! Närheten, luftigheten, djup, ja hela surven var närmaste perfekt. Dock kändes att sångare hade enorma munnar, men jag tror det är en placeringsfråga framför en fråga om högtalarnas kvalitet. Det enda man kan klaga på är basförmågan, speciellt i transienter. Där kanske ett slags basmodul skulle funkat.

Dock kommer jag inte överens med Martin Logan alls. Tycker inte om dem. Magnepan har jag lyssnat på, men de kallas väl för magnetostater. De lät också mkt trevligt, men inte i samma härad som Quads paneler. Tycker jag. :)

Bild

Tux in dah sweetspot!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-06 14:46

Flint skrev:Mayro
Hur är det med höjd och bredd, luftighet, djup, röster, närvaro...

alla dom sakerna finns det bättre på. men som total helhet upplever jag dom mycket kapabla just att förmedla MUSIKEN...

Nu är så många modeller inkommna sedan dom jag hade så idag är dom nog betydande bättre troligen..

Men ändå kan man nog säga alla parametrar är inom godkännt. Fast det krävs slutsteg med lite kraft o finljud för att få dom att vakna....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 14:48

Vee-Eight
Bra beskrivet. Jag tror dig.

Hm... Jag tror mig också förstå vad den högra burken under skifspelaren är för något.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-06 14:50

men. Martin logan är ju en musikförmedlare mer än ett tävlingsbidrag till "jag har bäst" osv tävlingen.

Tror dom flesta som har dessa högtalare är väldigt nöjda. Tror dessutom dom flesta INTE som jag öser AcDc live på full volym genom dom. Utan mer sitter med finglaset virre.. en go fika.. O en trevlig jazzplatta med tänt ljus.. En fredan kväll med ungarna i säng äntligen..

ev med frun stökande i köket med sista efter middan.

fattar du? Så ser ml spelaren ut i mitt huvud...

I alla fall har dom sett ut så oftast.. :lol: :lol:
Livsnjutare...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-06 14:52

då jag lyssnade på Ears quad lät dom inte breda i munnen alls. Tror nog han slarvat lite lite med uppstället i så fall då du va där... Dom ÄR ju onekligen lite knepiga alla dessa att ställa in... :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-06 15:04

Mayro skrev:då jag lyssnade på Ears quad lät dom inte breda i munnen alls. Tror nog han slarvat lite lite med uppstället i så fall då du va där... Dom ÄR ju onekligen lite knepiga alla dessa att ställa in... :)
V8 tycker de är breda i munnen men det tycker inte du, hos IÖ så tycker de flesta som lyssnat att munnar är som de ska va men där tyckte du de vae alldeles för ihoptryckta, tycker mig ana ett mönster här..... 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 15:06

Rydberg skrev:
Mayro skrev:då jag lyssnade på Ears quad lät dom inte breda i munnen alls. Tror nog han slarvat lite lite med uppstället i så fall då du va där... Dom ÄR ju onekligen lite knepiga alla dessa att ställa in... :)
V8 tycker de är breda i munnen men det tycker inte du, hos IÖ så tycker de flesta som lyssnat att munnar är som de ska va men där tyckte du de vae alldeles för ihoptryckta, tycker mig ana ett mönster här..... 8)

Och därmed slutar diskussionen om breda käftar och mönster eller inte i den här tråden. Nu håller vi oss till elektrostater och subjektiva intryck.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 15:11

Spelade faktiskt Pink Floyds Dark Side of the Moon, så visst klarar de bas, inget snack om den saken. Hjärtslagen på första spåret var underbart. Pulsande paneler är tufft att titta på! :D

Men sådant som infected mushroom är inte panelens kopp té. Men liveinspelningar, jazz, klassiskt, singer-songwriter etc är ju som gjutet för paneler.

Mayro:

Ear sade när vi var där att han flyttat runt på dem en del, så det kan ha stått annorlunda före och senare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-06 15:12

Och det kom ju från rätt käft :wink:

Jag har själv inte lyssnat på så många elektrostater men utifrån det lilla jag lyssnat tycker jag nog att myllret i diskantområdet är det trevligaste, små transienter låter kul på nått sätt. Magnetostater har jag också lyssnat på, Magnepan 1,6 och 3,6. Ingen av dem imponerar direkt, skulle i så fall vara "luftigheten" i vissa områden. Basen är dock under all kritik i de uppställningar jag hört (ex Magnepan 3.6 med Krell 450mcx)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-06 15:17

förstog det. För står dom lite lite fel så blir ofta resultatet omgående breda munnar osv.. Och faktum var att då jag besökte ear så måste han fått till det utav helskotta. För eva C satt som en prick i mitten o sjöng...

Med exakthet i gitarren o allt... fast lite basstöd så.. :)

Nackdelar med dom ektrostater jag haft eller hört är väl mest just kopplingen mellan panelernas bas o panel.. Det har alltid funnits ett "hål" där...

kanske inte finns idag. det vet jag inget om.. Men då fanns det.. Hörde nån acccent också med detta fenomen. FAST!! med som sagt bättre slutsteg så försvinner problemet till endast en överkommligt "fel". För den musikaliska förmedlandet övergår negativa

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 15:18

Rydberg;

Storleken på munnar är helt beroende på hur de är placerade, speciellt esl63:or är knepiga att placera, då de antingen bråkar med rummet eller så bråkar de med stereoperspektivet. Så enkelt är det.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 15:22

Vilka förstärkare passar till elektrostater?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-06 15:24

Flint skrev:Vilka förstärkare passar till elektrostater?
De som klarar låga impedanser i toppen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 15:25

Jag har tidigare lyssnat på elektrostater av lite olika slag. Quad bland annat men också några som jag tror hette Magnepan (eller nåt) 2+2. Dom stod faktiskt hemma hos mig några veckor så jag hann lyssna ganska länge på dom. Bland annat tillsammans med ett Stax klass-A steg på 2x300 watt.

Mitt intryck är att dessa högtalare ofta låter väldigt rent och stort, bred ljudbild men ändå att man kan lokalisera tex en sångare i mitten utan att dom är 1 meter breda i käften :-)

Allt låter väldigt snyggt, men det händer ju inget! "Som att kyssa sin syster" ungefär, hur snygg hon än är :D Jag vet inte varför mitt intryck är detta, jag skulle verkligen vilja gilla dom. 2+2:orna var ca 50 cm breda och 240 höga och såg verkligen häftiga ut. Med rätt placering gick det inte att höra var högtalarna stod utan det var som en hel vägg framför med ljud. Mycket trevligt. Och så djävla tråkigt.

Jag hade flera vänner på besök för att lyssna på dessa 2+2:or, INTE sk Hifi-vänner utan normala människor :-) Dom var otroligt imponerade - i fem minuter (om inte annat av utseendet). Sedan började dom prata om något annat. När jag sedan kopplade in mina Dahlqvist tillsammans med ett GAS Grandson slutsteg på 2x40 watt blev intresset helt annat och vi spisade den ena plattan efter den andra hela kvällen!

Jag har även hört en del hybrider, med normalt baselement till elektrostatpanel, med samma resultat fast i varierande grad förstås.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2005-10-06 15:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 15:31

Rydberg skrev:

Vad händer annars? Hörs det skillnad?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 15:34

Bill50x
Mera klang än pulver alltså.
Är Dahlquist dipoler (eller heter det bipoler)?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-06 15:37

Flint skrev:
Rydberg skrev:

Vad händer annars? Hörs det skillnad?
Ja en förstärkare som inte klarar av att bli nerlastad i toppen tenderar ju att låta illa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 15:39

Rydberg skrev:Ja en förstärkare som inte klarar av att bli nerlastad i toppen tenderar ju att låta illa.

Har du hört det själv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-06 15:43

Tycker ESL 63 är en mycket fin högtalare, även om den är... liksom en egen katagori med sina speciella krav på rummet (som bör utformas väldigt annorlunda än när man använder andra högtalare).

Håller med om varenda ord i W8's redogörelser. Skulle beskriva dem exakt likadant. Verkligen på pricken.

De ML-högtalare jag hört har jag ingen kommentar om, men jag känner kanske ett tiotal personer som ägt ML, och alla utom en har sålt dem igen. Han som har dem kvar har bara ägt dem ett halvår.

En lite speciell lustighet med elektrostater är att de distorderar på ett helt annat sätt än konhögtalare (eftersom de kopplar reellt till luften och inte reaktivt (inte med deriverande last)), som gör att de skapar proportionellt mera IM-dist jämfört med harmonisk dist. Det gör att de måste ha mycket lägre THD för att låta lika rent som en god konhögtalare. Men det har de också ofta. :P

Quad ESL har mycket låg THD.

De är för övrigt inte speciellt svåra att driva impedansmässigt. Går om jag minns rätt ned till 4 ohm i diskanten (<20 kHz).

Jag skulle nog plocka ut bland annat ESL 63 om jag fick uppdraget att välja ut tio speciellt fina konstruktioner i högtalarhistorien.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-06 17:16, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-06 15:43

Flint skrev:
Rydberg skrev:Ja en förstärkare som inte klarar av att bli nerlastad i toppen tenderar ju att låta illa.

Har du hört det själv?
Jag visste att den följdfrågan skulle komma, jag hade tom tänkt att skriva in frågan själv o svara på den i samma andetag.

Du får gissa tre ggr med utgångspunkt från mitt tidigare inlägg om hur mycket jag lyssnat på elektrostater.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 15:54

Har lyssnat på Audiostatic, Accustat. Har ägt ESL-63 och Beveridge.
Har lyssnat på panelhögtalare typ Mangepan och Magneplanar.
Och dom låter alla för vackert för min smak.
Även AC/DC blir till skir musik.
Jag upplever att dom har en tilltagande kompression med ökad ljudvolym. transienter blommar inte ut. Basmoduler är inte så lätta att lägga till. I regel så får man ganska olika ljudkaraktär och transientåtergivning.
Bra högtalare för akustisk musik och spelning kvällstid i lägenhet.
Storlek på ljudbild beror bland annat på placering och vad som finns bakom dom. Men också i ESL-63's fall på att det mekansika skyddet framför elementen ser ut som vindskyddet på en busshållplats. Seriöst!
Man får mycket bättre definition om man tar bort det men högtalaren måste då stagas eftersom den blir minst sagt svajig.
Inga dåliga högtalare men låter lite för mycket likadant på all musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 16:17

Flint skrev:Bill50x

Dahlqvist DQ10a är en femvägshögtalare med enbart baselementet i låda. Övriga element sitter på små bafflar men det är bara det lägre mellanregistret (400-1000 Hz) som har någon bakåtstrålning, och det är dämpat med filt.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 16:22

Bill50x skrev:

Dahlqvist DQ10a är en femvägshögtalare med enbart baselementet i låda. Övriga element sitter på små bafflar men det är bara det lägre mellanregistret (400-1000 Hz) som har någon bakåtstrålning, och det är dämpat med filt.

/ B

Aha, baselementet i låda. Undrar om skillnaden i jävlaranamma kan ligga där. Fullelektrostaten dammar ju ut basen även bakåt. Någon form av utsläckning? Bara en tanke...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 16:41

Flint skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Aha, baselementet i låda. Undrar om skillnaden i jävlaranamma kan ligga där. Fullelektrostaten dammar ju ut basen även bakåt. Någon form av utsläckning? Bara en tanke...

Kanske, men nu var det inte bastrycket som saknades utan spelglädje och "driv". Oengagerande är väl kanske det som faller på läppen, men det får man ju inte säga här, för det vet ju alla att elektronik och högtalare inte kan förändra ljudet på det sättet :-)

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 16:52

Dipolbasar är ju en lösning också, men de är ju inte heller så kända för att vara små, diskreta och lättplacerade. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 16:56

Bill50x
Jag tänker på anslaget på bastrumma och virvel. Det ger ju takten. Inte bastonerna i nivå i sig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 17:00

Jag tänker på anslaget på bastrumma och virvel. Det ger ju takten. Inte bastonerna i nivå i sig.

Du kan ha rätt. etta har jag inte kollat speciellt noga. Jag blev bara så paff över den upplevelse jag hade som jag berättade om tidigare....

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi