Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?
Nej.
Med oändligt med tid så skulle "trial and error" metoden fungera.
Bara att jämföra alla möjliga kombinationer med varandra
sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?
IngOehman skrev:intressant tes, men är det inte så att man ändå faller på det som är alla
lyssna och tyck-metoders stora svaghet, det går inte att skilja mellan vad
som är en god återgivning och vad som är något man gillar, och när man
hör något man gillar så går det inte att veta om det beror på att återgiv-
ningen är särdeles bra eller om det anläggningen ställer till med bara råkar
passa det fonogram man valde att spela...
Oändlig tid räcker inte - problemet är ju att information, och kanske även
kunskap, saknas.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Nja, så länge man specificerar att det är en subjektiv strävan så faller det ju inte.
adzer skrev:IngOehman skrev:intressant tes, men är det inte så att man ändå faller på det som är alla
kunskap, saknas.
Vh, iö
Ja de flesta lyssna och tyck metoder faller(om man är ute efter objektiv återgivning) ju på att det är subjektivt vad man gillar och egentligen inte handlar om optimal återgivning.
Det är ingen metod som jag personligen skulle rekommendera.
JockeX skrev:Existerar det personer som inte ställer in sina system med ett visst mått av subjektivitet i lyssningsrum avsedda för att lyssna på musik rent rekreationellt?
Vee-Eight skrev:FBK skrev:MagnusÖstberg skrev:JockeX skrev:Men motfrågan är då, när den samlade kompetensen i denna tråden är bisarrt hög, hur räknar man fram och mäter man sig fram till den perfekta platsen för högtalarna på ett enkelt sätt? Finns det en enkel guide med enkla räkneexempel, vissa platser i ett rum som man ska mäta med mikrofon eller liknande förutom sweetspot för att sedermera hitta den perfekta platsen?
Ett bra tips är att ta sig tid att läsa igenom forumet.
Förhoppningsvis har JockeX ett liv så han inte hinner med det.
Det är sommar,sol,bad,semester osv. och del verkar bara hänga här..
Att på ett forum klaga på att andra saknar liv är väl ändå att skjuta sig i foten.
tvett skrev:Är det inte dags att sluta prata om hifi isf ivor?
Nattlorden skrev:ivor-isobarik skrev:Lyssnar man förbi ljudet och lyssnar musikaliskt så är det väldigt enkelt!
Ja, det är ju så man gör när ljudet inte duger...
tvett skrev:ivor-isobarik skrev:Vad säger du nu Svett? Säg mig hur jag ska lyssna då?
Märker att argumenten börjar tryta här...
FBK skrev:Kan bara inte bli något annat än -3
adzer skrev:IngOehman skrev:intressant tes, men är det inte så att man ändå faller på det som är alla
kunskap, saknas.
Vh, iö
Ja de flesta lyssna och tyck metoder faller(om man är ute efter objektiv återgivning) ju på att det är subjektivt vad man gillar och egentligen inte handlar om optimal återgivning.
adzer skrev:Det är ingen metod som jag personligen skulle rekommendera.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?
Det är svårt att marknadsföra någon metod om kommande med garanti,
men den metod jag rekommenderar är kunskapens, informationens och
erfarenhetens.
Vill man lära sig att måla en tavla så är det inte en metod man behöver
stöta på på något konstforum. Man behöver behärska problemet intuitivt.
Hur motbjudande det än kan märka så är det med detta som med nästan
alla andra ämnen - man behöver studera om man vill lära sig på riktigt.
Vh, iö
torig skrev:Ja, så kan man ju skriva, men det vore bättre om du, nattlorden och adzer konkret ville förklara hur en anläggning ska installeras för att uppnå bästa resultat.
Nattlorden skrev:torig skrev:Ja, så kan man ju skriva, men det vore bättre om du, nattlorden och adzer konkret ville förklara hur en anläggning ska installeras för att uppnå bästa resultat.
Jag har redan postat att det inte går, så utelämna mig tack.
torig skrev:OK, så du installerar din anläggning på måfå??
Nattlorden skrev:torig skrev:OK, så du installerar din anläggning på måfå??
Nej, men jag skulle inte vara så förmäten att tro att jag hittar optimum.
adzer skrev:Jag får nog hålla med Nattlorden här. Jag vet inte hur man skall göra för att få det optimalt. Det finns olika bra och dåliga metoder, men en optimal känner jag ej till.
Med det sagt kan jag säga att jag ställer också in min anläggning mha hörseln, men jag försöker kombinera lyssning med mätningar, kunskaper i fysik och erfarenheter så det är helt klart bättre än ovan nämnda modell med slumpmässiga test.
Att ge en färdig procedur för hur man skall gå till väga tänker jag inte göra för det är alldeles för många variabler och "det beror på" scenarion.
Att försöka förenkla något väldigt svårt och komplicerat till något enkelt och koncist gör det inte enklare att använda om den förenklade modellen inte ger korrekt resultat.
Tumregler blir sällan så bra som man hade hoppats...tyvärr.
phloam skrev:Men är det ändå inte så att om alla rum osv är unika, så är det väl inte omöjligt att en slumpmässigt vald placering komma att visa sig vara unikt bra - och att man kanske inte hade hittat den utifrån konventionellt tänkande och etablerad systematik?
Ibland måste man ju tänka "utanför boxen" och prova saker som ger ny erfarenhet även om kunskap och information säger att det borde vara fel?
Som jag var inne på tidigare, om man ser det hela som en "konst" att placera högtalare i ett rum så ger det möjlighet att tänka friare än om man ser det enbart som vetenskaplig optimering.
Och dessutom lite roligare, imho
adzer skrev:Ja självklart finns möjligheten, men risken är att du måste testa två tusen helt värdelösa uppställningar först.
phloam skrev:Finns inte den risken med att gå vetenskapligt tillväga också?Om nu det bara finns en riktigt optimal placering i just det rummet....
Jag tänker på forskare som letar efter supraledande ämnen, de måste gå igenom en hel del även om de jobbar helt vetenskapligt
phloam skrev:Tänker man så kanske "lyssna och tyck" inte är så helt fel - man måste ju faktiskt.se inte testa 2000 placeringar, utan bara så många man känner för, utanför ramen för det vetenskapliga sättet
torig skrev:.......
Vh, iö
Ja, så kan man ju skriva, men det vore bättre om du, nattlorden och adzer konkret ville förklara hur en anläggning ska installeras för att uppnå bästa resultat.
/mvh
adzer skrev:Det beror helt på vad man pratar om. Skall vi ta en annan liknelse:
Du skall designa ett så aerodynamisk chassi som möjligt till en bil. Tar du från dina kunskaper inom aerodynamik kombinerat med datorsimuleringar eller slumpar du bara en mängd former och hoppas att någon av dem duger?
Självklart kan slumpalternativet ge ett bättre resultat, men det är ytterst osannolikt.
phloam skrev:Nu har jag inte följt tråden så noga, men är det någon här som förordar total slumpmässighet i placering av högtalare...?
När jag säger "slumpmässig" så menar jag inte att man rullar tärning och sätter ena högtalaren under sängen och den andra i taket, utan självklart att man bara tillåter vissa slumpmässiga variationer hos vssa faktorer när man - med kunskap, information, vetenskaplighet, erfarenhet, intuition osv som grund placerar högtalare.
Ta bilen ovan - om man intuitivt anar att en vacker form är mest aerodynamisk - då kan man tilllåta outtalade/intuitivt eller "slumpmässiga" eller ovetenskapligt grundade variationer i designen för att skapa vackra former som visar sig funka väl. Sen kan man senare ta fram orsakerna till en påvisad förbättring.
Som programledare Dr. Singer sa i nåt discovery-program: "De största vetenskapliga upptäckterna åtföljs inte av ett "Aha!" - utan med "Det var lustigt?""
Man kan ju inte tänka utanför boxen om man inte först har en box
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster