Hur brett isär ska högtalare stå?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Hur brett isär ska högtalare stå?

Inläggav NNord » 2003-12-02 13:23

x

för ett stereosystem dvs
2-kanaler

nu kan ingen missuppfatta mej

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2003-12-02 13:25

256 cm... :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-02 13:25

Ca 1.18 gånger avståndet från lyssnaren... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-02 13:29

cirka 3 meter är väl ett minumum om du frågar mig.
Sen så är den berömda liksidiga triangeln det jag går efter. Viss justering till rummet och högtalarna kan vara nödvändig men dessa är minimala.

Vet inte vad max avstånd skulle vara men jag tror inte man får ha för brett. Så man inte får två öar av ljud 7 meter ifrån varandra menar jag..
Jag upplever att triangeln är rätt viktig men viktigast är nog att den inte är för bred på "högtalar-linjen" blir konstigt fokus. Då är det nog bättre att avståndet mellan högtalarna är kortare än ditt avstånd till respektive låda.

Detta är iaf hur jag upplever det hela..

ps: 3-4 meter är väl det som bäst överensstämmer med normala vardagsrum. dessutom är ett tittavstånd från tvn på 3,5-4 meter rätt idealt också så det är ett bra mått tycker jag.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-02 13:35

Men NN det beror ju på hur långt ifrån dom man sitter....... :wink:

Dessutom var väl du också på akustik träffen där Lennnart förordade 50-55 grader och så vet du att IÖ mfla rekomenderar 45-47 grader så det e väl bara att testa......

(alltså ganska långt ifrån den liksida triangelns 60 grader)

:?: :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-02 13:37

Kraniet,

60 grader(som du implicerar) är rätt mycket. Min erfarenhet är att det inte fungerar speciellt bra med så stor vinkel :D Jag är mer inne på Nagref:s linje om 46 graders vinkel vid "näsan".

1.1779= 1/(2*tan(23))

Nu har jag cirka 255 cm mellan högtalarna och 3.6 meter från lyssningsposition till linjen mellan högtalarna. 8) Lite för liten vinkel :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-02 13:41

ja jag vet inte.. men jag upplever 60-50 grader som det som fungerar bäst. inte så ofta attt en vinkel större än 60 grader känns speciellt bra. en för tight vinkelt blir också konstigt. men en tight vinkel upplever jag bättre än en för vid.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-02 13:43

men det finns väl ingen korrekt uppställning. de flesta högtalartillverkare har ju ofta en rekommenderad uppställning. eftersom denna är den dom utvecklat högtalarna till så får man anta att denna är något sånär korrekt.
Sen beror det ju på om mman vill ha ljudet som tillverkaren tycker man ska ha. Men då kan man ju fråga sig varför man köpte högtalaren om man inte har tillit till tillverkarens omdöme.. :?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 13:53

Jag har i minnet att jag läst en del studier om detta. Någon som vet var det var publicerat? (Förmodligaen JAES, men vilket nummer?) Vad jag minns var nog att den liksidiga triangeln inte är så bra i överensstämmelse med stereosystemet. Den liksidiga lyssningstriangeln tycks härstamma från 50-talet. Och om jag får spekulera lite så tror jag att det var mer eller mindre en slump att det ansågs vara den "rätta" lyssningsvinkeln. Därför är det fortfarande märkligt att liknande lyssningsvinklar föreslås även i dessa dagar. I ITU-standrarden ITU-R BS.775-1 föreslås 60 graders toppvinkel till fronthögtalarna för både stereo och multikanalljud. För multikanalljud kan jag ha en viss förståelse för det, eftersom man då har en mitthögtalare också, men för stereo, njaej... Det känns som förhistorisk kvarleva från 50-talet, ungefär som att "det alltid har varit 60 grader och då ska vi minsann inte ändra", typ. Att standarden är lite "dumt" utformad inser man även då det föreslås +/- 110 grader till respektive surroundhögtalare. Varför dumt? Jo, antagligen för att det annars blir svårt att få in bakhögtalare i en befintlig studio p g a för nära till väggen bakom lyssningsplats. Kanske dags att börja tänka på vvar bakhögtalarna BÄST placeras för att sedan föreslå ombyggnad av kontrollrummet istället?

Det roliga (eller braiga kanske man skulle kunna säga) är att folk tenderar allt som oftast till att hamna med lyssningsvinklar omkring 46 grader +/- lite grann förstås, bara genom att ställa upp högtalarna och lyssna lite, och helt utan kunskap eller förutfattade meningar om vilken lyssnigsvinkel som är bäst för stereosystemets ljudbildspresentation.

P.S. En kompis hade 90 graders lyssningsvinkel till sina QUAD 989, behöver jag nämna att det blev ett stoooort "hål i mitten" av ljudbilden? :wink: D.S.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-12-02 15:08

Naqref skrev:Ca 1.18 gånger avståndet från lyssnaren... 8)

Jag håller på ca: 0,85 gånger avståndet till lyssnaren... 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-02 15:09

men den liksidiga triangeln fungerar ju rätt dåligt med surround kan tyckas.. man får ju då automatiskt mindre avstånd till centern än till frontarna.
såg nån mässbild där man ställt front+center i en cirkelformad uppställning med h/v lite närmare och längre isär (mer än 60 grader)

men du pratar om "bäst". i förhållande till vad? vad är det som bestämmer uppställningen? inspelningen, rummet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-02 15:14

8O Vilka högtalare gäller det? Och i vilket rum? :?:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 16:40

Kraniet skrev:men den liksidiga triangeln fungerar ju rätt dåligt med surround kan tyckas.. man får ju då automatiskt mindre avstånd till centern än till frontarna.
såg nån mässbild där man ställt front+center i en cirkelformad uppställning med h/v lite närmare och längre isär (mer än 60 grader)

men du pratar om "bäst". i förhållande till vad? vad är det som bestämmer uppställningen? inspelningen, rummet?

I denna ITU-standard föreslås att samtliga högtalare placeras på samma avstånd kring lyssnarna, som en cirkel alltså. Om någon högtalare hamnar innanför eller utanför radien, så får man tidsfördröja de högtalare som hamnat närmast, det är tillåtet enligt den standarden.

Det som står om surrounhögtalarnas placering på +/-110 grader är är dock i ganska många fall inte så tokigt, om man betänker att de flesta som har en hembioanläggning hemma har i sllmänhet soffan ganska nära väggen bakom lyssningsplats, så det blir oftast svårt att placera surround högtalarna längre bak. Tack och lov har nu den sjätte bakkanalen kommit, så att det blir vanligare med komplettering av 1 - 2 eller ännu fler "mittbakkanalshögtalare".

Sedan finns det andra standarder för hur ett kontrollrum för biofilm ska se ut (kan ej namnet) som är mer som en biograf med multipla surroundhögtalare. Bra tycker jag!

För att svara på din sista fråga så är svaret kanske lite inbäddat i de ovanstående resonemangen. Men något i denna stilen skulle man kunna säga: Man skulle vilja ha en uppställning av högtalarna som är så lik som möjligt det som de haft vid mixningen av ljudmaterialet. Dock beror det ofta också på vilka sorts ljud man lägger i bakkanalerna. T ex om det är en film så läggs sällan några verkligt tydliga ljudkällor i bakkanalerna, eftersom det då skulle missleda tittarnas uppmärksamhet från filmduken. Oftast läggs ljuden bak för att skapa atmosfär och miljöljud. Det kan på motsvarande vis vara vilseledande när multikanalsmusik har mixats med alltför tydliga ljudkällor bakom lyssnaren. Lyssnaren hamnar då på scenen vilken han/hon mkt sällan befinner sig. Lyssnaren vill i allmänhet vara en bland publiken och på liknande sätt som på film höra lokalens efterklang, applåder och annat i bakkanalerna istället. En del sådana inspelningar finns som faktiskt är mycket verklighetsnära. Tyvärr verkar det som om ljudtekninkerna ska börja leka för att de fått så många nya kanaler att kunna lägga ljud i, så att det kan blir lite väl tydliga ljudkällor baktill, tyvärr ganska vanligt än så länge. Med en bioliknande uppställning av högtalarna (dvs många surroundhögtalare för att skapa ett mer kontinureligt ljudfält) kan det passa mycket bra för inspelade ljud som är mer diffusa i sin karaktär, MEN ändå passa mycket bra för ljudmixar som också har tydliga riktningar av ljuden. Att ha dipoler för surroundljud tycker jag i allmänhet inte funkar så jättebra. Jo det är bra om man bara vill ha två surroundhögtalare för att täcka en stor del av rummet, men nackdelen är att ljudet baktill blir otydligt och diffust, även för ljumixar som innehåller riktning bak.
...mycket med det här, nu får jag skrivkramp...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 16:41

Mikael2 skrev:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-02 16:44

jag har ju nu ställt upp mina högtalare längs med
långväggen....

blev rätt pissdåligt.

usch, faktiskt en stor besvikelse..

nu är det precis som ljudet kommer från två högtalare,
och inget precicist därimellan direkt..

ajaj inte skoj alls

det va mkt roligare att sitta på längden av rummet faktiskt

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-02 17:49

När det ändå talas om bakkanaler. Hur kan man placera en centerbak om man har en soffa direkt mot bakväggen, likt de flesta hem.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-02 18:17

Johan_Lindroos skrev:
Mikael2 skrev:

:lol: :lol: :lol:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-02 18:34

va roligt HAHA
HA

:?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-02 19:06

ja jag vet inte jag missar nog det roliga i det hela..

men då är vi tillbaka till "som det var när det mixades" men ska man lita på de klåparna? dom e ju inte ens intresserad av seriös hifi. Inger ju inget större förtroende när man hör de flesta skivor.

sen hur "valiga" människor ställer upp sina högtalare? min erfarenhet är var som helst.. Man ser ju allt från diagonalt i rummet, bakom soffor, ovanpå bokhyllor. Ja kort sagt där dom får plats. "Vanliga" männsikor vet ju inte ens vad stereoperspektiv är..
Lite lustigt att ingen ställer tvn på snedden eller bakåfram eller upp och ner..

"Nej men det är ju bara konstigt att ha tvn upp och ner?"

"Ja men varför har du ena högtalaren bakom soffan och den andra upp och ner i bokhyllan?"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 19:16

Ondjultomte skrev:När det ändå talas om bakkanaler. Hur kan man placera en centerbak om man har en soffa direkt mot bakväggen, likt de flesta hem.

Hm, det blir så gott som alltid väldigt dåligt. Ljudet rakt på huv'et skulle man kunna säga.

Det enda sådär halvdant som funkar lite grann är att ha dem högt upp, kanske försöka få dem så att ljudet reflekteras en smula i taket. Och så flyttar man fram soffan så mycket man kan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-02 19:23

Kraniet skrev:ja jag vet inte jag missar nog det roliga i det hela..

men då är vi tillbaka till "som det var när det mixades" men ska man lita på de klåparna? dom e ju inte ens intresserad av seriös hifi. Inger ju inget större förtroende när man hör de flesta skivor.

sen hur "valiga" människor ställer upp sina högtalare? min erfarenhet är var som helst.. Man ser ju allt från diagonalt i rummet, bakom soffor, ovanpå bokhyllor. Ja kort sagt där dom får plats. "Vanliga" männsikor vet ju inte ens vad stereoperspektiv är..
Lite lustigt att ingen ställer tvn på snedden eller bakåfram eller upp och ner..

"Nej men det är ju bara konstigt att ha tvn upp och ner?"

"Ja men varför har du ena högtalaren bakom soffan och den andra upp och ner i bokhyllan?"

Hej Kraniet!

Jag känner liksom dig helt klart igen mig när man hälsar på folk som har "en stereo" och inte är speciellt ljudintresserade. :lol:

Det verkar som om folk som nyss köpt ett hembiopaket på stormarknaden faktiskt placerar sina fem - sex högtalare klart bättre än de gör med sina tidigare två stereohögtalare! De vet att centerna ska vara någonstans där bilden är. Och sedan vänster och höger framhögtalare på var sin sida. Sedan har de också hört talas om att surroundhögtalarna ska vara baktill någonstans. Basmodulen har försäljaren sagt att den kan stå varsomhelst, så de tror de förstås och således hamnar den varsomhelst. På så vis har de kommit till en ganska välfungerande set-up som är klart bättre än den ena stereohögtalaren bakom soffan ochg den andra uppe på bokhyllan. Sedan att dessa hembiopaket oftast håller urusel kvalitet på högtalarna är förstås en annan femma! :wink: Med multikanalljud få man normal en lite större sweetspot än för tvåkanalslyssning, vilket också är bra eftersom familjen gärna bänkar sig i soffan med polarna och ska titta på en rulle.

Ska kila hem nu...

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-03 00:17

Ca 1.18 gånger avståndet från lyssnaren...

Varför då? :roll: Nyfiken.... :!: :D
Idag har ca nästan exakt 2 m mellan högtalarna och sitter ca 240 cm från högtalarna när jag lyssnar, tycker det låter bra men det kanske kan bli ännu bättre?
Har inte testat med bredare mellanrum.
Borde jag göra avståndet mellan högtalarna lite större kanske? Vad kan bli bättre? Så att jag vet vad jag kan förbereda mig på.. :wink:
Tacksam för tips!

MVH,

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2003-12-03 10:07

Ditt avstånd mellan högtalarna är bra som det är.
Det skall vara 1.18 gånger avståndet mellan högtalarna till lyssningsposition. Det var det dom andra menade med 0.85 (1/1.18 )

2*1.18=2.36 ungefär vad du har idag.

/Peter

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 12:36

Jag skulle kolla vad tillverkaren rekomenderar. Och utifrån det kan man knuffa runt sina älsklingar. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-03 14:25

Jag skulle välja var jag vill sitta... och sen låta en kompis gå runt och prata (så entonigt och jämnt som möjligt) och där rösten låter mest normal (och överrenssämmer hyffsat med en möjlig högtalarplacering) skulle jag sätta högtalarna.

Har hört detta refereras till som "Wilson-metoden".

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-12-03 14:27

OK.

Tack för svaren! Har med andra ord en ganska bra placering... :lol:

Mvh,

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 14:29

Nattlorden

Behöver man ha tvilling kompisar då??? :roll: :D :D :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-03 15:09

Dole - :lol: nej, det duger att approximera med dubbelkörd mono-kompis. 8)

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-12-03 15:13

*ASG*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 00:50

Kan vi inte göra en omröstning elle rnått på detta..
hur brett

Återgå till Generellt om hifi