Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:men den liksidiga triangeln fungerar ju rätt dåligt med surround kan tyckas.. man får ju då automatiskt mindre avstånd till centern än till frontarna.
såg nån mässbild där man ställt front+center i en cirkelformad uppställning med h/v lite närmare och längre isär (mer än 60 grader)
men du pratar om "bäst". i förhållande till vad? vad är det som bestämmer uppställningen? inspelningen, rummet?
Mikael2 skrev:Naqref skrev:Ca 1.18 gånger avståndet från lyssnaren...
Jag håller på ca: 0,85 gånger avståndet till lyssnaren...
Johan_Lindroos skrev:Mikael2 skrev:Naqref skrev:Ca 1.18 gånger avståndet från lyssnaren...
Jag håller på ca: 0,85 gånger avståndet till lyssnaren...![]()
![]()
Ondjultomte skrev:När det ändå talas om bakkanaler. Hur kan man placera en centerbak om man har en soffa direkt mot bakväggen, likt de flesta hem.
Kraniet skrev:ja jag vet inte jag missar nog det roliga i det hela..
men då är vi tillbaka till "som det var när det mixades" men ska man lita på de klåparna? dom e ju inte ens intresserad av seriös hifi. Inger ju inget större förtroende när man hör de flesta skivor.
sen hur "valiga" människor ställer upp sina högtalare? min erfarenhet är var som helst.. Man ser ju allt från diagonalt i rummet, bakom soffor, ovanpå bokhyllor. Ja kort sagt där dom får plats. "Vanliga" männsikor vet ju inte ens vad stereoperspektiv är..
Lite lustigt att ingen ställer tvn på snedden eller bakåfram eller upp och ner..
"Nej men det är ju bara konstigt att ha tvn upp och ner?"
"Ja men varför har du ena högtalaren bakom soffan och den andra upp och ner i bokhyllan?"
Ca 1.18 gånger avståndet från lyssnaren...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster