Moderator: Redaktörer
ivor-isobarik skrev:
Det där korrekt akustiska eller transparenta är rätt värdelöst då det suger köttet ut musiken,och kvar blir bara ljud..
adzer skrev:hcl skrev:Är er uppfattning alltså att det inte finns några metoder man kan tillämpa?
Om det är en enkel procedur som vem som heslt kan följa som alltid ger bäst resultat så säger jag bestämt nej.
Kunskap och erfarenhet behövs för att få det riktigt bra. Med det sagt så finns det självklart en del bra tips och utgångspunkter som man kan använda sig av, men en procedur som har alla svar på alla problem och som dessutom är såpass enkel att man kan förmedla denna till gemene Hi-Fi lyssnare tror jag inte existerar.
Svante skrev:Jag tror att man ska ha en verktygslåda snarare än en checklista. Jag tror också att många av de som kan lite mer ofta får frågan "hur ska jag göra" och faller i fällan att servera en checklista.
Checklistor är bra om man bara vill nå en viss nivå och inte behöver kunna vidareutveckla och anpassa sig till rådande situation.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag tror att man ska ha en verktygslåda snarare än en checklista. Jag tror också att många av de som kan lite mer ofta får frågan "hur ska jag göra" och faller i fällan att servera en checklista.
Checklistor är bra om man bara vill nå en viss nivå och inte behöver kunna vidareutveckla och anpassa sig till rådande situation.
Vad du egentligen säger verkar vara att man behöver en teoretisk modell för hur det fungerar, lite omformulerat för att passa publiken.
Det har varit intressant att följa ordväxlingen från en konceptuell synvinkel, dvs. att försöka samla åsikter och idéer i någotsånär sammanhållna klasser och försöka bilda sig en uppfattning av de tankefigurer som döljer sig bakom orden.
DQ-20 skrev:Jag har funderat lite på IÖ:s invändning om felet med trial-and-error utan någon form av egentlig teoretisk modell (som jag uppfattar att det handlar om). Jag tänker mig att iterationerna kan leda till en rad lokala lösningar utan att man för den sakens skull når optimum. Lite som att lösa ekvationer numeriskt: det är inte bara att köra igång utan man måste ibland ha extern information för att ge sökningen ett startvärde och sedan bedöma om det finns fler lösningar än den först funna. Om man tänker sig att man skruvar samtidigt på flera korrelerade variabler borde det finnas väldigt många lokala lösningar varav endast ett fåtal är optimala. Risken blir då att man stannar vi den första lokala lösningen där "derivatan är lika med noll och andraderivatan avtagande" och inte fortsätter leta. Detta skulle i så fall vara ett kunskapsteoretiskt argument mot en sådan teknik. Utmaningen blir då att motivera hur man med de tekniker som tråden handlar om kan vara säker på att man har nått optimum och inte bara en av flera lokala sub-optima. Det känns spontant som problemet tangerar systemvetenskap.
/DQ-20
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Vad lyssnar ni efter när ni t.ex flyttar högtalarna fram och åter när ni finjusterar placeringen?
Kanalbalans och tredimensionalitet.
sportbilsentusiasten skrev:Det är ett fasligt slingrande hela tiden...
Hur gör DU hos dig?
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Jag tror att man ska ha en verktygslåda snarare än en checklista. Jag tror också att många av de som kan lite mer ofta får frågan "hur ska jag göra" och faller i fällan att servera en checklista.
ok, vänligen beskriv vad din verktygslåda innehåller och hur du använder de olika verktygen?
Svante skrev:Nja, jo, jag menar nog framför allt att man behöver flera modeller (verktyg) och framför allt att man ska förstå hur man kan (inte "ska") använda dem. Att när det dyker upp en insexskruv ha en insexnyckel, eller en skruvdragare med insexbit för att skruva på skruven.
Analogier, jo...
Svante skrev:Alltså, om de blir en rumsresonans är det bra att förstå hur resonanser fungerar, och att de inte försvinner av att man snedställer en vägg utan att det behövs dämpning. Dämpning kan ges av öppna fönster, dämpmaterial eller basfällor, och förståndet gör att man väljer rätt verktyg i just den situation man är.
Det handlar inte lika mycket om att hitta optimum som att ha en tillräcklig bredd på sin kunskap att man inte snöar in på delförklaringar.
Hur ofta har vi inte sett hifi-uppställningar som är optimerade map EN parameter, men där det finns ytterligare tio parametrar kvar som har lämnats att bli det de blir?
Svante skrev:Mina elever fråga ofta "hur ska jag lösa det här?". Jag vill mycket hellre att de frågar "hur kan jag lösa det här?". Skillnaden kan verka liten, men skillnaden i inställning är stor.
Laila skrev:Har för mig att Göran Rudling(i Ivors anda) "förbjöd" allt med membran som
kunde tänkas att svänga med(mot) musiken. Således var ej inkopplade högisar, telefonlurar, membran på/i digitalarmbandsur dito miniräknare m.m. ett nono, oavsett om de befann sig i en kavajinnerficka(miniräknare med "beepfunktion") eller ej . . . de fick helt enkelt inte befinna sig i samma rum som Sterion. En akustisk gitarr gick däremot bra, bara den var "stämd" . . .
typer![]()
![]()
ivor-isobarik skrev:Det där korrekt akustiska eller transparenta är rätt värdelöst då det suger köttet ut musiken,och kvar blir bara ljud..
phloam skrev:Så alla som öht lyssnar när de ställer in högtalare använder i praktiken Tune Dem - enda skillnaden är egentligen att de senare har en lite speciell syn på själva musikens roll i lyssnandet?![]()
bassman skrev:phloam skrev:Så alla som öht lyssnar när de ställer in högtalare använder i praktiken Tune Dem - enda skillnaden är egentligen att de senare har en lite speciell syn på själva musikens roll i lyssnandet?![]()
Ungefär det skrev jag för några sidor sedan, frågade om vi skall låsa tråden då
Men det är lite trevligt att tråden rullar på så man får lite semesterläsning mellan gräsklippning och sånt
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Jag tror att man ska ha en verktygslåda snarare än en checklista. Jag tror också att många av de som kan lite mer ofta får frågan "hur ska jag göra" och faller i fällan att servera en checklista.
ok, vänligen beskriv vad din verktygslåda innehåller och hur du använder de olika verktygen?
IngOehman skrev:
Ni Linnister verkar genomgående göra detta underliga att kalla levande/perfekt återgiven musik för ljud, men färgas återgivet av en Linnanläggning, framsjungen och -stampad, då lyssnar ni på missljuden och kallar det för musik! Uppånervända världen!
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Jag tror att man ska ha en verktygslåda snarare än en checklista. Jag tror också att många av de som kan lite mer ofta får frågan "hur ska jag göra" och faller i fällan att servera en checklista.
Min verktygslåda för ljud?
Det mesta finns nog beskrivet här på Faktiskt i spridda skurar. Jag tycker att det verkar som att du vill att jag ska sammanställa det till en checklista, men det är ju just det jag inte vill.
Men jag kan ta ett exempel på verktyg som jag har använt och det är skrivandet av Basta!. Det, och flera andra simuleringsprogram före det kom till för att jag skulle lära mig hur högtalare fungerar. Genom att skriva programmen får jag en känsla för hur högtalare fungerar.
Den kunskapen (inte bara programmet) är ett av många verktyg som jag använder när jag resonerar kring ljudåtergivning.
Alla behöver inte skriva simuleringsprogram, men att ha gjort saker som är besläktade med det man ska göra, att ha ett kunskapsbaggage, en verktygslåda, tror jag är viktigt. Vi kan ha olika märken på våra kryssmejslar, men vi behöver ändå kryssmejslar båda två.
phloam skrev:IngOehman skrev:
Ni Linnister verkar genomgående göra detta underliga att kalla levande/perfekt återgiven musik för ljud, men färgas återgivet av en Linnanläggning, framsjungen och -stampad, då lyssnar ni på missljuden och kallar det för musik! Uppånervända världen!
Jag tror att de snarare simmar medströms än motströms, om man säger så (när det gäller transparens och oundvikliga felkällor). (Obs imho)
Vilket jag kan tycka är sympatiskt, på sätt och vis.
Jag tycker inte man ska ifrågasätta musiklyssnandet, det har vi alla som en gemensam grund.
bassman skrev:Svante, du är verkligen duktig på pedagogik och analogiseringar. Till å med jag förstår precis vad du menar..
Man kan rentav tro att du är lärare, seriös tumme upp för dig..!
sportbilsentusiasten skrev:Jag vill förstå hur andra gör, varför är det så svårt att redogöra för?
sportbilsentusiasten skrev:Bra diskussion DQ!
Om du läst mina inlägg inser du att man får FYRA lokala max, då det finns fyra väggar att utgå ifrån då man tunar in talarna.
Det kan även förekomma flera lokala max vid varje vägg. Det vanliga är ett läge nära bakvägg (relativt) och ett längre från.
Detta är en erfaren installatör givetvis van vid och kommer därför att pröva fler utgångspunkter för att sedan jämföra prestandan i de olika lokala max med varandra.
bassman skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:
Jag tror att de snarare simmar medströms än motströms, om man säger så (när det gäller transparens och oundvikliga felkällor). (Obs imho)
Vilket jag kan tycka är sympatiskt, på sätt och vis.
Jag tycker inte man ska ifrågasätta musiklyssnandet, det har vi alla som en gemensam grund.
Precis! Att i ifrågasätta hur man lyssnar är kanske inte rätt. Men det blir man när man går in på en Linnbutik här uppe!"du lyssnar efter fel saker. -du skall lyssna efter det häär"...
Det är väl den egna upplevelsen man skall premiera och gå efter..(?)
IngOehman skrev:ivor-isobarik skrev:Det där korrekt akustiska eller transparenta är rätt värdelöst då det suger köttet ut musiken,och kvar blir bara ljud..
Du skriver väldigt konstigt.
Om du tycker live-musik saknar kött och blir bara ljud så kanske du helt enkelt inte är intresserar av musik, bara ljud - de som din anläggning skapar och som du för att komplicera saken kallar "musik".
Det är precis tvärtom. Det som kommer från musiker och som bevaras bättre och bättre ju mera ofärgat man återger det, DET är musiken. Det syntetiska som ni klämmer ur era anläggningar är ljud med hjälp av dåliga uppställningar på spikar och elände, som ni tycks ha skaffat er ett beroende av, det är ljud. Missljud.
Mitt intryck är att ni skulle behöva reset:a era verkligheter om ni vill hitta tillbaka till musiken.
Vh, iö
Allram skrev:Tänk matematik, inte resonanser i ett rum.
Alla ställen på kurvan (om man plottar en matematisk funktion) där derivatan kommer från positiva värden och går ner mot noll är ett lokalt maximum. Men om det också är ett globalt maximum, dvs det vi söker, kan vi inte veta om man bara slutar justera högtalarna när det "låter bäst". Risken är ju då att man hittat ett lokalt maximum och sitter nöjd, utan att veta om att det existerar ett globalt maximum någonstans som man aldrig hittar.
sportbilsentusiasten skrev:Om du läst mina inlägg inser du att man får FYRA lokala max, då det finns fyra väggar att utgå ifrån då man tunar in talarna.
Det kan även förekomma flera lokala max vid varje vägg. Det vanliga är ett läge nära bakvägg (relativt) och ett längre från.
Detta är en erfaren installatör givetvis van vid och kommer därför att pröva fler utgångspunkter för att sedan jämföra prestandan i de olika lokala max med varandra.
I de flesta fall när man optimerar prestandan (F1 racing, kodning av mjukvara, trimma in mekansk process etc) kommer man att hitta fler lokala max. De denna invändning således inte är unik för Tune dem kan jag inte se att denna invändning håller som argument mot Tune Dem.
IngOehman skrev:ivor-isobarik skrev:Det där korrekt akustiska eller transparenta är rätt värdelöst då det suger köttet ut musiken,och kvar blir bara ljud..
Du skriver väldigt konstigt.
Om du tycker live-musik saknar kött och blir bara ljud så kanske du helt enkelt inte är intresserar av musik, bara ljud - de som din anläggning skapar och som du för att komplicera saken kallar "musik".
Det är precis tvärtom. Det som kommer från musiker och som bevaras bättre och bättre ju mera ofärgat man återger det, DET är musiken. Det syntetiska som ni klämmer ur era anläggningar är ljud med hjälp av dåliga uppställningar på spikar och elände, som ni tycks ha skaffat er ett beroende av, det är ljud. Missljud.
Mitt intryck är att ni skulle behöva reset:a era verkligheter om ni vill hitta tillbaka till musiken.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 27 gäster