ZZ Top

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

ZZ Top

Inläggav Objektivisten » 2013-07-21 21:22

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-21 21:26

With beard, with beard & Beard?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-07-23 11:42

Tjusiga kostymer!

Har precis börjat lyssna på ZZ igen efter ett uppehåll sedan... barndomen? Har liksom avfärdat dem av olika skäl, bland annat på grund av alla nedlåtande kommentarer om gubb-boogie. Men, alltså, jag måste nog tillstå att jag gillar dem. Och Gibbons är ju riktigt kul som gitarrist!

/en john som nog inte skulle se lika tjusig ut i en sådan kostym

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-23 21:47

Musikaliskt underskattade. Många tänker bara på skäggen och missar musiken. Den är ju riktigt fin! Det svänger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-24 01:55

enJohn skrev:Tjusiga kostymer!
Har liksom avfärdat dem av olika skäl, bland annat på grund av alla nedlåtande kommentarer om gubb-boogie.

Äh! Synthrock FTW! :D

(Säger jag som bara känner till Afterburner och Eliminator typ)

http://www.youtube.com/watch?v=LIUulrbc41s "Rough Boy"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-24 06:54

Musikaliskt underskattade. Många tänker bara på skäggen och missar musiken. Den är ju riktigt fin! Det svänger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-24 09:28

"Man ska inte se ner på 3-akords låtar, tänk vad många bra låtar vi gjort med 2."
Fritt från Billy Gibbons, kul kille. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-24 09:29

Sharp dressed men!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-07-24 10:17

Gibbons fantastiska rytmiseringar och frekventa flageoletter måste ju ses som en rätt viktig del av modern rockhistoria!

/en john som nog äger en Les Paul-kopia med en Gibbons-signatur-mik, om inte minnet sviker - och helt utan att kunna efterhärma soundet...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-07-26 14:48

De var mina gudar när jag var typ tolv tretton år, men jag tröttnade på att de prompt måste lägga in en massa tröttsamma mellanspel i varenda låt som jag tycker förstör. Tres Hombres är nog favoritalbumet och ibland spelar jag nåt av nostalgiskäl. Såg dem live i Varberg runt -96 tror jag och när de kom upp på scen trodde vi (som aldrig sett dem live innan) att det var ett skämt. En lång smal strut och en kort och tjock som vi trodde var barn visade sig dock efter att de börjat lira vara Gibbons och Hill... Kul!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-26 14:54

Sitter och poppar ZZ Top, önskar det fanns "klippta" versioner.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-26 15:02

Deguello svänger skjortan. 8)

I mitten av 80- talet började gruppen spela med klickmetronom i studion och då försvann svänget. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-26 16:45

Richard skrev:Deguello svänger skjortan. 8)

I mitten av 80- talet började gruppen spela med klickmetronom i studion och då försvann svänget. :?

Alltså, jag är såååååååå* trött på ordet "sväng" i musiksammanhang. Det är ju för fasen det strikt maskinellt Kraftwerkmässiga trumspelet på 80-talssynthplattorna som gör dem så läckra. I kombination med gitarrspelet som kontrast.

Sväng handlar om synkoper och synkoper funkar ofta väldigt bra mot en maskinellt exakt ram, t.ex. så har trummaskiner ett väldigt exakt "sväng" (inte brist på sväng) om man vill ha det. Annars kan man ju lägga till mänsklig felfaktor, men det är inte alls säkert att musiken blir bättre för det.

Edit: * såååååååååååååååååååååååååååååååååå trött menar jag

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-26 17:46

Deguello har längre nivå än mycket annat på Spotify, är det någon som kan masvisa den?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-26 19:19

phloam skrev:

Alltså, jag är såååååååå* trött på ordet "sväng" i musiksammanhang. Det är ju för fasen det strikt maskinellt Kraftwerkmässiga trumspelet på 80-talssynthplattorna som gör dem så läckra. I kombination med gitarrspelet som kontrast.

Sväng handlar om synkoper och synkoper funkar ofta väldigt bra mot en maskinellt exakt ram, t.ex. så har trummaskiner ett väldigt exakt "sväng" (inte brist på sväng) om man vill ha det. Annars kan man ju lägga till mänsklig felfaktor, men det är inte alls säkert att musiken blir bättre för det.

Edit: * såååååååååååååååååååååååååååååååååå trött menar jag

Det finns forskning på "swing-faktorn". Jag har tom skrivit en swing-metronom. Som man kan prova.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-26 19:52

phloam skrev:

Håller med helt. 8)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-07-26 20:42

Deguello är bäst oavsett.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-07-26 23:04

Sanny_X skrev:
phloam skrev:

Håller med helt. 8)

Kommer ihåg när SannyX utbrast "Men det svänger ju inte!" vid lyssning hemma hos mig. :D Men jag håller med er (Sanny och phloam). Sväng är det väl mest linnisterna som pratar om?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-26 23:34

tvett skrev:Deguello har längre nivå än mycket annat på Spotify, är det någon som kan masvisa den?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-26 23:37

Tack joakimfors!
Misstänkte att det skulle se rätt bra ut :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-27 00:02

Almen skrev:Sväng är det väl mest linnisterna som pratar om?

Jag pratar gärna om sväng, men inte som en egenskap hos anläggningen utan hos framförandet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-27 00:22

Svante skrev:

Jag pratar gärna om sväng, men inte som en egenskap hos anläggningen utan hos framförandet.

Nej, det är sannerligen inte begränsat till s.k. Linnister, det tycks vara nåt slags universalbegrepp som tas till i brist på annat. Som synonym till "bra" ungefär. Att vissa använder det konsekvent i ett visst syfte är nästan att föredra framför det där slentrianmässigt ogenomtänkta. Hur som helst är det helt sönderbrukat här.

Musik har så många tänkbara kvalitéer och dimensioner, det är inte ofta som jag sätter ev. "Sväng" i främsta rummet. Kom på nåt annat ffs! :D

Finns ju vissa musikstilar som innehåller mycket "sväng", t.ex. ovan nämnda Boogie Woogie, Dixiejazz, Reggae, deep house osv. Där kan det vara befogat att tala om sväng.

Men bara för att ett sväng är väldigt tajt så behöver det inte betyda att det inte finns där, som i fallet ZZ Top 80-tal. Eller i många fall av techno/housemusik osv där synkoper är viktiga beståndsdelar.

8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-07-27 00:28

Svante skrev:

Ja, jag syftade på det förra. Det senare används dock även det ganska godtyckligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-27 11:31

Order sväng är för tvetydligt. Jag föredrar "tunggung" vilket ZZ-top har gott om :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-27 12:02

adzer skrev:Order sväng är för tvetydligt. Jag föredrar "tunggung" vilket ZZ-top har gott om :D

Janne Schaffer har det ännu mer.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-27 16:33

Almen skrev:
Sanny_X skrev:
phloam skrev:

Håller med helt. 8)

Kommer ihåg när SannyX utbrast "Men det svänger ju inte!" vid lyssning hemma hos mig. :D Men jag håller med er (Sanny och phloam). Sväng är det väl mest linnisterna som pratar om?

:D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-27 16:33

Svante skrev:
adzer skrev:Order sväng är för tvetydligt. Jag föredrar "tunggung" vilket ZZ-top har gott om :D

Säger din swing-metronom det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-27 18:14

Sanny_X skrev:
Svante skrev:

Säger din swing-metronom det?

Yes, 0,74 på swingskalan... :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-27 22:44

Ber om ursäkt till Richard då det inte var riktat mot denne personligen, eller andra som gillar sväng. Men vidhåller att det är ett lite överanvänt ord :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-28 00:26

Sanny_X skrev:
Almen skrev:
Sanny_X skrev:
phloam skrev:

Håller med helt. 8)

:D

Långt innan Linn ens fanns i tankevärlden så användes ordet sväng inom jazzen och då var det hur musikerna spelade.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Musikstugan