Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-21 22:46

bassman skrev:
phloam skrev:
IngOehman skrev:
Ni Linnister verkar genomgående göra detta underliga att kalla levande/perfekt återgiven musik för ljud, men färgas återgivet av en Linnanläggning, framsjungen och -stampad, då lyssnar ni på missljuden och kallar det för musik! Uppånervända världen!

Jag tror att de snarare simmar medströms än motströms, om man säger så (när det gäller transparens och oundvikliga felkällor). (Obs imho)

Vilket jag kan tycka är sympatiskt, på sätt och vis.

Jag tycker inte man ska ifrågasätta musiklyssnandet, det har vi alla som en gemensam grund.

Precis! Att i ifrågasätta hur man lyssnar är kanske inte rätt. Men det blir man när man går in på en Linnbutik här uppe! :roll: "du lyssnar efter fel saker. -du skall lyssna efter det häär"...

Det är väl den egna upplevelsen man skall premiera och gå efter..(?)

Om I.Ö. inte själv hade def. vad en Linnist är så hade jag nog trott att jag kunde räknas som en sådan. Med denna hans definition är jag säker på att jag inte tillhör kategorin. Att kalla kategorin för Linnist kan jag tycka är missvisande och förolämpande!

Det är givetvis OK att lyssna precis hur man vill. Hur korrekt citatet ovan är eller om det också är raljerande undrar jag?

Jag kan dock tänka mig situationer där någon som demonstrerar skillnaden mellan t.ex. två apparater kan upplysa den som lyssnar att, javisst, den ena apparaten låter som om den inte har lika utsträckt frekvensgång el. dyl., men om man lyssnar efter hur samspelta basisten och bastuban är så är det tydligt att det är lättare att följa hur de spelar med den ena apparaten.

Det kan man tolka som att den som demonstrerar säger åt en att man lyssnar fel eller så kan ta det som hjälp för att bättre kunna höra vad respektive apparat påverkar, med bäring på hur vi uppfattar musiken.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-21 22:48

sportbilsentusiasten skrev:DQ, jag har samma definition på lokala som du.

Jag tror att DQ använder det i en vidare betydelse.

DQ pratar om en funktion, vilken som helst, och den kan ha lokala maxima som inte nödvändigtvis är globala maxima. Lokalt maximum betyder att funktionens värde minskar om man ändrar "x-värdet" litegrann. Det finns dock inget som garanterar att detta lokala maxvärde är det största värdet som funktionen kan anta, dess globala maximum. Något av alla de lokala maxima är dock funktionens globala maximum.

Funktionen kan vara en funktion av flera variabler, och vid ett lokalt maximum så minskar funktionens värde hur man än ändrar variablerna (lite).

Ett exempel på det, som inte är det enda, är ljudtrycksnivån i ett rum. Det är en funktion av åtminstone fyra variabler: x- y- och z-koordinat och frekvens.

En annan sådan funktion skulle kunna vara temperaturen, som kanske beror på x- y- och z-koordinat och tid.

En tredje kunde vara ljudkvalitet på olika platser i rummet, som åtminstone har tre variabler.

Det är iaf min tolkning av er ordväxling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-21 23:00

Jag har varit inne på High Fidelity förra sommaren och lyssnade på en del grejor. Ingen talade om hur man skulle lyssna. Jag fick lyssna på vilka grejor jag ville och jag fick låna hem en apparat också.
Jag tycker att alla som tror sig veta hur Linnbutiker fungerar borde uppdatera sig. 80 och 90-talet är passerat och massor med personal har bytts ut. Jag hade ingen aning om vad som väntade men jag blev förvånad hur "normalt" det var.
Så sluta klumpa ihop grupper och lägg ord i munnen på folk.
Säkert förekommer det gamla vanor här och där men det är inte längre typiskt Linnbutiker enligt mina erfarenheter. De Linnbutiker jag besökt i Schweiz, Tyskland, Japan har inte ens haft enbart Linn utan varit högst blandade i sitt sortiment. Och de har inte ens alltid haft hela kedjan inkopplad utan nätverkspelaren har t.ex. stått bland andra spelare.
Jag är ingen Linnist och har aldrig varit, jag äger däremot en LP12 för att det är en bra spelare som det går att få service på. Jag har aldrig haft elektronik ifrån dom och har aldrig hört en högtalare förutom Sara som jag tyckt varit bra. Ändå kan jag tycka att en del inlägg här är oerhört indoktrinerande som om det vore sanningar då det i vart fall enligt mina egna uppdaterade erfarenheter inte stämmer alls.
Hur är det med objektiviteten?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-21 23:06

När det gäller ämnet så har jag aldrig varit med om att placeringsmöjligheterna varit obegränsade i vanliga rum. Dörrar, fönster osv gör att det i regel inte går att placera hur som helst. Soffan skall få plats också osv. Rummets mått gör att man kan vara tidigt tvungen att bestämma sig för om man skall spela på tvären eller längden. Skall högtalaren stå dikt an eller inte osv. Och knappast skall den stå i hörn. Ja efter det brukar inte möjligheterna vara oändliga längre. Dessutom kanske man vill ha biomöjlighet så att en duk eller skärm skall rymmas centrerat. Och kanske skall det få plats med ett antal surrounder. Ja, efter det brukar det vara jämförelsevis små justeringar kvar att välja på.
Så skillnaden är ganska stor om man börjar med ett specialbyggt tomt rum eller kanske att anläggningen skall stå i en mera social plats också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-21 23:10

Svante skrev:Jag tror att DQ använder det i en vidare betydelse.

DQ pratar om en funktion, vilken som helst, och den kan ha lokala maxima som inte nödvändigtvis är globala maxima. Lokalt maximum betyder att funktionens värde minskar om man ändrar "x-värdet" litegrann. Det finns dock inget som garanterar att detta lokala maxvärde är det största värdet som funktionen kan anta, dess globala maximum. Något av alla de lokala maxima är dock funktionens globala maximum.

Funktionen kan vara en funktion av flera variabler, och vid ett lokalt maximum så minskar funktionens värde hur man än ändrar variablerna (lite).

Ett exempel på det, som inte är det enda, är ljudtrycksnivån i ett rum. Det är en funktion av åtminstone fyra variabler: x- y- och z-koordinat och frekvens.

En annan sådan funktion skulle kunna vara temperaturen, som kanske beror på x- y- och z-koordinat och tid.

En tredje kunde vara ljudkvalitet på olika platser i rummet, som åtminstone har tre variabler.

Correctomundo. Born global!

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2013-07-21 23:19, redigerad totalt 2 gånger.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-21 23:12

Allram skrev:Tänk matematik, inte resonanser i ett rum.

Alla ställen på kurvan (om man plottar en matematisk funktion) där derivatan kommer från positiva värden och går ner mot noll är ett lokalt maximum. Men om det också är ett globalt maximum, dvs det vi söker, kan vi inte veta om man bara slutar justera högtalarna när det "låter bäst". Risken är ju då att man hittat ett lokalt maximum och sitter nöjd, utan att veta om att det existerar ett globalt maximum någonstans som man aldrig hittar.

Jepp!

Kul att man kan göra sig förstådd!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-21 23:22

Harryup skrev:När det gäller ämnet så har jag aldrig varit med om att placeringsmöjligheterna varit obegränsade i vanliga rum. Dörrar, fönster osv gör att det i regel inte går att placera hur som helst. Soffan skall få plats också osv. Rummets mått gör att man kan vara tidigt tvungen att bestämma sig för om man skall spela på tvären eller längden. Skall högtalaren stå dikt an eller inte osv. Och knappast skall den stå i hörn. Ja efter det brukar inte möjligheterna vara oändliga längre. Dessutom kanske man vill ha biomöjlighet så att en duk eller skärm skall rymmas centrerat. Och kanske skall det få plats med ett antal surrounder. Ja, efter det brukar det vara jämförelsevis små justeringar kvar att välja på.
Så skillnaden är ganska stor om man börjar med ett specialbyggt tomt rum eller kanske att anläggningen skall stå i en mera social plats också.

mvh/Harryup

Ja, när man tänker efter så är inte det stora problemet var högtalarna skall stå utan var soffan skall stå! :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-22 02:50

DQ-20 skrev:
Ja, när man tänker efter så är inte det stora problemet var högtalarna skall stå utan var soffan skall stå! :D

/DQ-20

1. Bär ut alla högtalare
2. Bär in soffan
3. Sätt dig, stampa med foten och lyssna, känner du musiken? Om inte:
4. Flytta soffan.
5. Upprepa från 3.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-22 03:05

Varför har det ena och det andra med varandra atrtr göra?

Alla inlägg jag gör representerar min ärliga mening, och den nedvärdering
av människor som du talar om finns bara i ditt huvud. Det jag skriver har
med påståendena som görs att göra, och har inget med människorna som
kommer med dem.

Och om jag skriven en sak som är min ärliga mening, så hindrar det mig
inte att skriva något annat. Om jag inte har svarat på din fråga så har det
inget med att jag kommenterat någon annans inlägg "istället" att göra.

Däremot kan det bero på att jag haft annat att göra, att jag inte sett just
ditt inlägg, eller att jag skrivit andra inlägg som redan besvarar det du har
undringar om.

Men svaret på din fråga är att jag utgår ifrån allt jag vet ocb allt jag har
erfarenheter av som har med saken att göra, samt från egenskaperna
hos anläggning och rum som jag känner till och/eller kan ta redan på,
och från det så väljer jag sedan det bästa alternativet.

Eller om det finns osäkerheter så vill jag kanske testa några alternativ
som jag bedömer vara mest troliga att de skall fungera.

Ibland är det effektivast och snabbast att tillgripa mätinstrument, och
nästan alltid när så är fallet så beror det inte på att mätinstrumenten är
bättre på att visa att något är fel än hörseln, utan på att felet konkreti-
seras tydligare således att man inte bara får veta ATT något är fel, utan
även får ledtrådar till vad som är bästa lösningen.

Ungefär så.

Vh, iö

- - - - -

PS. Men lite förenklat kan man väl säga att det finns två extra viktiga
ingredienser för frågeställningen - hur mycket man bryr sig om ljudåter-
givningen och hur ens förmåga att hitta vägen dit är.

Det är hur dessa två förhåller sig till varandra som bestämmer om man
har ett problem. Om man har det så är lösningen sällan att lära sig en
tumregelmetod.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 08:03

adzer skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är ett fasligt slingrande hela tiden...
Hur gör DU hos dig?

........

Nej det är det inte alls. Jag har vart extremt tydlig med att det är ett komplicerat ämne som jag inte har alla svar på. Jag kan således inte ge någon enkel procedur
........

Det låter på adzer som att musik, och hur den fungerar, skulle vara något komplicerat att lyssna till.

Det är det inte.

Musik kan ett spädbarn reagera på, och dess fundamenta, takt och ton finns nedärvt i oss sedan urminnes tider. Musikalisk transparens är något eftersträvansvärt. Så varför inte prova det ?

Då du använder tunemethod är det bara att lyssna. Lyssna på musiken, inte " ljuden" .

Tunemethod är en metod som ger ett bra och användbart resultat som är betydligt mera exakt än mätningar.

Att många här på faktiskt inte har någon metod alls att ställa in sina högtalare efter är ganska talande.

Likaså är förklaringen att " det är för komplicerat" litet krystad och visar bara att man famlar i mörkret. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 08:07

torig skrev:
IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?

Det är svårt att marknadsföra någon metod om kommande med garanti,
men den metod jag rekommenderar är kunskapens, informationens och
erfarenhetens.

Vill man lära sig att måla en tavla så är det inte en metod man behöver
stöta på på något konstforum. Man behöver behärska problemet intuitivt.

Hur motbjudande det än kan märka så är det med detta som med nästan
alla andra ämnen - man behöver studera om man vill lära sig på riktigt.

Vh, iö

Ja, så kan man ju skriva, men det vore bättre om du, nattlorden och adzer konkret ville förklara hur en anläggning ska installeras för att uppnå bästa resultat.

/mvh

De har ingen metod.

Om de hade en, kanske de hade talat om hur de gör.

Varför gör de inte det ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 08:09

Richard skrev:
adzer skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är ett fasligt slingrande hela tiden...
Hur gör DU hos dig?

........

Nej det är det inte alls. Jag har vart extremt tydlig med att det är ett komplicerat ämne som jag inte har alla svar på. Jag kan således inte ge någon enkel procedur
........

Det låter på adzer som att musik, och hur den fungerar, skulle vara något komplicerat att lyssna till.

Det är det inte.

Musik kan ett spädbarn reagera på, och dess fundamenta, takt och ton finns nedärvt i oss sedan urminnes tider. Musikalisk transparens är något eftersträvansvärt. Så varför inte prova det ?

Då du använder tunemethod är det bara att lyssna. Lyssna på musiken, inte " ljuden" .

Tunemethod är en metod som ger ett bra och användbart resultat som är betydligt mera exakt än mätningar.

Att många här på faktiskt inte har någon metod alls att ställa in sina högtalare efter är ganska talande.

Likaså är förklaringen att " det är för komplicerat" litet krystad och visar bara att man famlar i mörkret. :?

Nej att lyssna och njuta av musik är busenkelt. Att förstå hur fysiken bakom ljudåtergivning fungerar och vilka paarametrar som påverkar på vilkt sätt är komplicerat.

Att du inte förstår fysiken och därför väljer en pseudo metod som endast fungerar i ditt huvud är upp till dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 08:11

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?

Det är svårt att marknadsföra någon metod om kommande med garanti,
men den metod jag rekommenderar är kunskapens, informationens och
erfarenhetens.

Vill man lära sig att måla en tavla så är det inte en metod man behöver
stöta på på något konstforum. Man behöver behärska problemet intuitivt.

Hur motbjudande det än kan märka så är det med detta som med nästan
alla andra ämnen - man behöver studera om man vill lära sig på riktigt.

Vh, iö

Musik kan även den utan utbildning ta till sig. Den är universiell, rör sig över alla språk och kan påverka humör och tom hela sjukdomar.

Det låter på dig som att musik skulle vara komplicerat ? Varför skriver du det, då du väl vet att den är okomplicerad att ta till sig ?

Tunemethod kan alla använda. Det enda som krävs är att man slutar lyssna till " ljuden" , utan istället lyssnar till musiken.

Det behövs ingen utbildning för att lyssna till musik.
Senast redigerad av Richard 2013-07-22 08:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 08:11

Eftersom optimal position är lika omöjligt som fullständig transparens så har jag ingen metod för att åstadkomma det. :wink:

För övrigt stämmer hur jag griper mig an problemet ganska så exakt som MichaelG:s, så inget behov av att reiterera det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 08:17

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Vad lyssnar ni efter när ni t.ex flyttar högtalarna fram och åter när ni finjusterar placeringen?

Kanalbalans och tredimensionalitet.

Vad har " kanalbalans och tredimensionalitet " att göra med musik ?

Var det så du lyssnade sist du gick på konsert ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 08:22

ivor-isobarik skrev:
......

Lyssnar man förbi ljudet och lyssnar musikaliskt så är det väldigt enkelt!

Ja, visst är det ?

Är anläggningen tillräckligt bra för musikalisk transparens så lyssnar man automatiskt förbi " ljudet " och börjar lyssna till....

Musiken ! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 08:25

Richard skrev:Vad har " kanalbalans och tredimensionalitet " att göra med musik ?

Om du gick på konsert och ljudet inte kom från där musikerna stod så hade du nog upplevt det konstigt, eller hur?

Är det en helt oförstärkt konsert så har du ju de detaljerna rätt från start. Att se till att de blir rätt hemma är mycket svårare, därför ställer det krav på placerandet att få det rätt - därför är det ett bra hjälpmedel för intrimining.

Gällande kanalbalans:
Sätter jag mig i lyssningposition så förväntar/kräver jag att ett ljud som skall vara mitt framför mig upplevs mitt framför mig. Kantrar det på endera håller så kommer detta störmoment förstöra musikupplevelsen för mig. Står du ut med en sned ljudbild, bara att gratulera då.

Hur man lyssnar vid inställning av högtalare och hur man lyssnar när man lyssnar är två olika beteenden. Troligen är det inte ens samma hjärnhalva som är dominant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 08:29

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Vad har " kanalbalans och tredimensionalitet " att göra med musik ?

.......

Hur man lyssnar vid inställning av högtalare och hur man lyssnar när man lyssnar är två olika beteenden.

Varför är det två olika beteenden ?

Varför väljer du bort musiken då du ställer in dina högtalare ?

Det låter mindre klokt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-22 08:31

Richard skrev:Musik kan även den utan utbildning ta till sig.

Se där tror jag precis tvärtom.

Jag tror att vi har en nedärvd förmåga att tycka rörelse är kul. Sen kommer musiken in med sina rytmer och vi märker hur bra den passar med vår känsla för rörelse. Redan som ettåring börjar man lära sig musik.

Sen är det bara en fråga om hur mycket man utsätts för musik, och personer som förklarar och tränar oss hur långt vi når musikaliskt. Och var vi hamnar, musikaliskt.

Utbildningen börjar före skolan, men utan utbildningen tror jag faktiskt inte att det skulle bli så mycket musik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 08:33

Richard skrev:Varför är det två olika beteenden ?

Varför väljer du bort musiken då du ställer in dina högtalare ?

Det låter mindre klokt.

Därför att det är omöjligt att göra något annat. Håller du på att ta reda på var du skall ha dina högtalare, så är det den tekniskt analyserande delen av dig som är aktiv. Då må lura dig att tro att så inte är fallet, men det är det. Så varför inte nyttja det läget du ändå befinner dig i till sin fulla kapacitet?

Även om du tycker du 'bara lyssnar på musik' så för att du skall ha någon nytta av resultatet så måste du ju jämföra med de lyssningar du gjort innan.... och vips så är du i det läget du inte tror du är i. Du kan inte få båda.

Mindre klokt är att tro att man kan styra över hur man fungerar.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-07-22 09:28

mx skrev:
mx skrev:
Richard skrev:[...]

Magnus.

Jag har provat hela Ino- köret med piP, hemmabioreceivers och dubbla monokopplade subbasar med filtrering både uppåt och nedåt och enligt min mening, fungerar tunemethod betydligt mycket bättre . Skillnaden är så pass stor att de flesta som skulle jämföra troligen skulle föredra att örat gör musikjusteringen, inte dogmer och " såhär ska du göra" .

För mig är detta varken puckat eller dumt. Däremot är du litet korkad som inte ens har provat tunemethod, det är klart uppenbart att du inte förstår principen . Varför inte testa ? :)

Var det den uppsättningen du hade när jag var hemma hos dig och lyssnade?
Är det din referens till "så här låter Ino"?

Bumpar detta. Vill gärna ha svar på detta. Det skulle i så fall förklara så mycket.

Bump igen.
Alea iacta est.

torig

Inläggav torig » 2013-07-22 09:38

IngOehman skrev:Varför har det ena och det andra med varandra atrtr göra?

Alla inlägg jag gör representerar min ärliga mening, och den nedvärdering
av människor som du talar om finns bara i ditt huvud. Det jag skriver har
med påståendena som görs att göra, och har inget med människorna som
kommer med dem.

Och om jag skriven en sak som är min ärliga mening, så hindrar det mig
inte att skriva något annat. Om jag inte har svarat på din fråga så har det
inget med att jag kommenterat någon annans inlägg "istället" att göra.

Däremot kan det bero på att jag haft annat att göra, att jag inte sett just
ditt inlägg, eller att jag skrivit andra inlägg som redan besvarar det du har
undringar om.

Men svaret på din fråga är att jag utgår ifrån allt jag vet ocb allt jag har
erfarenheter av som har med saken att göra, samt från egenskaperna
hos anläggning och rum som jag känner till och/eller kan ta redan på,
och från det så väljer jag sedan det bästa alternativet.

Eller om det finns osäkerheter så vill jag kanske testa några alternativ
som jag bedömer vara mest troliga att de skall fungera.

Ibland är det effektivast och snabbast att tillgripa mätinstrument, och
nästan alltid när så är fallet så beror det inte på att mätinstrumenten är
bättre på att visa att något är fel än hörseln, utan på att felet konkreti-
seras tydligare således att man inte bara får veta ATT något är fel, utan
även får ledtrådar till vad som är bästa lösningen.

Ungefär så.

Vh, iö

- - - - -

PS. Men lite förenklat kan man väl säga att det finns två extra viktiga
ingredienser för frågeställningen - hur mycket man bryr sig om ljudåter-
givningen och hur ens förmåga att hitta vägen dit är.

Det är hur dessa två förhåller sig till varandra som bestämmer om man
har ett problem. Om man har det så är lösningen sällan att lära sig en
tumregelmetod.

Tack för svaret, men ber dig samtidigt att i fortsättningen sluta med att skriva nedvärderande om s k "linnister".
Det var fler än jag i tråden som har reagerat, så uppenbarligen fanns det inte enbart i "mitt huvud".

/mvh

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 11:11

hur hjälper tunemethod de gånger där man faktiskt inte kan flytta runt ett par högtalare så värst mycket men har hemska basresonanser som brummar som satan? Jag såg det diskuteras på ett annat svenskt forum som inte admins skulle uppskatta en länk till, då det inte direkt har med tråden att göra och inte poppis överhuvudtaget. Men där diskuterades spikar, basbrum, mjuka kuddar och alltså att högtalare inte kunde flyttas. Alltså kan det vara bra att veta mer än vad tunemethod har att erbjuda. Basbrum som förstör lyssningen i stort vill man ju få bort först innan man ens kan ta till sig musiken... som det brukar intensivt och ofta diskuteras ;)

metoden är säkert rent fantastiskt, men det känns som att det är bra att komplettera med mer och för att förstå så behöver man läsa på väldigt mycket. Mycket som hänger ihop till slut.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 12:19

mrGaskill skrev:metoden är säkert rent fantastiskt, men det känns som att det är bra att komplettera med mer och för att förstå så behöver man läsa på väldigt mycket. Mycket som hänger ihop till slut.

Alltså, jag har svårt att se någon som helst "ljudmässig" grund för de metoder som bygger på Linns marknadsföringsmetoder. Oavsett resultaten kommer jag inte fram till något annat än att det är en metod som maximerar möjligheterna till "suggestion" eller att förhöja lyssnarens/köparens sinnesstämning under det att processen pågår. Att man sedan försöker finna rationella skäl till "metoden" är helt normalt - det finns djupt rotad strävan bland människor att betrakta sig själva som rationella. Därför krävs det att man skapar en internt konsistent subjektiv verklighet. Men den logik man då tycker sig upptäckta blir inte nödvändigtvis förankrad i någon form av objektiv verklighet. Jag tycker själv att styrkan i musikupplevelser ofta kan vara höggradigt frånkopplade från ljudkvaliteten utan det andra saker som styr - sällskap, livssituation, väder, droger... Det finns så många fler rattar att skruva på när det gäller den subjektiva upplevelsen än de tonkurveförändringar man kan åstadkomma genom att flytta högtalarna. Just själva pysslande i sig förhöjer ofta upplevelsen men det är omöjligt att själv veta vad som är en "pysseleffekt" och vad som är en "objektiv" ljudrelaterad effekt. Just när det gäller Linns version av "trial-and-error" kan man med gott fog postulera en modell där högtalarflyttningsprocessen avslutas, INTE på grund av att ljudet förbättras, utan av att den psykologiska "pysseleffekten" når sitt maximum och man helt enkelt känner sig "på topp" rent mental och därför slutar mecka och lyssnar lite på musiken istället. Den subjektiva slutsatsen blir att högtalarna står "rätt", medan den objektiva blir att man nått ett mentalt tillstånd som förstärker effekten av musikupplevelsen och att ytterligare pyssel inte upplevs förbättra effekten. Jag förväntar mig inte direkt några hurrarop från de som använder sig att Linn-relaterade metoder men jag tänkte att det kunde vara bra för övriga att ta ett subjektivt perspektiv på dessa metoder och kasta fram tanken att metoderna verkligen har en positiv effekt men inte på det sätt som föreslås av de som använder sig av metoden. Och däri ligger dilemmat: om man inte tror att metoden har någon objektiv funktion förlorar den (till stor del) sin subjektiva funktion.

På psykomoppen,

/DQ-20 (och baron Bosse)
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-07-22 12:35

Harryup skrev:Jag har varit inne på High Fidelity förra sommaren och lyssnade på en del grejor. Ingen talade om hur man skulle lyssna. Jag fick lyssna på vilka grejor jag ville och jag fick låna hem en apparat också.
Jag tycker att alla som tror sig veta hur Linnbutiker fungerar borde uppdatera sig. 80 och 90-talet är passerat och massor med personal har bytts ut. Jag hade ingen aning om vad som väntade men jag blev förvånad hur "normalt" det var.
Så sluta klumpa ihop grupper och lägg ord i munnen på folk.
Säkert förekommer det gamla vanor här och där men det är inte längre typiskt Linnbutiker enligt mina erfarenheter. De Linnbutiker jag besökt i Schweiz, Tyskland, Japan har inte ens haft enbart Linn utan varit högst blandade i sitt sortiment. Och de har inte ens alltid haft hela kedjan inkopplad utan nätverkspelaren har t.ex. stått bland andra spelare.
Jag är ingen Linnist och har aldrig varit, jag äger däremot en LP12 för att det är en bra spelare som det går att få service på. Jag har aldrig haft elektronik ifrån dom och har aldrig hört en högtalare förutom Sara som jag tyckt varit bra. Ändå kan jag tycka att en del inlägg här är oerhört indoktrinerande som om det vore sanningar då det i vart fall enligt mina egna uppdaterade erfarenheter inte stämmer alls.
Hur är det med objektiviteten?

mvh/Harryup

Jag var inne på HighFidelity för drygt 11 år sedan, och jag måste säga att det var en extremt trevlig säljare som hjälpte mig. Jag kom in och frågade om de sålde Holfi, och han blev inte dugg stött utan förklarade vänligt att nej det gör vi inte, och så funderade han lite en stund om han kunde komma på vart jag skulle vända mig istället. Det var när jag var på väg att gå som jag frågade "Vad säljer ni då och kan man provlyssna?". Jag hade ingen aning om vad Linn var då :lol:

Men han visade mig lugnt och tålmodigt, nästan lite försynt, vilka förstärkare de saluförde som låg i prismässig linje med vad jag ville lägga (någon begagnad kolektor och lk85 tror jag) och sedan erbjöd han mig att provlyssna medan han tog emot några andra kunder. Ingen stress, inget tvång och inga fördömanden. Föredömligt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-22 13:04

mrGaskill skrev:hur hjälper tunemethod de gånger där man faktiskt inte kan flytta runt ett par högtalare så värst mycket men har hemska basresonanser som brummar som satan? Jag såg det diskuteras på ett annat svenskt forum som inte admins skulle uppskatta en länk till, då det inte direkt har med tråden att göra och inte poppis överhuvudtaget. Men där diskuterades spikar, basbrum, mjuka kuddar och alltså att högtalare inte kunde flyttas. Alltså kan det vara bra att veta mer än vad tunemethod har att erbjuda. Basbrum som förstör lyssningen i stort vill man ju få bort först innan man ens kan ta till sig musiken... som det brukar intensivt och ofta diskuteras ;)

metoden är säkert rent fantastiskt, men det känns som att det är bra att komplettera med mer och för att förstå så behöver man läsa på väldigt mycket. Mycket som hänger ihop till slut.

Enklast är att byta ut talarna mot ett par små stackars stativare som inte spelar bas..

Eller en käck dsp..

Men samtliga var skamligt dåliga förslag.. :oops: :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 13:12

DQ-20 skrev:
mrGaskill skrev:metoden är säkert rent fantastiskt, men det känns som att det är bra att komplettera med mer och för att förstå så behöver man läsa på väldigt mycket. Mycket som hänger ihop till slut.

Alltså, jag har svårt att se någon som helst "ljudmässig" grund för de metoder som bygger på Linns marknadsföringsmetoder. Oavsett resultaten kommer jag inte fram till något annat än att det är en metod som maximerar möjligheterna till "suggestion" eller att förhöja lyssnarens/köparens sinnesstämning under det att processen pågår. Att man sedan försöker finna rationella skäl till "metoden" är helt normalt - det finns djupt rotad strävan bland människor att betrakta sig själva som rationella. Därför krävs det att man skapar en internt konsistent subjektiv verklighet. Men den logik man då tycker sig upptäckta blir inte nödvändigtvis förankrad i någon form av objektiv verklighet. Jag tycker själv att styrkan i musikupplevelser ofta kan vara höggradigt frånkopplade från ljudkvaliteten utan det andra saker som styr - sällskap, livssituation, väder, droger... Det finns så många fler rattar att skruva på när det gäller den subjektiva upplevelsen än de tonkurveförändringar man kan åstadkomma genom att flytta högtalarna. Just själva pysslande i sig förhöjer ofta upplevelsen men det är omöjligt att själv veta vad som är en "pysseleffekt" och vad som är en "objektiv" ljudrelaterad effekt. Just när det gäller Linns version av "trial-and-error" kan man med gott fog postulera en modell där högtalarflyttningsprocessen avslutas, INTE på grund av att ljudet förbättras, utan av att den psykologiska "pysseleffekten" når sitt maximum och man helt enkelt känner sig "på topp" rent mental och därför slutar mecka och lyssnar lite på musiken istället. Den subjektiva slutsatsen blir att högtalarna står "rätt", medan den objektiva blir att man nått ett mentalt tillstånd som förstärker effekten av musikupplevelsen och att ytterligare pyssel inte upplevs förbättra effekten. Jag förväntar mig inte direkt några hurrarop från de som använder sig att Linn-relaterade metoder men jag tänkte att det kunde vara bra för övriga att ta ett subjektivt perspektiv på dessa metoder och kasta fram tanken att metoderna verkligen har en positiv effekt men inte på det sätt som föreslås av de som använder sig av metoden. Och däri ligger dilemmat: om man inte tror att metoden har någon objektiv funktion förlorar den (till stor del) sin subjektiva funktion.

På psykomoppen,

/DQ-20 (och baron Bosse)

Jomen det var ju så jag menade. Fantastisk metod - som naturligtvis känns bra. Och en bra känsla vill man väl inte ändra på? Men när "metoden" går bet och det inte känns bra längre för att det uppstår problem som man inte vet hur man ska avhjälpa, vad i sjuttsingen ska man göra då? Läsa på i smyg och hålla fast vid samma metod, med något modifierat tankesätt kanske. Till slut kanske man läst på så mycket så att man börjar inse ett och annat. Trist bara om det inte känns bra längre då man kanske inser att man frångått denna metod. :)

Jag själv använder inte denna metod kan jag ju tillägga vad jag vet. :!: Jag lyssnar dock.

bassman, ingen tokbra lösning i alla väder tror jag :)

Jag tror Linn har bakat in känslan av att vara bäst och att få vara med där man vet mer. Tillhörighet och känslan av att vara utvald. Starka känslor och sånt vill vissa ha genom att betala för :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 14:24

mrGaskill skrev:hur hjälper tunemethod de gånger där man faktiskt inte kan flytta runt ett par högtalare så värst mycket men har hemska basresonanser som brummar som satan? Jag såg det diskuteras på ett annat svenskt forum som inte admins skulle uppskatta en länk till, då det inte direkt har med tråden att göra och inte poppis överhuvudtaget. Men där diskuterades spikar, basbrum, mjuka kuddar och alltså att högtalare inte kunde flyttas. Alltså kan det vara bra att veta mer än vad tunemethod har att erbjuda. Basbrum som förstör lyssningen i stort vill man ju få bort först innan man ens kan ta till sig musiken... som det brukar intensivt och ofta diskuteras ;)

Tune-dem är ju ingen åtgärd utan bara ett sätt att utvärdera skillnader på ett sådant sätt att icke musikrelaterade skillnader ges mindre vikt än de musikupplevelserelaterade aspekterna.

De tillämpliga åtgärderna är givetvis dom samma som finns tillgängliga för oss alla. M.h.a. tune-dem kan man på ett tillförlitligt sätt skilja en bättre åtgärd från en sämre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 14:27

hcl skrev:M.h.a. tune-dem kan man på ett tillförlitligt sätt skilja en bättre åtgärd från en sämre.

Eller tvärtom - lyckas få till en rejält färgad återgivning för att subjektiv smak är alldeles för trubbigt verktyg för att få objektiva resultat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-22 14:37

Richard skrev:Tunemethod är en metod som ger ett bra och användbart resultat som är betydligt mera exakt än mätningar.

Jag antar att det här nedan är lite för komplicerat för dig?

Allram skrev:Tänk matematik, inte resonanser i ett rum.

Alla ställen på kurvan (om man plottar en matematisk funktion) där derivatan kommer från positiva värden och går ner mot noll är ett lokalt maximum. Men om det också är ett globalt maximum, dvs det vi söker, kan vi inte veta om man bara slutar justera högtalarna när det "låter bäst". Risken är ju då att man hittat ett lokalt maximum och sitter nöjd, utan att veta om att det existerar ett globalt maximum någonstans som man aldrig hittar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi