Frågor till dom som varit med på F/E lyssningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-06 18:01

Flint skrev:Om det är stort kan det ju vara Marit Pålssons som har förirrat sig.

Är det möjligtvis "Marit Paulsen" du menar ?
Eller vem är Marit Pålsson ?

(Hur vet du att det är stort f ö ? :twisted: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 18:19

i skrev:
Flint skrev:Om det är stort kan det ju vara Marit Pålssons som har förirrat sig.

Aj då, felstavat. Jag slog upp det på nätet men då var det tydligen stavfelat även där.

Angående storleken så är det en empiriskt grundad misstanke.
Äldre damer som pratar potatis brukar ha större sittyta än slimmade sångerskor i rampljuset, men närmare efterforskning är icke utförd.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-06 19:51

Flint skrev:
i skrev:

Aj då, felstavat. Jag slog upp det på nätet men då var det tydligen stavfelat även där.

Angående storleken så är det en empiriskt grundad misstanke.
Äldre damer som pratar potatis brukar ha större sittyta än slimmade sångerskor i rampljuset, men närmare efterforskning är icke utförd.

Åh, jag tänkte du hade personlig erfarenhet... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 19:57

i skrev:Åh, jag tänkte du hade personlig erfarenhet... :wink:

Tyvärr. Men visst är hon läcker. Marit alltså. Som en nyplockad färskpotatis till midsommar. Direkt uppstigen ur landet. Redo att sättas på. På spisen i grytan.

(ev. känsliga personer ombedes blunda för detta pålägg, flåt. inlägg )
Senast redigerad av Flint 2005-10-06 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 20:01

Flint skrev:

Tyvärr. Men visst är hon läcker. Marit alltså. Som en nyplockad färskpotatis till midsommar. Direkt uppstigen ur landet.

Eh, va? Mår du dåligt lille vän 8O

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 20:03

Bill50x skrev:
Flint skrev:

Tyvärr. Men visst är hon läcker. Marit alltså. Som en nyplockad färskpotatis till midsommar. Direkt uppstigen ur landet.

/ B

Kan man lugnt säja. Åldersfixering.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 20:09

Flint skrev:
Bill50x skrev:
Flint skrev:

/ B

Kan man lugnt säja. Åldersfixering.

Jag är också åldersfixerad, men vid de yngre 8)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 20:11

Bill50x skrev:Jag är också åldersfixerad, men vid de yngre 8)

/ B

Får dom ha uppnått körkortsåldern så att dom kan skjutsa dig när yrsla sätter in?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-06 20:13

Flint skrev:

/ B

Får dom ha uppnått körkortsåldern så att dom kan skjutsa dig när yrsla sätter in?

Allt under 40 är lammkött ju 8O
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 20:15

Jax skrev:
Flint skrev:

/ B

Jag föredrar välhängt och lättuggat. Oftast bör de dock marineras i vin ändå av någon outgrundlig anledning.
Senast redigerad av Flint 2005-10-07 00:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 20:17

Jax skrev:
Flint skrev:

/ B

Körkort är bra - "Understundom tager jag mig en Genever" :D

Fast egentligen är detta med ålder lite överskattat. Enda fördelen med att vara ung är att man har så mycket mer framför sig att upptäcka. Annars är det hugget som stucket.....

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 20:20

Ungdom är överskattat. Men det går över med tiden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 14:10

Hoppas ni andra ursäktar men jag tänkte fråga en fråga angående trådens ämne.
Om man tar en F/E-lyssning. Förstärkare nr 2 driver högtalarna och kan förmedla "djup och 3D känsla". Testobjektet nr 1 som bara driver sin konstlast kan det inte. Hur låter det då man kopplar Före och Efter?
Måste väl bli samma eftersom nr 2 driver högtalarna och finns med hela tiden?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 14:18

Du ändrar ju insignalen till förstärkare två, då borde utsignalen ändras, kan man tycka.

Om testförstärkaren tar bort (/inte kan förmedla) den rumsinformation som fanns på inspelningen så förmodar jag att förstärkare 2 inte har koll på det, utan jobbar på som vanligt, men utan att ha någon "djup och 3D-känsla" att förmedla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 14:32

Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.

Menar om det finns en viss rumsklang redan i kombinationen 2 driver högtalarna som i säg är då ett tillägg dvs färgning. Vi föreställer oss minimalt.
Det kommer ju alltid att höras även om 1 saknar möjlighet att återge det. Alltså borde fallet vara att för att en F/E-lyssning skall fungera så måste anläggningen testen görs i vara helt ofärgad och inte som hävdats att nästan vad som helst duger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 14:34

Harryup
Instämmer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 14:35

Harryup skrev:Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.

Menar om det finns en viss rumsklang redan i kombinationen 2 driver högtalarna som i säg är då ett tillägg dvs färgning. Vi föreställer oss minimalt.
Det kommer ju alltid att höras även om 1 saknar möjlighet att återge det. Alltså borde fallet vara att för att en F/E-lyssning skall fungera så måste anläggningen testen görs i vara helt ofärgad och inte som hävdats att nästan vad som helst duger.

Nej, det är bara skillnader du lyssnar efter, så även om (2) färgar i båda fallen spelar ju ingen roll. (du lyssnar ju inte efter en subjektivt god återgivning, utan letar bara efter om det blir skillnad när man petar in (1) i kedjan!)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 14:38

Nattlorden,
vänligen läs förtydligandet igen.
FEL 1 avsaknad av något i första steget,
FEL 2 tillägg av det i andra steget.
Hur skall du kunna höra att det saknas i ett läge då förstärkare nr 2 lägger till felet som täcker allt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 14:38

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.

Nej, det är bara skillnader du lyssnar efter, så även om (2) färgar i båda fallen spelar ju ingen roll. (du lyssnar ju inte efter en subjektivt god återgivning, utan letar bara efter om det blir skillnad när man petar in (1) i kedjan!)

Du får tycka så. Det är ingen som hindrar dig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-07 14:51

Flint skrev:

/ B

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 14:59

OK, du menar alltså om förstärkare 2 har en färgning som inte förstärkare 1 har?

Nä, då blir ju ingen skillnad just med avseende på den specifika färgningen. Edit: Vilket då är en korrekt tolkning, eftersom testförstärkaren inte har den egenheten.

Jag lurades av ditt användande av "förmedla". Varför du kallar avsaknaden av denna färgning för ett fel är också litet svårtolkat för mig.

Observera att jag aldrig deltagit i ett F/E-test, så detta är endast teoretiska slutsatser från min sida.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 15:10

Lite tydligare ändå.
Den första har ett fel i en viss riktning, typ en aning för "lite" av rymd,
en som driver högtalaren har en färgning åt andra hållet, för mycket rymd.
Det lilla som nr 1 drar av täcks av tillskottet på nr 2.
Säg nr 1 är en transistorapparat, nr 2 är en rörapparat (enligt alla fördommar). Skulle man kunna höra att 1:an saknar något om 2:an har för mycket. Bara som ett exempel, Helge.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 15:29

Hehe, nu är det snillen spekulerar. :D

Det beror på om du anser att "rymd" är en kvantitativ eller kvalitativ egenskap hos en förstärkare. "rymd" är ett ganska svårt begrepp att diskutera, och jag har verkligen inte de teoretiska kunskaperna om förstärkare för att kunna koppla det till tekniska egenskaper hos desamma.

Anser du att en inspelning kan ha rymd? Och att en förstärkare som färgar med rymd adderar ännu mer rymd? Och att en stärkare som färgar med för litet rymd tar bort en del av rymden i originalsignalen?

Om ovanstående frågor besvaras med ja, så är mitt svar ja, då hörs det att testförstärkaren tar bort "rymd" vid en F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 15:36

Almen

Har du aldrig varit med om att en förstärkare trycker ihop ljudet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 15:41

Harryup skrev:Lite tydligare ändå.
Den första har ett fel i en viss riktning, typ en aning för "lite" av rymd,
en som driver högtalaren har en färgning åt andra hållet, för mycket rymd.
Det lilla som nr 1 drar av täcks av tillskottet på nr 2.
Säg nr 1 är en transistorapparat, nr 2 är en rörapparat (enligt alla fördommar). Skulle man kunna höra att 1:an saknar något om 2:an har för mycket. Bara som ett exempel, Helge.

Om vi säger att den som har för mycket har +7 enheter rymd och den som har för lite har -2 enheter.

Lyssnar vi på Föresignalen så lyssnar vi på +7 enheter... lyssnar vi på Eftersignalen så lyssnar vi på +7-2=+5 enheter.

Tror du inte att du skulle höra skillnad om du sitter och flippar fram och tillbaka mellan +7 och +5 ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 15:51

Flint: Ärligt talat nej, inte förstärkare isolerat, däremot kompletta anläggningar, CD-spelare och (faktiskt) signalkabel. Men jag betvivlar inte att förstärkare också kan påverka känslan av rymd.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 15:54

Almen skrev:Flint: Ärligt talat nej, inte förstärkare isolerat, däremot kompletta anläggningar, CD-spelare och (faktiskt) signalkabel. Men jag betvivlar inte att förstärkare också kan påverka känslan av rymd.

Även här anser jag att nätdelen och strömmatningen är orsaken.
Strömmatning är ett otroligt intressant ämne. Fyllt med myter och fördomar. Och massor med möjligheter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 16:27

Jag får känslan av, att om det är förmågan till stora transienter/strömpulser som avgör om en förstärkare har "rytm", så är det förmågan till små transienter som ger "rymd". :?: Helt amatörmässigt spekulerat, givetvis.

"rytm" och "rymd" är för övrigt bedrägligt lika varandra som ord. Har inte alls med saken att göra, men...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 16:34

Almen skrev:Jag får känslan av, att om det är förmågan till stora transienter/strömpulser som avgör om en förstärkare har "rytm", så är det förmågan till små transienter som ger "rymd". :?: Helt amatörmässigt spekulerat, givetvis.

"rytm" och "rymd" är för övrigt bedrägligt lika varandra som ord. Har inte alls med saken att göra, men...

Jag håller med dig om tanken. Även det helt amatörmässigt förstås eftersom jag är en ren amatör. Men jag ägnat ämnet ett antal timmar. Jag har lyckats hitta en del tumregler som funkar skapligt men varje situation är unikt. Det blir ett enormt samspel tillsammans med också stegens egenskaper. Man kan inte se stegen för sig och nätdelen för sig. Man måste se dem tillsammans som en enhet. Egentligen inte så konstigt. Gäller ju allt annat med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-07 17:57

Japp, allt blir krångligare i verkligheten. Höll bara på med RF-konstruktion (1 GHz och uppåt), men där hände alltid en massa oförutsedda grejor när man kopplade ihop steg som funkade så fint var för sig.

I audiosammanhang är det ju dom dumma högtalarna som krånglar till allting också...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi