Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 14:44

hcl skrev:
Tune-dem är ju ingen åtgärd utan bara ett sätt att utvärdera skillnader på ett sådant sätt att icke musikrelaterade skillnader ges mindre vikt än de musikupplevelserelaterade aspekterna.

Om någon sitter i sin hemmastudio och spelar in och blir väldigt nöjd, alltså inspelningen i sin helhet... Kan det sedan komma någon som har bra koll på tunedem/methodwhatever och börja sortera ut vad som är musikrelaterat och inte när upphovsmannen är nöjd? Det verkar så.
Om någon tunemethoddem kommer till dennes hemmastudio och vill ändra på t.ex. högtalare och annat, då låter ju slutresultatet i studion annorlunda än det upphovsmannen ville att folk skulle höra? Det låter lite märkligt på något vis? Som att rita dit lite skäggstubb på Mona-Lisa eller ge Skriet en snus under läppen. Sådär gjorde de i filmen Batman (den med Nicholson), gick på museum och justerade konst.
Icke musikrelaterade skillnader? Jodåvars, jag är bara inte van med begreppen ännu.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 14:51

DQ-20 skrev:Alltså, jag har svårt att se någon som helst "ljudmässig" grund för de metoder som bygger på Linns marknadsföringsmetoder. Oavsett resultaten kommer jag inte fram till något annat än att det är en metod som maximerar möjligheterna till "suggestion" eller att förhöja lyssnarens/köparens sinnesstämning under det att processen pågår.

Vad jag vet är väl Linn:s marknadsföringsbudskap ungefär "Låter det bättre så är det bättre." Är det såvärst kontroversiellt?

Tune-dem är något de tillämpar för att jämföra skillnader i olika sammanhang. Metoden tycks tillämpas av även andra, men tydligen inte lika systematiskt. Jag som hifi-brukare använder metoden då jag installerar eller försöker förbättra min anläggning. Den kan givetvis även användas för att jämföra apparater, komprimeringsmetoder etc.

DQ-20 skrev:Just själva pysslande i sig förhöjer ofta upplevelsen men det är omöjligt att själv veta vad som är en "pysseleffekt" och vad som är en "objektiv" ljudrelaterad effekt. Just när det gäller Linns version av "trial-and-error" kan man med gott fog postulera en modell där högtalarflyttningsprocessen avslutas, INTE på grund av att ljudet förbättras, utan av att den psykologiska "pysseleffekten" når sitt maximum och man helt enkelt känner sig "på topp" rent mental och därför slutar mecka och lyssnar lite på musiken istället. Den subjektiva slutsatsen blir att högtalarna står "rätt", medan den objektiva blir att man nått ett mentalt tillstånd som förstärker effekten av musikupplevelsen och att ytterligare pyssel inte upplevs förbättra effekten.

Det kan man ju tro/tycka om man inte hört vad man kan åstadkomma med metoden.

Att inte använda tune-dem kan jag tycka är att kasta bort ett mycket effektivt verktyg att använda för att t.ex. optimera en anläggning.

DQ-20 skrev:... dilemmat: om man inte tror att metoden har någon objektiv funktion förlorar den (till stor del) sin subjektiva funktion.

Javisst, men om det var placebo skulle metoden inte kunna upprepas av olika personer och olika tillfällen med identiskt resultat, vilket den visat sig göra (återupprepbar t.o.m. mellan personer). Nästan lika tillförlitlig som en mätning och till på köpet med fokus på hela poängen med hifi - god musikåtergivning. Fint va!?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 14:59

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Tunemethod är en metod som ger ett bra och användbart resultat som är betydligt mera exakt än mätningar.

Jag antar att det här nedan är lite för komplicerat för dig?

Allram skrev:Tänk matematik, inte resonanser i ett rum.

Alla ställen på kurvan (om man plottar en matematisk funktion) där derivatan kommer från positiva värden och går ner mot noll är ett lokalt maximum. Men om det också är ett globalt maximum, dvs det vi söker, kan vi inte veta om man bara slutar justera högtalarna när det "låter bäst". Risken är ju då att man hittat ett lokalt maximum och sitter nöjd, utan att veta om att det existerar ett globalt maximum någonstans som man aldrig hittar.

Är sådan nedlåtande ton nödvändig?

Dyl. inlägg är anledningen att jag ofta tröttnat på faltiskt och inte fick lust att regga mig ö.h.t. Jag tror faktiskt.se skulle bli ett trevligare forum om moderatorerna kunde hålla lite stramare tyglar i hur man får uttrycka sig mot andra på forumet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-07-22 15:10

Svante skrev:
Richard skrev:Musik kan även den utan utbildning ta till sig.

Se där tror jag precis tvärtom

Dummaste jag läst på länge.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 15:12

mrGaskill skrev:
hcl skrev:
Tune-dem är ju ingen åtgärd utan bara ett sätt att utvärdera skillnader på ett sådant sätt att icke musikrelaterade skillnader ges mindre vikt än de musikupplevelserelaterade aspekterna.

Om någon sitter i sin hemmastudio och spelar in och blir väldigt nöjd, alltså inspelningen i sin helhet... Kan det sedan komma någon som har bra koll på tunedem/methodwhatever och börja sortera ut vad som är musikrelaterat och inte när upphovsmannen är nöjd? Det verkar så.
Om någon tunemethoddem kommer till dennes hemmastudio och vill ändra på t.ex. högtalare och annat, då låter ju slutresultatet i studion annorlunda än det upphovsmannen ville att folk skulle höra? Det låter lite märkligt på något vis? Som att rita dit lite skäggstubb på Mona-Lisa eller ge Skriet en snus under läppen. Sådär gjorde de i filmen Batman (den med Nicholson), gick på museum och justerade konst.
Icke musikrelaterade skillnader? Jodåvars, jag är bara inte van med begreppen ännu.

Intressant frågeställning.

Om monitorutrustningen är bristfälligt installerad så går det givetvis förbättra återgivningen och detta kommer även den aktuella inspelningentill godo. Är det redan väldigt bra, ja, då är det ju redan bra... Om det är väldigt illa kan den aktuella inspelningen vara så tillskruvad för att försöka kompensera för de brister som monitoranläggnngen lider av, att detta blir uppenbart då man ordnar till monitorutrustningen. Detta problem lär inte vara unikt för om man justerar till anläggningen m.h.a. tune-dem eller inte.

Tune-dem är inte hokus pokus utan bara ett väldigt bra sätt att jämföra skillnader och, för er som är vana att mäta, ett komplement till mätningarna. För mig är mätningar ett komplement till tune-dem.

Mätningar är förvisso objektiva, men dessvärre inte helt korrelerade till hur det mänskliga hörselsinnet detekterar och tolkar musik. När man tvingas välja mellan två kompromisser ger tune-dem svaret, vilken kompromiss som minst stör vår förmåga att förstå musik återgiven genom aktuell utrustning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-22 15:24

FBK skrev:
Svante skrev:

Man måste sklija på utbildning (formell skolning) som Richard kanske syftade på och de inlärningsprocesser som Svante talar om.

I.e. man behöver som sagt inte gå i musikskola eller vara utövande musiker etc för ta till sig musik, men alla har kanske behövt lära sig att förstå musik nån gång i tidig barndom.

Kan detta anses utrett? :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2013-07-22 15:25

Vilken flygande start på din närvaro här på forat hcl. :)

För mig kan vilken metod som helst användas av vem som helst som tror på den bara den inte skall påtvingas mig om jag nu har en annan metod eller helt enkelt inte tror på metoden som sådan.

Jag är dock så långt ifrån en teknisk ingenjör eller liknande som det går att komma så vad vet jag egentligen. Jag har ju inte heller gått musiklyssnarkursen :wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 15:43

hcl skrev:
mrGaskill skrev:
hcl skrev:

Intressant frågeställning.

Om monitorutrustningen är bristfälligt installerad så går det givetvis förbättra återgivningen och detta kommer även den aktuella inspelningentill godo. Är det redan väldigt bra, ja, då är det ju redan bra... Om det är väldigt illa kan den aktuella inspelningen vara så tillskruvad för att försöka kompensera för de brister som monitoranläggnngen lider av, att detta blir uppenbart då man ordnar till monitorutrustningen. Detta problem lär inte vara unikt för om man justerar till anläggningen m.h.a. tune-dem eller inte.

Tune-dem är inte hokus pokus utan bara ett väldigt bra sätt att jämföra skillnader och, för er som är vana att mäta, ett komplement till mätningarna. För mig är mätningar ett komplement till tune-dem.

Mätningar är förvisso objektiva, men dessvärre inte helt korrelerade till hur det mänskliga hörselsinnet detekterar och tolkar musik. När man tvingas välja mellan två kompromisser ger tune-dem svaret, vilken kompromiss som minst stör vår förmåga att förstå musik återgiven genom aktuell utrustning.

I det fallet att musikern i sin studio tycker det låter sämre efter en tunedem installering/utvärdering, vem har fel då? Han hade redan installerat efter "låter det bättre, är det bättre" , det borde vara bra nog? Du snackar om musikalisk återgivning? Och vem har mest rätt där? En tunedemgubbe eller en riktig musiker. Vi har alltså ingen aning om något om hans studioinstallation förutom att han är nöjd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-22 16:01

hcl skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Tunemethod är en metod som ger ett bra och användbart resultat som är betydligt mera exakt än mätningar.

Jag antar att det här nedan är lite för komplicerat för dig?

Allram skrev:Tänk matematik, inte resonanser i ett rum.

Alla ställen på kurvan (om man plottar en matematisk funktion) där derivatan kommer från positiva värden och går ner mot noll är ett lokalt maximum. Men om det också är ett globalt maximum, dvs det vi söker, kan vi inte veta om man bara slutar justera högtalarna när det "låter bäst". Risken är ju då att man hittat ett lokalt maximum och sitter nöjd, utan att veta om att det existerar ett globalt maximum någonstans som man aldrig hittar.

Är sådan nedlåtande ton nödvändig?

Förstår du innebörden?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-22 16:10

FBK skrev:
Svante skrev:

Jag tror inte att du läste resten av vad jag skrev.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-22 16:15

hcl skrev:
DQ-20 skrev:... dilemmat: om man inte tror att metoden har någon objektiv funktion förlorar den (till stor del) sin subjektiva funktion.

Javisst, men om det var placebo skulle metoden inte kunna upprepas av olika personer och olika tillfällen med identiskt resultat, vilket den visat sig göra (återupprepbar t.o.m. mellan personer). Nästan lika tillförlitlig som en mätning och till på köpet med fokus på hela poängen med hifi - god musikåtergivning. Fint va!?

Det finns alltså en sådan utvärdering av metoden? Vetenskapligt utförd?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 16:20

Intressant fråga. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 16:29

FBK skrev:
Svante skrev:

Om du läser resten av inlägget så menade ju inte Svante formell utbildning utan att "man lär sig", främst av andra i sin omgivning. Vad man gillar för musik är ju i högsta grad något man präglas till genom uppväxt, tillfälligheter eller genom formell utbildning. Att man inte skulle kunna ta till sig musik utan formell utbildning i ämnet låter ju tossigt, men det var inte så inlägget var avsett.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 17:05

hcl skrev:

Jag tänkte skriva en brasklapp i stil med "den som citerar det här inlägget och använder ordet placebo kommer att få med mig att göra", men avstod. Typiskt.

Nåja. Placebo tycker jag hör hemma i medicinen. Jag vill inte använda ordet placebo eftersom det används som en slasktratt för alla möjliga oförklarade positiva effekter, både upplevda OCH fysiologiska. Inom medicinen finns viss forskning på placebo i sig, men den är liten. När det gäller "hifi" kan man öppna "placebolådan" och titta vad som är i den och då blir det inte längre "placebo" utan en faktor bland andra som påverkar upplevelsen. Mitt resonemang gäller för övrigt uteslutande effekter som påverkar den subjektiva upplevelsen. Och det är det ENDA man har att gå på när man endast lyssnar sig fram till en lösning. Vad vi upplever är den enda fråga vi kan svara på. Vad upplevelsen beror på kan vi inte själva skilja ut - vi har bara en verklighetsuppfattning. (För övrigt är skepsis mot de egna sinnesintrycken är ett tema som kommer igenom inom vetenskapsfilosofin, men det är inte jag rekommenderar att man hålller på med när man diggar som bäst.)

Allt nog och medan. Om du med din invändning menar att just upprepbarhet skulle vara ett argument mot att det inte kan röra sig om psykologiskt fenomen så blir jag lite brydd, eftersom dessa kan vara väl så upprepningsbara och likformiga. Men jag undrar också vad du menar med identiska resultat. Menar du att två personer som använder denna metod i samma rum med samma utrustning kommer fram till samma högtalarplacering (om vi nu tar högtalare som exempel) eller menar du att om att en lyssnare som använder metoden gör att att alla andra lyssnare kommer att tycka att det låter kalas? Jag måste också tillägga att jag, likt doktor Dengroth, "är skeptisk" till båda av dessa tolkningar. Att alla kan bli lika nöjda är jag betydligt mindre skeptisk till. Men dock.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 17:11

hcl skrev:Är sådan nedlåtande ton nödvändig?

Inte nödvändig, men sannolikt ofrånkomlig. Wake up and smell the coffee.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 17:25

hcl skrev:Tune-dem är ju ingen åtgärd utan bara ett sätt att utvärdera skillnader på ett sådant sätt att icke musikrelaterade skillnader ges mindre vikt än de musikupplevelserelaterade aspekterna.

Det är just detta som är svagheten eftersom vi ger oss själva svängrum att låta oss påverkas av massor med andra saker som påverkar upplevelsen och som INTE har med ljudet att göra. Jag skulle nästan vilja säga att den "handledarledda" versionen ger maximala möjligheter för detta. Och eftersom jag är ganska cynisk när det gäller krämare i allmänhet tror jag dessutom att det är det grundläggande skälet.

DQ-20
(Som ser att det börjar likna spam från min sida: hattrick +1. Dags att ta paus...)
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-22 17:49

Jag är inte övertgad om att Tune-Dem eller hur det skrivs alltid ger Linnprodukter en fördel vid jämförelser.
Om det skulle vara så att det verkligen gör det så måste ju det betyda att metoden gör att man kan skilja ut Linnprodukter på ett enklare sätt och samtidigt ge ett subjektivt gillade som betyg eftersom man väljer det bästa alternativet. Jag tror de flesta grovt överskattar att detta skulle enbart gynna Linnprodukter eller ens ge möjlighet att skilja ut dom.. Jag tror dessutom att eftersom lyssning används för att välja ut bästa alternativet så tror jag att många använder metoden redan fast de inte vet att nån gett den ett namn.
Sen finns det ju nyanser och lite "politik" i hur och vad man anser om Linn.
På faktiskt är det ju inte favoritmärket direkt.
Om man hittar en nisch som dessutom gillas av många ser jag inget skäl till att nedvärdera varken fans eller produkter.
Och om man inte tänker köpa en Linngrunka, spelar det verkligen så stor roll hur andra lyssnar på den så att man "behöver" vara grov i rösten då man debatterar Linn? Jag tycker personligen inte att det ens är i närheten av nödvändigt att skriva saker som andra upplever förolämpande.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 18:04

Harryup skrev:Jag är inte övertgad om att Tune-Dem eller hur det skrivs alltid ger Linnprodukter en fördel vid jämförelser.
Om det skulle vara så att det verkligen gör det så måste ju det betyda att metoden gör att man kan skilja ut Linnprodukter på ett enklare sätt och samtidigt ge ett subjektivt gillade som betyg eftersom man väljer det bästa alternativet. Jag tror de flesta grovt överskattar att detta skulle enbart gynna Linnprodukter eller ens ge möjlighet att skilja ut dom.. Jag tror dessutom att eftersom lyssning används för att välja ut bästa alternativet så tror jag att många använder metoden redan fast de inte vet att nån gett den ett namn.
Om man hittar en nisch som dessutom gillas av många ser jag inget skäl till att nedvärdera varken fans eller produkter.
Och om man inte tänker köpa en Linngrunka, spelar det verkligen så stor roll hur andra lyssnar på den så att man "behöver" vara grov i rösten då man debatterar Linn? Jag tycker personligen inte att det ens är i närheten av nödvändigt att skriva saker som andra upplever förolämpande.

mvh/Harryup

Jag håller helt med dig. Det enda som skiljer ut Linn är att de varit absolut bäst på att använda "metoden" konsekvent i marknadsföringen. De verkar, till skillnad från övriga hifi-industrin, ha haft lite bättre ordning på återförsäljarledet om man så vill. Fast det vet du naturligtvis mer om än jag. De hifi-handlare jag har träffat på har använt sig av något liknande fast inte lika "normerat" eller med de för Linn typiska manéren om stampad takt och utburna högtalare. Men detta med "bättre" och "sämre" samt vissa pekpinnar om vad man skall lyssna efter tycker jag återkommer. Men fullt ställ genom att par Kans lät faktiskt inget vidare hur mycket Lingo och Trampolin man än satte på och hur mycket man än påstod att det lät "bättre". Tyckte jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 19:02

Svante skrev:

Se där tror jag precis tvärtom.

Jag tror att vi har en nedärvd förmåga att tycka rörelse är kul. Sen kommer musiken in med sina rytmer och vi märker hur bra den passar med vår känsla för rörelse. Redan som ettåring börjar man lära sig musik.

Sen är det bara en fråga om hur mycket man utsätts för musik, och personer som förklarar och tränar oss hur långt vi når musikaliskt. Och var vi hamnar, musikaliskt.

Utbildningen börjar före skolan, men utan utbildningen tror jag faktiskt inte att det skulle bli så mycket musik.

Det verkar som att du bör olära dig en massa saker som du lärt dig genom åren.

Tex sådana dumheter som att det krävs utbildning för att kunna ta till sig musik. Vem har lärt dig sådant trams ?

Det finns inget att förstå i musik. Musiken bara är. Musik är känslor, takt, rythm och ton.

Om ditt resonemang vore sant så innebär det att många " som inte lyssnade så mycket till musik då de var yngre " INTE skulle kunna ta till sig musik lika bra som andra som fick lyssna mera, och det är självklart att det är ett befängt påstående.

Utbildade musiker är väl knappast duktigare på att ta till sig känslorna i musik ?

Är de som jobbar på bank eller sitter i ett mätlab hela dagen handikappade med avseende på att kunna ta till sig ett musikaliskt framförande ?

Skulle inte tro det. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 19:21

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:Jag är inte övertgad om att Tune-Dem eller hur det skrivs alltid ger Linnprodukter en fördel vid jämförelser.

mvh/Harryup

Jag håller helt med dig. Det enda som skiljer ut Linn är att de varit absolut bäst på att använda "metoden" konsekvent i marknadsföringen. De verkar, till skillnad från övriga hifi-industrin, ha haft lite bättre ordning på återförsäljarledet om man så vill. Fast det vet du naturligtvis mer om än jag. De hifi-handlare jag har träffat på har använt sig av något liknande fast inte lika "normerat" eller med de för Linn typiska manéren om stampad takt och utburna högtalare. Men detta med "bättre" och "sämre" samt vissa pekpinnar om vad man skall lyssna efter tycker jag återkommer. Men fullt ställ genom att par Kans lät faktiskt inget vidare hur mycket Lingo och Trampolin man än satte på och hur mycket man än påstod att det lät "bättre". Tyckte jag.

/DQ-20

Nja, Linn var nog bland de första av hififöretagen som kunde någorlunda riktigt definiera vad musik är, nämligen takt och ton, rythm, känslor och nyanser.*
Och att alla, inte bara " utvalda guldöron " kunde avgöra kvaliteten av hifi med avseende på musikåtergivning. Alla kunde ( naturligtvis ) avgöra musikalisk kvalitet. Detta var ovanliga påståenden på 70- talet.

.......

*Inte sinustoner, fyrkantsvågor , " holografiskt perspektiv " och " piffig diskant" . Detta var sådant som sk. " hifi-tokar " började svänga sig med i vokabuläret under 70- talet. Linns definition var en sund reaktion mot den audiofilneurosa som de där tokerierna orsakade.

Linn var också först med att visa att olika apparater klarade att förmedla takt och ton bättre än andra. Detta skedde genom att låta folk lita på det de hörde. Genom enkla demonstrationer.

"Låter det bättre, är det bättre " var en slogan redan från början.

Det handlar således inte om ett försäljningsargument av suggessionstypen, utan företagets massiva framgångar fram till slutet av 90- talet berodde istället på sunda demonstrationer, där folk fick lyssna och låna hem apparater samt köpa de apparater de själva tyckte lät bäst.

Numera är företaget nog mera inriktat på lifestylesegmentet med lyxiga, mycket dyra, goda apparater som inbringar nödvändiga kulor för komma ur den kris de hamnade i , i slutet av 90- talet. Det var hemmabiovågen som delvis satte företaget i kris, eftersom de frångick singlespeaker demonstration och flera andra goda föresatser.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 20:11

Richard skrev:Nja, Linn var nog bland de första av hififöretagen som kunde någorlunda riktigt definiera vad musik är, nämligen takt och ton, rythm, känslor och nyanser.

Nja, Linn var det första hififöretaget som inte fattade att deras kunder redan förstod det bättre än de själva.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 20:29

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Nja, Linn var nog bland de första av hififöretagen som kunde någorlunda riktigt definiera vad musik är, nämligen takt och ton, rythm, känslor och nyanser.

Nja, Linn var det första hififöretaget som inte fattade att deras kunder redan förstod det bättre än de själva.

Att inte förstå sina potentiella kunder låter onte som något framgångskoncept. 100000 skivspelare i rel. högt prissegment säljer man nog inte heller bara genom att prata omkull köparna.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 20:30

Richard skrev:Det finns inget att förstå i musik. Musiken bara är. Musik är känslor, takt, rythm och ton.

Det finns inga känslor i musik. Bara människor har känslor. Och möjligen ett och annat djur. Rytm stavas för övrigt utan h på svenska. Bara så att vi inte rör till det menar jag. Riktigt vad det är för skillnad på takt och rytm vet jag inte riktigt heller. Men någon är det säkert. Vad vet jag.

Richard skrev:Utbildade musiker är väl knappast duktigare på att ta till sig känslorna i musik ?

Jorå. Det är precis så det kan vara, iallafall när det gäller viss sorts musik. Dels har de utbildat sig till musiker för att musiken betyder mer för dem än för många andra, dels har de genom sin utbildning kunnat ta till sig ytterligare aspekter av (viss sorts) musik som ett otränat "öra" inte kan. Det är som med öl, whisky och snus - man får trycka i sig en del innan det smakar gott. Det är utövande musiker som tillhör musikens avantgarde och är först med det senaste, vare sig de har formell utbildning eller har fått sin utbildning på annat sätt.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 20:33

hcl skrev:
Nattlorden skrev:

Att inte förstå sina potentiella kunder låter onte som något framgångskoncept. 100000 skivspelare i rel. högt prissegment säljer man nog inte heller bara genom att prata omkull köparna.

Nej, det är ju minst sagt lite bestickande om man förfäktar tesen att Linn sålt skit genom alla år bara på att snacka... :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 20:36

Birger skrev:Vilken flygande start på din närvaro här på forat hcl. :)

För mig kan vilken metod som helst användas av vem som helst som tror på den bara den inte skall påtvingas mig om jag nu har en annan metod eller helt enkelt inte tror på metoden som sådan.

Jag är dock så långt ifrån en teknisk ingenjör eller liknande som det går att komma så vad vet jag egentligen. Jag har ju inte heller gått musiklyssnarkursen :wink:

Ja, jag har som sagt följt forumet sedan rätt länge och figurerar även på andra mer tune-dem orienterade forum.

Tune-dem eller annan musikanläggningsoptimeringsmetodik skall eg. inte någon musikkonsument behöva bry sig om. Skall man optimera en anläggning el. dyl. ja då är den mycket användbar. För egen del skulle jag aldrig låta någon som inte tillämpade tune-dem installera min anläggning. Jo, möjligen som ett test av någons installationskompetens.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-07-22 20:49

mvh/Harryup

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-22 20:54

DQ-20 skrev:...

Om du med din invändning menar att just upprepbarhet skulle vara ett argument mot att det inte kan röra sig om psykologiskt fenomen så blir jag lite brydd, eftersom dessa kan vara väl så upprepningsbara och likformiga. Men jag undrar också vad du menar med identiska resultat. Menar du att två personer som använder denna metod i samma rum med samma utrustning kommer fram till samma högtalarplacering (om vi nu tar högtalare som exempel) eller menar du att om att en lyssnare som använder metoden gör att att alla andra lyssnare kommer att tycka att det låter kalas? Jag måste också tillägga att jag, likt doktor Dengroth, "är skeptisk" till båda av dessa tolkningar. Att alla kan bli lika nöjda är jag betydligt mindre skeptisk till. Men dock.

/DQ-20

Ang. perception och risken att låta sig påverkas av sina sinnen så betraktar vi som tillämpar tune-dem som en störande faktor som vi givetvis är medvetna och uppmärksamma på. Det krävs erfarenhet för att genomföra en tune-dem installation med riktigt bra resultat. Det finns ju som bekant ganska många variabler att justera i en anläggning för att den skall prestera optimalt.

Ang. högtalarplaceringen så har sportbilsentusiasten redan svarat jakande på den frågan.

Ang. Hur andra lyssnare uppfattar en väljusterad (m.h.a. tune-dem); Det hänger på vilka kvaliteter som anläggningen har. Den blir ju nte bättre än delarna presterar och alla är ju inte nöjda med alla anläggningar. Givet att man tycker delarna är bra så skulle jag gissa att det är mycket få som skulle ha några invändningar mot att få anläggningen optimed m.h.a. tune-dem (givet att det görs av någon som behärskar metoden väl).

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2013-07-22 21:05

hcl skrev:
DQ-20 skrev:...

Om du med din invändning menar att just upprepbarhet skulle vara ett argument mot att det inte kan röra sig om psykologiskt fenomen så blir jag lite brydd, eftersom dessa kan vara väl så upprepningsbara och likformiga. Men jag undrar också vad du menar med identiska resultat. Menar du att två personer som använder denna metod i samma rum med samma utrustning kommer fram till samma högtalarplacering (om vi nu tar högtalare som exempel) eller menar du att om att en lyssnare som använder metoden gör att att alla andra lyssnare kommer att tycka att det låter kalas? Jag måste också tillägga att jag, likt doktor Dengroth, "är skeptisk" till båda av dessa tolkningar. Att alla kan bli lika nöjda är jag betydligt mindre skeptisk till. Men dock.

/DQ-20

Ang. perception och risken att låta sig påverkas av sina sinnen så betraktar vi som tillämpar tune-dem som en störande faktor som vi givetvis är medvetna och uppmärksamma på. Det krävs erfarenhet för att genomföra en tune-dem installation med riktigt bra resultat. Det finns ju som bekant ganska många variabler att justera i en anläggning för att den skall prestera optimalt.

Ang. högtalarplaceringen så har sportbilsentusiasten redan svarat jakande på den frågan.

Ang. Hur andra lyssnare uppfattar en väljusterad (m.h.a. tune-dem); Det hänger på vilka kvaliteter som anläggningen har. Den blir ju nte bättre än delarna presterar och alla är ju inte nöjda med alla anläggningar. Givet att man tycker delarna är bra så skulle jag gissa att det är mycket få som skulle ha några invändningar mot att få anläggningen optimed m.h.a. tune-dem (givet att det görs av någon som behärskar metoden väl).

Materialet man lyssnar måste påverka i allra högsta grad dessutom. Säg att man har en rumsmod på 70hz med lågt Q-värde och den musik man "tunar in" systemet med inte slår an den tonen särskilt mycket. Men så en dag spelar man upp en låt som slår an den tonen och hela rummet sätts i gungning på ett dåligt sätt. Hade man gjort en snabb mätning hade man insett att +12dB vid just den frekvensen inte är en höjdare, men istället så har man subjektivt fått ett bättre resultat för just det materialet man lyssnat på sen tidigare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 21:10

hcl skrev:100000 skivspelare i rel. högt prissegment säljer man nog inte heller bara genom att prata omkull köparna.

Jaha, och hur många icke-linn skivspelare finns det? Och hur många av dem tyckte att något billigare var bättre för dem?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 21:10

hcl skrev:För egen del skulle jag aldrig låta någon som inte tillämpade tune-dem installera min anläggning. Jo, möjligen som ett test av någons installationskompetens.

Och för min egen del skulle jag aldrig låta någon tune-dem installera min anläggning.

Sådan tur för oss att vi själva får bestämma vem som pillar på våra anläggningar.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-22 21:13, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi