Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-22 21:13

adzer skrev:
hcl skrev:För egen del skulle jag aldrig låta någon som inte tillämpade tune-dem installera min anläggning. Jo, möjligen som ett test av någons installationskompetens.

Och för min egen del skulle jag aldrig låta någon tune-dem installera min anläggning.

Sådan tur för oss att vi själva för bestämma vem som pillar på våra anläggningar.
+1

Var och en får ju bestämma själv :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 21:19

Jag har fortfarande inte fattat vad tune-dingdong gör? någon, som kan, lyssnar på musik och flyttar och grejar lite på grejorna? Vem kan, vad lyssnar han/hon på och efter vad och vad ska ändras? luddigt .... :roll:
Fortfarande kan man undra om en tune-man skulle kunna övertrumfa en artist i musikalisk förståelse av hur sina alster bör spelas upp?
Artisten: Så här vill jag att det ska låta. Perfekt!
Tune-Jan: Nej det här är fel , gör det på riktigt. Så här bör du spela upp dina egna låtar.
Artisten: Why dont you lick my lovepump baby-Jan.
Senast redigerad av mrGaskill 2013-07-22 21:23, redigerad totalt 2 gånger.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 21:20

adzer skrev:Och för min egen del skulle jag aldrig låta någon tune-dem installera min anläggning.

Nja, något för gärna komma hit och släpa runt 210kg frontar och 250+kg basar om de så önskar (bara de ställer tillbaka dem där de stod sedan om de inte hittt något bättre....). 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 21:27

DQ-20 skrev:
Richard skrev:Det finns inget att förstå i musik. Musiken bara är. Musik är känslor, takt, rythm och ton.

Det finns inga känslor i musik. Bara människor har känslor. Och möjligen ett och annat djur. Rytm stavas för övrigt utan h på svenska. Bara så att vi inte rör till det menar jag. Riktigt vad det är för skillnad på takt och rytm vet jag inte riktigt heller. Men någon är det säkert. Vad vet jag.

Richard skrev:Utbildade musiker är väl knappast duktigare på att ta till sig känslorna i musik ?

Jorå. Det är precis så det kan vara, iallafall när det gäller viss sorts musik. Dels har de utbildat sig till musiker för att musiken betyder mer för dem än för många andra, dels har de genom sin utbildning kunnat ta till sig ytterligare aspekter av (viss sorts) musik som ett otränat "öra" inte kan. Det är som med öl, whisky och snus - man får trycka i sig en del innan det smakar gott. Det är utövande musiker som tillhör musikens avantgarde och är först med det senaste, vare sig de har formell utbildning eller har fått sin utbildning på annat sätt.

DQ-20

Det där är dumheter från början till slut.

Att påstå att " endast utbildade musiker " kan ta till sig musiken på ett bättre sätt är ett elitistiskt tänkande av värsta sort. Enda trösten är att tänket är fel.

Helfel.

Angående skillnad på takt och rytm så är jag säker på att du kan höra skillnaden. Om inte, skaffa litet bättre grejor och ställ upp dem bättre så du kan höra tydligare vad musikernas intentioner i framträdandet innebär.

Musikens känslor uppstår i lyssnarens hjärna. Förmedlas inte dessa är anläggningen, eller uppställningen av den, kass.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-22 21:28

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Och för min egen del skulle jag aldrig låta någon tune-dem installera min anläggning.

Nja, något för gärna komma hit och släpa runt 210kg frontar och 250+kg basar om de så önskar (bara de ställer tillbaka dem där de stod sedan om de inte hittt något bättre....). 8)

Hehe hade iof vart skoj att se.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 21:34

hcl skrev:
Nattlorden skrev:
Richard skrev:Nja, Linn var nog bland de första av hififöretagen som kunde någorlunda riktigt definiera vad musik är, nämligen takt och ton, rythm, känslor och nyanser.

Nja, Linn var det första hififöretaget som inte fattade att deras kunder redan förstod det bättre än de själva.

Att inte förstå sina potentiella kunder låter onte som något framgångskoncept. 100000 skivspelare i rel. högt prissegment säljer man nog inte heller bara genom att prata omkull köparna.

Nej, detta är självklart!

Hcl, det är hedervärt att du förklarar för de som aldrig testat tunemethod. Kom ihåg bara att det blåser snålvind och motvind på detta forum. Folk lyssnar på sinustoner och avläser ibland musikåtergivningen med oscilloskop !

Här finns det t.ex många entusiaster som på fullt allvar påstår att en Axis låter bättre än en LP12 . 8O

:roll:
Senast redigerad av Richard 2013-07-22 21:42, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-22 21:39

mrGaskill skrev:Jag har fortfarande inte fattat vad tune-dingdong gör? någon, som kan, lyssnar på musik och flyttar och grejar lite på grejorna? Vem kan, vad lyssnar han/hon på och efter vad och vad ska ändras? luddigt .... :roll:
Fortfarande kan man undra om en tune-man skulle kunna övertrumfa en artist i musikalisk förståelse av hur sina alster bör spelas upp?
Tune-Jan: Nej det här är fel , gör det på riktigt. Så här bör du spela upp dina egna låtar.

Tips:

Lägg på en skiva av police, zenyatta mondatta. Sätt dig ner och följ med i musiken. Kommer du inte i självsvängning av Steve Coplands trumspel så bör du endera byta anläggning, eller ändra uppställningen av den. 8) *

* enligt tunemethod, naturligtvis.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 21:40

Richard skrev:Det där är dumheter från början till slut.

Att påstå att " endast utbildade musiker " kan ta till sig musiken på ett bättre sätt är ett elitistiskt tänkande av värsta sort. Enda trösten är att tänket är fel.

Helfel.

Angående skillnad på takt och rytm så är jag säker på att du kan höra skillnaden. Om inte, skaffa litet bättre grejor och ställ upp dem bättre så du kan höra tydligare vad musikernas intentioner i framträdandet innebär.

Musikens känslor uppstår i lyssnarens hjärna. Förmedlas inte dessa är anläggningen, eller uppställningen av den, kass.

Du har nog rätt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 21:40

Men alla verkar inte kunna ta till sig när t.ex. Virgil Donati eller Morgan spelar svåra grejor. kommentarer som "This sound like a two year old playing at random" "he cant play" "this is just noise". Virgil och Morgan som är på samma nivå säger ju med stor säkerhet inte så om varann. Viss sorts musik verkar ju alltså svår att ta till sig för ett otränad öra/sinne..

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-22 21:46

Svante skrev:
FBK skrev:
Svante skrev:
Richard skrev:Musik kan även den utan utbildning ta till sig.

Se där tror jag precis tvärtom

Dummaste jag läst på länge.

Jag tror inte att du läste resten av vad jag skrev.
precis, det är ju inte likt Svantegubben. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 21:49

Richard skrev:
mrGaskill skrev:Jag har fortfarande inte fattat vad tune-dingdong gör? någon, som kan, lyssnar på musik och flyttar och grejar lite på grejorna? Vem kan, vad lyssnar han/hon på och efter vad och vad ska ändras? luddigt .... :roll:

Tips:

Lägg på en skiva av police, zenyatta mondatta. Sätt dig ner och följ med i musiken. Kommer du inte i självsvängning av Steve Coplands trumspel så bör du endera byta anläggning, eller ändra uppställningen av den. 8) *

* enligt tunemethod, naturligtvis.

Jamen jag lirar ju lite annan musik med andra trummisar såsom Virgil, Marco, Morgan, m.fl. Jag tycker det svänger väldigt redan. Men tack för tipset :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-22 21:50

Richard skrev:
hcl skrev:
Nattlorden skrev:
Richard skrev:Nja, Linn var nog bland de första av hififöretagen som kunde någorlunda riktigt definiera vad musik är, nämligen takt och ton, rythm, känslor och nyanser.

Nja, Linn var det första hififöretaget som inte fattade att deras kunder redan förstod det bättre än de själva.

Att inte förstå sina potentiella kunder låter onte som något framgångskoncept. 100000 skivspelare i rel. högt prissegment säljer man nog inte heller bara genom att prata omkull köparna.

Nej, detta är självklart!

Hcl, det är hedervärt att du förklarar för de som aldrig testat tunemethod. Kom ihåg bara att det blåser snålvind och motvind på detta forum. Folk lyssnar på sinustoner och avläser ibland musikåtergivningen med oscilloskop !

Här finns det t.ex många entusiaster som på fullt allvar påstår att en Axis

låter bättre än en LP12 . 8O

:roll:
tror du har spöken på loftet. Bara för nåra har oscilliscop, lyssnar endast på sinustoner så tror jag knappast alla har det så.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-22 21:56

MagnusÖstberg skrev:
hcl skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Tunemethod är en metod som ger ett bra och användbart resultat som är betydligt mera exakt än mätningar.

Jag antar att det här nedan är lite för komplicerat för dig?

Allram skrev:Tänk matematik, inte resonanser i ett rum.

Alla ställen på kurvan (om man plottar en matematisk funktion) där derivatan kommer från positiva värden och går ner mot noll är ett lokalt maximum. Men om det också är ett globalt maximum, dvs det vi söker, kan vi inte veta om man bara slutar justera högtalarna när det "låter bäst". Risken är ju då att man hittat ett lokalt maximum och sitter nöjd, utan att veta om att det existerar ett globalt maximum någonstans som man aldrig hittar.

Är sådan nedlåtande ton nödvändig?

Jag förstår inte vad är innebörden.
Förstår du innebörden?
:)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-22 22:09

Hoppsan här är man ute på sjön en dag o så får man läsa massa intressanta inlägg! Försöker svara efterhand...

Svante skrev:
sportbilsentusiasten skrev:DQ, jag har samma definition på lokala som du.

Jag tror att DQ använder det i en vidare betydelse.

DQ pratar om en funktion, vilken som helst, och den kan ha lokala maxima som inte nödvändigtvis är globala maxima. (kortat)

Svante, känner mig lite frågande inför det faktum att jag redan skrivit 2ggr att jag från start förstått vad du/DQ försöka säga och ni trots det fortsätter.
Behöver jag verkligen skriva att EN av mina TRE akademiska examen är M.Sc. i Kärn o Partikelfysik för att ni ska sluta :wink:
Tro mig, jag förstår exakt vad ni försöker berätta och det är även min uppfattning (som jag redan skrivit) att det finns en massa lokala max i rummet. Alla kanske inte hittas men de som hittas jämförs inbördes.

Och självklart är det inte EN parameter som påverkar VAR de olika lokala max är. En är givetvis talararens egenskaper i sig. Två olika talare får kanske inte samma placering...en annan är inredning/akustikfix...eller om en dörr är öppen eller stängd...hur många personer som är i rummet. osv.

Men jämför inte alla personer olika högtalarplaceringar och bestämmer vilken som är bäst? Oavsett om utvärderingen sker med Tune Dem eller på annat sätt (mätning, lyssna på 3D som några redovisat)
Förstår inte riktigt att just denna "jämför två/flera alternativ" skulle vara så kontroversiellt.
Det kontroversiella är väl HUR (aka vilken utvärderingsmetod) man väljer ut vilken position som föredras?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-22 22:22

tvett skrev:
DQ-20 skrev:
Ja, när man tänker efter så är inte det stora problemet var högtalarna skall stå utan var soffan skall stå! :D

/DQ-20

1. Bär ut alla högtalare
2. Bär in soffan
3. Sätt dig, stampa med foten och lyssna, känner du musiken? Om inte:
4. Flytta soffan.
5. Upprepa från 3.

Även om DQ's inlägg är skrivet med lite ironi vill jag ändå påstå att det var ett BRA inlägg - för då kan jag skriva att vid en BRA utförd installation med Tune Dem så blir lyssningspositionen mindre viktig.

OBS skriver inte oviktig, bara "mindre viktig".
Min erfarenhet är att oavsett utvärderingsmetod gäller samma sak.
En välinstallerad anläggning är bättre oavsett var i rummet man befinner sig.

PS, kanske bäst att påpeka (innan någon annan gör det) att man kan justera in ett system med Tune Dem utanför sweet spot, utanför rummet eller på tfn.
Det lustiga är att även de ljudmässiga aspekterna (3D, bumlig bas etc) brukar "snäppa på plats" när man är klar trots det. Fast man kan ju inte börja i en tom betongbunker och förvänta sig bra ljud.
Detta skapar säkert en massa frågor...låt de komma.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-22 22:24

Richard skrev:
adzer skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det är ett fasligt slingrande hela tiden...
Hur gör DU hos dig?

........

Nej det är det inte alls. Jag har vart extremt tydlig med att det är ett komplicerat ämne som jag inte har alla svar på. Jag kan således inte ge någon enkel procedur
........

Det låter på adzer som att musik, och hur den fungerar, skulle vara något komplicerat att lyssna till.

Det är det inte.

adzer talar om installation av talare, inte hur man lyssnar på musik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-22 22:26

Nattlorden skrev:Eftersom optimal position är lika omöjligt som fullständig transparens så har jag ingen metod för att åstadkomma det. :wink:

För övrigt stämmer hur jag griper mig an problemet ganska så exakt som MichaelG:s, så inget behov av att reiterera det.

Kan du inte släppa det där med optimal, det är ju ingen som påstått det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-22 22:29

sportbilsentusiasten skrev:. . . . .
Behöver jag verkligen skriva att EN av mina TRE akademiska examen är M.Sc. i Kärn o Partikelfysik för att ni ska sluta :wink:
. . . .

Å där kom den, . . . typ :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-22 22:30

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Vad har " kanalbalans och tredimensionalitet " att göra med musik ?

Var det så du lyssnade sist du gick på konsert ?

Om du gick på konsert och ljudet inte kom från där musikerna stod så hade du nog upplevt det konstigt, eller hur?

Är det en helt oförstärkt konsert så har du ju de detaljerna rätt från start. Att se till att de blir rätt hemma är mycket svårare, därför ställer det krav på placerandet att få det rätt - därför är det ett bra hjälpmedel för intrimining.

Gällande kanalbalans:
Sätter jag mig i lyssningposition så förväntar/kräver jag att ett ljud som skall vara mitt framför mig upplevs mitt framför mig. Kantrar det på endera håller så kommer detta störmoment förstöra musikupplevelsen för mig. Står du ut med en sned ljudbild, bara att gratulera då.

Hur man lyssnar vid inställning av högtalare och hur man lyssnar när man lyssnar är två olika beteenden. Troligen är det inte ens samma hjärnhalva som är dominant.

Man ör olika.
Det är inte alltid man kan sitta rakt framför symfoniorkesterna, mig stör det inte - lika lite som att sitta till höger om sweetspot hemma.
Och inte kan jag höra exakt var alla olika instrument sitter i orkesterna i 3D (djup/sida) från min stol bland publiken -dvs inte så viktigt hemma heller.
Dynamik däremot saknar jag hemma!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-22 22:32

Richard skrev:
IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?

Det är svårt att marknadsföra någon metod om kommande med garanti,
men den metod jag rekommenderar är kunskapens, informationens och
erfarenhetens.

Vill man lära sig att måla en tavla så är det inte en metod man behöver
stöta på på något konstforum. Man behöver behärska problemet intuitivt.

Hur motbjudande det än kan märka så är det med detta som med nästan
alla andra ämnen - man behöver studera om man vill lära sig på riktigt.

Vh, iö

Musik kan även den utan utbildning ta till sig. Den är universiell, rör sig över alla språk och kan påverka humör och tom hela sjukdomar.

Du blandar ihop att skapa och att avnjuta musik. Det är som med mat,
att det kräver mera att kunna skapa maträtter än av dem som vill avnjuta
dem.

Richard skrev:Det låter på dig som att musik skulle vara komplicerat ? Varför skriver du det, då du väl vet att den är okomplicerad att ta till sig ?

Igen - du blandar ihop att skapa och att avnjuta resultatet. Och på så
vis gäller samma sak för musik som för musikåttergivning - att kunna
identifiera det man gillar behöver inte betyda att man kan skapa det.

Richard skrev:Tunemethod kan alla använda. Det enda som krävs är att man slutar lyssna till " ljuden" , utan istället lyssnar till musiken.

Tunedem går ut på ljudlyssning, och det är delvis därför som det inte
fungerar bättre än det gör. Den dag du slutar rekommendera att lyssna
på bara fragment och på ett visst sätt, så kanske jag kan börja ta det
du skriv er mera på allvar. Hittills verkar du inte förstå musik alls utan
ha en väldigt begränsad bild av vad det är.

Richard skrev:Det behövs ingen utbildning för att lyssna till musik.

Just det. Så sluta försöka utbilda människor i hur de skall lyssna. det är
du som gör det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-07-22 22:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-22 22:32

Laila skrev:
sportbilsentusiasten skrev:. . . . .
. . . .

Å där kom den, . . . typ :wink:

jag har tagit truckkort! , men vad var det som kom? 8O Han kom hem från sjön va? Det stod så

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-22 22:33

Svante skrev:
Richard skrev:Musik kan även den utan utbildning ta till sig.

Se där tror jag precis tvärtom.

Jag tror att vi har en nedärvd förmåga att tycka rörelse är kul. Sen kommer musiken in med sina rytmer och vi märker hur bra den passar med vår känsla för rörelse. Redan som ettåring börjar man lära sig musik.

Sen är det bara en fråga om hur mycket man utsätts för musik, och personer som förklarar och tränar oss hur långt vi når musikaliskt. Och var vi hamnar, musikaliskt.

Utbildningen börjar före skolan, men utan utbildningen tror jag faktiskt inte att det skulle bli så mycket musik.

Intressant tanke, OT här dock. Öppna ny tråd?
Men visst utsätts man för musik, tal före födseln!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-22 22:35

Svante har en poäng, musik upplevs bäst med rörelse, att stampa med foten är viktigare än vad örat hör. :twisted:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-22 23:07

Richard skrev:Musikens känslor uppstår i lyssnarens hjärna. Förmedlas inte dessa är anläggningen, eller uppställningen av den, kass.

Det är nog snarare så att vi människor har känslor och är någorlunda överens* om hur de kan uttryckas i sekvenser av ljud. En avsändare kan uttrycka dem med tex ord, skrik, skratt eller musik. Denna sekvens av ljud kan fångas med mikrofon, eventuellt modifieras och spelas upp av högtalare. Lyssnaren tolkar med sin empati detta och får en känsloupplevelse som antingen är samma som avsändarens, eller som är den som ev. sändaren har avsett att mottagaren ska få.

Anläggningens uppgift i detta är att förmedla ljud, på det fysiska planet. Anläggningen vet inget om vare sig musik eller känslor. Anläggningen ska återge ljudet. Kodningen och avkodningen står vi människor för.

Anläggningen kan påverka signalen så att känslorna känslorna förmedlas sämre, men det sker via påverkan i den fysiska världen. Vill man förstå vad man ska göra i den fysiska världen behöver man förstå hur den fysiska världen fungerar. Vill man ta reda på ("mäta") hur mycket känsloförmedlingen påverkas måste man ha klart för sig att det är psykologiska faktorer inblandade. Det finns en hel arsenal av metoder som mer eller mindre robust vaskar fram det man letar efter. Di där tune-metoderna verkar göra ungefär alla fel man kan tänkas göra.

*Överensheten är en fråga om inlärning. Det kan vara att kunna ett språk, att förstå hur en musikstil är uppbyggd, kulturella konventioner etc. Jag begriper mig inte på atonal musik eller vissa sorters jazz, och förundras över hur andra kan må så bra av att lyssna på det. Jag å andra sidan finner stort nöje i en hel del musik som mina barn inte alls förstår. Så musik är i stor grad en fråga om bildning, och visst finns det en del snobberi där, men framför allt finns det olika musikgenrer där ingen är sämre än den andra i objektiv mening. Eller rättare sagt, om en mottagare vill lyssna på det en sändare har spelat så har ingen annan med det att göra, lika lite som något har rätt att tycka illa om ett samtal som jag har med en person.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-22 23:10

sportbilsentusiasten skrev:Tro mig, jag förstår exakt vad ni försöker berätta och det är även min uppfattning (som jag redan skrivit) att det finns en massa lokala max i rummet. Alla kanske inte hittas men de som hittas jämförs inbördes.

OK. Men då inställer sig några frågor. Lika bra att numrera! :D
1. Vad är de som får dig att gå vidare och prova med ett "nytt startvärde" när du nått ett max?
2. När vet du att du hittat ett "globalt max".

sportbilsentusiasten skrev:Och självklart är det inte EN parameter som påverkar VAR de olika lokala max är. En är givetvis talararens egenskaper i sig. Två olika talare får kanske inte samma placering...en annan är inredning/akustikfix...eller om en dörr är öppen eller stängd...hur många personer som är i rummet. osv.

3. Men då undrar jag varför valdes just en viss högtalare och varför fanns det akustikfix på en viss plats på väggen? Skall man betrakta dessa som givna? Eller är det en variabel?

Det finns ju, om man förstår åtminstone lite av hur akustik fungerar mer saker att skruva på än soffa och högtalare om man är missnöjd med en högtalarplacering, t.ex. akustikfix. Man kan också tänka sig att man på så sätt kan hitta en större mängd "globala max" eftersom inte rummet längre spelar in lika mycket. Man kan t.ex. genom dämpning bakom högtalarna göra så att placeringen i djupled spelar mindre roll. Men då krävs det någon slags förståelse hur det funkar, dvs. en teoretisk modell.

sportbilsentusiasten skrev:Men jämför inte alla personer olika högtalarplaceringar och bestämmer vilken som är bäst? Oavsett om utvärderingen sker med Tune Dem eller på annat sätt (mätning, lyssna på 3D som några redovisat)
Förstår inte riktigt att just denna "jämför två/flera alternativ" skulle vara så kontroversiellt.
Det kontroversiella är väl HUR (aka vilken utvärderingsmetod) man väljer ut vilken position som föredras?

Tja, man skulle lika gärna kunna ställa upp högtalarna och ta reda på vilket rum som är bäst för just den högtalarplaceringen. Opraktiskt, men görbart. Ett annat, mer praktiskt sätt skulle kunna vara att ändra rummets akustiska egenskaper så att det passade högtalaruppställningen. Ett tredje sätt är att låta högtalarna stå och sedan bara flytta soffan. Ett fjärde, mer verklighetsanpassat skulle kunna vara att man ändrar både på rummet och högtalarna och, Gud förbjude, soffan. Att köra någon form av iterativ process utan ganska precisa startvärden känns nästan som det skulle kräva ett "Lycka till!"

Vad som är "kontroversiellt" kan nog variera. Men det som jag uppfattar som "provocerande", för att välja ett populärt ord just nu, är tanken att man inte behöver en eller flera teoretiska modeller utan att det i princip räcker med att lyssna efter "bättre" och "sämre" och att erfarenhet/kunskap möjligen skulle kunna förkorta söktiden men inte förbättra sökresultaten. Själv försöker jag förstå hur fan det fungerar och sedan agera utifrån detta. Att leta i blindo känns inte alls lockande även om jag hade en Audio Precision stående i garderoben. Att det alltid kommer in ett mått av provande och iteration är naturligt eftersom man inte kan beräkna allt med god precision men att använda det som grundmetod tycker jag inte låter så vettigt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-22 23:10

matså skrev:Bara för nåra har oscilliscop, lyssnar endast på sinustoner så tror jag knappast alla har det så.

Nej jag har nog aldrig träffat någon som lyssnar bara på sinustoner, faktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-22 23:13

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
hcl skrev:För egen del skulle jag aldrig låta någon som inte tillämpade tune-dem installera min anläggning. Jo, möjligen som ett test av någons installationskompetens.

Och för min egen del skulle jag aldrig låta någon tune-dem installera min anläggning.

Sådan tur för oss att vi själva för bestämma vem som pillar på våra anläggningar.
+1

Var och en får ju bestämma själv :)

Minns jag helt fel att du bjöd in nån, kanske Richard för att tune-dem justera din anläggning tidigare? Eller var det nån annan som skulle få flytta på grejorna. För jag kan ju knappast minnas fel!

paa, var är du?

mvh/Harryup :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-22 23:15

tvett skrev:Svante har en poäng, musik upplevs bäst med rörelse, att stampa med foten är viktigare än vad örat hör. :twisted:

:?:
Rörelse är en reaktion på en upplevelse där den största delen är via hörseln.
Likaså är att stampa med foten en reaktion på det man hör.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-22 23:17

Svante skrev:
matså skrev:Bara för nåra har oscilliscop, lyssnar endast på sinustoner så tror jag knappast alla har det så.

Nej jag har nog aldrig träffat någon som lyssnar bara på sinustoner, faktiskt.

Det här är nog enda siten jag vet som det i diskussioner är naturligt att man tror att folk vanligtvis eller valfri handlare normalt använder mätningar för att placera grunkor i ett rum. Folk som använder mätningar oavset typ är i en extrem minoritet. Även om de blivit fler i och med enklare möjligter i form av Rew och XTZ osv. Sen skall det ju också utvärderas vilket är en annan 5:a.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-23 00:04

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Varför är det två olika beteenden ?

Varför väljer du bort musiken då du ställer in dina högtalare ?

Det låter mindre klokt.

Därför att det är omöjligt att göra något annat. Håller du på att ta reda på var du skall ha dina högtalare, så är det den tekniskt analyserande delen av dig som är aktiv. Då må lura dig att tro att så inte är fallet, men det är det. Så varför inte nyttja det läget du ändå befinner dig i till sin fulla kapacitet?

Även om du tycker du 'bara lyssnar på musik' så för att du skall ha någon nytta av resultatet så måste du ju jämföra med de lyssningar du gjort innan.... och vips så är du i det läget du inte tror du är i. Du kan inte få båda.

Mindre klokt är att tro att man kan styra över hur man fungerar.

En till bra sub-diskussion.
Jag menar att man INTE ska aktivera den tekniskt analyserande delen av hjärnan vid jämförelse med Tune Dem. Metoden funkar sämre då!
Man ska bara "vara i musiken", känna, uppleva. Dvs låt hjärnan göra jobbet själv utan påverkan från den logiska/analyserande halvan. Den sätter bara käppar i hjulet.
Så..antingen "vet man" (=hjärnan) instinktivt att ja det är skillnad till det bättre/sämre. Eller också vet man inte och då hjälper det ju inte att koppla in den logiska/analyserande halvan för att tänka ut om det var skillnad.
Det funkar för mig iallafall. Andra gör annorlunda vet jag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi