sportbilsentusiasten skrev:Tro mig, jag förstår exakt vad ni försöker berätta och det är även min uppfattning (som jag redan skrivit) att det finns en massa lokala max i rummet. Alla kanske inte hittas men de som hittas jämförs inbördes.
OK. Men då inställer sig några frågor. Lika bra att numrera!

1. Vad är de som får dig att gå vidare och prova med ett "nytt startvärde" när du nått ett max?
2. När vet du att du hittat ett "globalt max".
sportbilsentusiasten skrev:Och självklart är det inte EN parameter som påverkar VAR de olika lokala max är. En är givetvis talararens egenskaper i sig. Två olika talare får kanske inte samma placering...en annan är inredning/akustikfix...eller om en dörr är öppen eller stängd...hur många personer som är i rummet. osv.
3. Men då undrar jag varför valdes just en viss högtalare och varför fanns det akustikfix på en viss plats på väggen? Skall man betrakta dessa som givna? Eller är det en variabel?
Det finns ju, om man förstår åtminstone lite av hur akustik fungerar mer saker att skruva på än soffa och högtalare om man är missnöjd med en högtalarplacering, t.ex. akustikfix. Man kan också tänka sig att man på så sätt kan hitta en större mängd "globala max" eftersom inte rummet längre spelar in lika mycket. Man kan t.ex. genom dämpning bakom högtalarna göra så att placeringen i djupled spelar mindre roll. Men då krävs det någon slags förståelse hur det funkar, dvs. en teoretisk modell.
sportbilsentusiasten skrev:Men jämför inte alla personer olika högtalarplaceringar och bestämmer vilken som är bäst? Oavsett om utvärderingen sker med Tune Dem eller på annat sätt (mätning, lyssna på 3D som några redovisat)
Förstår inte riktigt att just denna "jämför två/flera alternativ" skulle vara så kontroversiellt.
Det kontroversiella är väl HUR (aka vilken utvärderingsmetod) man väljer ut vilken position som föredras?
Tja, man skulle lika gärna kunna ställa upp högtalarna och ta reda på vilket rum som är bäst för just den högtalarplaceringen. Opraktiskt, men görbart. Ett annat, mer praktiskt sätt skulle kunna vara att ändra rummets akustiska egenskaper så att det passade högtalaruppställningen. Ett tredje sätt är att låta högtalarna stå och sedan bara flytta soffan. Ett fjärde, mer verklighetsanpassat skulle kunna vara att man ändrar både på rummet och högtalarna och, Gud förbjude, soffan. Att köra någon form av iterativ process utan ganska precisa startvärden känns nästan som det skulle kräva ett "Lycka till!"
Vad som är "kontroversiellt" kan nog variera. Men det som jag uppfattar som "provocerande", för att välja ett populärt ord just nu, är tanken att man inte behöver en eller flera teoretiska modeller utan att det i princip räcker med att lyssna efter "bättre" och "sämre" och att erfarenhet/kunskap möjligen skulle kunna förkorta söktiden men inte förbättra sökresultaten. Själv försöker jag förstå hur fan det fungerar och sedan agera utifrån detta. Att leta i blindo känns inte alls lockande även om jag hade en Audio Precision stående i garderoben. Att det alltid kommer in ett mått av provande och iteration är naturligt eftersom man inte kan beräkna allt med god precision men att använda det som grundmetod tycker jag inte låter så vettigt.
/DQ-20