Fördelar med elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-10-06 17:29

Mina ESL 57 som familjen spelar dagligen på i vardagsrummet är mycket trivsamma. Quad II stegen matas via en strykjärnstimer (2h) så att rören inte skall ta slut. Källan brukar vara en Ipod mini.

Det låter suveränt. Fast ofärgat är det inte :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 17:34

Margaux skrev:Mina ESL 57 som familjen spelar dagligen på i vardagsrummet är mycket trivsamma. Quad II stegen matas via en strykjärnstimer (2h) så att rören inte skall ta slut. Källan brukar vara en Ipod mini.

Du har min odelade avundsjuka. Den kombinationen skulle jag vilja ha. Tippar att den håller sig på topp ytterligare 50år.

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-10-06 18:07

Dock kändes att sångare hade enorma munnar

Synd du inte sa något när du var här :wink: 8O
Men både du Vee-Aight och Mayro har rätt eftersom högtalarna stod aningen mer ihop och lite mindre vinklade när Mayro var här.
En placeringsfråga och slarv från min sida sorry :oops: :oops:
Lådan under skivspelaren till höger är precis vad du tror att det är Flint :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 18:36

Ear:

Inget att be om ursäkt om, då har jag , om än dålig, anledning att titta in och lyssna en gång till. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-06 19:11

Woooouuuuuooooowww, ursäkta mig men jag har fortfarande underbara rysningar efter dagens åktur..........305 blås med Ferrari 430 :P :D ........

Just det, elektrostater, min kombi hemma har hittills slagit slagit 99,5 % av allt annat jag hört om man ser till helheten hos ljudet :D.
Min ML-Krell kombi är i mitt rum helt sagolik :P :D 8) .
Det roliga är att jag inte behövt korrigera med akustikmaterial för att få det att låta så bra 8) .
Orkar inte hosta ur mig massa klyshor om hur det låter.
Kan bara instämma i Stereophiles rekomendation, Class A.

OBS, de kräver slutsteg som kan leverera MYCKET ström för att spela ut. Då räcker inte 1090 till, vet av egen erfarenhet 8) . Slutsteget bakom BESTÄMMER väldigt mycket hur det kommer låta på dessa hingstar 8) .

I am very happy :D .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 20:00

Callisto skrev:I am very happy :D .

Jag är glad för din skull! Skönt med någon lycklig till skillnad från oss Gnäll-Pellar här på forumet ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 21:40

Kan inte nöjda ha en egen tråd och inte spamma ner andra trådar? :wink:

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-10-06 22:06

Tycker ESL 63 är en mycket fin högtalare, även om den är... liksom en egen katagori med sina speciella krav på rummet (som bör utformas väldigt annorlunda än när man använder andra högtalare).

Hur tycker du IÖ min uppställning verkar bortsett från invinklingen :?:
Eftersom jag inte är en basnarkoman så kan jag också säga att jag är rätt nöjd och vet väl på ett ungefär vad nästa investering blir :)
Vee -Eight klart ni är välkomna igen :wink:
Nästa gång lovar jag att bjuda på en smaklig måltid dessutom då det som regel står på programmet när någon kommer :wink:
Ni fick ju bara kaffe och bullar :oops:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-10-06 22:26

Margaux skrev:Mina ESL 57 som familjen spelar dagligen på i vardagsrummet är mycket trivsamma. Quad II stegen matas via en strykjärnstimer (2h) så att rören inte skall ta slut. Källan brukar vara en Ipod mini.

Jag har en något modernare kombination: ESL-63 + QUAD 606 och jag är inte missnöjd ett dugg, heller.

Nu har jag inte hört så många andra elektrostater, men den lilla erfarenhet jag har säger mig att jag nog bör fortsätta använda sådana, pga frånvaron av uppenbara färgningar. Ibland kanske jag skulle vilja äga ett par JBL L100 eller Klipschorn, eller liknande, men i långa loppet tror jag att mina ESL-63 gör mig mest nöjd.

I mitt fall har jag ett långt rum (10m) så jag har gott om plats för dem, vilket nog är bra.

Ska vi bilda en nöjd-tråd, då? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 22:28

Jag lyssnade mycket på Quad57 i mitten på 70-talet. Snacket gick även då att basen var klen. Jag tyckte att den var bra men jag har heller aldrig varit någon basnarkoman. // Nu ljög jag. Jag hade haft en hornperiod före och då var jag basnarkoman. Så var det.
Senast redigerad av Flint 2005-10-06 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 22:35

Harryup skrev:Kan inte nöjda ha en egen tråd och inte spamma ner andra trådar? :wink:

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 08:10

Det verkar som om man måste våga lita på sin hörsel för att bli nöjd.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-07 09:32

Flint skrev:Det verkar som om man måste våga lita på sin hörsel för att bli nöjd.

Klockren kommentar :) .

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-07 10:20

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Kan inte nöjda ha en egen tråd och inte spamma ner andra trådar? :wink:

:mrgreen:

:wink:

Bortsett från en radiodel i våras, så var det c:a 15 år sedan jag gjorde mig av med en stereopryl till förmån mot en annan på grund av att jag inte var nöjd.

Och jag är skitnöjd! :D

Hälsn. Michael

Ps. Nu gjorde jag det igen... Spammade ner en annan tråd med min nöjdhet. :oops:

Pps. För att inte bli helt OT. En av mina tidigaste hifi-upplevelser var på en mässa under andra hälften av -70-talet när jag hörde ett par Magnepaner. Det var något honungslent och fjäderlätt i klangen som tilltalade mig något alldeles oerhört. Jag var alldeles lyrisk i flera år efter detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-08 03:03

Flint skrev:Det verkar som om man måste våga lita på sin hörsel för att bli nöjd.

Callisto skrev:Klockren kommentar :) .

Ja, verkligen.

Jag byter apparater extremt sällan, är extremt nöjd och jag litar till 100% på min hörsel!

Så till den milda grad att jag vågar testa saker med hjälp av bara öronen - blindtesta alltså. :wink:

De som inte vågar lita på sin hörsel, alltså de som som måste titta och veta svaret för att kunna tycka något, blindtestfobikerna alltså, som jag känner, är nästan allihopa ständigt missnöjda. :o :(
Utom just efter senaste inköpet - då är de ju nöjdare än någonsin förr, varenda gång. Det brukar gå över snabbt och nästa inköp görs, och så vidare...

Lustigt nog talar även dessa människor om att de vågar lita på sin hörsel... :lol:

Frågan är varför de gör det, när de uppenbart inte vågar lita på just hörseln?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-10-08 05:06

lite OT apropå om att bli nöjd. Förr så tyckte jag att om en ny apparat inte hade uppenbara fel vid de första lyssningarna och lät annorlunda än den föregående så var den oftast bättre än den gamla av någon anledning, möjligen av nyhetens behag så att säga. Nu har jag insett att man, (i alla fall jag), måste lyssna kanske flera månader, (inte i sträck), för att bilda mig en uppfattning. Jag har t.ex. efter 6 månaders lyssning kommit underfund med att pi60 i mitt tycke är en bättre högtalare än pi10 på allting. 8) Roliga högtalare!

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 11:08

IngOehman

En blindtestfobiker, har inte han fobi för blindtester?

Du kanske menar blindtestmaniker.
Senast redigerad av Flint 2005-10-08 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-08 12:10

IngOehman skrev:

Callisto skrev:Klockren kommentar :) .

Ja, verkligen.

Jag byter apparater extremt sällan, är extremt nöjd och jag litar till 100% på min hörsel!

Så till den milda grad att jag vågar testa saker med hjälp av bara öronen - blindtesta alltså. :wink:

De som inte vågar lita på sin hörsel, alltså de som som måste titta och veta svaret för att kunna tycka något, blindtestfobikerna alltså, som jag känner, är nästan allihopa ständigt missnöjda. :o :(
Utom just efter senaste inköpet - då är de ju nöjdare än någonsin förr, varenda gång. Det brukar gå över snabbt och nästa inköp görs, och så vidare...

Lustigt nog talar även dessa människor om att de vågar lita på sin hörsel... :lol:

Frågan är varför de gör det, när de uppenbart inte vågar lita på just hörseln?

Vh, iö

Inte för att jag tilllhör "bytarfolket", men de som ofta byter prylar borde väl bli nöjdare för varje gång (eftersom man inte är ute efter att byta ner sig) :o . Samtidigt är det en dyr hobby vilket ofta även kräver att man "stegar" sig upp för att uppnå det man strävat efter ljudmässigt.
Jag måste påpeka att du själv isåfall placerar dig i "bytargruppen" med tanke på att du bytte till 668:an 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 13:06

Callisto skrev:Jag måste påpeka att du själv isåfall placerar dig i "bytargruppen" med tanke på att du bytte till 668:an 8) .
De som IÖ syftar på är nog inte de som byter i snitt en apparat per femårsperiod utan på folk som t.ex. Matte76 på vårat grannforum. Han har väl bytt ut hela anläggningen 4-5 ggr under senaste året 8O

Jag har ju bytt en del själv också :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-08 13:13

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Jag måste påpeka att du själv isåfall placerar dig i "bytargruppen" med tanke på att du bytte till 668:an 8) .
De som IÖ syftar på är nog inte de som byter i snitt en apparat per femårsperiod utan på folk som t.ex. Matte76 på vårat grannforum. Han har väl bytt ut hela anläggningen 4-5 ggr under senaste året 8O

observera smileyn, lite ironi över inlägget :) . Inget illa ment alltså.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 13:38

Callisto skrev:
Rydberg skrev:

observera smileyn, lite ironi över inlägget :) . Inget illa ment alltså.
Jorå, fattade det :)

Btw jag är rätt sugen på att höra ett par ML :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-08 14:44

Flint skrev:IngOehman

En blindtestfobiker, har inte han fobi för blindtester?

Jo, just det. De är rädda för blindtester - de måste se och veta för att våga tycka om en apparat. Blindtestofobikerna vågar inte lita på sin hörsel.

Hörslen än det enda man har till sin hjälp när man blindtestar, inte utseendet, inte vetskap om prestige eller prislapp - BARA ljudet.

Flint skrev:Du kanske menar blindtestmaniker.

Nu är du helt obegriplig Flint.

Läs igenom det jag skrev igen så ser du nog vad jag menar (nämligen precis det jag skrev).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 15:43

IngOehman
En missuppfattning sker så lätt. I det här fallet beror det på att du skriver noveller och att man därför tappar intresset. Jag orkade helt enkelt inte läsa hela ... ehum... novellen och förstå vad du menade. Jag tappade bort mig. Du får faktiskt skylla dig själv.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2005-10-08 16:42

Flint

Varför tycker du inte om att Ing.Öhman försöker förklara vad han menar, istället för att arrogant slänga ur sig saker i sann besserwisseranda.

Personligen tycker jag att det är en ynnest att en så kompetent och intelligent person ägnar tid här på ett publikt forum, borde vi inte vara rädda om det :?:

Du har skrivit i många trådar att du inte orkar läsa långa inlägg, jag tror att merparten av forumdeltagarna vet detta nu :!:
Senast redigerad av Tengil 2005-10-08 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 16:49

Tengil
Om du har läst trådarna du nämner så har du också svaret.
Jag har skrivit det vid minst två tillfällen.
Så varför fråga?

Vad gillar du elektrostater?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2005-10-08 16:58

Om jag svarar på topicen, så kan en av fördelarna vara att de ofta ser rätt imponerande ut, stora och höga och ofta fin detaljfinish.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 17:03

Tengil skrev:Om jag svarar på topicen, så kan en av fördelarna vara att de ofta ser rätt imponerande ut, stora och höga och ofta fin detaljfinish.

Finns det inget i ljudet du gillar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 17:35

Tengil skrev:Flint

Varför tycker du inte om att Ing.Öhman försöker förklara vad han menar istället för att arrogant slänga ur sig saker i sann besserwisseranda.

Personligen tycker jag att det är en ynnest att en så kompetent och intelligent person ägnar tid här på ett publikt forum, borde vi inte vara rädda om det :?:

Du har skrivit i många trådar att du inte orkar läsa långa inlägg, jag tror att medparten av forumdeltagarna vet detta nu :!:

Jag anser det är Iö som ska vara glad han får delta som han tillåts göra på ett öppet forum eftersom han trotts allt är både ledande för en organisation som aggerar rätt hårt. samt är också en tilverkare..

Så det är nog helt fel att se "oss" som dom som skall vara glada... :)

Sedan är det ju skoj att han är med. Men det är en helt annan sak detta ju...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-08 18:38

Visst kan jag förstå att IÖ kan uppfattas som litet mästrande i sina mörka stunder, men när han glimmar till så gör han det rejält! Han har i vart fall gett mig fler perspektiv på musiklyssning/återgivning än de flesta på forumet.

Jag tycker nämligen liksom Tengil att man skall vara tacksam när det finns personer som kan mer än jag som bemödar sig att förklara "världen" utifrån sitt perspektiv. Det finns alltför många som bara tycks vilja argumentera/tjafsa i stället för att verkligen bemöda sig om att förklara sin ståndpunkt. Och just detta senare högaktar jag Ingvar för (även om jag inte alltid håller med honom :wink: )

Så jag är glad utan att se felet i att vara detta!

//Michael

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-08 19:19

Mayro skrev:Jag anser det är Iö som ska vara glad han får delta som han tillåts göra på ett öppet forum eftersom han trotts allt är både ledande för en organisation som aggerar rätt hårt. samt är också en tilverkare..

Jag trodde att definitionen på ett "öppet" forum var just att alla självklart får delta... :?
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi