sportbilsentusiasten skrev:Alla får tycka olika.
Självklart. Allt annat vore otrevligt.
Moderator: Redaktörer
mikro skrev:sportbilsentusiasten skrev:Notera att vi snackar utvärdering - ej normal musiklyssning.
Okej, så när man tunemetodar lyssnar man alltså inte på samma sätt som när man sen musiklyssnar?
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kanske för dig och hemma hos dig, inte för mig.
Så "Hotel California" 100ggr på raken vore ok för dig? Eller "Gulli-gullan koko som en gök"?
mikro skrev:sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:plus att det spelar ingen roll var du befinner dig, du (och din fru) kan t ex stå och diska i köket och ändå höra om högtalaren flyttats 1 cm...
Om det är en skillnad så - ja.
Man kan låta någon justera grejerna i v-rummet och stå i köket o säga - BÄTTRE, SÄMRE, fortfarande sämre, NU är det bättre igen osv efter varje förflyttning.
Det jag jag gjort många gånger.
Så en centimeter ändring i talarplacering kan göra en skillnad som går att detektera i köket? Tycker du inte själv det låter en aning... otroligt?
IngOehman skrev:...
Vill man att det skall vara bra är det kanske till och med just detta som är
den viktigaste saken att lära sig - att det är "inget skall vara dåligt" som är
vägen, inte att tro att allt hänger på en enskildhet, t ex en metod.
sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:plus att det spelar ingen roll var du befinner dig, du (och din fru) kan t ex stå och diska i köket och ändå höra om högtalaren flyttats 1 cm...
Om det är en skillnad så - ja.
Man kan låta någon justera grejerna i v-rummet och stå i köket o säga - BÄTTRE, SÄMRE, fortfarande sämre, NU är det bättre igen osv efter varje förflyttning.
Det jag jag gjort många gånger.
Så en centimeter ändring i talarplacering kan göra en skillnad som går att detektera i köket? Tycker du inte själv det låter en aning... otroligt?
Ja.
Men låter det inte lite otroligt att en cm skillnad på talarnes position kan påverka 3D, klang och andra ljudmässiga aspekter![]()
För en som aldrig testat dvs.
sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:sportbilsentusiasten skrev:Notera att vi snackar utvärdering - ej normal musiklyssning.
Okej, så när man tunemetodar lyssnar man alltså inte på samma sätt som när man sen musiklyssnar?
Nej, det gör väl ingen oavsett utvärderingsmetod?
Utvärdering = använder Tune dem
musiklyssning = man bara "tar in musiken"
Inte står jag i köket o lyssnar om jag kan sitta i v-rummet heller![]()
Om man nu inte lagar mat dvs.
mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
IngOehman skrev:
... att det låter som om musikerna spelar så rent och rytmiskt som möjligt. Det är för mig inget egenvärde. Jag vill helst höra musikernas prestationer precis som de var. Bra får låta bra och dåligt får låta dåligt. Detsamma gäller skådespelare. Det finns så mycket som är bra på riktigt så jag ser ingen poäng med att maskera något. Det är ju dessutom troligt att det som gör det mindre lätt att höra eller se hur det är, kommer att drabba det som är allra bäst.
mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
Fortfarande tror jag att man ska uppnå något sinnestillstånd som typ alla kan nå, och därifrån använda sig själv som detektor och bara ta in musiken och märka hur man rycks med. Då är man på rätt spår. Det som är så speciellt är att alla har det i sig och alla kan använda sig själva som mätinstrument? Universallösning typ.. Mja jag vet inte.
hcl skrev:mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
Fortfarande tror jag att man ska uppnå något sinnestillstånd som typ alla kan nå, och därifrån använda sig själv som detektor och bara ta in musiken och märka hur man rycks med. Då är man på rätt spår. Det som är så speciellt är att alla har det i sig och alla kan använda sig själva som mätinstrument? Universallösning typ.. Mja jag vet inte.
Ja, tune-dem är verkligen inte hokus-pokus utan enbart systematiserat musiklyssnande (lyssna med samma musikstycke, ofta - av effektivitetsskäl - rel. korta avsnitt). Fokus på hur väl man förstår hur/varför musikerna spelar som de gör (det musikaliska sammanhanget). Lyssna, lyssna igen, ändra, lyssna. Bättre/sämre? Arbeta systematiskt. Ändra bara en paramet i taget. Lyssna, lyssna igen, ändra, lyssna. Bättre/sämre?
mikro skrev:mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
Det som skiljer är tydligen hur man lyssnar. Men åsikterna om hur man lyssnar verkar gå isär lite mellan Sportbilsentusiasten och Richard.
Richard verkar mena att om man inte lyssnar enl tune dem, så dissikerar man musiken till att betå av enbart ljud, och då missar man musikens känsla. Sportbilen är också inne på att bara "ta in musiken", oklart hur, för man kan tydligen även "utvärdera" musiken och det är inte riktigt samma sak, om jag förstod rätt.
IngOehman skrev:Samma sak kan sägas som att det inte finns någon enskild länk som ensam
kan få vilken i övrigt komponerad anläggning som helst att låta prima. Det
är bara dogmatiskt strunt att hänvisa till enkla svar och dito metoder när
verkligheten är komplex och ALLA delar fordrar att ses över om summan av
den skall blir bra.
Det gäller både programmaterial, avspelare, kablar, förstärkare, högtalare,
rum och metoder.
Vill man att det skall vara bra är det kanske till och med just detta som är
den viktigaste saken att lära sig - att det är "inget skall vara dåligt" som är
vägen, inte att tro att allt hänger på en enskildhet, t ex en metod.
Vh, iö
adzer skrev:sportbilsentusiasten skrev:Du borde veta att jag försöker vara seriös.
Klart man försöker stå där det låter bäst vid lyssning.
Men nu talade jag om utvärdering med Tune Dem och i samband med det berättade att skillnader kan höras överallt, vänligen håll isär dessa två - ok?
Jag jag vet, men ibland blir man förundrad.
Jag håller isär dem och jag har aldrig blandat ihop dem.
Problemet är det att det är bara hur det låter på lyssningsplats som är intressant, eller hur? Så att optimera/utvärdera på andra positioner är i bästa fall ett slöseri med tid. Tex om något låter sämre än utanför rummet, men bättre vid lyssningsplats hur gör man då med tune-dem?
mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
mrGaskill skrev:Fortfarande tror jag att man ska uppnå något sinnestillstånd som typ alla kan nå, och därifrån använda sig själv som detektor och bara ta in musiken och märka hur man rycks med. Då är man på rätt spår. Det som är så speciellt är att alla har det i sig och alla kan använda sig själva som mätinstrument? Universallösning typ.. Mja jag vet inte.
sportbiosntusiasten skrev:Tycker parallellen med film är inte helt lyckad. Svårt att hitta gemensamma saker.
sportbilsentusiasten skrev:Och den ska givetvis INTE tillämpas om man nu tycker att 3D och annat är det viktigaste.
mikro skrev:sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:sportbilsentusiasten skrev:Notera att vi snackar utvärdering - ej normal musiklyssning.
Okej, så när man tunemetodar lyssnar man alltså inte på samma sätt som när man sen musiklyssnar?
Nej, det gör väl ingen oavsett utvärderingsmetod?
Utvärdering = använder Tune dem
musiklyssning = man bara "tar in musiken"
Inte står jag i köket o lyssnar om jag kan sitta i v-rummet heller![]()
Om man nu inte lagar mat dvs.
Blev nog inte klokare av detta. När du gör en utvärdering, dvs använder tune dem, så lyssnar du ju på något sätt, eller? Är det inte på samma sätt alltså, som när du musiklyssnar och bara "tar in musiken"?
mikro skrev:mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
Det som skiljer är tydligen hur man lyssnar. Men åsikterna om hur man lyssnar verkar gå isär lite mellan Sportbilsentusiasten och Richard.
Richard verkar mena att om man inte lyssnar enl tune dem, så dissikerar man musiken till att betå av enbart ljud, och då missar man musikens känsla. Sportbilen är också inne på att bara "ta in musiken", oklart hur, för man kan tydligen även "utvärdera" musiken och det är inte riktigt samma sak, om jag förstod rätt.
Per_Kele skrev:Tanken med att man kan befinna sig i stort sett var som helst i rummet/bostaden när man tunar är väl att man skall fokusera på melodin och korrekt tonhöjd och strunta i "detaljer" (som bara stör koncentrationen).
Vilket jag (som inte är expert i ämnet) tycker låter som ett något märkligt sätt att justera in högtalarna. "Flytta/vrida -> lyssna -> avgöra vad som låter bäst" är väl inte direkt märkligt, så gör väl alla som vill få ut maximalt av sina högtalare. Bland annat.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Och den ska givetvis INTE tillämpas om man nu tycker att 3D och annat är det viktigaste.
Ok, då skall jag sluta undra, för tillsammans med frekvensgång, låg dist, dynaimkomfång och transientsvar så är tredimensionalitet mycket väsentligt för mig.
sportbilsentusiasten skrev:Vad menar du med transientsvar? Är det de i UK kallar SLAM eller något annat?
JockeX skrev:hcl skrev:mrGaskill skrev:Alla får tycka olika. Bra utgångspunkt. Men användbarheten verkar vara lite sådär om den är svår att tillämpa/tolka, samtidigt som jag liksom Harry inte ser något väldigt speciellt med den. Vanligt meka-ändra-tycka typ.
Fortfarande tror jag att man ska uppnå något sinnestillstånd som typ alla kan nå, och därifrån använda sig själv som detektor och bara ta in musiken och märka hur man rycks med. Då är man på rätt spår. Det som är så speciellt är att alla har det i sig och alla kan använda sig själva som mätinstrument? Universallösning typ.. Mja jag vet inte.
Ja, tune-dem är verkligen inte hokus-pokus utan enbart systematiserat musiklyssnande (lyssna med samma musikstycke, ofta - av effektivitetsskäl - rel. korta avsnitt). Fokus på hur väl man förstår hur/varför musikerna spelar som de gör (det musikaliska sammanhanget). Lyssna, lyssna igen, ändra, lyssna. Bättre/sämre? Arbeta systematiskt. Ändra bara en paramet i taget. Lyssna, lyssna igen, ändra, lyssna. Bättre/sämre?
Vilket fungerar super om du bara ska optimera ditt system efter det musikstycke du valt ut. Perfekt när man ska dema ett par låtar i butik t.ex.
Men när en låt du inte lyssnat på trycker till extra på en rumsmod som du inte tagit hänsyn till när du tunat in ditt system med ditt begränsade urval, men som du uppfattat om du bara gjort en snabb mätning och kunde korrigerat därefter, så förstörs hela upplevelsen.
Svante skrev:En etymologisk fråga: Betyder "tune" i tunedem och tunemethod (heter de så) "melodi" eller "att stämma"?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster