Hallå tvivlare!
Slartibartfast,
Men vänta nu, det låter ju klart mysko, så om jag handlar av ett företag inanför EUs portar som har lager utanför dessa så räknas jag som importör?
Det stämmer. Visserligen gör du din beställning till ett företag registrerat i UK men det betyder inte att Ornec är importören eller att dom behöver ge dig garantier. Ornec är också registrerat i Kina och skickar alla varor direkt därifrån så det är köparen som räknas som importör.
Jag ser möjlighet till att lura många kunder här.. detta kan antingen vara en feltolkning av lagen (av dig?) eller ett tillfälle att skicka in en liten anmälan på företaget.
Anmäla dem för vad?
Vee-Eight,
Jag tycker att iHifi har en ganska märklig prissättning. Nu vet jag inte vad priset är för saker i Kina, men som exempel kan nämnas att en cd av typen Original 2008 kostar hos Ornec €355, och hos iHifi kostar den SEK 6889:-. Det är en skillnad på ca SEK 4000:-.
I priset 355€ imgår inte frakt, (fraktpriset varierar beroende på hur mycket man beställer men räkna med 60 kr/kg om ni beställer 21-100 kg), tull (9,5%) samt moms (25%). Priset för att ta hem en Original 2008 blir då ca: 5921 sek. Vårat påslag är väldigt litet i sammanhanget.