Erfarenheter av Ornec

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

electronen

Erfarenheter av Ornec

Inläggav electronen » 2005-08-28 13:48

Hejsan.

Jag undrar om det är någon som köpt hifi från Ornec (www.ornec.com)? Jag vill gärna ha lite feedback på dem.

Jag funderar på att köpa lite grejer som tyvärr inte finns i sverige men är lite tveksam eftersom det rör sig om mycket pengar och jag litar inte till 100% på alla nät-butiker (speciellt när man inte kan språket fullt ut).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-06 00:59

Jag är faktiskt också intresserad av att handla litet från detta ställe, är det ingen som gjort detta förr?

Det jag är intreserad över är att byta ut lite nätkablar, eftersom de jag har ändå håller på att rasa sönder av äckelhet och luktar python (vilket är en ganska snygg kabel) så måste ju något göras va! :P

Hur som haver, detta företag har Xindaks billigaste nätkabel till nästan inga pengar, vilket ger att man får en dylik med ok utseende och utmärkt funktion tror jag! Enligt bilder ser det ut som EKK, och man ska ju vara enhetlig med val av kabel har jag förstått..

Så, ingen som har handlat via detta företag dårå?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-06 11:56

Folk i Carlsson-county har handlat direkt från Kina, med mkt lyckat resultat. Men då handlade det ju om ett mindre antal av samma sak i samma beställning. Är själv intresserad av Xindak eller Classic försteg. Och Ornec har båda märkena.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-06 14:02

Folk i hela Sverige har handlat direkt från Kina-county, dock så känns det lite stabilare att ta det genom Europa, och att kanske slippa de enorma frakter som det lär kunna bli från Kina. Helt enkelt för att vara lite av en lat jävel. ;)

Jag är som sagt intresserad av en skitbillig kabel, för att den är skitbillig och ser ganska bra ut. :)

Mvh Jocke
admin

Miles

Inläggav Miles » 2005-10-06 20:53

Är det någon som är intresserad av ett gruppköp, av till exempel kablar från Kina?
Jag vet att några andra gruppköp har haft problem, men köper man bara kablar blir det ju inga stora pengar direkt, och man kan chansa lite.
Jag skulle kunna tänka mig lite nätkablar t ex, genom ett gruppköp baserat i Uppsala/Sthlm. Det här med att skicka runt prylar i landet tror jag inte riktigt på.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-06 23:06

Vore klockrent, kan man ha en "vi som köpte kablar och gick på Kinesernas marknadsföringsfest" efteråt då man får hämta sina kablar, lyssna musik och dricka sig ett glas vin.. :D

Jag kan tänka mig den lösningen också, men jag kan inte tänka mig att hålla i det (förutom att promota det lite.. ;)).

Mvh Jocke
admin

Miles

Inläggav Miles » 2005-10-06 23:28

Slartibartfast skrev:Vore klockrent, kan man ha en "vi som köpte kablar och gick på Kinesernas marknadsföringsfest" efteråt då man får hämta sina kablar, lyssna musik och dricka sig ett glas vin.. :D

Låter nice det där. 8)

Jag kan tyvärr inte heller ta på mig ansvaret att hålla i det hela, har för mycket med skola just nu.

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-10-07 00:40

Vi på http://www.ihifi.se säljer många av de saker Ornec har i sitt sortiment. Om ni är intresserade av svensk garanti och service är ni välkomna att göra en gruppbeställning hos oss, självklart till nedsatt pris.

Jag litar på att ni är erfarna surfare av Internet och hittar till vår kabeldel. :)

Vi vill inte avråda någon från att privatimportera då det är spännande och skapar gemenskap men det kan vara bra att veta att Ornec har ett kontor i Oxford men ingen lagerhållning utanför Kina. Det innebär att det är ni som är importörer med allt vad det innebär.
Driver IHiFi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-07 02:05

Hej IHiFi.

Verkar som att jag (utan att räkna med frakt alls) kan köpa ett gäng av den sökta kabeln PC-03 hos dem jämte dig.. låter inte som att du kan konkurera mot deras preiser helt enkelt!

IHiFi skrev:...snip...
Vi vill inte avråda någon från att privatimportera då det är spännande och skapar gemenskap men det kan vara bra att veta att Ornec har ett kontor i Oxford men ingen lagerhållning utanför Kina. Det innebär att det är ni som är importörer med allt vad det innebär.

Men vänta nu, det låter ju klart mysko, så om jag handlar av ett företag inanför EUs portar som har lager utanför dessa så räknas jag som importör? Jag ser möjlighet till att lura många kunder här.. detta kan antingen vara en feltolkning av lagen (av dig?) eller ett tillfälle att skicka in en liten anmälan på företaget. Borde inte du som konkurent isåfall vara mån om att få detta till skott?

Jag vill inte vara sådan, jag kanske är blind, blond och alltför novis på ämnet för att inse det stora jag missat i mitt resonemang. Peka gärna på det isåfall!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-07 09:39

Jag tycker att iHifi har en ganska märklig prissättning. Nu vet jag inte vad priset är för saker i Kina, men som exempel kan nämnas att en cd av typen Original 2008 kostar hos Ornec €355, och hos iHifi kostar den SEK 6889:-. Det är en skillnad på ca SEK 4000:-. iHifi, köper ni direkt från fabriken eller från Ornec?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-10-07 10:17

V8: Ingår frakt, tull och moms i priset €355?

Garanti kostar väl lite också.

Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-10-07 10:36

Hallå tvivlare! :wink:

Slartibartfast,
Men vänta nu, det låter ju klart mysko, så om jag handlar av ett företag inanför EUs portar som har lager utanför dessa så räknas jag som importör?

Det stämmer. Visserligen gör du din beställning till ett företag registrerat i UK men det betyder inte att Ornec är importören eller att dom behöver ge dig garantier. Ornec är också registrerat i Kina och skickar alla varor direkt därifrån så det är köparen som räknas som importör.

Jag ser möjlighet till att lura många kunder här.. detta kan antingen vara en feltolkning av lagen (av dig?) eller ett tillfälle att skicka in en liten anmälan på företaget.

Anmäla dem för vad?

Vee-Eight,
Jag tycker att iHifi har en ganska märklig prissättning. Nu vet jag inte vad priset är för saker i Kina, men som exempel kan nämnas att en cd av typen Original 2008 kostar hos Ornec €355, och hos iHifi kostar den SEK 6889:-. Det är en skillnad på ca SEK 4000:-.

I priset 355€ imgår inte frakt, (fraktpriset varierar beroende på hur mycket man beställer men räkna med 60 kr/kg om ni beställer 21-100 kg), tull (9,5%) samt moms (25%). Priset för att ta hem en Original 2008 blir då ca: 5921 sek. Vårat påslag är väldigt litet i sammanhanget.
Driver IHiFi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-07 10:54

ihifi:

*Lyfter på hatten* Tackar för klargörandet! :wink:

Satte lite av morgonkaffet i halsen då jag läste skillnaden. Men det är väl antagligen skäligt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-10-07 12:22

Vee-Eight,
Satte lite av morgonkaffet i halsen då jag läste skillnaden. Men det är väl antagligen skäligt.

Det är helt upp til er som kunder att avgöra. Vi har valt att lägga oss lågt med tanken att vara ett alternativ för personer som vill ha den ökade trygghet svensk lagstiftning och våra löften ger. Det ger dessutom bra pris/prestanda jämfört med mycket "väst"-hifi.

Om man vill komma undan lite billigare och lägga tid och energi på kommunikation med kineserna och tullen är det fritt fram, det är kul när man kommit igång även om det är mycket att tänka på. Personligen fick mitt hifi-intresse extra skjuts när jag upptäckte de asiatiska alternativen och dessutom trivs jag med att samordna saker så jag dök på privatimport innan jag startade IHiFi.
Driver IHiFi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-10-08 18:35

IHiFi skrev:
Jag ser möjlighet till att lura många kunder här.. detta kan antingen vara en feltolkning av lagen (av dig?) eller ett tillfälle att skicka in en liten anmälan på företaget.

Anmäla dem för vad?

Någonsorts marknadsföringsbrott antar jag.. Om man läser på deras engelska hemsida ser det ut som att man köper av ett europeiskt företag, som alltså ska lämna den garanti man enligt EU-direktiv har rätt till.. Om man nu inte har dessa.. marknadsföringsbrott! Genom att gå igenom deras hemsida bäst jag kunnat/orkat har jag inte sett något om att man själv beställer med dem som "mellanhand".

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-10-08 21:22

Genom att gå igenom deras hemsida bäst jag kunnat/orkat har jag inte sett något om att man själv beställer med dem som "mellanhand".

Det är sant, det framgår inte att man handlar från Kina. Jag föredrar dock att inte driva saken rättsligt. Det är synd på flera sätt att Ornec är otydliga, jag tror att de förlorar de trovärdighet hos presumtiva kunder. Källan till mina uttalanden om Ornec ommer från personlig korrespondens om det är någon som tvivlar.
Driver IHiFi

Återgå till Generellt om hifi