Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-07 08:37

Flint skrev:
dawen skrev:IÖ: LTS, din kompass i hifiskogen? 8)

... men som saknar tre av fyra väderstreck.

…vilket ju är bra för de som är ute efter ofärgad apparatur.
Varför är det så kontroversiellt? Kan vi inte bara konstatera att vi inte
alltid är ute efter samma saker med vårt HiFi-intresse? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-07 09:00

Flint skrev:

Alla kompasser pekar väl åt norr!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 09:11

Man skulle också kunna säga att nålen har rostat fast.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-07 09:49

Flint skrev:Man skulle också kunna säga att nålen har rostat fast.

Då kan den visa alla väderstreck, men det har man ju ingen nytta av.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 10:13

paa skrev:
Flint skrev:

Alla kompasser pekar väl åt norr!

Det beror på vilken del av visaren du tittar på.
Är ölglaset halvtomt eller halvfullt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 10:14

paa skrev:
Flint skrev:Man skulle också kunna säga att nålen har rostat fast.

Då kan den visa alla väderstreck, men det har man ju ingen nytta av.

Nej just det.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-07 11:04

Flint, får jag fråga dig en sak?

Varför bedriver du ditt korståg mot LTS? Tycker du att de skadar människors möjligheter till musiknjutning? Eller tycker du att de bara har väldigt fel? Eller tycker du att de tar för stor plats i ljudbranschen? Eller tycker du att de hörs för mycket här på Faktiskt? Eller...?

Själv tyckte jag det var befriande när jag hittade Faktiskt, att det fanns personer som kunde/vågade inta andra ståndpunkter än det som exempelvis normalt förs fram i ljudtidskrifter av olika slag. Det finns ett intellektuellt perspektiv på ljudåtergivning som jag finner mycket sympatiskt och som passar mig som person.

Visst kan det bli mycket EKK, 1090, etc ibland, men mycket av tjatet runt LTS och rekommenderade produkter står ju faktiskt du och några andra LTS-kritiker för! :twisted:

Mycket av det som LTS står för tycker jag verkar logiskt och rimligt, somligt kan jag för litet om för att egentligen kunna förhålla mig till, somt känner jag mig främmande till. Men detta är inget problem för mig. Man har väl rätt att tycka olika!?

Jag kan konstatera att det finns skribenter här som blir alldeles väldigt provocerade av LTS och antyder att man inte skulle få lov att gilla det ena eller det andra. Och varje gång blir jag lika förvånad. Vem har sagt det och när? Det enda LTS-aktiga jag äger är EKK-kablar och några RG-62. Och jag är alldels utmärkt nöjd med såväl ljudåtergivningen som musiken hemma hos mig. Men jag har aldrig upplevt att LTS har haft någon som helt intention att förvägra mig, eller någon annan, detta. Men vissa, bland annat du, tycker jag agerar som om det vore så.

Avslutningsvis (eftersom du ju ogillar långa inlägg :wink: ) kan jag ju nämna en sak jag tycker verkar flummig hos LTS (eller åtminstone hos vissa medlemmar). Det är att skälet för korrekt återgivning skuller vara av respekt för skivproducenten/artisten/typ. För mig är enda skälet att överhuvudtaget bry mig om återgivningen - att maximera min musiklyssnarnjutning! :D

Vänliga hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 11:11

MichaelG
Jag breddar bara vägen lite för resten av mänskligheten här.
Dämpar LTS-dominansen. Höjer taket.
Forumet är för bra för att vara enkelriktat.
Det finns ett eget LTS-forum har jag hört.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-07 11:31

Det är ju trevligt med en livsuppgift på gamla dar... :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 11:35

MichaelG skrev:Det är ju trevligt med en livsuppgift på gamla dar... :wink:

Hälsn. Michael

Vissa har den i yngre dar'.

Bäst att klämma dit en :wink: också. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 11:47

Flint skrev:Jag breddar bara vägen lite för resten av mänskligheten här.
Dämpar LTS-dominansen. Höjer taket.
Forumet är för bra för att vara enkelriktat.
Det finns ett eget LTS-forum har jag hört.

Du menar att du virtuellt sänker taket genom att påstå saker för att sedan kunna stoltsera med att du ser till att föra upp taket nästan lika högt som det vore annars. (Diff-Säkningen beroende på det evinnerliga tjat som den virtuella sänkningen kräver)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 11:57

Nattlorden

Det är möjligt att korrektivisterna tycker att taket bågnar.
Men i så fall har de missuppfattat situationen.
Det höjs istället för resten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 12:11

Flint skrev:Det är möjligt att korrektivisterna tycker att taket bågnar.
Men i så fall har de missuppfattat situationen.
Det höjs istället för resten.

Om LTS inte har någon åsikt om vad folk njuter sin musik över så är taket högt. När du och andra felaktigt påstår att de har det, så sänker du taket... och sedan motiverar du allt gnatet genom att hävda att det är för att höja taket. Fast det är inte sänkt förräns du (och andra) gnatar om det.

Förstår inte att man orkar lägga så mycket tid på att skjuta sig själv i foten SAMT korka igen ett forum mer irrelevanta poster och deras påföljande kontraposter (som denna).

Fick min första MoLT igår... och för de som inte insett det så är det övervägande _MUSIK_ (fonogram) den handlar om... inte "mätteknik"...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 12:19

Nattlorden

Jag gillar mätteknik. Och konstruktionsteknik. Kretsteknik. Troligen mycket mer än ni i svansen gör. Men jag ser den inte som helig och överlägsen det musikaliska intrycket. Jag ser teknik som verktyg i jakten på musiken och inte tvärs om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 12:27

Flint: Kollra inte bort frågan nu, nu svarade du på en marginell bisats som eg. inte hade med min post att göra utan var en allmän reflektion för att där skulle vara någon substans för andra som läser tråden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 12:32

Nattlorden skrev:Flint: Kollra inte bort frågan nu, nu svarade du på en marginell bisats som eg. inte hade med min post att göra utan var en allmän reflektion för att där skulle vara någon substans för andra som läser tråden.

Och hur var frågan?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-07 12:33

För mig är enda skälet att överhuvudtaget bry mig om återgivningen - att maximera min musiklyssnarnjutning

Instämmer till 100%, det är absolut det enda sättet jag kan tänka på.

Om det för att nå det målet krävs en del ljudteknisk kunskap och viss apparatur så må det vara hänt. Men tekniken är inget mål i sig själv.

Sen finns det andra faktorer som kan påverka lyssningsupplevelsen mycket mer positivt än vad någon esoterisk teknik kan göra, som att få lyssna på sin favoritmusik i sällskap med andra likasinnade. :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-07 12:35

Problemet med "lts" anser jag vara att den sk "ofärgade" återgivningen bestämms ifrån ett system som rätt säkert själv innehåller färgande av ljudet.

Att på ett Ino baserat system utfärda att allt som inte låter "rätt" blir fel finner jag som rent felaktigt...

Om man tog motsvarande grejor till ett annat system. men andra komponenter så skulle troligen resultaten bli helt andra..

"Ulf" frågade Iö vid besöket om han kunde nämna en högtalare idag som han anser bra förutom sina egna..
Svaret blev B6W´s gamla stora 800 samt Snell A första modellen...

Tänker man på detta svar så finns nog en hel del frågor att fundera över angående "ofärgat"...

Endast två GAMLA reliker kvalade in som "bra" enligt Iö... ALLT annat var tydligen "fel"...

Förutom :lol: :lol: :lol: ja just. Ino.

Ta er en funderare här . Att detta skulle kunna vara saker som ens är i närheten av verklighet är ju rent larvigt..

Så att JAG är väldigt fundersam ifråga om VAD ofärgat betyder står rimligt klart.

Vem bestämmde Ofärgat. Vems system bestämmde detta. och vilken åsikt har den konstruktören om allt runt om...Och vilket organisation har tagit sig "rätten" att bestämma VAD detta ofärgat är. LTS samt Iö står där som dom som statyer av "rättshävdare"

Med dessa frågor i bakhuvudet så blir mina slutsattser att ordet ofärgat inte är vatten värt ens..

Jag VET att detta inlägg KAN se elakt ut.. Men betänk VAD som påtalas. Jag har inte sagt att Ino LÅTER illa. Nej nej.

Men dessa saker finns där hur som helst bakom ord som ofärgat. transparant osv...LTS samt Iö manualen har rätt stora felkällor.

Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!

bara :lol: :lol: :lol: INO audio.

just en fin "tro" ledande för många av er har i hifi världen...som ni köper med hull o hår..

Snacka om placebo samt inbillning då man inte ser det orimmliga i påstående som dessa...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 12:38

Mayro
Instämmer tillfullo.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 12:40

xeizo skrev:
För mig är enda skälet att överhuvudtaget bry mig om återgivningen - att maximera min musiklyssnarnjutning

Instämmer till 100%, det är absolut det enda sättet jag kan tänka på.

Om det för att nå det målet krävs en del ljudteknisk kunskap och viss apparatur så må det vara hänt. Men tekniken är inget mål i sig själv.

Sen finns det andra faktorer som kan påverka lyssningsupplevelsen mycket mer positivt än vad någon esoterisk teknik kan göra, som att få lyssna på sin favoritmusik i sällskap med andra likasinnade. :D

Instämmer. Det låter som om det var mig du citerade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-07 12:41

Mayro skrev:Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!

Jag tror att IÖ skrev på detta forum för ett tag sedan att om han tvingades avstå från sina egna högtalare skulle han välja Nautilus 801.

Jag vet med bestämdhet att han betraktar NHT 3.3 och Quad ESL (63, med gradientbasar, TROR jag) som goda högtalare också. Så det du skriver är inte sant.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 12:50

Mayro - vilket språk talar du egentligen om du kan få ofärgad till att betyda mer än en enda sak?

Det är som att tolka "utan tillsatser" till att betyda olika saker om det gäller vatten eller krossade tomater... :roll:

Det är inte LTS som bestämmer vad som är ofärgat. Det faller ut fullständigt naturligt ur ordets betydelse. Dessutom är en språklig konstruktion som "mer eller mindre ofärgad" en omöjlighet. Allt annat än ofärgad är mer eller mindre färgad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-07 12:57

Denna tråd är fortfarande ingen påhopps-tennis, så: (jag tar det i extra stora bokstäver så alla förstår...)

tillbaka till ämnet!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 13:07

Topic var och är:

Det krävs bl.a. att man tror på varan för att orka med allt arbete man måste lägga ner.
Det krävs som har nämnts pengar till marknadsföring och lager.
Så krävs det att man har eller jobbar upp ett bra konktnät.
Det krävs bra förtjänst, bra marginal. Både för en själv och ev. mellanhänder.
Det krävs en #¤&¤# massa.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-07 13:16

Flint skrev:Topic var och är:

Så krävs det att man har eller jobbar upp ett bra konktnät.

:mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 13:22

Rydberg
Kul va. I dubbel bemärkelse.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-07 13:24

Flint skrev:Rydberg
Kul va. I dubbel bemärkelse.
Yepp, jag tyckte det var kul iaf :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-07 14:19

jonasp skrev:
Mayro skrev:Minns. INGEN HÖGTALARE TILLVERKAD förutom dessa tidigare gamla gamla reliker anses vara bra högtalare.. INGEN!!

Jag tror att IÖ skrev på detta forum för ett tag sedan att om han tvingades avstå från sina egna högtalare skulle han välja Nautilus 801.

Jag vet med bestämdhet att han betraktar NHT 3.3 och Quad ESL (63, med gradientbasar, TROR jag) som goda högtalare också. Så det du skriver är inte sant.

/J.

va i hela hxxxte snackar du om :twisted: Mig veterligen var du INTE med då jag ock ULF besökte iö.. Säg inte jag ljuger och far med osanning i alla fall.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-07 14:23

Vee-Eight skrev:Denna tråd är fortfarande ingen påhopps-tennis, så: (jag tar det i extra stora bokstäver så alla förstår...)

tillbaka till ämnet!

Du borde kanske inte enbart moderera då en del säger nåt.. Om du läser i tråden så infinner sig tillfällen tidigare av andra som i så fall också borde modereras. Men klart.. Nu var väl "läget" mer passande kanske... :lol:

Inge illa ment. 8) Men var snälla lite mer konsekvent i moderatorrollen.. Det blir ju inte lika "dumt" då kanske..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-07 14:26

Mayro skrev:va i hela hxxxte snackar du om :twisted: Mig veterligen var du INTE med då jag ock ULF besökte iö.. Säg inte jag ljuger och far med osanning i alla fall.

Tagga ned. Bara för att han inte rabblade upp alla modeller han gillar till er när ni var där betyder inte att det inte finns fler. Frågan har ju varit uppe här tidigare, så många av oss har redan tidigare läst vilka modeller han tycker är ok. Det har inte ett jäkla dugg med vad han sade eller inte sade till er. Det som inte var sant var slutsatsen du drog av vad han sade till er. Enkelt, ju.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi