Richard skrev:Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.
Kom igen: ge mig en vettig och påtaglig analys istället för snömosande!
Skillnaden märks då man spelar musik ( alltså skillnaden mellan en bra direktdriven och en bra remdriven skivspelare ) .
Det är svårt att förklara med ord, men för att försöka göra ett försök, är att det ofta låter renare och tydligare om musiken med en remdriven spelare.
Ett stort problem med direktdrivna spelare med quartz- drift är att tallrikens hastighet hela tiden korrigeras i efterhand, likaså är det ett problem med att motorn är direktkopplad till tallriken och därmed skivan.
Det är precis samma styrning som med synkronmotor via rem. Så det argumentet köper jag tyvärr inte. Masströgheten i tallriken är förhållandevis hög att det inte spelar ngn roll om det ens skulle finnas artefakter av ngn slags självreglering.