SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-30 15:08

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.

Kom igen: ge mig en vettig och påtaglig analys istället för snömosande!

Skillnaden märks då man spelar musik ( alltså skillnaden mellan en bra direktdriven och en bra remdriven skivspelare ) .

Det är svårt att förklara med ord, men för att försöka göra ett försök, är att det ofta låter renare och tydligare om musiken med en remdriven spelare.

Ett stort problem med direktdrivna spelare med quartz- drift är att tallrikens hastighet hela tiden korrigeras i efterhand, likaså är det ett problem med att motorn är direktkopplad till tallriken och därmed skivan.

Det är precis samma styrning som med synkronmotor via rem. Så det argumentet köper jag tyvärr inte. Masströgheten i tallriken är förhållandevis hög att det inte spelar ngn roll om det ens skulle finnas artefakter av ngn slags självreglering.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 15:09

PappaBas skrev:
Richard skrev:
Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.

Eller hur brukar det skrivas här, då folk gör lyssningstester ? :wink:

Till skillnad från dig Richard kan CODY hantera det där med subjektiva intryck kontra objektivitet. Han rapporterar hur han upplevde det varken mer eller mindre.

Kan du redovisa rent objektivt hur CODY upplevde skillnaden?

Jag vill ha källa på det, 99% signifikans i utlåtandet och en noga utvald objektivitetspanel bestående av både pappabas, mammadiskant och lilla mellanregistret för att uttalandet ska bli trovärdigt, objektivt och på rätt sätt uttryck, rent gramatiskt, tack. :P
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 15:10

Richard skrev:Jag vill ha källa på det, 99% signifikans i utlåtandet och en noga utvald objektivitetspanel bestående av både pappabas, mammadiskant och lilla mellanregistret för att uttalandet ska bli trovärdigt, objektivt och på rätt sätt uttryck, rent gramatiskt, tack. :P

Röd bock på det fetmarkerade.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 15:11

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Jag vill ha källa på det, 99% signifikans i utlåtandet och en noga utvald objektivitetspanel bestående av både pappabas, mammadiskant och lilla mellanregistret för att uttalandet ska bli trovärdigt, objektivt och på rätt sätt uttryck, rent gramatiskt, tack. :P

Röd bock på det fetmarkerade.

F'låt. :oops:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-07-30 15:13

Richard skrev:
PappaBas skrev:
Richard skrev:
Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.

Eller hur brukar det skrivas här, då folk gör lyssningstester ? :wink:

Till skillnad från dig Richard kan CODY hantera det där med subjektiva intryck kontra objektivitet. Han rapporterar hur han upplevde det varken mer eller mindre.

Kan du redovisa rent objektivt hur CODY upplevde skillnaden?

QED
Senast redigerad av PappaBas 2013-07-30 15:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-07-30 15:14

För att gå tillbaka till ämnet: finns det (någon som vet?) några objektiva tester där spelaren bedöms? Det vore intressant med raka jämförelser mot andra spelare, även om det är knepigt att få till rättvisa betingelser.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-30 15:17

Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

1200mkII låter definitivt inte dåligt.

Exakt hur menar du att konstruktörerna av Technics SL1200mkII inte har förstått en skivspelares funktion?

De flesta anser nog annars att konstruktörer som fått fram en så enastående tillförlitlig, välbyggd konstruktion som är väldigt okänslig för yttre påverkan och mycket välljudande skivspelare till ett så lågt pris nog har förstått mer än de flesta skivspelarkonstruktörer.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-30 16:14

Jag är fortfarande nyfiken på hur den är sämre pga direktdrift, det är inte precis något svar på frågan att säga att det är pga av direktdriften.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-30 16:54

CODY skrev:Hej!

Jag har gjort helt öppna tester mellan en rega P7a och en SL1210 med en RB 300 på. Skivspelarna gavs ganska lika förutsättningar:

- Spelarna hade varsin rega pick-up, technicsen hade en bias 2 och regan en exact - båda lämnar 6.8 - 7.3 mV.
- De var inkopplade i en Sansui AU 5900 som har två phono ingångar, således bara att switcha på stärkaren mellan de två.
- Som skiva användes två bra ex av en körinspelning med Oscars församlings motettkör, som ligger på Proprius samt Aja med Steely Dan (i o f s två olika pressningar/utgåvor).

SL1210 med den enklar pickisen och armen gjorde inte bort sig mot den nästan 3 ggr dyrare regan. Technicsen hade mer drag i basen.

Skulle gärna göra om det testet med fler faktistianer :D

Har du börjat svänga igen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-30 17:29

Richard skrev:Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.

Richard skrev:Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.

Nä just det ja :)

Förresten är det lite lustigt hur DJ-användandet uppenbarligen påverkar folks uppfattningar - SL 1200 som vi känner den var från start inte en konstruktion avsedd för annat än hifi/hemmaspelande. Det var en hifi-pjäs som blev upptäckt och omfamnad av DJ's för sina speciella kvalitéer och resten är historia.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-30 17:35

Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/

Tack för länk - vad jag förstår så visar den att det inte alls är så lätt att höra det som vissa i denna tråd och originaltråden gör gällande.

Om det är så uppenbara skillnader - varför finns det inte då tester likt det i länken ovan som ni kan hänvisa till?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-30 17:47

CODY skrev:Hej!

Jag har gjort helt öppna tester mellan en rega P7a och en SL1210 med en RB 300 på. Skivspelarna gavs ganska lika förutsättningar:

- Spelarna hade varsin rega pick-up, technicsen hade en bias 2 och regan en exact - båda lämnar 6.8 - 7.3 mV.
- De var inkopplade i en Sansui AU 5900 som har två phono ingångar, således bara att switcha på stärkaren mellan de två.
- Som skiva användes två bra ex av en körinspelning med Oscars församlings motettkör, som ligger på Proprius samt Aja med Steely Dan (i o f s två olika pressningar/utgåvor).

SL1210 med den enklar pickisen och armen gjorde inte bort sig mot den nästan 3 ggr dyrare regan. Technicsen hade mer drag i basen.

Skulle gärna göra om det testet med fler faktistianer :D

Tack för detaljerad redogörelse - det gör det så myclet lättare att personligen värdera din upplevelse, i motsats till de ogrundade och helt anekdotiska påståenden som gjorde att jag skapade denna tråd.

Hoppas några nappar :) Kanske typ Bagagets länk, inspelade filer som folk här på faktiskt får försöka identifiera? Borde ju inte vara svårt ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 17:56

Vi hade den ena skivspelarbutiken Peter och jag och High Fidelity var den andra under 80-talets första hälft. Vi spelade skivspelare i olika kombinationer vareviga dag. Nu är skivspelare som jag ser det för komplicerade för att det skall bli annat än subjektiva tester.
Det är individuella inställningar och kombinationer samt inte minst skick på dessa. Att flytta en skivspelare med motvikten på eller kanske montera pickupen med armen fastsatt i skalet kan räcka för att försämra/förstöra lagren. Att flytta en remdriven skivspelare utan att palla under innertallriken är också förkastligt. Så bara för att det är rätt remdriven så betyder inte heller det något om skicket inte är bra. Ställa skivspelarna på fel underlag och skillnader försvinner. Dra kabeln fel ifrån den flytande upphängningen och kvalité försvinner. Plocka upp 10 lika pickuper och finna att de är aningen olika. Plocka upp 10 spelare och finna att de är aningen olika. plocka upp 10 armar och finna att de är aningen olika. Sen förstås alla mekaniska problem med matchningar verk-arm-puppa.
Jag förringar ingens upplevelser men jag har också upplevelser ifrån andra sidan som man som kund aldrig får då man bara har sitt ex. och testa med.
En god vän till mig och tillika civilingenjör när det gäller medicinsk elektronik köpte gladeligen en SP10 för han visste att jag hade en. Han tycke den verkade helt ok tills jag frågade om han hade kollat nätdelen. Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. Han satte sig ner och designade en ny från scratch och fick ett mycket bättre ljud. Och det var enkelt att testa då den gamla nätdelen finns kvar.
Nu är det förvisso en annan spelare men det råkar vara Technics största vid den tiden med mycket tyngre tallrik och därmed rimligen exaktare gång. Dessutom till ett runt pris av 20.000:- på åttiotalet då SL-1200 kostade runt 3000:- med viss reservation för att jag minns fel. Så är då SL1200 perfekt tro? Har inte kollat när 1210 kom så jag minns inte om jag stötte på den eller möjligen inte. Mina intryck är att lyssnar man på elektronisk musik kommer skillnaderna vara mindre men de finns där. Lyssnar man på akustisk musik så är de mycket lättare att höra.
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk. Bättre remdrivna har en bättre separation i basen.
Med kännedom om svårigheterna att sätta upp skivspelare så ser jag tester där jag personligen inte vet om spelaren är optimerad eller ihopskruvad som totalt oväsentliga. På den tiden när det begav sig fick vi ofta optimera skivspelare och även montera skivspelare som andra butiker sålt på grund av att övning ger färdighet.
Mätvärden kan man totalt skita i eftersom det inte kommer ifrån det exemplaret som man själv har och därför att det inte speglar ljudkvaliten.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-30 18:22

Vee-Eight skrev:Det är precis samma styrning som med synkronmotor via rem. Så det argumentet köper jag tyvärr inte. Masströgheten i tallriken är förhållandevis hög att det inte spelar ngn roll om det ens skulle finnas artefakter av ngn slags självreglering.

En sak jag ofta reagerat på är olika påståenden om att en tung skivtallrik skulle kunna uppvisa snabba, hörbara variationer i hastighet - som inte är vibrationer eller resonanser eller annat mekaniskt missljud.

Rent intuitivt verkar detta helt orimligt. Att en tung skivtallrik som roterar åt ett håll - genom motorstyrning(!) eller själva motorn som verkar åt detta håll enbart(!) skulle kunna orsaka så starka krafter som behövs för att motverka tröghetsmomentet så att det märks på det sättet..!

Rumble och liknande köper jag rent teoretiskt - men inte en tung skivtallrik som fluttrar i rörelseriktingen.

Och, för att inte vara Off Topic - de om påstår detta får gärna peka på nåt enda test där sådana speciella fenomen detekterats.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-30 18:41

Harryup skrev:
Jag förringar ingens upplevelser men jag har också upplevelser ifrån andra sidan som man som kund aldrig får då man bara har sitt ex. och testa med.
En god vän till mig och tillika civilingenjör när det gäller medicinsk elektronik köpte gladeligen en SP10 för han visste att jag hade en. Han tycke den verkade helt ok tills jag frågade om han hade kollat nätdelen. Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. Han satte sig ner och designade en ny från scratch och fick ett mycket bättre ljud. Och det var enkelt att testa då den gamla nätdelen finns kvar.
Nu är det förvisso en annan spelare men det råkar vara Technics största vid den tiden med mycket tyngre tallrik och därmed rimligen exaktare gång. Dessutom till ett runt pris av 20.000:- på åttiotalet då SL-1200 kostade runt 3000:- med viss reservation för att jag minns fel. Så är då SL1200 perfekt tro? Har inte kollat när 1210 kom så jag minns inte om jag stötte på den eller möjligen inte. Mina intryck är att lyssnar man på elektronisk musik kommer skillnaderna vara mindre men de finns där. Lyssnar man på akustisk musik så är de mycket lättare att höra.
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk.

Har själv aldrig haft några problem att följa melodislingor med vare sig rem eller direktdrivna skivspelare om inspelningen och resten av anläggningen varit bra.
SL 1200 MKII kom runt 10 år efter SP10 så jämförelsen är kanske inte helt relevant och påståendet att SP10:ans nätdel skulle vara den värsta skit som din kamrat sett låter som en mycket grov överdrift.
Att du föredrog remdrivna skivspelare hade säkert en hel del att göra med att du väl bara sålde remdrivna skivspelare? Religion är ju en stark övertygelsegrund.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-30 18:48

Harryup skrev:
....
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk. Bättre remdrivna har en bättre separation i basen.
Med kännedom om svårigheterna att sätta upp skivspelare så ser jag tester där jag personligen inte vet om spelaren är optimerad eller ihopskruvad som totalt oväsentliga. På den tiden när det begav sig fick vi ofta optimera skivspelare och även montera skivspelare som andra butiker sålt på grund av att övning ger färdighet.
Mätvärden kan man totalt skita i eftersom det inte kommer ifrån det exemplaret som man själv har och därför att det inte speglar ljudkvaliten.

Mvh/Harryup

Misstänker att du aldrig hört en "väl uppsatt" SL-12xxMK2, än mindre haft någon hemma . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-07-30 19:04

tvett skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur den är sämre pga direktdrift, det är inte precis något svar på frågan att säga att det är pga av direktdriften.

Den ökar och minskar farten på tallriken hela tiden:

http://dagogo.com/audiophile-qa-turntable-direct-drive-versus-belt-drive

The problems with direct-drive are not so much inherent in their design, but with their build-quality/execution/use/setup. The first problem, the one which garnered direct-drives their negative press, is the combination of a powerful motor, light platter and sketchy motor control. Cogging, ringing and a constant overshooting of the speed regulation is the result. The motor, much like a typical AC synchronous motor, is not perfectly smooth. The noise from the motor is coupled to what is usually a thin aluminum casting which will ring like a bell. The lack of mass in the platter allows the motor and speed regulation to overshoot/undershoot the speed. The drag of a stylus slows the platter down, which the turntable “sees”, and tries to correct. Unfortunately, it overshoots the speed (over-compensates), and is too fast. This goes back and forth all record long. An electrical engineer told me this was excess “servo gain”. I don’t know if that’s the case, but it makes sense to me.
[/url]

Sägs det :D

Andra säger att det är en myt:

https://www.kabusa.com/myth5.htm

Inte vet jag :P

paa: nej det är ren prylmani.

phloam: jag gör så gott jag kan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 19:18

En länk till en förbättrad nätdel, tydligen är det så att andra har uppmärksammat att det finns ljudkvaliten att vinna t.ex.
http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200 PSU.htm
Googlar man lite hittar man trådar ifrån när och fjärran på förslag till nätdelsoptimeringar.
Både på SP10MkII OCH SL-1200MkII.

Har jag hört 1200MkII optimerad, ingen aning men jag har ju monterat ett antal pickuper på den.

Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra. Tvärtom så körde vi öppna tester på varandra och även blindtester när vi valde vårt sortiment.

M/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-07-30 19:18

CODY skrev:
tvett skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur den är sämre pga direktdrift, det är inte precis något svar på frågan att säga att det är pga av direktdriften.

Den ökar och minskar farten på tallriken hela tiden:

http://dagogo.com/audiophile-qa-turntable-direct-drive-versus-belt-drive

The problems with direct-drive are not so much inherent in their design, but with their build-quality/execution/use/setup. The first problem, the one which garnered direct-drives their negative press, is the combination of a powerful motor, light platter and sketchy motor control. Cogging, ringing and a constant overshooting of the speed regulation is the result. The motor, much like a typical AC synchronous motor, is not perfectly smooth. The noise from the motor is coupled to what is usually a thin aluminum casting which will ring like a bell. The lack of mass in the platter allows the motor and speed regulation to overshoot/undershoot the speed. The drag of a stylus slows the platter down, which the turntable “sees”, and tries to correct. Unfortunately, it overshoots the speed (over-compensates), and is too fast. This goes back and forth all record long. An electrical engineer told me this was excess “servo gain”. I don’t know if that’s the case, but it makes sense to me.
[/url]

Sägs det :D

Andra säger att det är en myt:

https://www.kabusa.com/myth5.htm

Inte vet jag :P

paa: nej det är ren prylmani.

phloam: jag gör så gott jag kan.

Undrar varför svajet är så jävla svårt att mäta då (på technics 1200) men tämligen enkelt att upptäcka på remdrivna skivspelare... Tydligen går svajet bara att höra (host host).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 19:26

"Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing.. "

Ett omdöme ifrån en faktisktmedlem.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-30 19:27

Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra. Tvärtom så körde vi öppna tester på varandra och även blindtester när vi valde vårt sortiment.

M/Harryup

Så det hade inget att göra med att det var relativt svårt att bli Technics återförsäljare och det var rätt små marginaler på SL1200 etc. jämfört med många andra märken?

Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i oiginal.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-30 19:28

Harryup skrev:"Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing.. "

Ett omdöme ifrån en faktisktmedlem.

Mvh/Harryup

En till som gillar att överdriva.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 19:36

HauteParleur skrev:
Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.

M/Harryup

Så det hade inget att göra med att det var relativt svårt att bli Technics återförsäljare och det var rätt små marginaler på SL1200 etc. jämfört med många andra märken?

Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i oiginal.

Nej det hade inte ett skit med det att göra.
Dina insinuationer är larviga.

Jovisst, den är klart ostabil och brusig. Och faktiskt är hans omdöme generellt om utförandet av montage osv.

/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 20:00

Ja, ni sålde ju LINN LP12 tills de kastades i skrotbingen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 20:07

MagnusÖstberg skrev:Ja, ni sålde ju LINN LP12 tills de kastades i skrotbingen.

Det var NK som gjorde det. Vi hade inget med det att göra. Vi ville sälja Lp12 under samma premisser som vilken spelare som helst, tyvärr gick inte det utan en dos religion vid den tidpunkten.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-30 20:24

Harryup skrev:
HauteParleur skrev:

M/Harryup

Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i original.

Nej det hade inte ett skit med det att göra.
Dina insinuationer är larviga.

Jovisst, den är klart ostabil och brusig. Och faktiskt är hans omdöme generellt om utförandet av montage osv.

Du skrev "Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. "
Trots detta så finns det SP10:or i nutida användning som fortfarande körs med originalnätdelen utan klagomål från användarna så västa skit kan de knappast ha varit. Värsta skit fungerar troligen inte många minuter.

Mina insinuationer är inte larviga utan verklighetsbaserade. Vet många hifibutiksägare som baserat sina rekommendationer på hur lätt produkten har varit att fram och på produktens marginal. Inget större fel på det så länge man fortfarande rekommenderar bra produkter.

Samma personer brukade dock i annonser och i butik helgonlikt påstå att de alltid stod på kundens sida och alltid rekommenderade mest och bäst produkt för pengarna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 20:49

Nu var det hans egna ord att det totala design utförandet, montage och precision är skit. Och jag har ingen anledning att ljuga om det. Finns en hel del klagomål på nätet om nätdelarna.
Andra leverantörer har löst det med uppgraderingar vartefter man förstått att nätdelarnas påverkan på ljudet.
Och det finns ju numera lösa nätdelarna att köpa ifrån tredjepartare.
Att användare inte klagar är kanske en liten överdrift, du får googla.
Däremot kan jag hålla med om att inte riktigt alla användare klagar.
Hur länge värsta skiten fungerar har jag ingen bestämd uppfattning om. Kanske det vore bättre om de gick sönder oftare så folk hittar uppgraderingarna.
/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-30 21:20

Vilken tur att det fanns SP-10 med separat nätdel för de som inte ville ha skitvarianten :D

Bild

(SL1000 = konsumentversionen av SP10)

och att det fanns fler versioner med separata skitdelar, t.ex. Mk III
Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-30 21:23

Fast nu handlar ju tråden om denna
Bild

och efterföljare till den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 21:24

Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.

Här har ni en länk med mätning original jämfört med 3:e part.

http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200%20PSU.htm

Har ni slutat googla?

Mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi