Mirsch 3-28, kanta om eller byta basar?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Mirsch 3-28, kanta om eller byta basar?

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-02 17:13

Tjena!

Måste börja med att säga att detta verkar vara ett trevligt forum med mycket kunnigt folk som postar. Kul!:)

Det är som så att jag fått ärva mina pärons gamla högtalare, ett par svarta mirsch 3-28 som jag minns lät ruskigt bra i min ungdom. Tyvärr så har dom stått i kallförråd ett tag och kantringarna på basarna är trasiga. Min undran är om det är bäst att själv försöka kanta om högtalarna (aldrig gjort tidigare, men har inte heller tummen mitt i handen) eller om det är lika bra att köpa en nya basar, och isf vad ska man köpa och varifrån?

Med vänlig hälsning, Jimmy_Jazz[/img]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-02 17:22

Kanta om är inte SÅ svårt... tycker du ska satsa på det om elementen är hela annars. Här finns några medlemmar som verkar ha god koll på Mirsch som säkert kan hjälpa dig! :) Har själv haft ett par 3-28 en gång i tiden...

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-02 17:30

Jocke skrev:Kanta om är inte SÅ svårt... tycker du ska satsa på det om elementen är hela annars. Här finns några medlemmar som verkar ha god koll på Mirsch som säkert kan hjälpa dig! :) Har själv haft ett par 3-28 en gång i tiden...

Dom ser iaf hela ut, och fungerade när de blev utställda i förrådet för massa år sedan. Finns det nåt bra sätt att testa dom?

Och det här med kanter verkar ju vara en djungel, om någon har tips på varifrån jag ska beställa så blir jag glad;)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-02 17:55

Jimmy_Jazz skrev:
Jocke skrev:Kanta om är inte SÅ svårt... tycker du ska satsa på det om elementen är hela annars. Här finns några medlemmar som verkar ha god koll på Mirsch som säkert kan hjälpa dig! :) Har själv haft ett par 3-28 en gång i tiden...

Dom ser iaf hela ut, och fungerade när de blev utställda i förrådet för massa år sedan. Finns det nåt bra sätt att testa dom?

Och det här med kanter verkar ju vara en djungel, om någon har tips på varifrån jag ska beställa så blir jag glad;)

Du kan väl spela lite försiktigt och kolla att de rör sig! Tycker du ska kolla någon av Mirsch-trådarna - fler håller på med renoveringar och säkert hittar du någonstans du kan höra dig för i en tråd eller skicka PM! :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-02 19:54

Spela försiktig, mja ska isf vara på absolut lägsta volym. Kanta om basar är inte svårt och det finns flera trådar som handlar om just det. Personligen brukar jag köpa kanter på ebay då de är billigast där. ("speaker foam surround" heter högtalarkanter på engelska)

Du kommer behöva flera mått(4 st) från de gamla kanterna, kan du lägga upp ett kort så kan vi säkert identifiera vilka element det är. En del är lätta att hitta kanter till andra(albekabasarna) är svårare.

När du ändå är igång och byter kanter bör du även byta kondensatorn i delningsfiltret, sitter en elektrolyt som gjort sitt vid det här laget(i vart fall i alla 3-28 jag har sett)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-02 20:19

Kanterna pajade inte för att de stod i förrådet, det hade hänt oavsett. Oundvikligt. Bara så att du vet. :)

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-02 20:50

Cicaro skrev:Spela försiktig, mja ska isf vara på absolut lägsta volym. Kanta om basar är inte svårt och det finns flera trådar som handlar om just det. Personligen brukar jag köpa kanter på ebay då de är billigast där. ("speaker foam surround" heter högtalarkanter på engelska)

Du kommer behöva flera mått(4 st) från de gamla kanterna, kan du lägga upp ett kort så kan vi säkert identifiera vilka element det är. En del är lätta att hitta kanter till andra(albekabasarna) är svårare.

När du ändå är igång och byter kanter bör du även byta kondensatorn i delningsfiltret, sitter en elektrolyt som gjort sitt vid det här laget(i vart fall i alla 3-28 jag har sett)

Scheisse! Jag har redan tagit bort det mesta av kanterna och tänkte börja rengöra nu. Hoppas någon kan identifiera dom från bilden jag ska försöka lägga upp då (är inte så haj på sånahär forum).

Kondensator säger du, var köper man sådant?

Tackar ödmjukast för era svar:)

Bild
#vinyljunkie

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-02 21:04

Kondensator(bipolär måste den vara) kan köpas på exempelvis elfa, mouser, ebay m.fl. Det ska stå på kondensatorn vad det är för värde(gissningsvis 10uF, 63V men kan vara något annat i din).

Känner tyvärr inte igen elementet, däremot kan du mäta det viktigaste även om du tagit bort kanten.

Du behöver veta 4 st diametrar: Korgens ytterkant(dvs där diametern på skumkanten är som störst). Diametern där vecket på skumkanten börjar resp slutar samt innerdiametern på skumkanten. Två av måtten kan du ta säkert även när kanten är borta(yttre och inre diametern) de andra två får man höfta lite om ingen här kan gräva fram exakt vilket elementet är.

Jagade rätt på en bild som förklarar vilka mått du behöver:
Bild

Måtten behöver inte stämma exakt däremot är det viktigt att det finns 2-3 mm att limma fast kanten på båda sidor av elementet och att man inte i onödan minskar konens area.

Edit: om du inte har ett elfa i närheten brukar även electrokit och conrad ha i lager och vara skapligt snabba att leverera.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-02 23:16

Ok! Måtten är följande;

A: 211 mm
B: 190 mm
C:
D: 150 mm

Måttet C borde vara strax över 160 mm eftersom själva konen är 160.
Sitter ett mirsch klistermärke på själva magneten där det står Type OM 110 impedance 4 ohm. Är även tryckt 4 ohm på undersidan konen. På undersidan magneterna ser det ut att vara klent instansat 77 17.

Någon som vet vad det kan vara för grejer, eller vilka kanter jag ska beställa?

Mvh Jimmy_Jazz
#vinyljunkie

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-02 23:48

Hm

Kan det vara en 8.5"s albekabas från fabriken i eskilstuna? Måtten tyder på det men alla jag har haft har haft mirsch präglat i dammkåpan.

Är det en sån har jag med gott resultat använt följande kanter till flera element. Det finns de som varit oroliga för att ljudet ska påverkas för att kanten är betydligt smalare men inget jag har märkt av. (Du kan ju alltid kika runt lite på 8tums skumkanter på ebay och hojta till om du hittar något mer passande)

http://www.ebay.com/itm/A-pair-8-inch-First-rate-woofer-Bass-JBL-speaker-surround-repair-foam-New-/271047976507?pt=US_Speaker_Parts_Components&hash=item3f1bb7e63b

Dessa har måtten:
A: 204 (Inget problem eftersom du fortfarande har gott om plats att limma på Korgens innerdiameter är 190?)
B: 178
C: 163
D: 153(7mm att limma på bör inte heller vara några problem)

Sen ska det även finnas bättre passande kanter men då drar de iväg i pris.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-02 23:55

Sökte runt lite för att jag blev nyfiken och hittade lite annat matnyttigt.

I den här tråden finns en person som kantat om ett en annan kant som är "kraftigare/bredare" än den på ebay jag länkade. Den kanten är kanske mer lik originalet, den vågar jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte själv testat den.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=49967&list=full

Hittade även ett inlägg på ett annat forum över en omkantning av ett par 3-28 där det nämns att de har albekabasar som ser ut som dina. Dock ska man vara misstänksam för ett par 3-28 är inte alltid lika, har öppnat tre par och alla har haft olika elementbestyckning och filter.

http://www.minhembio.com/Lust/86216

Ogillar dock lösningen med att höja konen med två ljus, personligen gör jag det med ett billigt ikea 1.5Vbatteri kopplat på polerna. Men finns många sätt som är fungerar(har lyft med både pennor och ljus men man riskerar lätt att knäcka konen om man är oförsiktig.)

Kanske även ska tipsa om att du i väntan på nya kanter gärna kan lägga elementen med konen nedåt så den hänger ut sig, ibland är de lite inhängda efter alla år.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-03 14:10

det är albeka basar man använder dynaudio omkantnings ringar

http://www.speakerworks.com/8_inch_Dyna ... 850dyn.htm

bra grejor...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-03 16:09

zvenamp skrev:det är albeka basar man använder dynaudio omkantnings ringar

bra grejor...

Tja om vi kommit fram till att det är albekabasar så är de jag länkade på ebay de jag brukar använda, och de zvenamp länkade är andra som använder .-)

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-04 17:40

Cicaro skrev:
zvenamp skrev:det är albeka basar man använder dynaudio omkantnings ringar

bra grejor...

Tja om vi kommit fram till att det är albekabasar så är de jag länkade på ebay de jag brukar använda, och de zvenamp länkade är andra som använder .-)

fast dem jag länkar till är banne mig identiska :P dem på ebay som du länkar till förhindrar elementets xmax rörelser då foambulan är för liten..

ps...Albeka basarna har en riktig lång slaglängd..

totalt 222:- ink frakt hem till Sverige......
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-05 13:12

Hej och tack för alla svar!

Nu har jag nog bara en fråga till och det är om det int finns nåt ställe i sverige som säljer passande kanter? Jag är tyvärr något otålig av naturen när jag påbörjat något och vill få det gjort NU!;)
#vinyljunkie

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-05 13:47

Dålig koll på svenska försäljare, det enda jag vet är att fynda säljer slavbasar som går att använda men det blir inget bra..

Kanske finns någon annan som har koll?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-05 14:46

Cicaro skrev:Kanske finns någon annan som har koll?

Koll och koll... Men visst har hifikit ringar? I vart fall är jag rätt säker på att det gör jobbet åt kunden.
... tycker jag!

Per

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-05 14:56

PerStromgren skrev: det gör jobbet åt kunden.

Om de inte har ändrat sig sen sist jag kollade(några år sen iofs) så säljer de inte lösa ringar utan kräver att man även låter dem kanta om elementet.

Edit: Dvs om du kollar med dem och de säljer lösa kanter åt dig berätta det gärna för de ligger på promenadavstånd från jobbet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-05 15:36

Cicaro skrev:
PerStromgren skrev: det gör jobbet åt kunden.

Om de inte har ändrat sig sen sist jag kollade(några år sen iofs) så säljer de inte lösa ringar utan kräver att man även låter dem kanta om elementet.

Det var precis det jag menade, men uttryckte mig klantigt...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-05 16:06

Får kolla med dom. Att låta dom kanta om är kanske det bästa dessutom så det blir riktigt gjort.
#vinyljunkie

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-05 16:24

Snackade med hifikit nu och tydligen finns det inga ringar till just dom här som passar exakt så dom måste modifiera dom lite. 750:- per element skulle det kosta + frakten då.

Sen tipsade han om detta element: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/210w-10

Som tydligen skulle passa bra som utbytes. Någon kunnig som har någon åsikt om detta?

Med vänlig hälsning, Jimmy_Jazz
#vinyljunkie

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2013-08-05 16:50

Halloj,
Denna ring passar oxå mycket bra, F8MIR heter den och företaget finns i Holland och leveransen är snabb.

http://www.speakerrepairshop.nl/index.php?action=article&aid=2653&group_id=20000036&lang=NL

Det är kul att byta ringar, AVR7000 har gjort en jättebra bild tråd om hur man skall göra, se Carlsson Illuminati delen.
Lycka till.
Det finns ingen planet B.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-05 16:56

Jimmy_Jazz skrev:Som tydligen skulle passa bra som utbytes. Någon kunnig som har någon åsikt om detta?

Hifikit brukar vara bra på utbyteselement så kan säkert fungera, dock skulle jag starkt rekommendera att kanta om själv och inte köpa utbytes om det bara är skumkanterna som är trasiga. Albekabasarna gör ett bra jobb och högtalaren blir inte bättre av ett utbyteselement.

OM du byter element bör du spara originalet om du någon gång vill sälja högtalarna så du kan skicka med dem. Just albekabasen föredrar de flesta original.(Flesta=alla jag umgås med)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-05 19:18

Det brukar väl ta ca fem dagar att få saker från Kina till Sverige, i de flesta fall. Åtminstone var det så för några år sen.

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-06 15:38

Ok, nu har jag beställt ringar från speakerworks, ska bli spännande att testa:)
#vinyljunkie

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-15 12:26

Tjena!

Nu har jag fått ringarna och tänkte ge mig på ett byte i helgen. Men i de medföljande instruktionerna tycker dom inte man ska ta bort mittemellan och schimsa utan trycka tills man inte hör skrap.

Vad säger ni?
#vinyljunkie

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-15 12:32

Jimmy_Jazz skrev:Tjena!

Nu har jag fått ringarna och tänkte ge mig på ett byte i helgen. Men i de medföljande instruktionerna tycker dom inte man ska ta bort mittemellan och schimsa utan trycka tills man inte hör skrap.

Vad säger ni?

Det finns något knep med att lägga lite spänning över talspolen... har inte gjort det men det lära finnas i någon klistrad länk om omkantning. Lycka till! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-08-15 13:01

Tråden ligger på Carlsson-forat men kan nog anses rätt så allmängiltig:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17604

Användarvisningsbild
Jimmy_Jazz

Inläggav Jimmy_Jazz » 2013-08-21 18:07

https://www.dropbox.com/s/puugdsbryxljg ... .32.18.jpg

100uF 60V. Någon som vet var jag hittar rätt kondensatorer? Verkar ju vara 63 V på de flesta.
#vinyljunkie

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-21 19:13

Det spelar ingen roll så länge det inte blir FÖR lite.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi