Komorok skrev:Brukar börja med att sikta på 0,5 men ibland finns det anledningar att vilja ha både högre och lägre.
När vill man ha lägre Q än 0.5?
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Brukar börja med att sikta på 0,5 men ibland finns det anledningar att vilja ha både högre och lägre.
paa skrev:Komorok skrev:Brukar börja med att sikta på 0,5 men ibland finns det anledningar att vilja ha både högre och lägre.
När vill man ha lägre Q än 0.5?
Elfsberg skrev:Har kikat lite mer på detta.
Har jämfört mot L26ROY, därför att det är ett populärt och erkänt bra element. Jag vill minnas att jag någonstans sett elementet till salu för ca 3700 kr också, och det är väl i runda slängar vad man kan tvingas ge för två ROY:ar.
Två ROY:ar i sluten låda om 120 l får bra med pisk av en 13":are i samma låda(om än något högre Q). Framförallt ger 13":aren mycket högre SPL under 15-20 Hz.
Glebster skrev:Elfsberg skrev:Har kikat lite mer på detta.
Har jämfört mot L26ROY, därför att det är ett populärt och erkänt bra element. Jag vill minnas att jag någonstans sett elementet till salu för ca 3700 kr också, och det är väl i runda slängar vad man kan tvingas ge för två ROY:ar.
Två ROY:ar i sluten låda om 120 l får bra med pisk av en 13":are i samma låda(om än något högre Q). Framförallt ger 13":aren mycket högre SPL under 15-20 Hz.
Har du någon simulering som visar det där?
Fjonkalicious skrev:Inget oväntat resulat iofs.
MagnusÖstberg skrev:32W är värd priset.
Hur kan det vara möjligt, två Roy ger ju större pumpvolym än en 12" (13") S-S. Och i sluten låda vill man väl ha LT i vilket fall, och då kan man ju utnyttja detta fullt ut.Elfsberg skrev:Två ROY:ar i sluten låda om 120 l får bra med pisk av en 13":are i samma låda(om än något högre Q). Framförallt ger 13":aren mycket högre SPL under 15-20 Hz.
Det är helt enkelt ett skitbra element. Finns inte mycket att utveckla. Man kan fundera på om ett 15" element skulle vara roligare, men som element betraktat skulle jag mer än gärna ha 4 stycken.Elfsberg skrev:MagnusÖstberg skrev:32W är värd priset.
Du får hemskt gärna utveckla det där.
Elfsberg skrev:Nu hänger jag inte med riktigt..
adzer skrev:Elfsberg skrev:Nu hänger jag inte med riktigt..
Ja tror paa menar LT inte LR. Dvs en basboost(väldigt förenklat) för de lägre frekvenserna. Dessa kräver mycket slaglängd/pumpkapacitet hos elementen. Två stycken L26ROY pumpar mer luft inom sitt linjära arbetsområde än 1st 32W.
adzer skrev:Här har ni en simulering.
DQ-20 skrev:adzer skrev:Här har ni en simulering.
Nu har jag f n inte tillgång till Basta! men jag tycker inte man bör tänka på en 32W till sluten låda, utan basreflex. Jag tror det går att mecka ihop en fungerande lösning och då blir kapaciteten en helt annan. Ca 120 liter med fluff i och ca 20 Hz avstämning kanske. Svagheten med L26ROY är att den helt enkelt kräver någon form av EQ alternativt slavbas. I vilket fall som helst blir verkningsgraden låg.
/DQ-20
boom skrev:4 sidor om en bas som ingen har köpt och testat !
adzer skrev:
Ja det låter som en vettig idé. Jag ville bara visa det exempel som diskuterades.
Elfsberg skrev:adzer skrev:
Ja det låter som en vettig idé. Jag ville bara visa det exempel som diskuterades.
Äsch. Jag hade pillat in 28 mm xmax..!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster