Det där blev krångligt men jag kanske kan lägga upp en bild på hur jag tänker om det behövs
Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Fördelen med att dela lågpass i miniDSP är möjlighet till brantare filter, men du vill ju inte köra både subout och miniDSP-filter. Om du kan mata tillbaka högpass-signalen till recievern så ska du dela allt i miniDSP.
Om du inte kan det och måste låta recievern dela, dvs ställa frontarna som small så kan det bli problem om den inte känner att något sitter på subout, dvs att den vägrar dela högpass. Beror på vad du har för apparat. Så hur ligger landet?
tvett skrev:Toppen! Bara att köra frontarna som Large och ta pre-out till miniDSP, dela där och skicka tillbaka till main in.
Har du några slutsteg över i HKn att driva basarna med, eller är du en sån där konstig som vill ha snurreffekter i film? Ska du ha två lådor så är det fint om du kan använda två steg i den.
tvett skrev:Den är på 5x100W? Tror det nog finns folk här som kan besvara det om du döper om tråden till nåt som "AVR7500 med miniDSP".
Bygg 3 subbar vetja
Vad tänkte du bygga för nåt?
tvett skrev:Bygg med 3st SLS10 eller 12, kör mono i basen och splitta på tre, bygg lådor som inte kräver så mycket kompensation för att spela lågt så får du ett smutt system med:
AVR 7500
miniDSP
3 SLS-basar
2 toppar
Perfekt
tvett skrev:Huruvida man ska köra mono eller stereo, därom tvista de lärde, (och de lallande) Om man placerar basarna precis vid topparna så kan man ju lika gärna köra stereo, eller lika gärna köra fullregisterhögtalare (undantaget då fördelarna med att dela upp signalen redan på lågnivå).
Det är nog mest ditt rum och placering som kommer bestämma vad som passar bäst, men med 3 basar så känns ju mono rätt självklart.
Jag föreslår att du kikar på vad tre SLS kostar på byggdinbas, funderar lite, bygger tre lådor imorgon, och bestyckar dem i mån av pengar allt eftersom.
Dina toppar kommer nog gilla avlastningen.
asslicker skrev:Förstärkaren jag har är en Harman Kardon AVR 7500 och den har "main in". Så då kan ja dela allt i miniDSPn och dra topparna tillbaka till stärkaren och sub-signalerna till ett eller flera slutsteg? Det borde bli bäst så:)
Preamp Outputs: When the jumper pins that link the Main Amplifier Inputs,with these outputs are removed, these jacks may be connected to an external power amplifier.
Main Amplifier Inputs: When the jumper pins that link the Preamp Outputs with these inputs are removed, these jacks may be used to connect an external source or the AVR 7500’s multiroom system to the internal amplifiers.
tvett skrev:Är det så illa dac83?
Ska leta rätt på manualen och kopplingsschemat.
Jag hoppas att nån har mer info om det går att rycka kopplingen mellan pre-out och main-in på ett enkelt sätt.
edit: Vad jag kan utläsa i AVR7500 manual så sitter det byglar mellan pre-out och main-in. Om det är så, vilket asslicker kan svara på då han äger en, så är det bara att rycka dem...Preamp Outputs: When the jumper pins that link the Main Amplifier Inputs,with these outputs are removed, these jacks may be connected to an external power amplifier.
Main Amplifier Inputs: When the jumper pins that link the Preamp Outputs with these inputs are removed, these jacks may be used to connect an external source or the AVR 7500’s multiroom system to the internal amplifiers.
tvett skrev:Jag skulle svara att 5chan stereo etc är vad som händer i försteget, slutstegen hänger bara på. Så när du rycker jumprarna så är slutstegen helt fristående.
dac83, har du några invändningar?
Jag skickar dig manualen i PM, hittade den på iiinteernetz, vet ej var.
tvett skrev:Jag skulle svara att 5chan stereo etc är vad som händer i försteget, slutstegen hänger bara på. Så när du rycker jumprarna så är slutstegen helt fristående.
dac83, har du några invändningar?
Jag skickar dig manualen i PM, hittade den på iiinteernetz, vet ej var.
asslicker skrev:Yes! Det är byglar mellan pre-outs och main-in på baksidan! Frågan är: Orkar förstärkaren driva dessa basar tillräckligt? Och hur gör jag för att alla kanaler ska användas, man kan ju ställa stärkaren på 5ch stereo.. Innebär det att till exempel höger front och bak-kanal spelar samma?
Edit. Vart hittade du manualen Tvett?
dac83 skrev:asslicker skrev:Yes! Det är byglar mellan pre-outs och main-in på baksidan! Frågan är: Orkar förstärkaren driva dessa basar tillräckligt? Och hur gör jag för att alla kanaler ska användas, man kan ju ställa stärkaren på 5ch stereo.. Innebär det att till exempel höger front och bak-kanal spelar samma?
Edit. Vart hittade du manualen Tvett?
det är väl bara prova om det räcker till med effekten, tycker du ska ställa den på vanlig stereo inställning så du får en vettig output på preouten annars kan ljudet bli lite lustigt beroende på hur den delar upp i tex 5ch stereo.
tvett skrev:Självklart ska man köra ren stereo i försteget, säger sig själv då man plockar ut två kanaler preout.
Det du pratar om, dac83, är väl zone2 och hur det brukar te sig. Ditt första inlägg ovan är lite olyckligt då du uttalade dig absolut om något du inte egentligen hade koll på. Men nu är det utrett.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster