Hur kopplar ni in två subbar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Hur kopplar ni in två subbar?

Inläggav asslicker » 2013-08-04 11:46

Jag är sugen på att bygga två nya subbar i höst till min stereoanläggning. Hur kopplar ni som använder två subbar in dom? Jag har en miniDSP jag tänkt använda. Ska jag då endast ta pre out fullregister till DSPn och sen dela mellan subbar och toppar där, eller ska jag ändå använda subwoofer pre out på förstärkaren?

Det där blev krångligt men jag kanske kan lägga upp en bild på hur jag tänker om det behövs :wink:

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-04 17:07

bäst är väl att ta fullregister preout och dela i miniDSP:n heltenkelt eftersom att du kör stereo system så blir ju tids fördröjningen lika eller att du kan få frontarna lite fördröjt kanske 0.5-1.5 meter för att komma rätt i fas, kan bli bättre ibland då, bara testa.

sen kan du köra basarna i stereo om du vill eller så kör du bara på en kanal och sen en y-split men jag skulle rekomendera i stereo när du ändå har möjligheten.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 17:13

Fördelen med att dela lågpass i miniDSP är möjlighet till brantare filter, men du vill ju inte köra både subout och miniDSP-filter. Om du kan mata tillbaka högpass-signalen till recievern så ska du dela allt i miniDSP.
Om du inte kan det och måste låta recievern dela, dvs ställa frontarna som small så kan det bli problem om den inte känner att något sitter på subout, dvs att den vägrar dela högpass. Beror på vad du har för apparat. Så hur ligger landet?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 17:57

tvett skrev:Fördelen med att dela lågpass i miniDSP är möjlighet till brantare filter, men du vill ju inte köra både subout och miniDSP-filter. Om du kan mata tillbaka högpass-signalen till recievern så ska du dela allt i miniDSP.
Om du inte kan det och måste låta recievern dela, dvs ställa frontarna som small så kan det bli problem om den inte känner att något sitter på subout, dvs att den vägrar dela högpass. Beror på vad du har för apparat. Så hur ligger landet?

Förstärkaren jag har är en Harman Kardon AVR 7500 och den har "main in". Så då kan ja dela allt i miniDSPn och dra topparna tillbaka till stärkaren och sub-signalerna till ett eller flera slutsteg? Det borde bli bäst så:)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 18:00

Toppen! Bara att köra frontarna som Large och ta pre-out till miniDSP, dela där och skicka tillbaka till main in.

Har du några slutsteg över i HKn att driva basarna med, eller är du en sån där konstig som vill ha snurreffekter i film? Ska du ha två lådor så är det fint om du kan använda två steg i den.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 18:40

tvett skrev:Toppen! Bara att köra frontarna som Large och ta pre-out till miniDSP, dela där och skicka tillbaka till main in.

Har du några slutsteg över i HKn att driva basarna med, eller är du en sån där konstig som vill ha snurreffekter i film? Ska du ha två lådor så är det fint om du kan använda två steg i den.

Jag kör ju enbart stereo, så jag bör väll ha tre slutsteg över...? Men vet inte om man kan göra så att man kopplar subbarna på höger och vänster bak-kanal?

Det kommer i princip endast användas till stereo.

Om det går att göra som du säger blev ju genast detta projekt mycket billigare. Dock kanske inte förstärkarens kraft räcker så långt..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 18:43

Den är på 5x100W? Tror det nog finns folk här som kan besvara det om du döper om tråden till nåt som "AVR7500 med miniDSP".

Bygg 3 subbar vetja :D
Vad tänkte du bygga för nåt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 18:48

tvett skrev:Den är på 5x100W? Tror det nog finns folk här som kan besvara det om du döper om tråden till nåt som "AVR7500 med miniDSP".

Bygg 3 subbar vetja :D
Vad tänkte du bygga för nåt?

Tänkte mig två subbar med Peerless element som verkar ganska populärt här på faktiskt. sls12 eller sls10. Har inte helt bestämt mig än. Kan det räcka med 100w för dom? Kan ju börja så iallafall:) Dock står det minst 8ohm i bak på förstärkaren. De elementen är på 4 ohm förmodar jag.

Edit. De var visst på 8 ohm såg jag nu :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 18:54

Bygg med 3st SLS10 eller 12, kör mono i basen och splitta på tre, bygg lådor som inte kräver så mycket kompensation för att spela lågt så får du ett smutt system med:

AVR 7500
miniDSP
3 basar
2 toppar

Perfektion :D

Men det är ju i sommar du ska bygga! Sätt igång bara :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 19:04

tvett skrev:Bygg med 3st SLS10 eller 12, kör mono i basen och splitta på tre, bygg lådor som inte kräver så mycket kompensation för att spela lågt så får du ett smutt system med:

AVR 7500
miniDSP
3 SLS-basar
2 toppar

Perfekt :D

3 basar vore coolt, men ryms varken i budget eller här hemma, tyvärr
:wink: Det är ju inget som hindrar att jag bygger ut senare :lol:

Ska jag köra mono även fast jag bara har 2 och isåfall varför?

Topparna är hemmabyggda mar-kel70 med 4" fullrange-element. Räcker sls10 då eller? Lyssnar på mycket elektronisk musik så bas är alltid kul :wink: De kostar ju typ samma men små lådor är en fördel för mig!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 19:19

Huruvida man ska köra mono eller stereo, därom tvista de lärde, (och de lallande) Om man placerar basarna precis vid topparna så kan man ju lika gärna köra stereo, eller lika gärna köra fullregisterhögtalare (undantaget då fördelarna med att dela upp signalen redan på lågnivå). Jag föredrar mono i min setup iaf.

Det är nog mest ditt rum och placering som kommer bestämma vad som passar bäst, men med 3 basar så känns ju mono rätt självklart.
Du kommer väl inte dela högra än 80-120Hz eller nåt?

Jag föreslår att du kikar på vad tre SLS kostar på byggdinbas, funderar lite, bygger tre lådor imorgon, och bestyckar dem i mån av pengar allt eftersom.

Dina toppar kommer nog gilla avlastningen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 19:56

tvett skrev:Huruvida man ska köra mono eller stereo, därom tvista de lärde, (och de lallande) Om man placerar basarna precis vid topparna så kan man ju lika gärna köra stereo, eller lika gärna köra fullregisterhögtalare (undantaget då fördelarna med att dela upp signalen redan på lågnivå).
Det är nog mest ditt rum och placering som kommer bestämma vad som passar bäst, men med 3 basar så känns ju mono rätt självklart.

Jag föreslår att du kikar på vad tre SLS kostar på byggdinbas, funderar lite, bygger tre lådor imorgon, och bestyckar dem i mån av pengar allt eftersom.

Dina toppar kommer nog gilla avlastningen.

Mono eller stereo kan man ju prova fram som sagt.. 40l slutet har jag för mig jag sett är vanligt för 12orna. Stämmer det?

Hur stort lyft tror ni jag kommer uppleva i musiklyssning? Nu använder jag ett bil-baselement av Zachry som sub komiskt nog :oops:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 20:18

Det kommer bli ett lyft, det lovar jag dig!
Jag tycker du ska satsa på 3st SLS10 istället för 2st SLS12, bygga lagomt stora lådor och använda alla slutstegen i AVRen. Med pengarna du sparar in på ett extra slutsteg så har du råd att köpa elementen :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-04 21:10

asslicker skrev:Förstärkaren jag har är en Harman Kardon AVR 7500 och den har "main in". Så då kan ja dela allt i miniDSPn och dra topparna tillbaka till stärkaren och sub-signalerna till ett eller flera slutsteg? Det borde bli bäst så:)

ska du använda slutegen som är inbygda i avr 7500 till basarna måste du endast använda avr:en om slutsteg och ha en extra förförstärkare, men du kanske mena att du skulle ha extra slutsteg?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 21:20

Är det så illa dac83?
Ska leta rätt på manualen och kopplingsschemat.
Jag hoppas att nån har mer info om det går att rycka kopplingen mellan pre-out och main-in på ett enkelt sätt.

edit: Vad jag kan utläsa i AVR7500 manual så sitter det byglar mellan pre-out och main-in. Om det är så, vilket asslicker kan svara på då han äger en, så är det bara att rycka dem...

Preamp Outputs: When the jumper pins that link the Main Amplifier Inputs,with these outputs are removed, these jacks may be connected to an external power amplifier.
Main Amplifier Inputs: When the jumper pins that link the Preamp Outputs with these inputs are removed, these jacks may be used to connect an external source or the AVR 7500’s multiroom system to the internal amplifiers.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 21:40

tvett skrev:Är det så illa dac83?
Ska leta rätt på manualen och kopplingsschemat.
Jag hoppas att nån har mer info om det går att rycka kopplingen mellan pre-out och main-in på ett enkelt sätt.

edit: Vad jag kan utläsa i AVR7500 manual så sitter det byglar mellan pre-out och main-in. Om det är så, vilket asslicker kan svara på då han äger en, så är det bara att rycka dem...

Preamp Outputs: When the jumper pins that link the Main Amplifier Inputs,with these outputs are removed, these jacks may be connected to an external power amplifier.
Main Amplifier Inputs: When the jumper pins that link the Preamp Outputs with these inputs are removed, these jacks may be used to connect an external source or the AVR 7500’s multiroom system to the internal amplifiers.

Yes! Det är byglar mellan pre-outs och main-in på baksidan! Frågan är: Orkar förstärkaren driva dessa basar tillräckligt? Och hur gör jag för att alla kanaler ska användas, man kan ju ställa stärkaren på 5ch stereo.. Innebär det att till exempel höger front och bak-kanal spelar samma?

Edit. Vart hittade du manualen Tvett? :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 21:54

Jag skulle svara att 5chan stereo etc är vad som händer i försteget, slutstegen hänger bara på. Så när du rycker jumprarna så är slutstegen helt fristående.
dac83, har du några invändningar?

Jag skickar dig manualen i PM, hittade den på iiinteernetz, vet ej var.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 22:07

tvett skrev:Jag skulle svara att 5chan stereo etc är vad som händer i försteget, slutstegen hänger bara på. Så när du rycker jumprarna så är slutstegen helt fristående.

Okej! Då är det ju inga problem. Byggandet kommer inte att börja förens efter sommaren. Men jag får väll ta o slänga upp en byggtråd, det verkar uppskattas här:) vidare frågor om hur jag ska bygga dom tar jag väll i DIY-delen...

Tackar så mycket för all hjälp:)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-04 22:37

tvett skrev:Jag skulle svara att 5chan stereo etc är vad som händer i försteget, slutstegen hänger bara på. Så när du rycker jumprarna så är slutstegen helt fristående.

ska inte säga imot dig när du har manualen, men ytterst få förstärkare tillåter att man kan göra vad man vill med de 3 kanaler som är över, på sin höjd brukar det kanske kanske vara 2 kanaler utöver frontarna som kan styras fritt.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-04 22:46

asslicker skrev:Yes! Det är byglar mellan pre-outs och main-in på baksidan! Frågan är: Orkar förstärkaren driva dessa basar tillräckligt? Och hur gör jag för att alla kanaler ska användas, man kan ju ställa stärkaren på 5ch stereo.. Innebär det att till exempel höger front och bak-kanal spelar samma?

det är väl bara prova om det räcker till med effekten, tycker du ska ställa den på vanlig stereo inställning så du får en vettig output på preouten annars kan ljudet bli lite lustigt beroende på hur den delar upp i tex 5ch stereo.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-04 23:01

dac83 skrev:
asslicker skrev:Yes! Det är byglar mellan pre-outs och main-in på baksidan! Frågan är: Orkar förstärkaren driva dessa basar tillräckligt? Och hur gör jag för att alla kanaler ska användas, man kan ju ställa stärkaren på 5ch stereo.. Innebär det att till exempel höger front och bak-kanal spelar samma?

det är väl bara prova om det räcker till med effekten, tycker du ska ställa den på vanlig stereo inställning så du får en vettig output på preouten annars kan ljudet bli lite lustigt beroende på hur den delar upp i tex 5ch stereo.

Japp! Kommer börja med att bygga två subbar i höst och köra på de inbyggda slutstegen. Sen kanske det kommer en/två subbar till och separat slutsteg om jag tycker det behövs:)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-04 23:03

Självklart ska man köra ren stereo i försteget, säger sig själv då man plockar ut två kanaler preout.

Det du pratar om, dac83, är väl zone2 och hur det brukar te sig. Ditt första inlägg ovan är lite olyckligt då du uttalade dig absolut om något du inte egentligen hade koll på. Men nu är det utrett.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-04 23:15

tvett skrev:Självklart ska man köra ren stereo i försteget, säger sig själv då man plockar ut två kanaler preout.

Det du pratar om, dac83, är väl zone2 och hur det brukar te sig. Ditt första inlägg ovan är lite olyckligt då du uttalade dig absolut om något du inte egentligen hade koll på. Men nu är det utrett.

skickar du manualen till mig med?, har faktiskt aldrig sett en förstärkare med byglar på alla 5 kanalerna där av mitt felande svar.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-05 20:16

vart i landet bor du?

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-08-05 21:20

Kanske borde köra på 3 eller 4 basar ändå? Här kommer ett tips! :)

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=87035

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-06 16:26

HK430 skrev:vart i landet bor du?

Skövde!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-06 16:36

asslicker skrev:

Skövde!

Nej då finns ingen räddning :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-08-06 16:40

tvett skrev:
asslicker skrev:

Skövde!

Nej då finns ingen räddning :wink:

Jag var rädd för det;)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-06 16:44

asslicker skrev:

Skövde!

aha annonsen som länkades råkar vara min :roll:
Jag vill ha 3k för alla fyra, det är lika mycket som byggdinbas ska ha för fyra sls10. Om du nu skulle vara intresserad :)

Återgå till Teknikforum