Jocke skrev:phloam skrev:Jag tror det mest intressanta är hur stark suggestionskraften är i såna här fall - när det blir en principsak så letar sinnena efter bekräftelse på det man vill tro. Ungefär som placebo fast värre
Tekniken blir liksom en mental vattendelare, det blir oerhört svårt att omfamna två "motsatta" tekniker fullt ut. Direkt eller rem? Digitalt eller analogt? Vinyl eller CD?
Remdrift kanske tilltalar vinylentusiasten mer eftersom den upplevs som mer analog - medan direktdrift är lite annorlunda. En annan känsla, attityd.
Men jag tycker iofs att det är roligt att det är så ändå
Ja, man kan ha olika åsikter, uppleva olika saker och prioritera olika... Jag var kanske en "trigger" för att du skulle dra igång den här tråden så det kanske är på sin plats att jag förklarar varför jag tycker som jag gör?
I "forntiden" hade jag en liten firma som sysslade med musikanläggningar - hifi, närradio, studio... Här samlades ett gäng "goa gubbar" som också var intresserade och det var väl nästan mer klubb än butik...Det här var vid den tiden då CD:n började ta fart och det var ju ingen konst att dema till vinylens fördel men det hade eg inte med tillkortakommanden hos tekniken att göra utan att mix och mastring inte var anpassade för det nya mediet... mycket som gavs ut på CD lät helt enkelt för j-gt!^^
Efter hand började vi jämföra vinylspelare också och det provades med olika pickisar, justerades, lyssnades och byttes igen... och så började det om...
Det här gänget var helt eniga om att 1200/1210 inte var någon hifi-spelare. Det är verkligen inte svårt att höra skillnad om man ger sig tid att faktiskt lyssna och jämföra. Då drog vi slutsatsen att det hade med direktdriften att göra men så här några år efteråt (typ 30...) skulle jag tro att tonarmen gjorde största skillnaden...
Två funderingar:
Är du så säker på att hela anledningen att cd lät så illa på 80- talet berodde bara på mixningen och mastringen ?
Om du tar en nätverkspelare för 100000:- ( tex linn klimax ds ) och spelar en väl inspelad , nyinspelad FLAC- fil i Cd kvalitet och jämför samma skiva med LP- skivan med en bra skivspelare så kommer du, enligt min erfarenhet, att uppleva att det är samma skillnad till CD: ns nackdel som på 80- talet.
Fortfarande.
LP: n låter betydligt bättre, så att skylla på mixning håller inte.
Cd- formatet kanske rent av är ganska dåligt ?
En annan fundering är att du, med flera i hifibutiken upplevde att technicsspelarna inte var några riktiga hifispelare, och att de lät klart sämre än de flesta andra skivspelare.
Är du så säker på att det skulle bero på tonarmen ?