SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-05 22:47

Jocke skrev:Menar du att musik mastras lokalt och olika för olika marknader?

Ja det händer.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-05 22:52

Ja, visst finns det olika utgåvor för olika marknader.

Men det handlade om att en mastrad cd inte degraderas under tillverkningstiden.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-05 23:34

tvett skrev:Ja, visst finns det olika utgåvor för olika marknader.

Jo, det är givet - så har det ju alltid varit... Vissa utgåvor har dessutom blivit åtråvärda för unika omslag, ljudkvalitet osv...

tvett skrev:Men det handlade om att en mastrad cd inte degraderas under tillverkningstiden.

Just. Jag ser väl mastring mer eller mindre som en del av produktionen idag. remastring är något annat...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-06 00:36

Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.

För 5 - 6 000 kr är det en sjukt bra skivspelare. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-06 01:27

CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.

Tyckte du det var svårt?^^

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-06 01:30

Nej :D

Men inget, absolut inget, gott kan komma av en diskussion om rem vs direktdrift. Den är tjatig.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-06 01:44

CODY skrev:Nej :D

Men inget, absolut inget, gott kan komma av en diskussion om rem vs direktdrift. Den är tjatig.

70-80-tal... :lol: men det är ju så j-a inne med vintige...^^

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-06 09:47

CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.

Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre, men jämfört med vad du kan köpa begagnat för samma pengar så finns det betydligt bättre remdrivna alternativ i den analoga världen. Tycker jag.

Du får ju två rega planar 2 för dessa pengar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-08-06 12:30

Richard skrev:

Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre, men jämfört med vad du kan köpa begagnat för samma pengar så finns det betydligt bättre remdrivna alternativ i den analoga världen. Tycker jag.

Jag tycker det är bättre att köpa en bra skivspelare än två sämre.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-06 12:37

StefanL skrev:Jag tycker det är bättre att köpa en bra skivspelare än två sämre.

Inte om du är DJ... då behöver du två bra spelare... :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-06 13:47

Richard skrev:

Ok, då är vi tillbaks till trådstarten - har du några tester som bekräftar detta som du kan peka på? :)

Du skriver betydligt bättre - en sån skillnad borde väl vara buslätt att påvisa i test?

Själva debatten är, som CODY skrev, tjatig. Jag undrade från start vad det finns för belägg.

Det enda jag har sett hittills bekräftar att SL-1200 är en mycket kompetent hifi-spelare som är svår att skilja från dyrare och/eller remdrivna verk.

Hittar du nåt annat så lägg gärna fram det..!
Senast redigerad av phloam 2013-08-06 13:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-08-06 13:47

Jocke skrev:
StefanL skrev:Jag tycker det är bättre att köpa en bra skivspelare än två sämre.

Eller väldigt flinka fingrar!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-06 13:52

Jocke skrev:

Inte två Rega Planar :oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-06 13:59

tvett skrev:
Jocke skrev:

Nä, det får nog bli ett par sådana här... :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=abUcpCtMke0

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-06 14:37

phloam skrev:
Richard skrev:

Ok, då är vi tillbaks till trådstarten - har du några tester som bekräftar detta som du kan peka på? :)

Du skriver betydligt bättre - en sån skillnad borde väl vara buslätt att påvisa i test?

Själva debatten är, som CODY skrev, tjatig. Jag undrade från start vad det finns för belägg.

Det enda jag har sett hittills bekräftar att SL-1200 är en mycket kompetent hifi-spelare som är svår att skilja från dyrare och/eller remdrivna verk.

Hittar du nåt annat så lägg gärna fram det..!

Personligen ser jag inga belägg för någonting utan bara förhoppningar om att det är på ett visst sätt. Särskilt ifrån de som inte gjort egna tester.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-06 14:46

"Bekräftar" var kanske fel ord, säg "Indikerar" istället.

Men då är det väl ännu mer märkligt att ingen kan hitta nånting som kan kallas för regelrätt test och som antingen påvisar att den är så hemskt dålig som vissa påstår, eller (likt de försök vi åtminstone sett redovisade) visar att det är svårt att höra skillnad från betydligt dyrare spelare?

Hur många miljoner SL-12/10 har sålts? Och inte ett enda hifi-test på nätet?

Ska faktiskt.se bli först? :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-06 15:06

Jag tycker inte ens att faktiskt samlade kunskap kan ge generella uppdaterade och riktiga råd då det gäller skivspelare. Det tros alldeles för mycket här och man drar slutsatser ifrån urgamla tester. Samma kan även drabba SL-1200. Kanske att moderna varianter är mycket bättre, de tidigare var inget vidare i direkta jämförelser som vi gjorde i lite då och då.
Lyssna och jämför och skit i tester man läser om. I regel har man ingen aning om skick på grejorna osv. Att läsa tester om t.ex. slutsteg är mycket mer tillförlitligt. Och dessa tester kanske man ändå inte litar på.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-06 15:16

phloam skrev:"Bekräftar" var kanske fel ord, säg "Indikerar" istället.

Men då är det väl ännu mer märkligt att ingen kan hitta nånting som kan kallas för regelrätt test och som antingen påvisar att den är så hemskt dålig som vissa påstår, eller (likt de försök vi åtminstone sett redovisade) visar att det är svårt att höra skillnad från betydligt dyrare spelare?

Hur många miljoner SL-12/10 har sålts? Och inte ett enda hifi-test på nätet?

Ska faktiskt.se bli först? :D

Jag kan inte mer än redogöra för mina (och några andras) upplevelser av att jämföra den med andra spelare som då låg i samma prisklass. Jag skulle tro att de allra flesta tycker vinyl är rätt ointressant numera... svårt att få portabel tex... ^^ Jag tror också att diskussionen här präglas av:
1. Att många av oss är gamlingar.
2. "Forntida" diskussioner och jämförelser.

Jag anar att de tidigaste direktdrivna spelarna lät rätt kass. Men, det var ju då ett rätt stort steg i att köparen kunde packa upp och börja spela själv och slippa kladda med transportsäkringar och remmar. Nu kan man tycka att det inte är någon större match men det var andra tider då.

Jag vet som sagt inte om det var spelaren eller tonarmen som gjorde skillnaden. Det kom ju trots allt direktdrivna audiofilspelare sedan... Luxman, Micro Seiki, Denon osv. Så jag tror nog att båda teknikerna kan tillämpas för fullgott resultat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-08-06 15:49

Richard skrev:

Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre

Klokt skrivet! CD-spelare är fullständigt värdelösa på att spela vinylskivor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rock59

Inläggav rock59 » 2013-08-06 22:14

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=582152

Platespiller: Numark TT500
DJ-spilleren med topp lyd - best i test

Numark TT500 ser kanskje harry ut med sine lysdioder og nesten vulgært klumpete konstruksjon. Men for DJ-en er den en drøm, og i ren lydkvalitet er den topp til prisen.

Numark TT500 varter opp med en rytmisk og barsk bassgjengivelse. Basstromma på Nine Inch Nails' "The Hand That Feeds" fra albumet "With Teeth" slår hardere enn med de andre spillerne. Dessuten kan man skru lydnivået vanvittig høyt uten at det gir tendens til feedback. Den dynamiske kontrasten i lydbildet er best av alle i testen.
Kanalseparasjonen er også bedre hos Numark, stereobildet er bredere, og stemmen til Trent Reznor står klarere ut fra lydbildet.

TT500 har dessuten en meget god mellomtonegjengivelse. Klangen fra gitarkassa til Jarle Bernhoft på sin nyeste live-plate (distribuert gjennom Hi-Fi Klubben) kommer meget klart frem med flere klangfarger enn med de øvrige spillerne. Jarles stemme gjengis dessuten med minst forvrengning i overtoneområdet.
Flygelet til jazzartist Carol Kidd har imponerende stor klangbunn, mens stemmen hennes kommer tydelig frem. I overtoneområdet er det imidlertid litt mer grovkornet hos Numark enn hos Rega P2N og NAD C555i, som gjør at det ikke blir fullt så nyansert og elegant.
Vi er likevel ikke i tvil om at Numark TT500 totalt sett låter best. Mye takket være pickupen.

Glimrende lyd
Kan spille meget høyt
DJ-funksjoner

Litt harry utseende?

Dette i forbindelse med Rega sine minste spillere......

1200/1210 låter bra, men synes min JVC QL-Y5F låter bedre - har ett "roligere" lydbilde.

PS! var Ortofon OM Broadcast E pickup som ble brukt på denne Numark TT500

http://www.soundshop.no/ortofon-om-broa ... c-238.aspx

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-07 00:25

"Vi er likevel ikke i tvil om at Numark TT500 totalt sett låter best. Mye takket være pickupen."

Nu lär det ju knappast vara en Numark pickup utan något man skulle kunnat satt på alla spelarna i testen.
Så man skulle kunnat skriva att pickupen lät bra trots TT500 också.
Nåja, att testa skivspelare är inte lätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-08-07 07:19

Jocke skrev:
tvett skrev:
Jocke skrev:

Den här är också fin: https://www.youtube.com/watch?v=EPWyTBUYolo

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-07 10:19

RogerGustavsson skrev:
Jocke skrev:
tvett skrev:
Jocke skrev:

Den här är också fin: https://www.youtube.com/watch?v=EPWyTBUYolo

:D

Analog teknik är ju skön på det viset att den går att begripa efter en så här pedagogisk demonstration. Försöka förklara tex streamad musik för dagens barn och ungdomar blir lite besvärligare...^^

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-07 18:56

OK, då ska vi se om det kan gå att få välljud ur en direktdriven skivspelare jämfört med en bra remdriven spelare.

Bild

Jag rensade upp på bordet i vardagsrummet och kopplade in de två kombattanterna till samma RIAA (Holographic Audio RIAA Two) och vidare till resten av anläggningen (HK Signature 1.0, Bewitch KT88 och Ino Audio piP).

Bild

Ena spelaren är min ordinarie vinylspelare Pro-Ject 2Xperience Acryl med sin 9cc arm.

Bild

På den sitter en Ortofon Super OM40 och jag har beräknat resonansfrekvensen till ca 8 Hz (pickisen utan vikten i skalet). Nåltrycket är satt (vägt med nålvåg) till 1,4g och den är justerad med tvåpunktsmetoden m.h.a. en protractor (HiFi News).

Bild

I andra ringhörnan finner vi min förra "finspelare" som nu mest används för rippning av skivor och för spelning av stenkakor. En direktdriven Audio Technica AT PL-120. Detta är en "rip off" på en SL-1200 och jag har därför använt en Technics protractor för inställning av pickupen,...

Bild

...som inte heller är kattskit utan en Nagaoka MP-200. Beräknad resonansfrekvens är 12,5 Hz baserat på att armen är lik den som sitter i en SL-1200 Mk2 (12 g effektiv massa). Nåltrycket är uppvägt till 1,8 g.

Musiken som valdes är i alla fall på bra vinyl (inte sliten) av senare pressning. Följande plattor avspisades på var och en av spelarna:

1. Tom Rotella Band "The Immigrants". Fint ljudande "mässmusik" från DMP. Mycket detaljer i ljudbilden.

2. Sade "No Ordinary Love". Processad vokalpop, men bra, rent ljud och skön röst.

3. Daft Punk "Touch". Moderna toner men bra ljud och en blandad låt med vocorder, körer och annat.

4. Stavinsky (E. Ansermet, L' Ochestre De La Suisse Romande), "The Fire Bird" Act 1 (Concl.)". Komplex orkestermusik med bra ljud och atmosfär.

Båda spelarna står i våg (kollat med libell). Pickuperna får räknas som väl inspelade men inte slitna. Lyssningen kan börja...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-07 20:21

Conan - Tackar! :D Väntar med spänning :)

Skulle önska att det gick att jämföra med OM-40 i AT'n också :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-07 20:27

Anser du att du har optimerat underlaget för respektive skivspelare?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-07 20:46

Visst är det en skillnad mellan spelarna. Pro-Ject med Ortofon Super OM40 spelar med en annan öppenhet och upplevd upplösning än Audio Technica med Naganoka MP-200. Jag upplever Pro-Ject/Ortofon som mer "neutral" på flera sätt.

På hifi-mässmusiken är skillnaden stor och Pro-Ject/Ortofon excellerar med en detaljrikedom och en neutralitet som inte AT/Nagaoka kan matcha.

Även Sade vinner på den upplevda högre upplösningen, men AT/Nagaoka färgar på ett ganska snyggt sätt. Det kan nog sägas att den kombinationen låter "analogt" med mer fokus på mellanregister och en lite fläskigare bas.

Daft Punk "Touch" får också en annan klang med AT/Nagaoka som jag upplever inte är helt neutralt. Det låter inte illa alls men jag saknar detaljer och utsträckthet i diskanten. Basen är djup men upplevs något "seg" jämfört med Pro-Ject/Ortofon.

Det klassiska stycket låter också annorlunda. Pro-Ject/Ortofon har mer detaljer och mer information om rum och musikernas placering. Men inte heller detta låter oävet med AT/Nagaoka och jag kan mycket väl tänka mig att personliga preferenser och/eller systemmatchning kan få någon att föredra detta ljud framför Pro-Ject/Ortofons neutralitet.

Summa summarum kan jag säga att det var tydliga skillnader mellan spelarkombinationerna, men att den direktdrivna AT PL-120 inte på något sätt låter direkt dåligt. Nu har ju spelarna olika pickuper och detta påverkar förmodligen betydligt mer än de olika drivverken. Tonarmarna är ju rätt olika också, men jag tror inte på något sätt att varken OM40 eller MP-200 har haft dåliga förutsättningar. Förmodligen mår de bättre i den respektive arm de sitter i än i den andra tonarmen.

Skulle verkligen inte kunna ta gift på vad som är skillnader mellan pickuperna, och vad som beror på direkta undermåligheter i verk & tonarm. Vad gäller huvudfrågan så är matchning och noggrann inställning av pickup & verk förmodligen mycket mer viktigt än rem- kontra direktdrift.

Jag sitter nöjd med Pro-Ject/Ortofon som "huvudspelare" och AT:n till rippning och 78 varv. Men visst skulle det vara kul att testa en 1200:a också. Synd bara att man måste få den moddad för att kunna spela stenkakor.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-07 20:48

Harryup skrev:Anser du att du har optimerat underlaget för respektive skivspelare?

Jodå, dom stod plant båda två! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-07 21:11

Är fullständigt övertygad om att du har äänu mer att vinna ifrån kanske bbåda spelarna om du ställer dom på ett lätt och stabilt underlag.
Tyvärr är det en ganska stor poäng med Ikeabord om man inte löser det på motsvarande sätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-07 21:15

Soffbordet är från IKEA så check på den fronten... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi