Andersss skrev:...tyst ett tag till EFTER det att reläet har klickat samt skrapar lite till en början. Sannolikt är det väl ngn lödning.
Det kan även bero på andra saker än en lödning:
Exempelvis kan reläet vara slitet och oxiderat och behöver bytas ut. Ett gammalt oxiderat relä kan ge flera sympton
1. Konstant slutet(Kan kännas igen på att man ibland inte hör reläet dra). Något som bl.a. kan uppstå om reläet tvingats bryta för höga strömmar.
2. Konstant brutet
3. Som nu, det kommer lite i efterhand, antingen att det inte släpper direkt eller vice versa det blir inte kontakt direkt
Det kan även vara en elektrolytkondensator som inte gör vad den ska någonstans i förstärkare utan som ställer till besvär.
Kallödningar brukar man märka för att det ibland fungerar direkt och sen helt plötsligt lägger av för att börja om igen.(tänk glappkontakt)
Din beskrivning om skrat och tyst ett tag vid uppstart gör att jag snarare misstänker att det finns en elektrolyt som måste bytas någonstans.
Andersss skrev:Har nu haft min sa9900 på rengöring. Dessvärre så kvarstår felet i försteget, alltså det var inte lort, den är fortfarande död i ena kanalen. Snarare ngt trasigt.
Trist att det inte hjälpt. Har du studerat elschemat till den något? Annars skulle jag börja med att kika på elschemat, kontrollera alla säkringar(och mäta upp dem) samt leta lösa kablar internt. Mäta upp att du har spänningsmatning till försteget brukar vara ganska lätt att göra också.
Lycka till

Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen